Clima escolar en una institución educativa de Barranquilla: un estudio desde la percepción estudiantil
This qualitative study center in describing, understanding, deep, interpretation and construction of sense of school climate expressed in coexistence and social interaction of students of the district school Marie Poussepin the theoretical foundation came from the referents of sociology anspsicholog...
- Autores:
-
De La Hoz Cárcamo, Boris Enrique
De La Hoz Ariza, Jesús Antonio
- Tipo de recurso:
- Trabajo de grado de pregrado
- Fecha de publicación:
- 2016
- Institución:
- Corporación Universidad de la Costa
- Repositorio:
- REDICUC - Repositorio CUC
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
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- Acceso en línea:
- https://hdl.handle.net/11323/411
https://repositorio.cuc.edu.co/
- Palabra clave:
- Clima escolar
Convivencia
Interacción social
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Coexistence
Social interaction
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This qualitative study center in describing, understanding, deep, interpretation and construction of sense of school climate expressed in coexistence and social interaction of students of the district school Marie Poussepin the theoretical foundation came from the referents of sociology anspsichology critical, propositional court to establish interactive dialogue between theory and reality addressed the operationalization of the objectives was carried out under the reference of methodological triangulation that investigations of qualitative gives validity and significance of the results and techniques data collection, questionnaires, interviews and observations were used. The results expressed that the school climate is a mentalist social discourse ability to set up a comprehensive theory of mind and an adaptive social discourse. It is argued that the legitimacy of the regulative discourse expressed through teaching and academic psichologicaldecives is critical as competition for change representations and identification with the manual. Students carry out a social construction which is legitimate with pedadogical competence of teachers that from academic discourse, mediates interaction among students. Students construct as a legitimate and valid manual coexistence social reality and transferred in the interactive dynamics of the academic community. The scape of school climate is a transactional and communicative validity claim process is the legitimacy of the semiotics of a social discourse that is only achievable with the participation of the entire educational community. |
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The results expressed that the school climate is a mentalist social discourse ability to set up a comprehensive theory of mind and an adaptive social discourse. It is argued that the legitimacy of the regulative discourse expressed through teaching and academic psichologicaldecives is critical as competition for change representations and identification with the manual. Students carry out a social construction which is legitimate with pedadogical competence of teachers that from academic discourse, mediates interaction among students. Students construct as a legitimate and valid manual coexistence social reality and transferred in the interactive dynamics of the academic community. The scape of school climate is a transactional and communicative validity claim process is the legitimacy of the semiotics of a social discourse that is only achievable with the participation of the entire educational community.Este estudio cualitativo de caso se centró en la descripción, comprensión profunda, interpretación y construcción de sentido del clima escolar, expresado en la convivencia e interacción social de los estudiantes, de la Institución Educativa Distrital Marie Poussepin. La fundamentación teórica partió de los referentes de la sociología y psicología de corte crítico, propositivo, a fin de establecer el diálogo interactivo, entre la teoría y la realidad abordada. La operacionalización de los objetivos se realizó bajo el referente de la triangulación metodológica, que en las investigaciones de corte cualitativo otorga validez y significación a los resultados. Como técnicas de recolección de datos, se utilizaron cuestionarios, entrevistas y observaciones. Los resultados expresaron que el clima escolar que han construido los directivos, docentes y estudiantes de la Escuela Marie Poussepin, ha configurado un discurso social apto para la convivencia, para el desarrollo humano integral de los estudiantes y para el despliegue de sus habilidades y destrezas para el aprendizaje. Esto indica que la legitimidad del discurso regulativo expresado a través de los dispositivos pedagógicos y académicos han sido enfocados para el cambio representacional, así como para la aceptación y cumplimiento del manual de convivencia. Los estudiantes llevan a cabo una construcción social de la realidad, que es legitimadapor la competencia pedagógica del docente, para su representación simbólica y reproducción colectiva en el discurso social de la cotidianidad académica. Los resultados indican que el alcance del buen clima escolar ha sido el resultado de un proceso transaccional y comunicativo, que se ha logrado con la participación de toda la comunidad educativa.De La Hoz Ariza, Jesús Antonio-90a67191-3c13-4cc0-b604-de269c740be1-0spaUniversidad de la CostaMaestría en EducaciónAtribución – No comercial – Compartir igualinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Clima escolarConvivenciaInteracción socialSchool climateCoexistenceSocial interactionSchool climateCoexistenceSocial interactionClima escolar en una institución educativa de Barranquilla: un estudio desde la percepción estudiantilTrabajo de grado - Pregradohttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fTextinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://purl.org/redcol/resource_type/TPinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionAlmonte, C. y Montt, C. (2013). Psicopatología de la infancia y la adolescencia. Buenos Aires: Mediterráneo.Alvarez-Gayou, JL. (2005). Como hacer investigación cualitativa. Fundamento metodología .México: Paidós.Arana E, M. y Batista T, N. (2013). La educación en valores: una propuesta pedagógica para la formación profesional. Revista Ciencia, tecnología, sociedad e innovación. ISPJAE, Cuba.Araque, C., Carvajal, J. y Cerinza, A. (2014). El clima escolar en la superación de la baja calidad educativa de América latina. Revista de investigación en administración e ingeniería. 2 (2). Universidad de Santander, UDES Cúcuta.Arévalo, L. y Edmundo, E. (2002). Clima escolar y niveles de interacción social en estudiantes de secundarios [i.e.secundaria] del colegio Claretiano de Trujillo. Recuperado de: http://sisbib.unmsm.edu.pe/bibvirtual/tesis/salud/arevalo_1_e/indice_Arevalo.htmBarrios M, HD. (2015). Estrategias educativas para la formación de valores en la educación física. Pueblo victorioso. Caracas: Centro Nacional de Investigación y formación del Magisterio.Berger y Luckman. (1990). Construcción social de la realidad. 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Review of educational research, 77 (1), 113-143.Cowman, S. (1993). Triangulation: a means of reconciliation in nursing research. J AdvNurs.18(5).788-792 p.Denzin, N. (1989). Strategies of multiple triangulation. The Research Act: A Theoretical Introduction to Sociological Methods.Díaz B, A. (2006). La educación en valores: Avatares del curriculum formal, oculto y los temas transversales. México: Centro Cultural Universitario.Díaz. (2016). El clima y la convivencia escolar. Revalue 5 (1). 1-6 p.Documento Valoras. (2008). Clima social escolar. Recuperado de: http://ww2.educarchile.cl/UserFiles/P0001/File/clima_social_escolar.pdfErikson, E. (1994). La identidad psicosocial. Un modo de ver las cosas. México: Fondo de cultura económica.Fernández Núñez, L. (2006). Como analizar datos cualitativos. Barcelona. Universidad de Barcelona.Gallego B, R. (1999). Discurso sobre el constructivismo. Bogotá: Magisterio.Garran, N. (2004). El clima escolar. 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