Evaluación de la afectación de la capacidad vial dado a la implementación de medidas de traffic calming. Caso de estudio: cámaras de detección electrónica de la ciudad de Barranquilla
This study seeks to evaluate the effect that Traffic Calming measures have on the operation of roads in the city of Barranquilla; each measure obtains different percentages of speed reduction according to their geometric characteristics and locations. The case study was specifically developed on ele...
- Autores:
-
Domínguez Cervantes, Valentina María
Muñoz Montero, Karen Margarita
- Tipo de recurso:
- Trabajo de grado de pregrado
- Fecha de publicación:
- 2020
- Institución:
- Corporación Universidad de la Costa
- Repositorio:
- REDICUC - Repositorio CUC
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/6984
- Acceso en línea:
- https://hdl.handle.net/11323/6984
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- Palabra clave:
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Speed
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Flujo vehicular
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This study seeks to evaluate the effect that Traffic Calming measures have on the operation of roads in the city of Barranquilla; each measure obtains different percentages of speed reduction according to their geometric characteristics and locations. The case study was specifically developed on electronic detection cameras. Information was collected at 4 points in the city with high vehicle flow where the speed detection cameras are located. Factors such as the number of vehicles and the speed were considered for this study. The present project is framed in this state of development, with the objective of estimating flow-speed relationship models in the study corridors for speed reduction analysis on the efficiency and capacity of the road. The Greenshields model was applied for the estimation of the road capacity, with which through the relations speed-density and flow-density it is sought to know how the implementation of detection cameras affect the traffic operation; when graphing and comparing these relations we obtained that in the cases with presence of camera the operation of the road is affected in a significant way diminishing the effective capacity. |
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Information was collected at 4 points in the city with high vehicle flow where the speed detection cameras are located. Factors such as the number of vehicles and the speed were considered for this study. The present project is framed in this state of development, with the objective of estimating flow-speed relationship models in the study corridors for speed reduction analysis on the efficiency and capacity of the road. The Greenshields model was applied for the estimation of the road capacity, with which through the relations speed-density and flow-density it is sought to know how the implementation of detection cameras affect the traffic operation; when graphing and comparing these relations we obtained that in the cases with presence of camera the operation of the road is affected in a significant way diminishing the effective capacity.Este estudio busca evaluar cual es la afectación que las medidas de Traffic Calming poseen sobre la operación de las vías en la ciudad de Barranquilla; cada medida obtiene porcentajes diferentes de reducción de velocidad de acuerdo con sus características geométricas y ubicaciones. El caso de estudio se desarrolló específicamente en las cámaras de detección electrónica. La toma de información se realizó en 4 puntos de la ciudad con alto flujo vehicular donde se encuentran ubicadas las cámaras de detección de velocidad. Factores como el número de vehículos y la velocidad fueron considerados para la realización de este estudio. En este estado de desarrollo se enmarca el presente proyecto, con el objeto de estimar modelos de relación flujo-velocidad en los corredores de estudio para el análisis de reducción de velocidad sobre la eficiencia y capacidad de la vía. El modelo de Greenshields fue el aplicado para la estimación de la capacidad vial, con el cual a través de las relaciones velocidad-densidad y flujo-densidad se busca saber cómo afectan la implementación de cámaras de detección a la operación del tránsito; al graficar y comparar estas relaciones obtuvimos que en los casos con presencia de cámara la operación de la vía se ve afectada de una manera significativa disminuyendo la capacidad efectiva.spaCorporación Universidad de la CostaIngeniería CivilAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Vehicle flowSpeedDetection camerasRoad capacityTraffic CalmingFlujo vehicularVelocidadCámaras de detecciónCapacidad vialEvaluación de la afectación de la capacidad vial dado a la implementación de medidas de traffic calming. Caso de estudio: cámaras de detección electrónica de la ciudad de BarranquillaTrabajo de grado - Pregradohttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fTextinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://purl.org/redcol/resource_type/TPinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionAna Tsui Moreno, A. G. (2012). Use of speed profile as surrogate measure: Effect of traffic calming devices oncrosstown road safety performance. SciencieDirect.Atlántico, G. d. (26 de diciembre de 2014). Gobernación del Atlántico. Obtenido de Gobernación del Atlántico: https://www.atlantico.gov.co/index.php/departamento/presentaciondepartamento-45237Bains, M. S., Bhardwaj, A., Arkatkar, S., & Velmurugan, S. (2013). Effect of Speed Limit Compliance on Roadway Capacity of Indian Expressways. ScienceDirect.Cal y Mayor, R. (1994). Ingeniería de tránsito. Fundamentos y aplicaciones. México: Alfaomega.Contreras, D. (20 de diciembre de 2018). El Heraldo. Obtenido de El Heraldo: https://www.elheraldo.co/barranquilla/mintransporte-avala-las-43-camaras-defotomultas-de-barranquilla-579886García, A., Torres, A. J., Romero, M. A., & Moreno, A. T. (2011). Traffic Microsimulation Study to Evaluate the Effect of Type and Spacing of Traffic Calming Devices on Capacity. ScienceDirect.Greenberg, H. (1959). An Analysis of Traffic Flow. Operations Research, Vol. 7.Greenshields, B. D. (1935). A Study of Traffic Capacity. Highway Research Board, (págs. 448 - 477). Washington, DC.Heraldo, E. (21 de agosto de 2014). El Heraldo. Obtenido de El Heraldo: https://www.elheraldo.co/local/accidentes-de-transito-caen-un-52-tras-instalacion-decamaras-163571Hernán Gonzalo-Orden, M. R.-A. (2016). Traffic calming measures and their effect on the variation of speed. Science Direct.Hernán Gonzalo-Ordena, H. P.-A. (2018). Effects of traffic calming measures in different urban areas. Science Direct.Hoz, A. d. (17 de diciembre de 2017). El Heraldo. 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En Speed, Volumen, and Density Relationships, Quality and Theory of Traffic Flow (págs. 141-187).PublicationORIGINALEvaluación de la afectación de la capacidad vial dado a la implementación de medidas de traffic calming.pdfEvaluación de la afectación de la capacidad vial dado a la implementación de medidas de traffic calming.pdfapplication/pdf2438901https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/df988774-5ae8-432f-a309-1025d8c711da/download4c509763661ca43b972b851a8d342930MD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-81031https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/f0b603fc-706a-4689-97b1-9cc5830fcb9c/download934f4ca17e109e0a05eaeaba504d7ce4MD52LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-83196https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/0b295fb6-6c4a-4ede-98f0-a51812e3827e/downloade30e9215131d99561d40d6b0abbe9badMD53THUMBNAILEvaluación de la afectación de la capacidad vial dado a la implementación de medidas de traffic calming.pdf.jpgEvaluación de la afectación de 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