¿Clases sociales o status? Las relaciones sociales en la Antigüedad desde Karl Marx

The struggles in the interpretation of ancient societies from the materialistic conception of history are related to the misunderstanding of Marx’s method. The author understood that economic categories of capitalist society could not be applied directly to previous societies, as in the case of the...

Full description

Autores:
Blanco Zúñiga, Alejandro
Espinosa Ardila, Miguel Camilo
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2015
Institución:
Corporación Universidad de la Costa
Repositorio:
REDICUC - Repositorio CUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/1595
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/11323/1595
https://doi.org/10.17981/juridcuc.11.1.2015.11
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Palabra clave:
Karl Marx
Clases sociales
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Método dialéctico
Moses Finley
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Status
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description The struggles in the interpretation of ancient societies from the materialistic conception of history are related to the misunderstanding of Marx’s method. The author understood that economic categories of capitalist society could not be applied directly to previous societies, as in the case of the concept of capital, since this leads to a distortion of the historical relations. Regarding the concept of social class, Marx analyzed it according to levels of abstraction, closely linked to the dialectical method. Thus, when analyzing ancient societies using the concept of social class, it is of great importance to remember the levels of abstraction that will reveal the social relationships from the point of view of totality. In this sense, alternative concepts of Moses Finley (orders and status) are not out of the concept of social class but specificities of the analysis.
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Regarding the concept of social class, Marx analyzed it according to levels of abstraction, closely linked to the dialectical method. Thus, when analyzing ancient societies using the concept of social class, it is of great importance to remember the levels of abstraction that will reveal the social relationships from the point of view of totality. In this sense, alternative concepts of Moses Finley (orders and status) are not out of the concept of social class but specificities of the analysis.Las dificultades para interpretar las sociedades antiguas desde la concepción materialista de la historia están relacionadas con la incomprensión del método de Marx. El autor comprendía que las categorías económicas de la sociedad capitalista no pueden ser aplicadas en forma directa para sociedades anteriores, como en el caso del concepto de capital, dado que ello conduce a un falseamiento de las relaciones históricas. Respecto del concepto de clase social, Marx lo analiza de acuerdo a niveles de abstracción, íntimamente ligado al método dialéctico. De esta manera, al momento de analizar las sociedades antiguas utilizando el concepto de clase social, hay que tener presente los niveles de abstracción que permitirán develar las relaciones sociales desde el punto de vista de la totalidad. En este sentido, los conceptos alternativos de Moses Finley (órdenes y status) no se encuentran por fuera del concepto de clase social, sino que son concreciones del análisis.Blanco Zúñiga, Alejandro-0b505223-a5e0-402e-ab7e-5b5b1cb5172e-0Espinosa Ardila, Miguel Camilo-b4a00857-ae99-4a21-bc01-01b5577636c4-0application/pdfspaCorporación Universidad de la CostaJURÍDICAS CUC; Vol. 11, Núm. 1 (2015)JURÍDICAS CUCJURÍDICAS CUCBorisonik, H. (2013). El debate moderno sobre los escritos económicos aristotélicos. En: Revista de Economía Institucional, 15, 28.DOS SANTOS, T. (1967). El concepto de clases sociales. 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Economía y sociedad. 2 ed. México D.F.: Fondo de Cultura Económica.111JurídicasJURÍDICAS CUChttps://revistascientificas.cuc.edu.co/juridicascuc/article/view/703Karl MarxClases socialesNiveles de abstracciónMétodo dialécticoMoses FinleyOrdenesStatusSocial classesLevels of abstractionDialectical methodMoses FinleyOrders¿Clases sociales o status? Las relaciones sociales en la Antigüedad desde Karl MarxArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Textinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersioninfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2PublicationORIGINAL¿CLASES SOCIALES O STATUS. LAS RELACIONES SOCIALES EN LA ANTIGUEDAD DESDE KARL MARX.pdf¿CLASES SOCIALES O STATUS. LAS RELACIONES SOCIALES EN LA ANTIGUEDAD DESDE KARL MARX.pdfapplication/pdf739535https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/f2ab350d-b10e-4c92-b40b-3d000015e6c7/downloadcf3dbdd2645b79b240f1bc2c73065917MD51LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81748https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/a47f2193-8b7a-4e87-90b2-ba0408d6063c/download8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33MD52THUMBNAIL¿CLASES SOCIALES O STATUS. LAS RELACIONES SOCIALES EN LA ANTIGUEDAD DESDE KARL MARX.pdf.jpg¿CLASES SOCIALES O STATUS. LAS RELACIONES SOCIALES EN LA ANTIGUEDAD DESDE KARL MARX.pdf.jpgimage/jpeg35726https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/d5c9f0a6-057d-4b22-b407-69ec3214fecb/downloadc0158a22b4077d3aa3dc80eb2b8ce5ccMD54TEXT¿CLASES SOCIALES O STATUS. LAS RELACIONES SOCIALES EN LA ANTIGUEDAD DESDE KARL MARX.pdf.txt¿CLASES SOCIALES O STATUS. LAS RELACIONES SOCIALES EN LA ANTIGUEDAD DESDE KARL MARX.pdf.txttext/plain56567https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/aaa34b98-f7cb-4120-8800-458c48598da5/download68c1bd5a7f08c1869220f33b9b98e33eMD5511323/1595oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/15952024-09-17 10:57:26.825open.accesshttps://repositorio.cuc.edu.coRepositorio de la Universidad de la Costa CUCrepdigital@cuc.edu.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