Actividades rectoras (juego y exploración del medio) orientadas al fortalecimiento del enfoque educativo ambiental en preescolar

This research focuses on the leading activities introduced at the preschool level of educational institutions and how teachers apply them for the development of the strengthening of the environmental dimension in curricular preschool plans. The objective is to design a proposal of a didactic - techn...

Full description

Autores:
Pabón Rodríguez, Mauricio
Ospino Gómez, Dilia
Tipo de recurso:
Trabajo de grado de pregrado
Fecha de publicación:
2019
Institución:
Corporación Universidad de la Costa
Repositorio:
REDICUC - Repositorio CUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/5935
Acceso en línea:
http://hdl.handle.net/11323/5935
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Palabra clave:
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ICT
Environmental education
Actividades rectoras
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description This research focuses on the leading activities introduced at the preschool level of educational institutions and how teachers apply them for the development of the strengthening of the environmental dimension in curricular preschool plans. The objective is to design a proposal of a didactic - technological nature that, based on the integration of the governing activities (exploration of the environment and the game) into the preschool curriculum, contributes to the strengthening of the environmental educational approach. For this, an inductive methodological route is designed that works through a documentary and field design, which allows the execution of a questionnaire in certain preschool teachers of several educational institutions. It is recognized that there are teachers who appropriate the curricular activities and projects that take into account the governing activities and that in some cases it can be determined that their use in the classrooms is carried out, but a large number of teachers what they do this kind of activities. With this, it is concluded that the Governing Activities help and support the creation of strategies that allow the strengthening of the environmental education approach with that of leading to high-quality teaching-learning processes. Given this situation, a proposal is developed that involves an interactive virtual platform, a booklet that informs and directs the environmental fundamentals and finally a children's round that appropriates the concepts already seen.
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It is recognized that there are teachers who appropriate the curricular activities and projects that take into account the governing activities and that in some cases it can be determined that their use in the classrooms is carried out, but a large number of teachers what they do this kind of activities. With this, it is concluded that the Governing Activities help and support the creation of strategies that allow the strengthening of the environmental education approach with that of leading to high-quality teaching-learning processes. Given this situation, a proposal is developed that involves an interactive virtual platform, a booklet that informs and directs the environmental fundamentals and finally a children's round that appropriates the concepts already seen.La presente investigación se enfoca en las actividades rectoras introducidas en el nivel preescolar de las instituciones educativas y cómo los docentes las aplican para el desarrollo del fortalecimiento de la dimensión ambiental en los planes curriculares de preescolar. Se establece como objetivo diseñar una propuesta de naturaleza didáctica – tecnológica que fundamentada en la integración de las actividades rectoras (exploración del medio y el juego) al currículo del preescolar, contribuya al fortalecimiento del enfoque educativo ambiental. Para ello se diseña una ruta metodológica inductiva que trabaje a través de un diseño documental y de campo, lo cual permita la ejecución de un cuestionario en determinados docentes de preescolar de varias instituciones educativas. se reconoce que existen docentes que se apropian de las actividades curriculares y proyectos que tienen en cuenta las actividades rectoras y que en algunos casos se puede determinar que su uso en las aulas es llevado a cabo, pero no es un gran porcentaje un gran número de docentes lo que realizan este tipo de actividades. Con esto, entonces se concluye que las Actividades Rectoras ayudan y dan soporte para la creación de estrategias que permitan el fortalecimiento del enfoque de la educación ambiental con el de encaminar a procesos de enseñanza – aprendizaje de alta calidad. Ante tal situación, se desarrolla una propuesta que involucra una plataforma virtual interactiva, una cartilla que informa y direcciona los fundamentos ambientales y finalmente una ronda infantil que apropia los conceptos ya vistos.Pabón Rodríguez, MauricioOspino Gómez, DiliaspaUniversidad de la CostaMaestría en Educación - Modalidad VirtualAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Governing activitiesCurriculumICTEnvironmental educationActividades rectorasCurrículoTICEducación ambientalActividades rectoras (juego y exploración del medio) orientadas al fortalecimiento del enfoque educativo ambiental en preescolarTrabajo de grado - Pregradohttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fTextinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://purl.org/redcol/resource_type/TPinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionAcosta, Y. Cerquera, R., y Mendoza, A. (2015). La Lúdica Como Estrategia de Educación Ambiental en el Preescolar del Instituto San Sebastian De Ibague. Universidad Del Tolima Instituto De Educación A Distancia. Recuperado de http://repository.Ut.Edu.Co/Bitstream/001/1662/1/Aprobado%20yesica%20del%20pilar%2 0acosta%20rueda.PdfAravena, R. (2017). Enseñanza de la estadística. Pontificia Universidad Católica de Chile. Recuperado de http://www.mat.uc.cl/~gdelpino/cursos/EncuestasTALLER.pdfBunge, (1980). Epistemología. Siglo XXI editores, S.A. Buenos Aires, Argentina. Recuperado de: http://josemramon.com.ar/wp-content/uploads/BUNGE-Epistemologia.pdfCaballero, L, (2015). La educación ambiental en el nivel preescolar: Una visión desde la formación del docente. Universidad Pedagógica Nacional. México. Recuperado de http://Xplora.Ajusco.Upn.Mx:8080/Xplora- Pdf/Caballero%20ortiz,%20liliana%20eugenia.PdfCamargo. (2014). Ministerio de Educación Nacional. Sentido de la educación inicial. Bogota, Colombia. 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