Fases del marketing relacional e internacionalización en la Universidad de la Costa: percepción estudiantes

This research aims to characterize students' perceptions of the phases of Customer Relationship Marketing (CRM) for strengthening the internationalization of the Universidad de la Costa, based on theoretical approaches of Kotler (1994), Berry (1983), Morgan and Hunt (1994), Burgos (2007), Gumme...

Full description

Autores:
Escobar Tovar, María Claudia
Tipo de recurso:
Trabajo de grado de pregrado
Fecha de publicación:
2020
Institución:
Corporación Universidad de la Costa
Repositorio:
REDICUC - Repositorio CUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/7669
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/11323/7669
https://repositorio.cuc.edu.co/
Palabra clave:
Customer relationship marketing
Internationalization
Universidad de la Costa
Students' perceptions
Fases del marketing relacional
Internacionalización
Percepción estudiantes
Rights
openAccess
License
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
id RCUC2_caab271e8b4cc3d0e2511546df21fbba
oai_identifier_str oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/7669
network_acronym_str RCUC2
network_name_str REDICUC - Repositorio CUC
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Fases del marketing relacional e internacionalización en la Universidad de la Costa: percepción estudiantes
title Fases del marketing relacional e internacionalización en la Universidad de la Costa: percepción estudiantes
spellingShingle Fases del marketing relacional e internacionalización en la Universidad de la Costa: percepción estudiantes
Customer relationship marketing
Internationalization
Universidad de la Costa
Students' perceptions
Fases del marketing relacional
Internacionalización
Percepción estudiantes
title_short Fases del marketing relacional e internacionalización en la Universidad de la Costa: percepción estudiantes
title_full Fases del marketing relacional e internacionalización en la Universidad de la Costa: percepción estudiantes
title_fullStr Fases del marketing relacional e internacionalización en la Universidad de la Costa: percepción estudiantes
title_full_unstemmed Fases del marketing relacional e internacionalización en la Universidad de la Costa: percepción estudiantes
title_sort Fases del marketing relacional e internacionalización en la Universidad de la Costa: percepción estudiantes
dc.creator.fl_str_mv Escobar Tovar, María Claudia
dc.contributor.advisor.spa.fl_str_mv Palacio De La Cruz, Stefany
Rondón Rodríguez, Carlos Andrés
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Escobar Tovar, María Claudia
dc.subject.spa.fl_str_mv Customer relationship marketing
Internationalization
Universidad de la Costa
Students' perceptions
Fases del marketing relacional
Internacionalización
Percepción estudiantes
topic Customer relationship marketing
Internationalization
Universidad de la Costa
Students' perceptions
Fases del marketing relacional
Internacionalización
Percepción estudiantes
description This research aims to characterize students' perceptions of the phases of Customer Relationship Marketing (CRM) for strengthening the internationalization of the Universidad de la Costa, based on theoretical approaches of Kotler (1994), Berry (1983), Morgan and Hunt (1994), Burgos (2007), Gummesson (1996), Voelkl Peñaloza, J., Silva Rueda, J., Solano Vanegas, C., and Pulido Moreno, L. (2011), and then as raised by S. Palacio and C. Rondón (2018) in their research work entitled "Marketing internationalization in higher education institutions”. With a quantitative epistemological approach, descriptive type and non-experimental field design, using the survey information collection technique and through a Likert-scale questionnaire to measure the degree of satisfaction. Accordingly, the instrument was applied to a segmented sample of undergraduate students from the Universidad de la Costa; reliability of the same was determined through the Alpha Cronbah coefficient (97%). The data obtained for CRM and internationalization variables of Higher Education were measured through descriptive statistics: frequency, mean, standard deviation and percentage. The results showed the institution's strength in the development of the CRM phases, including: institutional philosophy, relational strategy and technological means for customer relationships. Also, in terms of the areas of action of the internationalization of the Universidad de la Costa.
publishDate 2020
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2020
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2021-01-07T19:31:23Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2021-01-07T19:31:23Z
dc.type.spa.fl_str_mv Trabajo de grado - Pregrado
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.type.content.spa.fl_str_mv Text
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/TP
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/acceptedVersion
format http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
status_str acceptedVersion
dc.identifier.uri.spa.fl_str_mv https://hdl.handle.net/11323/7669
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv Corporación Universidad de la Costa
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv REDICUC - Repositorio CUC
dc.identifier.repourl.spa.fl_str_mv https://repositorio.cuc.edu.co/
url https://hdl.handle.net/11323/7669
https://repositorio.cuc.edu.co/
identifier_str_mv Corporación Universidad de la Costa
REDICUC - Repositorio CUC
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.references.spa.fl_str_mv Acreditación, C. N. (2013). Obtenido de https://www.cna.gov.co/1741/article-186362.html
Aponte, C., Arroyave, J., Botero, L., Cuevas, M., Aristizábal, M., & Muñoz, S. (2014). INTERNACIONALIZACIÓN: DIMENSIONES PARA LA FORMACIÓN DEL ESTUDIANTE (1 ed.). Medellín, Colombia: Universidad de Medellín.
Arango , A., & Douet, C. (2015). Internacionalización de la investigación - Guías para la internacionalización de la educación superior. Bogotá D.C.: MINISTERIO DE EDUCACIÓN NACIONAL. Obtenido de https://issuu.com/hans268/docs/3.inter._investigacion
Arango, A., & Acuña, L. (2017). La Internacionalización del currículo y su relación con las condiciones de calidad en los programas académicos de educación superior para la obtención de registro calificado. Revista ObIES, 2, 35-49. Obtenido de https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/obies/article/view/12739
Arias, F. G. (2012). El proyecto de investigación. Introducción a la metodología científica. (Sexta ed.). Caracas, República Bolivariana de Venezuela: Editorial Episteme.
Bagozzi, R. (1975). Marketing as Exchange. Journal of Marketing, 39(Octuber).
Berry, L. (1983). Relationship Marketing in emerging perspectives on services marketing.
Berry, L. (1983). Relationship marketing. L.L. Berry, G. L. Shostack y G. D. Upah (Editors). Emerging Perspectives of Service Marketing. American Marketing Association, 25-38.
Botero, L., & Bolívar, M. (2015). Guías para la Internacionalización de la Educación Superior. En Guías Internacionalización.
Burgos , E. (2007). Marketing Relacional.: Cree Un Plan de Incentivos Eficaz. España.
Calzadilla, M. (2002). Aprendizaje colaborativo y tecnologías de la información y la comunicación. . Revista Iberoamericana De Educación, 29(1), 1-10. .
Camargo, L. G. (2017). Uso de sistemas de gestión de relaciones con clientes. Libre Empresa.
Casas, J., Repullo, J., & Donado, C. (2003). La encuesta como técnica de investigación. Elaboración de cuestionarios y tratamiento estadístico de datos. Aten Primaria, 31(8), 527-537.
Castaño Duque, G. A., & García Serna, L. (2012). Una revisión teórica de la calidad de la educación superior en el contexto colombiano. Educación y Educadores.
Cerda, H. (1995). Los elementos de la investigación cómo reconocerlos, diseñarlos y construirlos. Bogotá: Editorial El Búho.
Chan, W. (2004). International Cooperation in Higher Education: Theory and Practice. Journal of Studies in International Education, 8, 32-55.
Cobo, F., & Gonzáles, L. (2007). Las implicaciones estratégicas del marketing relacional: fidelización y mercados ampliados. Anuario Jurídico y económico Escurialense, XL.
Collucci, E., Davis, H., Korhonen, J., & Gaebel, M. (2012). Mobility: Closing the gap between policy and practice. . Bruselas: European University Association.
Corporación Universitaria Republicana. (2019). Corporación Universitaria Republicana. Obtenido de MANUAL DE MOVILIDAD ACADÉMICA PARA ESTUDIANTES CUR: https://urepublicana.edu.co/images/web/ori/MANUAL_MOVILIDAD_ESTUDIANTES_ UREP.pdf
Correa, G., & Rodríguez, R. (2012). Internacionalización de la investigación universitaria. Revista de la Universidad de La Salle, 87-97. Obtenido de https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent.cgi?article=1308&context=ruls
De Zan, A., Paipa, L., & Parra , C. (2011). Las competencias: base para la internacionalización de la educación superior. Revista Educación En Ingeniería, 6(11), 44-54.
Domínguez , J. (2003). La gestion de la cooperacion internacional en las universidades. Revista Cubana de Educación Superior.
Dwyer, F., Schurr, P., & Oh, S. (1987). Developing buyer-seller relationships. Journal of Marketing, 51(April), 11-27.
Enrique, A., María, M., Morales , F., & Soler, P. (2008). La planificación de la comunicación empresarial. Barcelona: Servei de Publicacions.
Escobar Castillo, A. (2017). GESTIÓN DEL CONOCIMIENTO Y COMPETITIVIDAD EN LAS COOPERATIVAS CON SECCIÓN DE AHORRO Y CRÉDITO DE BARRANQUILLA. Obtenido de Repositorio CUC: http://repositorio.cuc.edu.co/bitstream/handle/11323/375/1129501895.pdf;jsessionid=09F 24054177BCBC8C3D348D4FB909AF8?sequence=1
Fernández, C., Hernández, M., & Baptista, M. (2010). Metodología de la Investigación (Quinta ed.). México: Mc Graw Hill.
Fortes, N., Eça de Abreu, M., & Marques, C. (2015). MARKETING RELACIONAL NAS INSTITUIÇÕES DE ENSINO SUPERIOR PÚBLICO: ESTUDO DE CASO DA ESTeSC. Obtenido de http://www.grupomio.org/wp-content/uploads/R2.13.pdf
Fuentelsaz, C., & Pulpón, A. (2006). Elaboración y presentación de un proyecto de investigación y una tesina. España.
Gacel, J., & Ávila, R. (2008). Universidades Latinoamericanas frente al reto de la internacionalización. Producción científica UdeG, 2-8. Obtenido de http://132.248.9.1:8991/F/T2YHQN5JKYSPCIP3SAPK3TB1KGTDDEFCSVNH496M XCXGEJUB2B-02745?func=full-setset&set_number=025047&set_entry=000521&format=999
Gijón , J., & Crisol, E. (2012). La Internacionalización de la Educación Superior. El caso del Espacio Europeo de Educación Superior. Revista de Docencia Universitaria, 10(1). doi:https://doi.org/10.4995/redu.2012.6137
Gummesson, E. (1996). Relationship marketing and imaginary organizations: a synthesis. European Journal of Marketing., 30(2), 31-44.
Gummesson, E. (2002). Total Relationship Marketing (2 ed.).
Harari, M. (1992). The internationalization of the curriculum.
Hernández , R., Fernández, C., & Baptista , P. (2006). Metodología de la Investigación. (Cuarta edición ed.). México: Editorial McGraw-Hill Interamericana.
Hernández, M. (2008). La cultura orientada al cliente trasciende a una estructura de CRM en las instituciones de educación superior públicas y privadas (universidades) del Eje Cafetero. Maestría thesis. Universidad Nacional de Colombia - Sede Manizales. Obtenido de http://www.bdigital.unal.edu.co/1128/
Hernández, V., Ramirez, C., Camacho, N., Artamonova, I., Nupia, C., & Bonilla, H. (2008). La Cooperación Internacional en ciencia, tecnología e innovación en la Educación Superior de Colombia, Resultados de estudio de caracterización. ASCUN; Colciencias; RCI.
Hudzik, J. (2011). Internacionalización integral. Del concepto a la acción. Obtenido de NAFSA: Association of International Educators, Washington, D.C.: www.nafsa.org/cizn.
Hurtado, J. (2010). El proyecto de investigación. República Bolivariana de Venezuela: Quirón Ediciones.
Idelfonso, E. (2005). Análisis de encuestas. Madrid: Esic Editorial. Obtenido de https://www.esic.edu/editorial/editorial_producto.php?t=An%E1lisis+de+encuestas&isbn =9788473564205&tipo=&tematica=1
Instituciones de Educación Superior (IES). (24 de Febrero de 2010). Obtenido de Ministerio de Educación Nacional: https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-217744.html
Knight, K. (1999). Internacionalización de la Educación Superior. En De Wit, H. y Knight, J. (Editores). Calidad e internacionalización en la Educación Superior, México DF: ANUIES. Obtenido de http://web.anuies.mx/servicios/p_anuies/publicaciones/libros/lib62/1.html#a
Kohli, A., & Jaworski, B. (1990). Market Orientation: The Construct, Research Propositions, and Managerial Implications. Journal of Marketing, 54(April), 1-18.
Kornbluh, M. (2015). Combatting Challenges to Establishing Trustworthiness in Qualitative Research. Qualitative Research in Psychology, 12(4), 397–414. doi:https://doi.org/10.1080/14780887.2015.1021941
Kotler, P., & Kelller, K. (2006). Dirección de Marketing (12 ed.). México: Pearson.
La Cooperación Internacional en ciencia, tecnología e innovación en la Educación Superior de Colombia, Resultados de estudio de caracterización. (2008). ASCUN; Colciencias; RCI.
Larrea, M., & Astur, A. (2011). Políticas de internacionalización de la educación superior y cooperación internacional universitaria. Obtenido de http://bit.ly/2y9NV14
Luchilo, L. (2006). Movilidad de estudiantes universitarios e internacionalización de la educación superior. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad - CTS, 3(7), 105-133. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/924/92430707.pdf
Martínez, V. (2013). Métodos, técnicas e instrumentos de investigación. 1-7. Obtenido de https://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/33109969/Metodos__tecnicas_e_ins trumentos_de_investigacion.pdf?response-contentdisposition=inline%3B%20filename%3DMetodos_tecnicas_e_instrumentos_de_inves.pd f&X-Amz-Algorithm=AWS4-HMAC-SHA256&X-Amz-Credenti
Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2019). Estadísticas; Población Estudiantil: inscritos. Colombia. Obtenido de https://www.mineducacion.gov.co/sistemasinfo/Informacion-ala-mano/212400:Estadisticas
Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2019). Internacionalización de la educación superior. Obtenido de Ministerio de Educación Nacional: https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-196472.html?_noredirect=1
Ministerio de Educación Nacional. (2000). Obtenido de https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles- 179304_archivo_pdf_posicion_juridica.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (2013). Obtenido de https://www.cna.gov.co/1741/article- 186362.html
Moncada Cerón, J. S. (2011). La Internacionalización De La Educación Superior, Factor Clave Para Fortalecer La Calidad Educativa Y Mejorar Las Condiciones De Vida De La Sociedad. Revista Xihmai.
Morgan, R., & Hunt, S. (1994). The Commitment-Trust Theory of relationship Marketing. Journal of Marketing, 58, 22.
Nacional, M. d. (20 de Julio de 2009). Internacionalización de la educación superior. Obtenido de https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-196472.html
Naver, J., & Slater, S. (1990). The Effect of a Market Orientation on Business. Profitability. Journal of Marketing, 54(4).
Nejati, M., & Nejati, M. (2008). Service quality at University of Tehran Central. Library Management.
Ortiz, A. (2011). INTERNACIONALIZACIÓN DE LA INVESTIGACIÓN. UNIVERSIDAD FRANCISCO JOSÉ DE CALDAS. Oficina de Relaciones Interinstitucionales, 21.
Paipa, L., & Parra, C. (2007). Competencias: lenguaje común para la internacionalización de los currículos de la educación superior. Ponencia del 2º Congreso Internacional E&D: “Educación y Desarrollo para el Futuro del Mundo”, 410-422.
Palacio, S., & Rondón , C. (2018). Marketing relacional para la internacionalización en instituciones de educación superior. Revista Espacios.
Palacio, S., & Rondón, C. (2017). Marketing Relacional para la Internacionalización en Instituciones de Educación Superior del Caribe colombiano. Obtenido de http://hdl.handle.net/11323/385
Pelham, A. (1997). Market orientation and performance. The moderating effects of product and customer differentiation. Journal of Business and Industrial Marketing, 12(5), 276-296.
Pita, S., & Pértegas, S. (2002). Investigación cuantitativa y cualitativa. A Coruña.
Quiroga, S. (2015). LA GESTIÓN DE LA INTERNACIONALIZACIÓN: ENTRE LA COMUNICACIÓN Y LA INTERCULTURALIDAD. Questión, 1(46), 414-423.
Reger, G. (2006). Internacionalización de la investigación y desarrollo en empresas multinacionales. En: Los intangibles de la internacionalización empresarial Revista ICE, (830).
Renart, L., & Cabré, C. (2005). Claves del marketing relacional bien hecho. Obtenido de Academia: https://www.academia.edu/24494498/Claves_del_marketing_relacional_bien_hecho_Ren art_Margalef_1
Rivero, J., & Galarza, J. (Abril de 2016). Las redes académicas como ejes de integración y cooperación internacional de las instituciones de educación superior. Revista Cubana de Educación Superior, 35(1). Obtenido de http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0257- 43142016000100002&script=sci_arttext&tlng=en
Ruiz Bolívar, C. (2015). CONFIABILIDAD. Obtenido de http://200.11.208.195/blogRedDocente/alexisduran/wpcontent/uploads/2015/11/CONFIABILIDAD.pdf
Sacasas-López, M. (2014). Estudio de modelos de control de gestión para la internacionalización universitaria en Cuba. Ingeniería Industrial, XXXV(3), 312-321. Obtenido de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360433598007
Saha, G. C. (2009). Service Quality, Satisfaction, and Behavioural Intentions: A Study of LowCost Airline Carriers in Thailand. . Managing Service Quality: an international journal, 350-372.
Salmi, J. (2014). Reflexiones para la política de internacionalización de la educación superior en Colombia. En Introducción. En M. d. (OCYT), Reflexiones para la política de internacionalización de la educación superior en Colombia. (págs. 17-25). Bogotá D.C.: Multiimpresos SAS.
Scheele, J. (Septiembre de 2009). Consejo Nacional de Acreditación . Obtenido de https://www.cna.gov.co/1741/articles-186502_JScheele.pdf
Sebastián, J. (2004). Cooperación e internacionalización de las universidades (1 ed.). Buenos Aires, Argentina: Editorial Biblos. Obtenido de https://books.google.com.co/books?id=DfenAGFgffIC&printsec=frontcover&hl=es#v=o nepage&q&f=false
Seeman, E. D. (2006). Customer relationship management in higher education: Using information systems to improve the student-school relationship. Campus-Wide Information Systems, 24–34.
Seeman, E., & O'Hara, M. (2006). Customer relationship management in higher education: Using information systems to improve the student-school relationship. Campus-Wide Information Systems, 23(1), 24–34. doi:https://doi.org/10.1108/10650740610639714
Spaggiari, S., & Mejía, J. (2015). Cooperación internacional - Guías para la internacionalización de la educación superior. Bogotá D.C.: MINISTERIO DE EDUCACIÓN NACIONAL. Obtenido de https://issuu.com/hans268/docs/4.cooperacion_int
Tirado Urbano, M. C. (Julio de 2017). Universidad Católica de Colombia. Obtenido de Repositorio Institucional: https://repository.ucatolica.edu.co/bitstream/10983/15028/1/APORTE%20DE%20LOS% 20EX%C3%81MENES%20DE%20ESTADO1.pdf
Torres, M., Paz, K., & Salazar , F. (2014). METODOS DE RECOLECCION DE DATOS PARA UNA INVESTIGACIÓN. Facultad de Ingeniería, Universidad Rafael Landívar, 1-25. Obtenido de https://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/33095415/METODOS_DE_RECOL ECCION_DE_DATOS_PARA_UNA_INVESTIGACION.pdf?response-contentdisposition=inline%3B%20filename%3D6_02_14_METODOSDERECOLECCIONDED ATOSPARAU.pdf&X-Amz-Algorithm=AWS4-HMAC-SHA256&X-Amz-Cre
UNESCO. (1998). DECLARACION MUNDIAL SOBRE LA EDUCACION SUPERIOR EN EL SIGLO XXI: VISIÓN Y ACCIÓN. Obtenido de http://www.unesco.org/education/educprog/wche/declaration_spa.htm
Universidad Católica de Colombia. (2017). Consejo . Obtenido de Universidad Católica de Colombia: https://www.ucatolica.edu.co/portal/wpcontent/uploads/adjuntos/acuerdos/anexo-consejo-superior-acuerdos-academicos-250- 17.pdf
Universidad de Antioquia. (2015). Internacionalizar el curriculo garantiza profesionales globales. Universidad de Antioquia Internacional. Obtenido de https://www.scribd.com/document/315692539/Universidad-de-Antioquia- Internacionalizar-El-Curriculo-Garantiza-Profesionales-Globales
Uranga, W. (2004). La comunicación como herramienta de gestión y desarrollo organizacional, Rosario. Obtenido de http://www.wuranga.com.ar/images/pdfs/gest_2004.pdf
Valderrama, M., & Herrera, D. (2015). Movilidad Académica - Guías para la internacionalización de la educación superior . Bogotá D.C.: MINISTERIO DE EDUCACIÓN NACIONAL.
Voelkl, J., Silva, J., Solano, C., & Pulido, L. (2011). Enfoque CRM percepciones de los usuarios de los procesos administrativos académicos y su valor agregado. Revista Universidad EAFIT, 45(156), 90-103. Obtenido de http://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/revistauniversidad-eafit/article/view/13
Wende, V. D. (1994). Theoretical and methodological contributions of various disciplines to the study of the international dimension: drawing on sciences of education as a theoretical and practical framework. En U. T. A. Smith, The International Dimension of Higher Education: Setting the Research Agenda. Vienna: IFK/ACA.
Wit, H. D. (2011). Globalización e internacionalización de la educación superior. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 8(2). Obtenido de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=780/78018793007
Zeine , R., Palatnick, F., Boglarsky, C., Blessinger, P., Herrick, B., & Hamlet, M. (2015). Customer service focus and Mission Articulation as measures of organizational effectiveness in higher education institutions: Driving student success. Management Education, 14(1), 1-10.
Zeine, R. P. (2015). Customer service focus and Mission Articulation as measures of organizational effectiveness in higher education institutions: Driving student success. Management Education, 1-10.
dc.rights.spa.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Corporación Universidad de la Costa
dc.publisher.program.spa.fl_str_mv Negocios Internacionales
institution Corporación Universidad de la Costa
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.cuc.edu.co/bitstream/11323/7669/1/Fases%20del%20marketing%20relacional%20e%20internacionalizaci%c3%b3n%20en%20la%20Universidad%20de%20la%20Costa.%20percepci%c3%b3n%20estudiantes.pdf
https://repositorio.cuc.edu.co/bitstream/11323/7669/2/license_rdf
https://repositorio.cuc.edu.co/bitstream/11323/7669/3/license.txt
https://repositorio.cuc.edu.co/bitstream/11323/7669/4/Fases%20del%20marketing%20relacional%20e%20internacionalizaci%c3%b3n%20en%20la%20Universidad%20de%20la%20Costa.%20percepci%c3%b3n%20estudiantes.pdf.jpg
https://repositorio.cuc.edu.co/bitstream/11323/7669/5/Fases%20del%20marketing%20relacional%20e%20internacionalizaci%c3%b3n%20en%20la%20Universidad%20de%20la%20Costa.%20percepci%c3%b3n%20estudiantes.pdf.txt
bitstream.checksum.fl_str_mv 9cf3bc97a6c115d8efeb8ebdcc2d8984
934f4ca17e109e0a05eaeaba504d7ce4
e30e9215131d99561d40d6b0abbe9bad
3f1f79378d4ad67276b7b1c517b3ee90
acea5bdf00ed96278201363d60e17b4d
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad de La Costa
repository.mail.fl_str_mv bdigital@metabiblioteca.com
_version_ 1808400162655043584
spelling Palacio De La Cruz, Stefanyb646c8c628275941811661fc762adb26-1Rondón Rodríguez, Carlos Andrés50acaee4e841ec7e8b1e24c8ab0bdf4f-1Escobar Tovar, María Claudia7375408478860f202076c45b90f13f453002021-01-07T19:31:23Z2021-01-07T19:31:23Z2020https://hdl.handle.net/11323/7669Corporación Universidad de la CostaREDICUC - Repositorio CUChttps://repositorio.cuc.edu.co/This research aims to characterize students' perceptions of the phases of Customer Relationship Marketing (CRM) for strengthening the internationalization of the Universidad de la Costa, based on theoretical approaches of Kotler (1994), Berry (1983), Morgan and Hunt (1994), Burgos (2007), Gummesson (1996), Voelkl Peñaloza, J., Silva Rueda, J., Solano Vanegas, C., and Pulido Moreno, L. (2011), and then as raised by S. Palacio and C. Rondón (2018) in their research work entitled "Marketing internationalization in higher education institutions”. With a quantitative epistemological approach, descriptive type and non-experimental field design, using the survey information collection technique and through a Likert-scale questionnaire to measure the degree of satisfaction. Accordingly, the instrument was applied to a segmented sample of undergraduate students from the Universidad de la Costa; reliability of the same was determined through the Alpha Cronbah coefficient (97%). The data obtained for CRM and internationalization variables of Higher Education were measured through descriptive statistics: frequency, mean, standard deviation and percentage. The results showed the institution's strength in the development of the CRM phases, including: institutional philosophy, relational strategy and technological means for customer relationships. Also, in terms of the areas of action of the internationalization of the Universidad de la Costa.La presente investigación busca caracterizar la percepción de los estudiantes sobre las fases del marketing relacional para el fortalecimiento de la internacionalización de la Universidad de la Costa, sustentado en los planteamientos teóricos de Kotler (1994), Berry (1983), Morgan y Hunt (1994), Burgos (2007), Gummesson (1996), Voelkl Peñaloza, J., Silva Rueda, J., Solano Vanegas, C., y Pulido Moreno, L. (2011), y en continuación a lo planteado por S. Palacio y C. Rondón (2018) en su trabajo de investigación titulado “Marketing relacional para la internacionalización en instituciones de educación superior”. Con un enfoque epistemológico cuantitativo, tipo descriptiva y un diseño no experimental de campo, utilizando la técnica de recolección de información de encuesta y mediante un cuestionario con escala tipo Likert para medir el grado de satisfacción frente al objeto de estudio de la población del mismo. En concordancia, el instrumento fue aplicado a una muestra segmentada de los estudiantes de pregrado de la Universidad de la Costa; se determinó la confiabilidad del mismo a través el coeficiente Alpha Cronbah (97%). Los datos obtenidos para las variables de Marketing Relacional e Internacionalización de la Educación Superior fueron medidos a través de la estadística descriptiva: frecuencia, media, desviación típica y porcentaje. Los resultados obtenidos mostraron la fortaleza de la institución en el desarrollo de las Fases del Marketing Relacional, lo que incluye: la filosofía institucional, la estrategia relacional y los medios tecnológicos para las relaciones con clientes. Asimismo, en cuanto a los ámbitos de acción de la Internacionalización de la Universidad de la Costa.application/pdfspaCorporación Universidad de la CostaNegocios InternacionalesAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Customer relationship marketingInternationalizationUniversidad de la CostaStudents' perceptionsFases del marketing relacionalInternacionalizaciónPercepción estudiantesFases del marketing relacional e internacionalización en la Universidad de la Costa: percepción estudiantesTrabajo de grado - Pregradohttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fTextinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://purl.org/redcol/resource_type/TPinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionAcreditación, C. N. (2013). Obtenido de https://www.cna.gov.co/1741/article-186362.htmlAponte, C., Arroyave, J., Botero, L., Cuevas, M., Aristizábal, M., & Muñoz, S. (2014). INTERNACIONALIZACIÓN: DIMENSIONES PARA LA FORMACIÓN DEL ESTUDIANTE (1 ed.). Medellín, Colombia: Universidad de Medellín.Arango , A., & Douet, C. (2015). Internacionalización de la investigación - Guías para la internacionalización de la educación superior. Bogotá D.C.: MINISTERIO DE EDUCACIÓN NACIONAL. Obtenido de https://issuu.com/hans268/docs/3.inter._investigacionArango, A., & Acuña, L. (2017). La Internacionalización del currículo y su relación con las condiciones de calidad en los programas académicos de educación superior para la obtención de registro calificado. Revista ObIES, 2, 35-49. Obtenido de https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/obies/article/view/12739Arias, F. G. (2012). El proyecto de investigación. Introducción a la metodología científica. (Sexta ed.). Caracas, República Bolivariana de Venezuela: Editorial Episteme.Bagozzi, R. (1975). Marketing as Exchange. Journal of Marketing, 39(Octuber).Berry, L. (1983). Relationship Marketing in emerging perspectives on services marketing.Berry, L. (1983). Relationship marketing. L.L. Berry, G. L. Shostack y G. D. Upah (Editors). Emerging Perspectives of Service Marketing. American Marketing Association, 25-38.Botero, L., & Bolívar, M. (2015). Guías para la Internacionalización de la Educación Superior. En Guías Internacionalización.Burgos , E. (2007). Marketing Relacional.: Cree Un Plan de Incentivos Eficaz. España.Calzadilla, M. (2002). Aprendizaje colaborativo y tecnologías de la información y la comunicación. . Revista Iberoamericana De Educación, 29(1), 1-10. .Camargo, L. G. (2017). Uso de sistemas de gestión de relaciones con clientes. Libre Empresa.Casas, J., Repullo, J., & Donado, C. (2003). La encuesta como técnica de investigación. Elaboración de cuestionarios y tratamiento estadístico de datos. Aten Primaria, 31(8), 527-537.Castaño Duque, G. A., & García Serna, L. (2012). Una revisión teórica de la calidad de la educación superior en el contexto colombiano. Educación y Educadores.Cerda, H. (1995). Los elementos de la investigación cómo reconocerlos, diseñarlos y construirlos. Bogotá: Editorial El Búho.Chan, W. (2004). International Cooperation in Higher Education: Theory and Practice. Journal of Studies in International Education, 8, 32-55.Cobo, F., & Gonzáles, L. (2007). Las implicaciones estratégicas del marketing relacional: fidelización y mercados ampliados. Anuario Jurídico y económico Escurialense, XL.Collucci, E., Davis, H., Korhonen, J., & Gaebel, M. (2012). Mobility: Closing the gap between policy and practice. . Bruselas: European University Association.Corporación Universitaria Republicana. (2019). Corporación Universitaria Republicana. Obtenido de MANUAL DE MOVILIDAD ACADÉMICA PARA ESTUDIANTES CUR: https://urepublicana.edu.co/images/web/ori/MANUAL_MOVILIDAD_ESTUDIANTES_ UREP.pdfCorrea, G., & Rodríguez, R. (2012). Internacionalización de la investigación universitaria. Revista de la Universidad de La Salle, 87-97. Obtenido de https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent.cgi?article=1308&context=rulsDe Zan, A., Paipa, L., & Parra , C. (2011). Las competencias: base para la internacionalización de la educación superior. Revista Educación En Ingeniería, 6(11), 44-54.Domínguez , J. (2003). La gestion de la cooperacion internacional en las universidades. Revista Cubana de Educación Superior.Dwyer, F., Schurr, P., & Oh, S. (1987). Developing buyer-seller relationships. Journal of Marketing, 51(April), 11-27.Enrique, A., María, M., Morales , F., & Soler, P. (2008). La planificación de la comunicación empresarial. Barcelona: Servei de Publicacions.Escobar Castillo, A. (2017). GESTIÓN DEL CONOCIMIENTO Y COMPETITIVIDAD EN LAS COOPERATIVAS CON SECCIÓN DE AHORRO Y CRÉDITO DE BARRANQUILLA. Obtenido de Repositorio CUC: http://repositorio.cuc.edu.co/bitstream/handle/11323/375/1129501895.pdf;jsessionid=09F 24054177BCBC8C3D348D4FB909AF8?sequence=1Fernández, C., Hernández, M., & Baptista, M. (2010). Metodología de la Investigación (Quinta ed.). México: Mc Graw Hill.Fortes, N., Eça de Abreu, M., & Marques, C. (2015). MARKETING RELACIONAL NAS INSTITUIÇÕES DE ENSINO SUPERIOR PÚBLICO: ESTUDO DE CASO DA ESTeSC. Obtenido de http://www.grupomio.org/wp-content/uploads/R2.13.pdfFuentelsaz, C., & Pulpón, A. (2006). Elaboración y presentación de un proyecto de investigación y una tesina. España.Gacel, J., & Ávila, R. (2008). Universidades Latinoamericanas frente al reto de la internacionalización. Producción científica UdeG, 2-8. Obtenido de http://132.248.9.1:8991/F/T2YHQN5JKYSPCIP3SAPK3TB1KGTDDEFCSVNH496M XCXGEJUB2B-02745?func=full-setset&set_number=025047&set_entry=000521&format=999Gijón , J., & Crisol, E. (2012). La Internacionalización de la Educación Superior. El caso del Espacio Europeo de Educación Superior. Revista de Docencia Universitaria, 10(1). doi:https://doi.org/10.4995/redu.2012.6137Gummesson, E. (1996). Relationship marketing and imaginary organizations: a synthesis. European Journal of Marketing., 30(2), 31-44.Gummesson, E. (2002). Total Relationship Marketing (2 ed.).Harari, M. (1992). The internationalization of the curriculum.Hernández , R., Fernández, C., & Baptista , P. (2006). Metodología de la Investigación. (Cuarta edición ed.). México: Editorial McGraw-Hill Interamericana.Hernández, M. (2008). La cultura orientada al cliente trasciende a una estructura de CRM en las instituciones de educación superior públicas y privadas (universidades) del Eje Cafetero. Maestría thesis. Universidad Nacional de Colombia - Sede Manizales. Obtenido de http://www.bdigital.unal.edu.co/1128/Hernández, V., Ramirez, C., Camacho, N., Artamonova, I., Nupia, C., & Bonilla, H. (2008). La Cooperación Internacional en ciencia, tecnología e innovación en la Educación Superior de Colombia, Resultados de estudio de caracterización. ASCUN; Colciencias; RCI.Hudzik, J. (2011). Internacionalización integral. Del concepto a la acción. Obtenido de NAFSA: Association of International Educators, Washington, D.C.: www.nafsa.org/cizn.Hurtado, J. (2010). El proyecto de investigación. República Bolivariana de Venezuela: Quirón Ediciones.Idelfonso, E. (2005). Análisis de encuestas. Madrid: Esic Editorial. Obtenido de https://www.esic.edu/editorial/editorial_producto.php?t=An%E1lisis+de+encuestas&isbn =9788473564205&tipo=&tematica=1Instituciones de Educación Superior (IES). (24 de Febrero de 2010). Obtenido de Ministerio de Educación Nacional: https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-217744.htmlKnight, K. (1999). Internacionalización de la Educación Superior. En De Wit, H. y Knight, J. (Editores). Calidad e internacionalización en la Educación Superior, México DF: ANUIES. Obtenido de http://web.anuies.mx/servicios/p_anuies/publicaciones/libros/lib62/1.html#aKohli, A., & Jaworski, B. (1990). Market Orientation: The Construct, Research Propositions, and Managerial Implications. Journal of Marketing, 54(April), 1-18.Kornbluh, M. (2015). Combatting Challenges to Establishing Trustworthiness in Qualitative Research. Qualitative Research in Psychology, 12(4), 397–414. doi:https://doi.org/10.1080/14780887.2015.1021941Kotler, P., & Kelller, K. (2006). Dirección de Marketing (12 ed.). México: Pearson.La Cooperación Internacional en ciencia, tecnología e innovación en la Educación Superior de Colombia, Resultados de estudio de caracterización. (2008). ASCUN; Colciencias; RCI.Larrea, M., & Astur, A. (2011). Políticas de internacionalización de la educación superior y cooperación internacional universitaria. Obtenido de http://bit.ly/2y9NV14Luchilo, L. (2006). Movilidad de estudiantes universitarios e internacionalización de la educación superior. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad - CTS, 3(7), 105-133. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/924/92430707.pdfMartínez, V. (2013). Métodos, técnicas e instrumentos de investigación. 1-7. Obtenido de https://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/33109969/Metodos__tecnicas_e_ins trumentos_de_investigacion.pdf?response-contentdisposition=inline%3B%20filename%3DMetodos_tecnicas_e_instrumentos_de_inves.pd f&X-Amz-Algorithm=AWS4-HMAC-SHA256&X-Amz-CredentiMinisterio de Educación Nacional (MEN). (2019). Estadísticas; Población Estudiantil: inscritos. Colombia. Obtenido de https://www.mineducacion.gov.co/sistemasinfo/Informacion-ala-mano/212400:EstadisticasMinisterio de Educación Nacional (MEN). (2019). Internacionalización de la educación superior. Obtenido de Ministerio de Educación Nacional: https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-196472.html?_noredirect=1Ministerio de Educación Nacional. (2000). Obtenido de https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles- 179304_archivo_pdf_posicion_juridica.pdfMinisterio de Educación Nacional. (2013). Obtenido de https://www.cna.gov.co/1741/article- 186362.htmlMoncada Cerón, J. S. (2011). La Internacionalización De La Educación Superior, Factor Clave Para Fortalecer La Calidad Educativa Y Mejorar Las Condiciones De Vida De La Sociedad. Revista Xihmai.Morgan, R., & Hunt, S. (1994). The Commitment-Trust Theory of relationship Marketing. Journal of Marketing, 58, 22.Nacional, M. d. (20 de Julio de 2009). Internacionalización de la educación superior. Obtenido de https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-196472.htmlNaver, J., & Slater, S. (1990). The Effect of a Market Orientation on Business. Profitability. Journal of Marketing, 54(4).Nejati, M., & Nejati, M. (2008). Service quality at University of Tehran Central. Library Management.Ortiz, A. (2011). INTERNACIONALIZACIÓN DE LA INVESTIGACIÓN. UNIVERSIDAD FRANCISCO JOSÉ DE CALDAS. Oficina de Relaciones Interinstitucionales, 21.Paipa, L., & Parra, C. (2007). Competencias: lenguaje común para la internacionalización de los currículos de la educación superior. Ponencia del 2º Congreso Internacional E&D: “Educación y Desarrollo para el Futuro del Mundo”, 410-422.Palacio, S., & Rondón , C. (2018). Marketing relacional para la internacionalización en instituciones de educación superior. Revista Espacios.Palacio, S., & Rondón, C. (2017). Marketing Relacional para la Internacionalización en Instituciones de Educación Superior del Caribe colombiano. Obtenido de http://hdl.handle.net/11323/385Pelham, A. (1997). Market orientation and performance. The moderating effects of product and customer differentiation. Journal of Business and Industrial Marketing, 12(5), 276-296.Pita, S., & Pértegas, S. (2002). Investigación cuantitativa y cualitativa. A Coruña.Quiroga, S. (2015). LA GESTIÓN DE LA INTERNACIONALIZACIÓN: ENTRE LA COMUNICACIÓN Y LA INTERCULTURALIDAD. Questión, 1(46), 414-423.Reger, G. (2006). Internacionalización de la investigación y desarrollo en empresas multinacionales. En: Los intangibles de la internacionalización empresarial Revista ICE, (830).Renart, L., & Cabré, C. (2005). Claves del marketing relacional bien hecho. Obtenido de Academia: https://www.academia.edu/24494498/Claves_del_marketing_relacional_bien_hecho_Ren art_Margalef_1Rivero, J., & Galarza, J. (Abril de 2016). Las redes académicas como ejes de integración y cooperación internacional de las instituciones de educación superior. Revista Cubana de Educación Superior, 35(1). Obtenido de http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0257- 43142016000100002&script=sci_arttext&tlng=enRuiz Bolívar, C. (2015). CONFIABILIDAD. Obtenido de http://200.11.208.195/blogRedDocente/alexisduran/wpcontent/uploads/2015/11/CONFIABILIDAD.pdfSacasas-López, M. (2014). Estudio de modelos de control de gestión para la internacionalización universitaria en Cuba. Ingeniería Industrial, XXXV(3), 312-321. Obtenido de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360433598007Saha, G. C. (2009). Service Quality, Satisfaction, and Behavioural Intentions: A Study of LowCost Airline Carriers in Thailand. . Managing Service Quality: an international journal, 350-372.Salmi, J. (2014). Reflexiones para la política de internacionalización de la educación superior en Colombia. En Introducción. En M. d. (OCYT), Reflexiones para la política de internacionalización de la educación superior en Colombia. (págs. 17-25). Bogotá D.C.: Multiimpresos SAS.Scheele, J. (Septiembre de 2009). Consejo Nacional de Acreditación . Obtenido de https://www.cna.gov.co/1741/articles-186502_JScheele.pdfSebastián, J. (2004). Cooperación e internacionalización de las universidades (1 ed.). Buenos Aires, Argentina: Editorial Biblos. Obtenido de https://books.google.com.co/books?id=DfenAGFgffIC&printsec=frontcover&hl=es#v=o nepage&q&f=falseSeeman, E. D. (2006). Customer relationship management in higher education: Using information systems to improve the student-school relationship. Campus-Wide Information Systems, 24–34.Seeman, E., & O'Hara, M. (2006). Customer relationship management in higher education: Using information systems to improve the student-school relationship. Campus-Wide Information Systems, 23(1), 24–34. doi:https://doi.org/10.1108/10650740610639714Spaggiari, S., & Mejía, J. (2015). Cooperación internacional - Guías para la internacionalización de la educación superior. Bogotá D.C.: MINISTERIO DE EDUCACIÓN NACIONAL. Obtenido de https://issuu.com/hans268/docs/4.cooperacion_intTirado Urbano, M. C. (Julio de 2017). Universidad Católica de Colombia. Obtenido de Repositorio Institucional: https://repository.ucatolica.edu.co/bitstream/10983/15028/1/APORTE%20DE%20LOS% 20EX%C3%81MENES%20DE%20ESTADO1.pdfTorres, M., Paz, K., & Salazar , F. (2014). METODOS DE RECOLECCION DE DATOS PARA UNA INVESTIGACIÓN. Facultad de Ingeniería, Universidad Rafael Landívar, 1-25. Obtenido de https://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/33095415/METODOS_DE_RECOL ECCION_DE_DATOS_PARA_UNA_INVESTIGACION.pdf?response-contentdisposition=inline%3B%20filename%3D6_02_14_METODOSDERECOLECCIONDED ATOSPARAU.pdf&X-Amz-Algorithm=AWS4-HMAC-SHA256&X-Amz-CreUNESCO. (1998). DECLARACION MUNDIAL SOBRE LA EDUCACION SUPERIOR EN EL SIGLO XXI: VISIÓN Y ACCIÓN. Obtenido de http://www.unesco.org/education/educprog/wche/declaration_spa.htmUniversidad Católica de Colombia. (2017). Consejo . Obtenido de Universidad Católica de Colombia: https://www.ucatolica.edu.co/portal/wpcontent/uploads/adjuntos/acuerdos/anexo-consejo-superior-acuerdos-academicos-250- 17.pdfUniversidad de Antioquia. (2015). Internacionalizar el curriculo garantiza profesionales globales. Universidad de Antioquia Internacional. Obtenido de https://www.scribd.com/document/315692539/Universidad-de-Antioquia- Internacionalizar-El-Curriculo-Garantiza-Profesionales-GlobalesUranga, W. (2004). La comunicación como herramienta de gestión y desarrollo organizacional, Rosario. Obtenido de http://www.wuranga.com.ar/images/pdfs/gest_2004.pdfValderrama, M., & Herrera, D. (2015). Movilidad Académica - Guías para la internacionalización de la educación superior . Bogotá D.C.: MINISTERIO DE EDUCACIÓN NACIONAL.Voelkl, J., Silva, J., Solano, C., & Pulido, L. (2011). Enfoque CRM percepciones de los usuarios de los procesos administrativos académicos y su valor agregado. Revista Universidad EAFIT, 45(156), 90-103. Obtenido de http://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/revistauniversidad-eafit/article/view/13Wende, V. D. (1994). Theoretical and methodological contributions of various disciplines to the study of the international dimension: drawing on sciences of education as a theoretical and practical framework. En U. T. A. Smith, The International Dimension of Higher Education: Setting the Research Agenda. Vienna: IFK/ACA.Wit, H. D. (2011). Globalización e internacionalización de la educación superior. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 8(2). Obtenido de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=780/78018793007Zeine , R., Palatnick, F., Boglarsky, C., Blessinger, P., Herrick, B., & Hamlet, M. (2015). Customer service focus and Mission Articulation as measures of organizational effectiveness in higher education institutions: Driving student success. Management Education, 14(1), 1-10.Zeine, R. P. (2015). Customer service focus and Mission Articulation as measures of organizational effectiveness in higher education institutions: Driving student success. Management Education, 1-10.ORIGINALFases del marketing relacional e internacionalización en la Universidad de la Costa. percepción estudiantes.pdfFases del marketing relacional e internacionalización en la Universidad de la Costa. percepción estudiantes.pdfapplication/pdf1317446https://repositorio.cuc.edu.co/bitstream/11323/7669/1/Fases%20del%20marketing%20relacional%20e%20internacionalizaci%c3%b3n%20en%20la%20Universidad%20de%20la%20Costa.%20percepci%c3%b3n%20estudiantes.pdf9cf3bc97a6c115d8efeb8ebdcc2d8984MD51open accessCC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-81031https://repositorio.cuc.edu.co/bitstream/11323/7669/2/license_rdf934f4ca17e109e0a05eaeaba504d7ce4MD52open accessLICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-83196https://repositorio.cuc.edu.co/bitstream/11323/7669/3/license.txte30e9215131d99561d40d6b0abbe9badMD53open accessTHUMBNAILFases del marketing relacional e internacionalización en la Universidad de la Costa. percepción estudiantes.pdf.jpgFases del marketing relacional e internacionalización en la Universidad de la Costa. percepción estudiantes.pdf.jpgimage/jpeg27683https://repositorio.cuc.edu.co/bitstream/11323/7669/4/Fases%20del%20marketing%20relacional%20e%20internacionalizaci%c3%b3n%20en%20la%20Universidad%20de%20la%20Costa.%20percepci%c3%b3n%20estudiantes.pdf.jpg3f1f79378d4ad67276b7b1c517b3ee90MD54open accessTEXTFases del marketing relacional e internacionalización en la Universidad de la Costa. percepción estudiantes.pdf.txtFases del marketing relacional e internacionalización en la Universidad de la Costa. percepción estudiantes.pdf.txttext/plain189995https://repositorio.cuc.edu.co/bitstream/11323/7669/5/Fases%20del%20marketing%20relacional%20e%20internacionalizaci%c3%b3n%20en%20la%20Universidad%20de%20la%20Costa.%20percepci%c3%b3n%20estudiantes.pdf.txtacea5bdf00ed96278201363d60e17b4dMD55open access11323/7669oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/76692023-12-14 15:47:57.753Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International|||http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/open accessRepositorio Universidad de La Costabdigital@metabiblioteca.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