Gestión del conocimiento en empresas del sector financiero: estudio de caso en Barranquilla

Knowledge management is one of the main strategies for improving competitiveness used in current environments, which are characterized by their dynamism and turbulence. For their part, companies in the financial sector face great challenges in their environment. In this sense, the objective of this...

Full description

Autores:
Barbosa Valero, Edna
Rivera Beleño, Liliana
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Corporación Universidad de la Costa
Repositorio:
REDICUC - Repositorio CUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
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Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/11323/8862
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Palabra clave:
Knowledge management
Organizational learning practices
ICT
Intellectual capital
Gestión del conocimiento
Prácticas de aprendizaje organizacional
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description Knowledge management is one of the main strategies for improving competitiveness used in current environments, which are characterized by their dynamism and turbulence. For their part, companies in the financial sector face great challenges in their environment. In this sense, the objective of this work is to describe the knowledge management practices in the company Financiando BQ S.A.S. For this, a single case study is carried out. The main results demonstrate the natural and spontaneous execution, without formal policies, of the learning practices in the organization, strong support in technologies and the company's consideration of relational capital as the most influential element of intellectual capital for the generation of innovation. . It is concluded that, despite the lack of formality in policies on knowledge management, the company Financiando BQ S.A.S carries out rigorous organizational learning practices.
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The main results demonstrate the natural and spontaneous execution, without formal policies, of the learning practices in the organization, strong support in technologies and the company's consideration of relational capital as the most influential element of intellectual capital for the generation of innovation. . It is concluded that, despite the lack of formality in policies on knowledge management, the company Financiando BQ S.A.S carries out rigorous organizational learning practices.La gestión del conocimiento es una de las principales estrategias de mejoramiento para la competitividad utilizada en los entornos actuales, los cuales se caracterizan por su dinamismo y turbulencia. Por su parte las empresas del sector financiero se enfrentan a grandes retos en su entorno. En este sentido, el objetivo de este trabajo es describir las prácticas de gestión del conocimiento en la empresa Financiando BQ S.A.S. 1 Para esto se realiza un estudio de caso único. Los principales resultados demuestran la ejecución natural y espontánea, sin políticas formales, de las prácticas de aprendizaje en la organización, apoyo fuerte en las tecnologías y la consideración de la empresa del capital relacional como el elemento más influyente del capital intelectual para la generación de innovación. Se concluye que, a pesar de la falta de formalidad en políticas sobre la gestión del conocimiento, la empresa Financiando BQ S.A.S realiza practicas rigurosas de aprendizaje organizacional.Barbosa Valero, EdnaRivera Beleño, Lilianaapplication/pdfspaCorporación Universidad de la CostaMaestría En EducaciónAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Knowledge managementOrganizational learning practicesICTIntellectual capitalGestión del conocimientoPrácticas de aprendizaje organizacionalTIC’S capital intelectualGestión del conocimiento en empresas del sector financiero: estudio de caso en BarranquillaTrabajo de grado - MaestríaTextinfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://purl.org/redcol/resource_type/TMinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionAbdi Suryadinata Telaga, A. F. (2018). 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