Estimación de políticas empresariales para el incentivo del uso de modos de transporte sostenible a partir de modelos de elección discreta. Caso de estudio Universidad de la Costa.
Encouraging sustainable modes of transport has been one of the public policies that different national governments have motivated through various programmers, where they seek to reduce the dependence of users of the particular car by incentivizing sustainable means of transport such as bus, hike, an...
- Autores:
-
Balza Muñoz, Brandon Alexander
De la Rans Zapata, Karen María
- Tipo de recurso:
- Trabajo de grado de pregrado
- Fecha de publicación:
- 2020
- Institución:
- Corporación Universidad de la Costa
- Repositorio:
- REDICUC - Repositorio CUC
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/7154
- Acceso en línea:
- https://hdl.handle.net/11323/7154
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- Palabra clave:
- Sustainable transport
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Business policies
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Encouraging sustainable modes of transport has been one of the public policies that different national governments have motivated through various programmers, where they seek to reduce the dependence of users of the particular car by incentivizing sustainable means of transport such as bus, hike, and bicycle. In this work, a model of discrete choice is developed, integrating variables that allow to establish business policies that encourage the use of sustainable modes of transport. The target population are teachers and administrative staff of the University of the Coast who own private self. For the development of the model, a survey was implemented, obtaining socio-economic information, preferences by a specific means of transport, skills and perceptions of the respondent allowing the elaboration of an analysis and making it a discrete Mix Logit choice model with panel effect including variables such as travel times, waiting time, cost and method of payment of the auto alternatives , taxi, bus and special transport. Based on the information obtained and the model proposed, it was obtained as a result that private car users consider the implementation of the special means of transport when implementing pricing for the collection of parking within the institution, so the cost variable represents a great influence on the mode of choice of sustainable transport. |
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In this work, a model of discrete choice is developed, integrating variables that allow to establish business policies that encourage the use of sustainable modes of transport. The target population are teachers and administrative staff of the University of the Coast who own private self. For the development of the model, a survey was implemented, obtaining socio-economic information, preferences by a specific means of transport, skills and perceptions of the respondent allowing the elaboration of an analysis and making it a discrete Mix Logit choice model with panel effect including variables such as travel times, waiting time, cost and method of payment of the auto alternatives , taxi, bus and special transport. Based on the information obtained and the model proposed, it was obtained as a result that private car users consider the implementation of the special means of transport when implementing pricing for the collection of parking within the institution, so the cost variable represents a great influence on the mode of choice of sustainable transport.Incentivar los modos de transporte sostenible ha sido una de las políticas públicas que los diferentes gobiernos nacionales han motivado mediante diversos programas, en donde, buscan disminuir la dependencia de los usuarios del auto particular incentivando los medios de transporte sostenible como autobús, caminata, y bicicleta. En el presente trabajo se elabora un modelo de elección discreta, integrando variables que permiten establecer las políticas empresariales que incentiven el uso modos de transporte sostenible. La población objetivo son docentes y personal administrativo de la Universidad de la Costa que poseen auto privado. Para el desarrollo del modelo, se implementó una encuesta, obteniendo información socioeconómica, preferencias por un medio de transporte en específico, aptitudes y percepciones del encuestado permitiendo la elaboración de un análisis y convirtiéndolo en un modelo de elección discreta Mix Logit con efecto panel incluyendo las variables como tiempos de viaje, tiempo de espera, costo y forma de pago de las alternativas auto, taxi, bus y transporte especial. A partir de la información obtenida y del modelo planteado, se obtuvo como resultado que los usuarios de auto privado consideran la implementación del medio de transporte especial cuando se implementan tarificaciones para el cobro de parqueadero dentro de la institución, por lo que la variable costo representa una gran influencia en el modo de elección de transporte sostenible. Adicionalmente, los usuarios no presentan una percepción positiva cuando se habla de caminata o ciclo ruta para dirigirse a la Universidad, por lo que no consideran estos medios para realizar su viaje.spaCorporación Universidad de la CostaIngeniería CivilAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Sustainable transportDeclared preferencesBusiness policiesDiscrete choice modelEstimatesTransporte sosteniblePreferencias declaradasPolíticas empresarialesModelo de elección discretaEstimacionesEstimación de políticas empresariales para el incentivo del uso de modos de transporte sostenible a partir de modelos de elección discreta. Caso de estudio Universidad de la Costa.Trabajo de grado - Pregradohttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fTextinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://purl.org/redcol/resource_type/TPinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionAl-Atawi Attiyah, A., & Saleh Wafaa, A. (2014). Travel behaviour in Saudi Arabia and the role of social factors. Transport, 29(3), 269-277. doi:10.3846/16484142.2014.913199Bamberg, S., Ajzen, I., & Schmidt, P. (2003). Choice of travel mode in the theory of planned behavior: The roles of past behavior, habit, and resoned action. Basic Appl Society Psychol, 175-187.Beirao, G., & Sarsfield Cabral, J. (November de 2007). Understanding attitudes towards public transport and private car: A qualitative study. Transport Policy, 14(6), 478-489. doi:2007.04.009Bovy, P., & Hoogendoorn-Lanser, S. (2005). Modelling route choice behaviour in multi-modal transport networks. Transportation, 341-368.Cantillo Garcia, V., Guzman, L. A., & Arellana, J. (2019). Socioeconomic strata as proxy variable for household income in transportation research. Evaluation for Bogotá, Medellín, Cali and Barranquilla. Dyna, 86(211). doi:10.15446/dyna.v86n211.81821Chen, C.-F., & Chao, W.-H. (March de 2011). Habitual or reasoned? Using the theory of planned behavior, technology acceptance model, and habit to examine switching intentions toward public transit. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 14(2), 128-137. doi:10.1016/j.trf.2010.11.006Chuan, D., Donggen, W., Chao, L., Yi, Z., & Jaiwen, Y. (June de 2017). Exploring the influence of built environment on travel mode choice considering the mediating effects of car ownership and travel distance. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 100, 65-80. doi:10.1016/j.tra.2017.04.008COLPRENSA. (14 de Agosto de 2018). Cae la demanda del transporte masivo: informe Supertransporte. 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Caso de estudio Universidad de la Costa..pdfapplication/pdf999852https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/56648a62-9af8-448f-98ff-422bf67bd67c/download9e285b30d3e0a0ecdef7499cda27a9a2MD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-81031https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/640f8fb1-8ea5-4f9e-acbd-70dd69326403/download934f4ca17e109e0a05eaeaba504d7ce4MD52LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-83196https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/4be19702-6169-4cf9-89ec-7ca89d4d9d93/downloade30e9215131d99561d40d6b0abbe9badMD53THUMBNAILEstimación de políticas empresariales para el incentivo del uso de modos de transporte sostenible a partir de modelos de elección discreta. Caso de estudio Universidad de la Costa..pdf.jpgEstimación de políticas empresariales para el incentivo del uso de modos de transporte sostenible a partir de modelos de elección discreta. 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