Propuesta metodológica fundamentada en la investigación en el aula mediada por las TIC para el mejoramiento de la calidad educativa en educación básica y media del distrito de Barranquilla

The present research work investigation to Design a methodological proposal based on research in the classroom mediated by ICTs for the improvement of educational quality in basic and secondary education in the district of Barranquilla. It arises from the interest that Educational Institutions of al...

Full description

Autores:
Herrera Tapias, Beliña
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Corporación Universidad de la Costa
Repositorio:
REDICUC - Repositorio CUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/8954
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/11323/8954
https://repositorio.cuc.edu.co/
Palabra clave:
Investigation in the classroom
Pedagogical strategies
ICT mediations
Educational quality assurance
Investigación en el aula
Estrategias pedagógicas
Mediaciones s TIC
Aseguramiento de la calidad educativa
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openAccess
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Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
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description The present research work investigation to Design a methodological proposal based on research in the classroom mediated by ICTs for the improvement of educational quality in basic and secondary education in the district of Barranquilla. It arises from the interest that Educational Institutions of all levels have in developing the scientific and creative thinking of students starting from the classrooms, in the same way because of the contributions that research makes to the teaching and learning process and educational quality. Said research will be approached starting from a deductive method with a mixed paradigm, a non experimental transactional design, with a descriptive-explanatory-propositional type of research. The sample consisted of 34 teachers and 29 students from the elementary and middle levels of the Los Rosales district school in the Barranquilla district, to whom a questionnaire was applied that was validated by three (3) experts. A focus group was also applied to the teachers; and, finally, a documentary review was carried out in order to identify methodologies related to the incorporation of research in the classroom. The results obtained show that the use of ICT mediations constitute tools that contribute to the development of investigative competences of students. It is concluded that, by incorporating research in the classroom as pedagogical strategies mediated by ICT, it contributes to developing scientific thinking, promoting student learning, which will result in the improvement of the educational quality of schools at different levels.
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The sample consisted of 34 teachers and 29 students from the elementary and middle levels of the Los Rosales district school in the Barranquilla district, to whom a questionnaire was applied that was validated by three (3) experts. A focus group was also applied to the teachers; and, finally, a documentary review was carried out in order to identify methodologies related to the incorporation of research in the classroom. The results obtained show that the use of ICT mediations constitute tools that contribute to the development of investigative competences of students. It is concluded that, by incorporating research in the classroom as pedagogical strategies mediated by ICT, it contributes to developing scientific thinking, promoting student learning, which will result in the improvement of the educational quality of schools at different levels.El presente trabajo de investigación tiene como objetivo Diseñar una propuesta metodológica fundamentada en la investigación en el aula mediadas por las TIC para el mejoramiento de la calidad educativa en la educación básica y media del distrito de Barranquilla. Surge por el interés que tienen las Instituciones Educativas de todos los niveles en desarrollar el pensamiento científico y creativo de los estudiantes comenzando desde las aulas de clases, de igual manera por los aportes que la investigación hace al proceso de enseñanza y aprendizaje y la calidad educativa. Dicha investigación se enfocará partiendo de un método deductivo con un paradigma mixto, un diseño no experimental transaccional, con un tipo de investigación descriptiva- explicativa- propositiva. La muestra estuvo constituida por 34 docentes y 29 estudiantes de los niveles básica y media del colegio distrital los Rosales del distrito de Barranquilla, a quienes se les aplicó un cuestionario que fue validado por tres (3) expertos. Se aplicó además a los docentes un grupo focal; y, por último, se realizó una revisión documental a fin de identificar metodologías relacionadas con la incorporación de la investigación en el aula de clases. Los resultados obtenidos evidencian que el uso de las mediaciones TIC se constituyen en herramientas que contribuyen al desarrollo de competencias investigativas de los estudiantes. Se concluye que, al incorporar la investigación en el aula como estrategias pedagógicas mediada por las TIC, contribuye a desarrollar el pensamiento científico, propiciar el aprendizaje de los estudiantes, lo cual redundará en el mejoramiento de la calidad educativa de las escuelas en sus diferentes niveles.Herrera Tapias, Beliñaapplication/pdfspaCorporación Universidad de la CostaMaestría en EducaciónAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Investigation in the classroomPedagogical strategiesICT mediationsEducational quality assuranceInvestigación en el aulaEstrategias pedagógicasMediaciones s TICAseguramiento de la calidad educativaPropuesta metodológica fundamentada en la investigación en el aula mediada por las TIC para el mejoramiento de la calidad educativa en educación básica y media del distrito de BarranquillaTrabajo de grado - MaestríaTextinfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://purl.org/redcol/resource_type/TMinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionAravena, M., Kimelman, E., Micheli, B., Torrealba, R., & Zuñiga, J. 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