Sistemas de gestión de aprendizaje. Un escenario para el fortalecimiento de la práctica pedagógica

Due to the increased use of the tools of new ICT technologies, it is necessary to permanently train teachers, especially in learning management systems, which is why this research work worked to determine the use of teaching tools. learning management for the strengthening of pedagogical practice in...

Full description

Autores:
Mejía Fuentes, Fanny Esther
Mejía Fuentes, Martha Cecilia
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2020
Institución:
Corporación Universidad de la Costa
Repositorio:
REDICUC - Repositorio CUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
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Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/11323/6437
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Palabra clave:
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description Due to the increased use of the tools of new ICT technologies, it is necessary to permanently train teachers, especially in learning management systems, which is why this research work worked to determine the use of teaching tools. learning management for the strengthening of pedagogical practice in the teachers of the Latin American University Corporation. A methodological approach was developed with a quantitative-empiricist approach, the type of field and descriptive research. The survey technique was applied, whose data collection instrument was the questionnaire. A sample of 73 teachers was worked out of the 182 currently available, corresponding to 40% of the population, with a level of reliability of 93% and a margin of error of 7%. Through the results obtained, he concluded that learning management tools contribute greatly to the strengthening of pedagogical practice in teachers, in terms of the daily activities carried out in classrooms, laboratories or other spaces, academic, guided by a curriculum and whose purpose is the comprehensive training of students. In the Latin American University Corporation, mixed-type or b-learning teaching is used, since it applies face-to-face classes supported by virtual learning platforms, however, despite this, it was evidenced that teachers use these tools to store information, or only to make evaluations, which do not represent the true benefit of these tools.
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In the Latin American University Corporation, mixed-type or b-learning teaching is used, since it applies face-to-face classes supported by virtual learning platforms, however, despite this, it was evidenced that teachers use these tools to store information, or only to make evaluations, which do not represent the true benefit of these tools.Por el incremento del uso de las herramientas de las nuevas tecnologías TIC, es necesario la capacitación permanente de los docentes, en especial en los sistemas de gestión de aprendizaje, es por esto que el presente trabajo de investigación se desarrolló con la finalidad de determinar el uso de herramientas de gestión de aprendizaje para el fortalecimiento de la práctica pedagógica en los docentes de la Corporación Universitaria Latinoamericana. Por consiguiente, se empleó una metodología con enfoque cuantitativo–empirista, el tipo de investigación de campo y descriptiva. Aplicando para esto, la técnica de la encuesta, cuyo instrumento de recolección de datos fue el cuestionario. Así mismo, seleccionando una muestra a de 73 docentes de los 182 que se tienen actualmente, correspondiendo al 40% de la población, con un nivel de confiabilidad del 93% y un margen de error del 7%. A través de los resultados obtenidos, concluyó que las herramientas de gestión de aprendizaje contribuyen en gran medida al fortalecimiento de la práctica pedagógica de los docentes, por cuanto a las actividades diarias que desarrolla en las aulas, laboratorios u otros espacios, académicos, orientada por un currículo y que tiene como propósito la formación integral de los estudiantes. En la Corporación Universitaria Latinoamericana se emplea enseñanza de tipo mixto o b-learning, puesto que aplica clases presenciales apoyados de plataformas de aprendizaje virtual, sin embargo, a pesar de esto, se evidenció que los docentes, utilizan estas herramientas para almacenar información, o solamente para hacer evaluaciones, lo que no representan el verdadero provecho a estas herramientas.Mejía Fuentes, Fanny EstherMejía Fuentes, Martha CeciliaspaUniversidad de la CostaMaestría en Educación - Modalidad VirtualAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Learning management systemsPedagogical practiceVirtual platformsSistemas de gestión de aprendizajePráctica pedagógicaPlataformas virtualesSistemas de gestión de aprendizaje. Un escenario para el fortalecimiento de la práctica pedagógicaTrabajo de grado - MaestríaTextinfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://purl.org/redcol/resource_type/TMinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionAguilar, M. (2012). Aprendizaje y Tecnologías de Información y Comunicación: Hacia nuevos escenarios educativos. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 10 (2), pp. 801-811.Alarcón Frías, P., Álvarez Peralta, X., Denisse, H. L. y Maldonado Astorga, D. (2013 p. 122). Matriz de habilidades TIC para el aprendizaje. Santiago de Chile: Ministerio de Educación.Anthony G. McGrew, Paul Lewis Wiley, (1992). Globalización y el Estado – Nación.Archbold De La Peña, D. (2018). Integración de las tic al modelo pedagógico institucional como fundamento de la calidad educativa (Doctoral dissertation, Universidad de la Costa).Ariaz, G. J., Severiche, W. O., Gómez, E. P., Boneth, E. R., & Arévalo, L. C. C. (2018). 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