Incidencia de la competencia comunicativa desde la comprensión lectora en el rendimiento académico en estudiantes de undécimo grado

This study analyzes the results of how communicative competence from reading comprehension affects the academic performance of eleventh grade students Sofia Camargo de Lleras IED in the city of Barranquilla. The present work of investigation by its characteristics is of quantitative approach, of cor...

Full description

Autores:
Robles Ordoñez, Elsy
Ortega Varela, Yolanda Isabel
Tipo de recurso:
Trabajo de grado de pregrado
Fecha de publicación:
2019
Institución:
Corporación Universidad de la Costa
Repositorio:
REDICUC - Repositorio CUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/4917
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/11323/4917
https://repositorio.cuc.edu.co/
Palabra clave:
Rendimiento académico
Prueba Cloze
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Reading comprehension
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description This study analyzes the results of how communicative competence from reading comprehension affects the academic performance of eleventh grade students Sofia Camargo de Lleras IED in the city of Barranquilla. The present work of investigation by its characteristics is of quantitative approach, of correlational type. The sample consisted of twenty students and ten teachers. During the investigation the referring categories and some theoretical and antecedents were reviewed. As instruments, two questionnaires were used and a Cloze test was used to measure the levels of reading comprehension. The final averages of the grades and the results of the Saber tests obtained by the students during the year 2017 were recorded to measure academic performance. , to evaluate the relationship of academic performance with the results of the Cloze test, the Pearson correlation coefficient was used based on a unilateral contrast. Among its results it was found that there is an incidence between the communicative competence from reading comprehension in academic performance which presented a Pearson correlation coefficient of .087 which is statistically significant (p <.001) with an effect size ( r2 = .75).
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spelling Blanco Miranda, PerlaRobles Ordoñez, ElsyOrtega Varela, Yolanda Isabel2019-06-28T15:38:13Z2019-06-28T15:38:13Z2019https://hdl.handle.net/11323/4917Corporación Universidad de la CostaREDICUC - Repositorio CUChttps://repositorio.cuc.edu.co/This study analyzes the results of how communicative competence from reading comprehension affects the academic performance of eleventh grade students Sofia Camargo de Lleras IED in the city of Barranquilla. The present work of investigation by its characteristics is of quantitative approach, of correlational type. The sample consisted of twenty students and ten teachers. During the investigation the referring categories and some theoretical and antecedents were reviewed. As instruments, two questionnaires were used and a Cloze test was used to measure the levels of reading comprehension. The final averages of the grades and the results of the Saber tests obtained by the students during the year 2017 were recorded to measure academic performance. , to evaluate the relationship of academic performance with the results of the Cloze test, the Pearson correlation coefficient was used based on a unilateral contrast. Among its results it was found that there is an incidence between the communicative competence from reading comprehension in academic performance which presented a Pearson correlation coefficient of .087 which is statistically significant (p <.001) with an effect size ( r2 = .75).Este estudio analiza los resultados de cómo la competencia comunicativa desde la comprensión lectora incide en el rendimiento académico de estudiantes de undécimo grado la IED Sofía Camargo de Lleras en la ciudad de Barranquilla. Por sus características, la investigación es de enfoque cuantitativo y de alcance correlacional, orientado bajo un diseño no experimental de corte transaccional. El muestreo fue de tipo probabilístico y se seleccionó de manera aleatoria conformándose una muestra representativa de veinte estudiantes y diez profesores. Durante la investigación se revisaron las categorías referentes y algunos teóricos y antecedentes. Como instrumentos se utilizaron dos cuestionarios y para medir los niveles de comprensión lectora se utilizó una prueba Cloze y para medir el rendimiento académico se registraron los promedios finales de las calificaciones y los resultados de las pruebas Saber obtenidos por las estudiantes durante el año 2017. Posteriormente, para evaluar la relación del rendimiento académico con los resultados de la prueba Cloze, se utilizó el coeficiente de correlación de Pearson con base a un contraste unilateral. Entre sus resultados se encontró que existe una incidencia entre la competencia comunicativa desde la comprensión lectora en el rendimiento académico la cual presentó un coeficiente de correlación de Pearson de .087 el cual es estadísticamente significativo (p < .001) con un tamaño del efecto (r 2 = .75).Robles Ordoñez, Elsy-eeedd8f3-289f-4c3f-a9c4-06a3c6e762cb-0Ortega Varela, Yolanda Isabel-216a9b48-a39a-4167-95ec-40104cd669fc-0spaUniversidad de la CostaMaestría en EducaciónAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Rendimiento académicoPrueba ClozeCompetencia comunicativaComprensión de lecturaAcademic performanceCloze testCommunicative competenceReading comprehensionIncidencia de la competencia comunicativa desde la comprensión lectora en el rendimiento académico en estudiantes de undécimo gradoTrabajo de grado - Pregradohttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fTextinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://purl.org/redcol/resource_type/TPinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionAguilar, M. 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