Pertinencia del modelo pedagógico humanista para el desempeño académico estudiantil en pruebas externas

In the present work it considered to design a didactic offer that bases of operationalization of Pedagogic Humanist Model, orientated to the improvement of educational quality, evidenced through the proofs of state. The level of research fits to the descriptive – explanatory one, with a documentary...

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Autores:
Mora Guillén, Emel
Villegas Arrieta, Lorenza Patricia
Marín González, Freddy
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2019
Institución:
Corporación Universidad de la Costa
Repositorio:
REDICUC - Repositorio CUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/2923
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/11323/2923
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Palabra clave:
Modelo pedagógico humanista
Desempeño estudiantil
Pruebas externas
Pedagogic humanist model
Student performance
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openAccess
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description In the present work it considered to design a didactic offer that bases of operationalization of Pedagogic Humanist Model, orientated to the improvement of educational quality, evidenced through the proofs of state. The level of research fits to the descriptive – explanatory one, with a documentary design of field using technologies, procedures and instruments that allowed the recollection of data, as well as the processing and validation of the information. The population remained shaped by 89 students of fifth year of primary school, 33 teachers and 2 managers of the Institución Educativa Distrital Jorge Robledo Ortiz of Barranquilla´s city. Among the results that were obtained about Pedagogic Humanist Model, students, teachers and managers coincide with that is contemplated inside the PEI, but it has not been developed to the maximum in the institution in correspondence with an Academic Performance in the external proofs. It is concluded that there is a need to exercise the foundations of the humanistic approach on the part of the directors of the institution, as well as an involvement of the teaching staff and students to improve the performance of knowledge in external tests
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The population remained shaped by 89 students of fifth year of primary school, 33 teachers and 2 managers of the Institución Educativa Distrital Jorge Robledo Ortiz of Barranquilla´s city. Among the results that were obtained about Pedagogic Humanist Model, students, teachers and managers coincide with that is contemplated inside the PEI, but it has not been developed to the maximum in the institution in correspondence with an Academic Performance in the external proofs. It is concluded that there is a need to exercise the foundations of the humanistic approach on the part of the directors of the institution, as well as an involvement of the teaching staff and students to improve the performance of knowledge in external testsEl trabajo permitió diseñar una propuesta didáctica que fundamente estrategias de operacionalización del Modelo Pedagógico Humanista, orientada al mejoramiento de la calidad educativa, evidenciada a través de las pruebas de estado. El nivel de la investigación corresponde al descriptivo – explicativo, con un diseño documental de campo a través de técnicas, procedimientos e instrumentos que permitieron la recolección de los datos, así como su procesamiento y validación de la información. La población quedó conformada por 89 estudiantes de 5to grado de básica primaria, 33 docentes y 2 directivos de la Institución Educativa Distrital Jorge Robledo Ortiz de la ciudad de Barranquilla. Entre los resultados obtenidos sobre el Modelo Pedagógico Humanista, estudiantes, docentes y directivos prácticamente coinciden en que se contempla dentro del PEI, pero no se ha desarrollado al máximo en la institución en correspondencia con un Desempeño Académico esperado en las pruebas externas. Se concluye que en la necesidad de ejercer las bases del enfoque humanista por parte de los directivos de la institución, así como un involucramiento del personal docente y los estudiantes para mejorar el desempeño de conocimiento en las pruebas externas.Mora Guillén, Emel-4e3c3014-c792-4f4f-ba54-4b6333357e1c-0Villegas Arrieta, Lorenza PatriciaspaCorporación Universidad de la CostaMaestría en EducaciónAtribución – No comercial – Compartir igualinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Modelo pedagógico humanistaDesempeño estudiantilPruebas externasPedagogic humanist modelStudent performanceExternal proofsPertinencia del modelo pedagógico humanista para el desempeño académico estudiantil en pruebas externasTrabajo de grado - MaestríaTextinfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://purl.org/redcol/resource_type/TMinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionAizpuru, M. (2008) La persona como eje fundamental del paradigma humanista. 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