Autoeficacia y su relación con la permanencia-deserción en la Universidad de la Costa

The college dropout is one of the main problems of higher education worldwide has implications for economic development given the role that universities and professional play in this. The objective of this research is to establish the efficacy and its relationship to stay in college-dropout Coast in...

Full description

Autores:
Navarro Charris, Nelvis Ester
Redondo Bilbao, Osman Enrique
Tipo de recurso:
Trabajo de grado de pregrado
Fecha de publicación:
2015
Institución:
Corporación Universidad de la Costa
Repositorio:
REDICUC - Repositorio CUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/432
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/11323/432
https://repositorio.cuc.edu.co/
Palabra clave:
Deserción
Permanencia
Autoeficacia
Educación superior
Dropout
Retention
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Atribución – No comercial – Compartir igual
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description The college dropout is one of the main problems of higher education worldwide has implications for economic development given the role that universities and professional play in this. The objective of this research is to establish the efficacy and its relationship to stay in college-dropout Coast in Barranquilla. The population consisted of students enrolled in the institution for the period 2015-1 and the sample was 322 students, of which 195 were active and 127 in desertion. Framed on empirical-analytical paradigm, a work of quantitative nature and cross non-experimental design was used as the Self-Efficacy Scale General (EAG) instrument, with the support of corporate information system (SICUC) from the Admissions Department and Registration. The study found that there is no significant correlation between self-efficacy and permanence, nor between self-efficacy and attrition. However, a significant finding of this study was to demonstrate that the average self-efficacy in dropouts was higher than that of students who remained in the institution.
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Framed on empirical-analytical paradigm, a work of quantitative nature and cross non-experimental design was used as the Self-Efficacy Scale General (EAG) instrument, with the support of corporate information system (SICUC) from the Admissions Department and Registration. The study found that there is no significant correlation between self-efficacy and permanence, nor between self-efficacy and attrition. However, a significant finding of this study was to demonstrate that the average self-efficacy in dropouts was higher than that of students who remained in the institution.La deserción universitaria es uno de los principales problemas de la educación superior a nivel mundial, tiene repercusiones en el desarrollo económico dado el papel que las universidades y sus profesionales juegan en este. El objetivo de esta investigación es establecer la autoeficacia y su relación con la permanencia-deserción en la universidad de la Costa, en Barranquilla. La población estuvo constituida por los estudiantes registrados de la institución para el período 2015-1 y la muestra fue de 322 estudiantes, de los cuales 195 estaban activos y 127 en deserción. Enmarcados en un paradigma empírico-analítico, con un trabajo de corte cuantitativo y un diseño no experimental transversal, se utilizó como instrumento la Escala de Autoeficacia General (EAG), con apoyo del sistema de información institucional (SICUC), desde el Departamento de Admisiones y Registro. El estudio arrojó que no existe una correlación significativa entre autoeficacia y la permanencia, así como tampoco entre la autoeficacia y la deserción. Sin embargo, un hallazgo significativo de este estudio fue poder demostrar que la media de autoeficacia en desertores resultó mayor que la de los estudiantes que permanecieron en la institución.Navarro Charris, Nelvis Ester-ac005ad1-85c0-402e-aba5-c2fc0e83ef21-0spaAtribución – No comercial – Compartir igualinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2DeserciónPermanenciaAutoeficaciaEducación superiorDropoutRetentionSelf-efficacyHigher educationAutoeficacia y su relación con la permanencia-deserción en la Universidad de la CostaTrabajo de grado - Pregradohttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fTextinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://purl.org/redcol/resource_type/TPinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionMaestría en EducaciónAttinasi, L. C. (1986) Getting in: Mexican American Students’ perceptions of their college- going behavior with implications fo their freshman year persistence in the University. ASHE Annual Meeting Paper. 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