Análisis de variables causantes de retrasos de obras viales en la Región Caribe

Delays and cost overruns in construction projects are a constant in the development of these, making the viability of such projects is compromised. For this reason, it is necessary to identify the causes that affect the development of construction applied in Colombia. This research focused on the id...

Full description

Autores:
Moreno Natera, Aníbal Andrés
Villa Sanmiguel, Luis Alberto
Tipo de recurso:
Trabajo de grado de pregrado
Fecha de publicación:
2020
Institución:
Corporación Universidad de la Costa
Repositorio:
REDICUC - Repositorio CUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/6917
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/11323/6917
https://repositorio.cuc.edu.co/
Palabra clave:
Delays
Cost overruns
Causes
Caribbean Region
Retrasos
Sobrecostos
Causas
Región Caribe Colombiana
Rights
openAccess
License
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
id RCUC2_9a49098094b6b5cf1bf3746e69db42f4
oai_identifier_str oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/6917
network_acronym_str RCUC2
network_name_str REDICUC - Repositorio CUC
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Análisis de variables causantes de retrasos de obras viales en la Región Caribe
title Análisis de variables causantes de retrasos de obras viales en la Región Caribe
spellingShingle Análisis de variables causantes de retrasos de obras viales en la Región Caribe
Delays
Cost overruns
Causes
Caribbean Region
Retrasos
Sobrecostos
Causas
Región Caribe Colombiana
title_short Análisis de variables causantes de retrasos de obras viales en la Región Caribe
title_full Análisis de variables causantes de retrasos de obras viales en la Región Caribe
title_fullStr Análisis de variables causantes de retrasos de obras viales en la Región Caribe
title_full_unstemmed Análisis de variables causantes de retrasos de obras viales en la Región Caribe
title_sort Análisis de variables causantes de retrasos de obras viales en la Región Caribe
dc.creator.fl_str_mv Moreno Natera, Aníbal Andrés
Villa Sanmiguel, Luis Alberto
dc.contributor.advisor.spa.fl_str_mv Mora Lerma, Otto Andrés
Canales Vega, Fausto Alfredo
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Moreno Natera, Aníbal Andrés
Villa Sanmiguel, Luis Alberto
dc.subject.spa.fl_str_mv Delays
Cost overruns
Causes
Caribbean Region
Retrasos
Sobrecostos
Causas
Región Caribe Colombiana
topic Delays
Cost overruns
Causes
Caribbean Region
Retrasos
Sobrecostos
Causas
Región Caribe Colombiana
description Delays and cost overruns in construction projects are a constant in the development of these, making the viability of such projects is compromised. For this reason, it is necessary to identify the causes that affect the development of construction applied in Colombia. This research focused on the identification of variables causing delays for road construction projects in the Colombian Caribbean Region, therefore, a literary review was started where the most common variables causing delays and on costs worldwide were identified, national and regional. With the variables already identified, a survey was conducted for professionals in the area of construction of road works, where they expressed their point of view regarding these variables in terms of delay and cost overruns that these entail for the different works and the occurrence and relevance of the themselves. In the end, statistical analyzes were applied to the results of the surveys to establish which variables are the ones that generate the most impacts when building a road work in the Colombian Caribbean Region.
publishDate 2020
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2020-08-12T22:23:35Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2020-08-12T22:23:35Z
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2020
dc.type.spa.fl_str_mv Trabajo de grado - Pregrado
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.type.content.spa.fl_str_mv Text
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/TP
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/acceptedVersion
format http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
status_str acceptedVersion
dc.identifier.citation.spa.fl_str_mv Moreno, A. y Villa, L. (2020). Análisis de variables causantes de retrasos de obras viales en la Región Caribe. Trabajo de Pregrado. Recuperado de https://hdl.handle.net/11323/6917
dc.identifier.uri.spa.fl_str_mv https://hdl.handle.net/11323/6917
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv Corporación Universidad de la Costa
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv REDICUC - Repositorio CUC
dc.identifier.repourl.spa.fl_str_mv https://repositorio.cuc.edu.co/
identifier_str_mv Moreno, A. y Villa, L. (2020). Análisis de variables causantes de retrasos de obras viales en la Región Caribe. Trabajo de Pregrado. Recuperado de https://hdl.handle.net/11323/6917
Corporación Universidad de la Costa
REDICUC - Repositorio CUC
url https://hdl.handle.net/11323/6917
https://repositorio.cuc.edu.co/
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.references.spa.fl_str_mv Agencia Nacional de Infraestructura - ANI. (2016). Quiénes Somos | Portal ANI. https://www.ani.gov.co/informacion-de-la-ani/quienes-somos
Agencia Nacional de Infraestructura - ANI. (2018). La ANI lidera en la región Caribe la revolución de la puertos y el corredor férreo central. https://www.ani.gov.co/la-anilidera-en-la-region-caribe-la-revolucion-de-la-infraestructura-con-9-proyectos-viales-7
Ahmed, S. M., Azhar, S., Kappagantula, P., & Dharam, G. (2003). Delays in Construction: A Brief Study of the Florida Construction Industry. ASC Proceedings of the 39th Annual Conference Clemson University, 257–266.
Al Hadithi, B. I. (2018). An investigation into factors causing delays in highway construction projects in iraq. MATEC Web of Conferences, 162, 02035. https://doi.org/10.1051/matecconf/201816202035
Alcaldía de Barranquilla. (2018). Funciones - Alcaldía de Barranquilla. https://www.barranquilla.gov.co/obraspublicas/institucional/funciones
Alcaldía de Barranquilla. (2019a). ¿Qué es Barrios a la Obra? - Alcaldía de Barranquilla. https://www.barranquilla.gov.co/obraspublicas/que-es-barrios-a-la-obra
Alcaldía de Barranquilla. (2019b). Acta rendición de cuentas en audiencia pública alcaldía distrital de barranquilla secretaria distrital de obras públicas sector equipamiento urbano.
Alexeeva, V., Padam, G., & Queiroz, C. (2008). Monitoring Road Works Contracts and Unit Costs for Enhanced Governance in Sub-Saharan Africa. In Transport Papers Series. http://documents.worldbank.org/curated/en/465631467990317386/Monitoring-roadworks-contracts-and-unit-costs-for-enhanced-governance-in-Sub-Saharan-Africa
Alfakhri, A. Y. Y., Ismail, A., & Khoiry, M. A. (2018). The Effects of Delays in Road Construction Projects in Tripoli, Libya. International Journal of Technology, 9(4), 766. https://doi.org/10.14716/ijtech.v9i4.2219
Arellano Zauco, J. A. (2015). Métodos de administración y control de obra [Universidad Nacional Autónoma de México]. http://oreon.dgbiblio.unam.mx/F/6XGATGM7YSFXU18B2IBNH8F1JLFHB5HXRBPI M1TKK6J48993TT-51424?func=full-setset&set_number=028272&set_entry=000001&format=999
Assaf, S. A., & Al-Hejji, S. (2006). Causes of delay in large construction projects. International Journal of Project Management, 24(4), 349–357. https://doi.org/10.1016/j.ijproman.2005.11.010
Augusto José, L. (2014). Apunte de Coeficiente de Balasto. http://materias.fi.uba.ar/7411/curso/teoria/balasto/leoni.pdf
Ayala Suarez, I. (2017). Manuales prácticos de residencia y superintendencia de obra. Además de comentarios a la ley y el reglamento de obras públicas federal. Instituto Politecnico Nacional Escuaela Superior de Ingenieria y Arquitectura Unidad Tecamachalco, 118.
Aziz, R. F., & Abdel-Hakam, A. A. (2016). Exploring delay causes of road construction projects in Egypt. Alexandria Engineering Journal, 55(2), 1515–1539. https://doi.org/10.1016/j.aej.2016.03.006
Baena, J. (2002). Transporte internacional (Logis.Books & Fundació EMI-Manresa (Eds.)). https://books.google.com.co/books?id=kT9qmN8D7REC&pg=PA50&dq=el+transporte+ multimodal&hl=en&sa=X&ved=0ahUKEwjG2J3p-9zoAhUGh- AKHbWfD2gQ6AEINDAB#v=onepage&q=el transporte multimodal&f=false
Banco Interamericano de Desarrollo - BID. (2019). Reuniones anuales | IADB. Banco Interamericano de Desarrollo - BID. https://www.iadb.org/es/acerca-del-bid/reunionesanuales
Bartlett, J. E., Kotrlik, J. W., & Higgins, C. C. (2001). Organizational Research : Determining Appropriate Sample Size in Survey Research. Information Technology, Learning, and Performance Journal, 19(1), 43–50.
Batmunkh, N. (2011). Engineering Characteristics of Construction Waste for Western Australian Road and Highway Materials. April.
Bnamericas. (2020). Bajo la lupa: Retrasos en obas de app de vialidad por US$4600mm - BNamericas. https://www.bnamericas.com/es/reportajes/bajo-la-lupa-retrasos-en-obrasde-app-de-vialidad-por-us4600mn
Cañadas Osinski, I., & Sánchez Bruno, A. (1998). Categorías de respuesta en escalas tipo Likert. Psicothema, 10(3), 623–631.
Caro Vargas, J. L. (2016). Plan de control y seguimiento en la ejecución de obras civiles de grandes superficies [Univaersidad Militar Nueva Granada]. https://repository.unimilitar.edu.co/bitstream/handle/10654/14949/CAROVARGASJAVI ERLEONARDO2016.pdf;jsessionid=D3A93C50E00482D33CEA58026644673C?sequen ce=1
Carrillo Vargas, S., & Núñez Nuván, G. A. (2017). Estudio patológico segmento vial correspondiente al CIV (código de identificación vial IDU) n° 4000748 ubicado en la calle 19 sur entre carreras 10 este y 10 bis este localidad San Cristóbal, Bogotá D.C [Universidad Santo Tomas]. https://repository.usta.edu.co/handle/11634/10168
Chacon, J. (2019). Aporte las vías 4G al desarrollo vial de Colombia. Revista Semana. https://www.semana.com/contenidos-editoriales/el-pais-si-fluye/articulo/aporte-de-lasvias-4g-al-desarrollo-vial-de-colombia/517035
Chang, L. M., Chen, Y., & Lee, S. (2004). Using Precast Concrete Panels For Pavement Construction In Indiana. https://docs.lib.purdue.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1692&context=jtrp
Cobaleda Zapata, D., & Penagos Restrepo, G. (1990). Manual para la construcción de pavimentos con adoquines. In Sección Publicaciones Dirección General. https://hdl.handle.net/11404/6328
Collier, P., Kirchberger, M., & Söderbom, M. (2016). The Cost of Road Infrastructure in Low- and Middle-Income Countries. The World Bank Economic Review, 30(3), 522–548. https://doi.org/10.1093/wber/lhv037
Congreso de la República de Colombia. (2013). Ley 1617 de 2013 - EVA - Función Pública. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=51601
Dawes, J. (2008). Do data characteristics change according to the number of scale points used ? An experiment using 5 point , 7 point and 10 point scales. International Journal of Market Research, 50(1), 1–19. https://doi.org/10.1177/147078530805000106
Departamento Administrativo Nacional de Estadística - Dane. (2008). Microsoft Word - Preguntas frecuentes.doc. Departamento Administrativo Nacional de Estadística - Dane. https://www.dane.gov.co/files/acerca/PF.pdf
Departamento Nacional de Planeación. (2017). Construcción de pavimento rígido en vías urbanas de bajo tránsito. https://proyectostipo.dnp.gov.co/images/pdf/pavimento/PTpavimento.pdf
Doraisamy, S. V, Akasah, Z. A., & Yunus, R. (2015). An Overview on the Issue of Delay in the Construction Industry. In R. Hassan, M. Yusoff, A. Alisibramulisi, N. Mohd Amin, & Z. Ismail (Eds.), InCIEC 2014 (Issue January, pp. 313–319). Springer Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-287-290-6_27
Edmondson, D. R. (2005). Likert Scales: A History. Conference on Historical Analysis y Research in Marketing Proceedings, 12, 127–133.
El Colombiano. (2015, January 21). En Colombia se pierde el 2 % del PIB al año por los trancones. El Colombiano. http://www.elcolombiano.com/negocios/economia/encolombia-se-pierde-el-2-del-pib-al-ano-por-los-trancones-XF1142660
El Heraldo. (2018). La región Caribe es importante para el país y necesita recursos. https://www.elheraldo.co/economia/la-region-caribe-es-importante-para-el-pais-ynecesita-recursos-545514
Gerencie.com. (2019). Otrosí en los contratos. ¿Qué es y para qué sirve? | Gerencie.com. Gerencie.Com.
Gordo Barreiro, E. M., Potes López, J. A., & Vargas Quimbaya, J. L. (2017). Factores que ocasionan retrasos en obras civiles en Empresas Publicas de Neiva. Universidad Santo Tomas.
He, Y., Song, Z., & Zhang, L. (2018). Time-dependent transportation network design considering construction impact. Journal of Advanced Transportation, 2018, 18. https://doi.org/https://doi.org/10.1155/2018/2738930
Hernandez Coronado, A. (2016). Análisis comparativo del performance de las obras y las causas del re trabajo de diversos proyectos de construcción en Latinoamérica. Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de Camins, Canals i Ports de Barcelona.
Higuera Sandoval, C. H. (2011). Nociones sobre métodos de diseño de estructuras de pavimentos para carreteras (Y. Romero A. (Ed.)). Universidad Pedagógica y Tecmológica de Colombia. https://catalogo.escuelaing.edu.co/cgi-bin/koha/opacdetail.pl?biblionumber=18365
Instituto Colombiano de Normas Técnicas y Certificación - ICONTEC. (2008). NTC 4109 (p. 44).
Instituto Nacional de Vías - Invías. (2012). Objetivos y Funciones. https://www.invias.gov.co/index.php/informacion-institucional/objetivos-y-funciones
Instituto Nicaraguense del Cemento y del Concreto. (2014). Boletín Técnico Nro 49. http://www.incyc.org.ni/index.php/es/2012-09-27-23-43-45/boletines/234-boletintecnico-abril-2014-numero-49?showall=&limitstart=
INVIAS. (2014a). Art. 330 - 13 (pp. 59–75).
INVIAS. (2014b). Art. 500 - 13 (pp. 3–74).
INVIAS. (2014c). Art. 630 - 13 (pp. 95–141).
INVIAS. (2014d). INV E 148 - 13. In Especificaciones generales de construcción de carreteras y normas de ensayo para materiales de carreteras. Consolidacion unidimensional de suelos (pp. 403–421). https://www.invias.gov.co/index.php/informacioninstitucional/139-documento-tecnicos/1988-especificaciones-generales-de-construccionde-carreteras-y-normas-de-ensayo-para-materiales-de-carreteras
INVIAS. (2014e). INV E 230 - 13 (pp. 173–183).
Jamieson, S. (2004). Likert scales: How to (ab)use them. In Medical Education (Vol. 38, Issue 12, pp. 1217–1218). Association for the Study of Medical Education - ASME. https://doi.org/10.1111/j.1365-2929.2004.02012.x
Kaliba, C., Muya, M., & Mumba, K. (2009). Cost escalation and schedule delays in road construction projects in Zambia. International Journal of Project Management, 27(5), 522–531. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.ijproman.2008.07.003
Khair, K., Farouk, H., Mohamed, Z., & Mohammad, R. (2016). Causes and effects of delay factors in road construction projects in Sudan. International Journal of Applied Engineering Research, 11(18), 9526–9533.
Khair, K., Mohamed, Z., Mohammad, R., Farouk, H., & Ahmed, M. E. (2018). A Management Framework to Reduce Delays in Road Construction Projects in Sudan. Arabian Journal for Science and Engineering, 43(4), 1925–1940. https://doi.org/https://doi.org/10.1007/s13369-017-2806-6
Le-Hoai, L., Lee, Y. D., & Lee, J. Y. (2008). Delay and cost overruns in Vietnam large construction projects: A comparison with other selected countries. KSCE Journal of Civil Engineering, 12(6), 367–377. https://doi.org/10.1007/s12205-008-0367-7
Likert, R. (1932). A technique for the measurement of attitudes. Archives of Psychology, 22(140), 5–55.
Lozano Serna, S., Patiño Galindo, I., Gómez-Cabrera, A., & Torres, A. (2018). Identificación de factores que generan diferencias de tiempo y costos en proyectos de construcción en Colombia. Ingeniería y Ciencia, 14(27), 117–151. https://doi.org/10.17230/ingciencia.14.27.6
Marín Burgos, M., & Ávila Vela, D. (2015). Análisis de las causas del incumplimiento de la programación en las obras civiles [Universidad Militar Nueva Granada]. https://repository.unimilitar.edu.co/handle/10654/7285
Marzouk, M. M., & El-rasas, T. I. (2014). Analyzing delay causes in Egyptian construction projects. Journal of Advanced Research, 5(1), 49–55. https://doi.org/10.1016/j.jare.2012.11.005
Merritt, D., Mccullough, B. F., & Burns, N. H. (2001). Feasibility of Using Precast Concrete Panels to Expedite Construction of Portland Cement Concrete Pavements. Transportation Research Record Journal of the Transportation Research Board, 1761(01), 3–9. https://doi.org/10.3141 / 1761-01
Ministerio de Ambiente y Desarrollo Sostenible. (2019). Barranquilla se convertirá en la primera “Biodiverciudad” del Caribe Colombiano | Ministerio de Ambiente y Desarrollo Sostenible. https://www.minambiente.gov.co/index.php/noticias/4449-barranquilla-seconvertira-en-la-primera-biodiverciudad-del-caribe-colombiano
Mouthón, L. (2018). Los siete proyectos estratégicos para que la Costa crezca | El HEraldo. https://www.elheraldo.co/economia/los-siete-proyectos-estrategicos-para-que-la-costacrezca-518826
Naing, L., Winn, T., & Rusli, B. N. (2006). Practical Issues in Calculating the Sample Size for Prevalence Studies. Archives of Orofacial Sciences, 1, 9–14.
Observatorio del Caribe Colombiano. (2015). Región Caribe - Observatorio del Caribe. http://www.ocaribe.org/region-caribe
Odeck, J. (2004). Cost overruns in road construction—what are their sizes and determinants? Transport Policy, 11(1), 43–53. https://doi.org/10.1016/S0967-070X(03)00017-9
Organización de las Naciones Unidas para la Educación la Ciencia y la Cultura - UNESCO. (2019). Sobre la UNESCO. Organización de Las Naciones Unidas Para La Educación, La Ciencia y La Cultura - UNESCO. https://es.unesco.org/about-us/introducing-unesco
Ortiz Mancera, A. L. (2017). Instructivo del proceso constructivo de una vía en pavimento flexible. http://repository.udistrital.edu.co/bitstream/11349/6833/2/OrtizManceraAngieLorenaAne xo-1.pdf
Perera, B. A. K. ., Dhanasinghe, I., & Rameezdeen, R. (2009). Risk management in road construction: The case of Sri Lanka. International Journal of Strategic Property Management, 13(2), 87–102. https://doi.org/10.3846/1648-715X.2009.13.87-102
Pérez Cervantes, J. C. (2004). Capítulo 1 Planeación y control de obra [Universidad de las Américas Puebla]. http://catarina.udlap.mx/u_dl_a/tales/documentos/mgc/perez_c_jc/
Portafolio. (2017). Diez proyectos de 4G, frenado por retraso en inicio de obras | Infraestructura | Economia | Portafolio. https://www.portafolio.co/economia/infraestructura/diez-proyectos-de-4g-frenados-porretraso-en-inicio-de-obras-504988
Portafolio. (2019a). Luego de dos añis, la APP Caribe 2 no ha arrancado | Infraestructura | Economía | Portafolio. https://www.portafolio.co/economia/infraestructura/luego-de-dosanos-la-app-caribe-2-no-ha-arrancado-528811
Portafolio. (2019b). Puertos de Colombia, los cuartos más movidos de Latinoamérica | Economía | Portafolio. Portafolio. https://www.portafolio.co/economia/puertos-decolombia-los-cuartos-mas-movidos-de-latinoamerica-528183
Project Management Institute. (2017). La guía de los fundamentos para la dirección de proyectos. Project Management Institute, Inc. https://books.google.com.co/books/about/A_Guide_to_the_Project_Management_Body_ o.html?id=t91dDwAAQBAJ&printsec=frontcover&source=kp_read_button&redir_esc=y #v=onepage&q&f=false
Rajan, T. A., Gopinath, G., & Behera, M. (2014). PPPs and Project Overruns: Evidence from Road Projects in India. Journal of Construction Engineering and Management, 140(5), 04013070. https://doi.org/10.1061/(ASCE)CO.1943-7862.0000797
Ramírez Alférez, A. (2009). Anuario de Administración y Tecnología para el Diseño. Departamento de Procesos y Técnicas de Realización.
Rodriguez, M., & Pinto, A. M. (2016). Colombia sigue apostando por las asociaciones públicoprivadas - Moviliblog. https://blogs.iadb.org/transporte/es/colombia-sigue-apostando-porlas-asociaciones-publico-privadas/
Rosenfeld, Y. (2014). Root-Cause Analysis of Construction-Cost Overruns. Journal of Construction Engineering and Management, 140(1), 10. https://doi.org/10.1061/(ASCE)CO.1943-7862.0000789
Rudeli, N., Viles, E., González, J., & Santilli, A. (2018). Causas de Retrasos en Proyectos de Construcción: Un análisis cualitativo. Memoria Investigaciones En Ingeniería, 16, 71–84. http://www.um.edu.uy/docs/Causas_de_Retrasos_en_Proyectos_de_Construccion_Un_an alisis_cualitativo.pdf
Rwakarehe, E. E., & Mfinanga, D. A. (2014). Effect of Inadequate Design on Cost and Time Overrun of Road Construction Projects in Tanzania. Journal of Construction Engineering and Project Management, 4(1), 15–28. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.6106/JCEPM.2014.4.1.015
Rybka, I., Bondar-nowakowska, E., & Pawluk, K. (2017). Risk of Contractors ’ Claims On the Example of Road Works Risk of Contractors ’ Claims On the Example of Road Works. Journal of Construction Engineering and Project Management. https://doi.org/10.1088/1757-899X/245/7/072009
Sarmiento Sarmiento, D. A., Sosa Méndez, J. M., Sánchez Ruiz, G. A., & Angarita Navarro, G. (2018). Seguimiento y control para la obra de infraestructura vial bajo la metodología pmi en el municipio de Madrid Cundinamarca [Universidad Católica de Colombia]. https://repository.ucatolica.edu.co/bitstream/10983/16024/1/Seguimiento-control-obrainfraestructura vial-PMI-Madrid_Cundinamarca.pdf
Semana Sostenible. (2017). Reserva Seaflower y su importancia para Colombia. https://sostenibilidad.semana.com/medio-ambiente/articulo/reserva-seaflower-y-suimportancia-para-colombia/38359
Sevilla, A. (2012). Producto interno bruto (PIB) - Qué es, definición y significado | Economipedia. Economipedia. https://economipedia.com/definiciones/producto-interiorbruto-pib.html
Sika. (2017). Antisol Rojo (p. 2). https://col.sika.com/es/productos/doc2new/HT.html
Siles, R., & Mondelo, E. (2018). Herramientas proyectos de la gestión de y técnicas para desarrollo PM4R. https://indesvirtual.iadb.org/file.php/1/PM4R/Guia de Aprendizaje PMA SPA.pdf?fbclid=IwAR0_17MRzWGUxgLTa1HregQQYcDu4V8vVnAga7GbhPdR2dJ0QbezaNZ-ig
Solis Carcaño, R. G. (2004). La supervisión de obra. Revista Ingeniería, 8(1), 55–60.
Style, L. (2017). 2.1.3 Colombia Puerto de Cartagena - Logistics Capacity Assessment - Digital Logistics Capacity Assessment. https://dlca.logcluster.org/display/public/DLCA/2.1.3+Colombia+Puerto+de+Cartagena
Tayabji, S., Buch, N., & Ye, D. (2011). Performance of Precast Concrete Pavements. Transportation and Development Institute Congress 2011, 894–907. https://doi.org/10.1061/41167(398)86
Thapanont, P., Santi, C., & Pruethipong, X. (2018). Causes of delay on highway construction projects in Thailand. MATEC Web of Conferences, 192, 1–4. https://doi.org/10.1051/matecconf/201819202014
Tomek, R. (2019). Lower road user costs with precast concrete pavements. Engineering for Rural Development, 18, 1870–1875. https://doi.org/10.22616/ERDev2019.18.N441 Transparency International. (2020). Corruption perceptions index 2019. http://cpi.transparency.org/cpi2013/results/
Triple A S.A. E.S.P. (2020). Quiénes somos - Triple A S.A. E.S.P. | Empresa de Servicios Públicos. https://www.aaa.com.co/quienes-somos/
UNESCO. (2016). Reservas de biosfera | Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. http://www.unesco.org/new/es/naturalsciences/environment/ecological-sciences/biosphere-reserves/
Universidad Mayor de San Símon. (2004). Pavimentos. https://civilgeeks.com/2012/06/28/descargar-libro-completo-de-pavimentos/
Vallejo-Borda, J. A., Gutierrez-Bucheli, Laura Andrea, Pellicer, E., & Ponz-Tienda, J. L. (2015). Behavior in terms of delays and cost overrun of the construction of public infrastructure in Colombia. SIBRAGEC - ELAGEC, October, 66–73. https://doi.org/10.13140/RG.2.1.2496.5849
Vásquez Quiroz, E. J., & Hoyos Escalante, M. Z. (2019). Contenedores y Carga: Puerto de Barranquilla, Santa marta y Cartagena. https://repository.urosario.edu.co/bitstream/handle/10336/19058/VasquezQuiroz- ErikaJudith- 2019.pdf;jsessionid=3A59ABEE80794F71AE06F734AE03A652?sequence=7
Wihiler Bautista, A. S. (2002). Diagnostico del pavimento flexible de la troncal calle 80 de Transmilenio [Universidad de los Andes]. https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstream/handle/1992/15450/u234824.pdf?sequence= 1
Zamora Fandiño, N., & Barrera Reyes, O. L. (2012). Diagnóstico de la infraestructura vial actual en Colombia. In Universidad EAN. http://hdl.handle.net/10882/3405
dc.rights.spa.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.spa.fl_str_mv Corporación Universidad de la Costa
dc.publisher.program.spa.fl_str_mv Ingeniería Civil
institution Corporación Universidad de la Costa
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/f05fb45c-5eed-4379-b055-a72b11006202/download
https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/30056c6a-52f4-4dd9-bb83-f59d36b28338/download
https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/c41eea56-42be-493a-a999-f58d17455cf1/download
https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/544dc4bb-711b-4c14-85d6-49ec5bf872ec/download
https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/ccc2d7b1-a900-480d-9ebc-0d5a1d08e8e0/download
bitstream.checksum.fl_str_mv ffa943aabc17845408612e977191d2c1
934f4ca17e109e0a05eaeaba504d7ce4
e30e9215131d99561d40d6b0abbe9bad
88af10e6281d2e539556d8a690414c5d
98b3365d60d1df6d77af425eafa9d23a
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio de la Universidad de la Costa CUC
repository.mail.fl_str_mv repdigital@cuc.edu.co
_version_ 1811760727241785344
spelling Mora Lerma, Otto AndrésCanales Vega, Fausto AlfredoMoreno Natera, Aníbal AndrésVilla Sanmiguel, Luis Alberto2020-08-12T22:23:35Z2020-08-12T22:23:35Z2020Moreno, A. y Villa, L. (2020). Análisis de variables causantes de retrasos de obras viales en la Región Caribe. Trabajo de Pregrado. Recuperado de https://hdl.handle.net/11323/6917https://hdl.handle.net/11323/6917Corporación Universidad de la CostaREDICUC - Repositorio CUChttps://repositorio.cuc.edu.co/Delays and cost overruns in construction projects are a constant in the development of these, making the viability of such projects is compromised. For this reason, it is necessary to identify the causes that affect the development of construction applied in Colombia. This research focused on the identification of variables causing delays for road construction projects in the Colombian Caribbean Region, therefore, a literary review was started where the most common variables causing delays and on costs worldwide were identified, national and regional. With the variables already identified, a survey was conducted for professionals in the area of construction of road works, where they expressed their point of view regarding these variables in terms of delay and cost overruns that these entail for the different works and the occurrence and relevance of the themselves. In the end, statistical analyzes were applied to the results of the surveys to establish which variables are the ones that generate the most impacts when building a road work in the Colombian Caribbean Region.Los retrasos y sobrecostos en los proyectos de construcciones son una constante en el desarrollo de estos, haciendo que la viabilidad de dichos proyectos se vea comprometida. Por esta razón es necesario identificar que causantes son las que afectan al desarrollo de la construcción aplicada en Colombia. Esta investigación se enfocó en la identificación de variables causantes de retrasos para los proyectos de construcciones de obras viales de la Región Caribe Colombiana, por ende, se inició una revisión literaria donde se identificaron las variables más comunes causantes de retrasos y sobre costos a nivel mundial, nacional y regional. Con las variables ya identificadas se realizó una encuesta dirigidas a los profesionales en el área de construcción de obras viales donde plasmaron su punto de vista ante dichas variables en términos de retraso y sobrecostos que estas conllevan a las diferentes obras y la ocurrencia y relevancia de las mismas. Al final se le aplicaron análisis estadísticos a los resultados de las encuestas para establecer que variables son las que más impactos generan a la hora de construir una obra vial en la Región Caribe Colombiana.spaCorporación Universidad de la CostaIngeniería CivilAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2DelaysCost overrunsCausesCaribbean RegionRetrasosSobrecostosCausasRegión Caribe ColombianaAnálisis de variables causantes de retrasos de obras viales en la Región CaribeTrabajo de grado - Pregradohttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fTextinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://purl.org/redcol/resource_type/TPinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionAgencia Nacional de Infraestructura - ANI. (2016). Quiénes Somos | Portal ANI. https://www.ani.gov.co/informacion-de-la-ani/quienes-somosAgencia Nacional de Infraestructura - ANI. (2018). La ANI lidera en la región Caribe la revolución de la puertos y el corredor férreo central. https://www.ani.gov.co/la-anilidera-en-la-region-caribe-la-revolucion-de-la-infraestructura-con-9-proyectos-viales-7Ahmed, S. M., Azhar, S., Kappagantula, P., & Dharam, G. (2003). Delays in Construction: A Brief Study of the Florida Construction Industry. ASC Proceedings of the 39th Annual Conference Clemson University, 257–266.Al Hadithi, B. I. (2018). An investigation into factors causing delays in highway construction projects in iraq. MATEC Web of Conferences, 162, 02035. https://doi.org/10.1051/matecconf/201816202035Alcaldía de Barranquilla. (2018). Funciones - Alcaldía de Barranquilla. https://www.barranquilla.gov.co/obraspublicas/institucional/funcionesAlcaldía de Barranquilla. (2019a). ¿Qué es Barrios a la Obra? - Alcaldía de Barranquilla. https://www.barranquilla.gov.co/obraspublicas/que-es-barrios-a-la-obraAlcaldía de Barranquilla. (2019b). Acta rendición de cuentas en audiencia pública alcaldía distrital de barranquilla secretaria distrital de obras públicas sector equipamiento urbano.Alexeeva, V., Padam, G., & Queiroz, C. (2008). Monitoring Road Works Contracts and Unit Costs for Enhanced Governance in Sub-Saharan Africa. In Transport Papers Series. http://documents.worldbank.org/curated/en/465631467990317386/Monitoring-roadworks-contracts-and-unit-costs-for-enhanced-governance-in-Sub-Saharan-AfricaAlfakhri, A. Y. Y., Ismail, A., & Khoiry, M. A. (2018). The Effects of Delays in Road Construction Projects in Tripoli, Libya. International Journal of Technology, 9(4), 766. https://doi.org/10.14716/ijtech.v9i4.2219Arellano Zauco, J. A. (2015). Métodos de administración y control de obra [Universidad Nacional Autónoma de México]. http://oreon.dgbiblio.unam.mx/F/6XGATGM7YSFXU18B2IBNH8F1JLFHB5HXRBPI M1TKK6J48993TT-51424?func=full-setset&set_number=028272&set_entry=000001&format=999Assaf, S. A., & Al-Hejji, S. (2006). Causes of delay in large construction projects. International Journal of Project Management, 24(4), 349–357. https://doi.org/10.1016/j.ijproman.2005.11.010Augusto José, L. (2014). Apunte de Coeficiente de Balasto. http://materias.fi.uba.ar/7411/curso/teoria/balasto/leoni.pdfAyala Suarez, I. (2017). Manuales prácticos de residencia y superintendencia de obra. Además de comentarios a la ley y el reglamento de obras públicas federal. Instituto Politecnico Nacional Escuaela Superior de Ingenieria y Arquitectura Unidad Tecamachalco, 118.Aziz, R. F., & Abdel-Hakam, A. A. (2016). Exploring delay causes of road construction projects in Egypt. Alexandria Engineering Journal, 55(2), 1515–1539. https://doi.org/10.1016/j.aej.2016.03.006Baena, J. (2002). Transporte internacional (Logis.Books & Fundació EMI-Manresa (Eds.)). https://books.google.com.co/books?id=kT9qmN8D7REC&pg=PA50&dq=el+transporte+ multimodal&hl=en&sa=X&ved=0ahUKEwjG2J3p-9zoAhUGh- AKHbWfD2gQ6AEINDAB#v=onepage&q=el transporte multimodal&f=falseBanco Interamericano de Desarrollo - BID. (2019). Reuniones anuales | IADB. Banco Interamericano de Desarrollo - BID. https://www.iadb.org/es/acerca-del-bid/reunionesanualesBartlett, J. E., Kotrlik, J. W., & Higgins, C. C. (2001). Organizational Research : Determining Appropriate Sample Size in Survey Research. Information Technology, Learning, and Performance Journal, 19(1), 43–50.Batmunkh, N. (2011). Engineering Characteristics of Construction Waste for Western Australian Road and Highway Materials. April.Bnamericas. (2020). Bajo la lupa: Retrasos en obas de app de vialidad por US$4600mm - BNamericas. https://www.bnamericas.com/es/reportajes/bajo-la-lupa-retrasos-en-obrasde-app-de-vialidad-por-us4600mnCañadas Osinski, I., & Sánchez Bruno, A. (1998). Categorías de respuesta en escalas tipo Likert. Psicothema, 10(3), 623–631.Caro Vargas, J. L. (2016). Plan de control y seguimiento en la ejecución de obras civiles de grandes superficies [Univaersidad Militar Nueva Granada]. https://repository.unimilitar.edu.co/bitstream/handle/10654/14949/CAROVARGASJAVI ERLEONARDO2016.pdf;jsessionid=D3A93C50E00482D33CEA58026644673C?sequen ce=1Carrillo Vargas, S., & Núñez Nuván, G. A. (2017). Estudio patológico segmento vial correspondiente al CIV (código de identificación vial IDU) n° 4000748 ubicado en la calle 19 sur entre carreras 10 este y 10 bis este localidad San Cristóbal, Bogotá D.C [Universidad Santo Tomas]. https://repository.usta.edu.co/handle/11634/10168Chacon, J. (2019). Aporte las vías 4G al desarrollo vial de Colombia. Revista Semana. https://www.semana.com/contenidos-editoriales/el-pais-si-fluye/articulo/aporte-de-lasvias-4g-al-desarrollo-vial-de-colombia/517035Chang, L. M., Chen, Y., & Lee, S. (2004). Using Precast Concrete Panels For Pavement Construction In Indiana. https://docs.lib.purdue.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1692&context=jtrpCobaleda Zapata, D., & Penagos Restrepo, G. (1990). Manual para la construcción de pavimentos con adoquines. In Sección Publicaciones Dirección General. https://hdl.handle.net/11404/6328Collier, P., Kirchberger, M., & Söderbom, M. (2016). The Cost of Road Infrastructure in Low- and Middle-Income Countries. The World Bank Economic Review, 30(3), 522–548. https://doi.org/10.1093/wber/lhv037Congreso de la República de Colombia. (2013). Ley 1617 de 2013 - EVA - Función Pública. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=51601Dawes, J. (2008). Do data characteristics change according to the number of scale points used ? An experiment using 5 point , 7 point and 10 point scales. International Journal of Market Research, 50(1), 1–19. https://doi.org/10.1177/147078530805000106Departamento Administrativo Nacional de Estadística - Dane. (2008). Microsoft Word - Preguntas frecuentes.doc. Departamento Administrativo Nacional de Estadística - Dane. https://www.dane.gov.co/files/acerca/PF.pdfDepartamento Nacional de Planeación. (2017). Construcción de pavimento rígido en vías urbanas de bajo tránsito. https://proyectostipo.dnp.gov.co/images/pdf/pavimento/PTpavimento.pdfDoraisamy, S. V, Akasah, Z. A., & Yunus, R. (2015). An Overview on the Issue of Delay in the Construction Industry. In R. Hassan, M. Yusoff, A. Alisibramulisi, N. Mohd Amin, & Z. Ismail (Eds.), InCIEC 2014 (Issue January, pp. 313–319). Springer Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-287-290-6_27Edmondson, D. R. (2005). Likert Scales: A History. Conference on Historical Analysis y Research in Marketing Proceedings, 12, 127–133.El Colombiano. (2015, January 21). En Colombia se pierde el 2 % del PIB al año por los trancones. El Colombiano. http://www.elcolombiano.com/negocios/economia/encolombia-se-pierde-el-2-del-pib-al-ano-por-los-trancones-XF1142660El Heraldo. (2018). La región Caribe es importante para el país y necesita recursos. https://www.elheraldo.co/economia/la-region-caribe-es-importante-para-el-pais-ynecesita-recursos-545514Gerencie.com. (2019). Otrosí en los contratos. ¿Qué es y para qué sirve? | Gerencie.com. Gerencie.Com.Gordo Barreiro, E. M., Potes López, J. A., & Vargas Quimbaya, J. L. (2017). Factores que ocasionan retrasos en obras civiles en Empresas Publicas de Neiva. Universidad Santo Tomas.He, Y., Song, Z., & Zhang, L. (2018). Time-dependent transportation network design considering construction impact. Journal of Advanced Transportation, 2018, 18. https://doi.org/https://doi.org/10.1155/2018/2738930Hernandez Coronado, A. (2016). Análisis comparativo del performance de las obras y las causas del re trabajo de diversos proyectos de construcción en Latinoamérica. Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de Camins, Canals i Ports de Barcelona.Higuera Sandoval, C. H. (2011). Nociones sobre métodos de diseño de estructuras de pavimentos para carreteras (Y. Romero A. (Ed.)). Universidad Pedagógica y Tecmológica de Colombia. https://catalogo.escuelaing.edu.co/cgi-bin/koha/opacdetail.pl?biblionumber=18365Instituto Colombiano de Normas Técnicas y Certificación - ICONTEC. (2008). NTC 4109 (p. 44).Instituto Nacional de Vías - Invías. (2012). Objetivos y Funciones. https://www.invias.gov.co/index.php/informacion-institucional/objetivos-y-funcionesInstituto Nicaraguense del Cemento y del Concreto. (2014). Boletín Técnico Nro 49. http://www.incyc.org.ni/index.php/es/2012-09-27-23-43-45/boletines/234-boletintecnico-abril-2014-numero-49?showall=&limitstart=INVIAS. (2014a). Art. 330 - 13 (pp. 59–75).INVIAS. (2014b). Art. 500 - 13 (pp. 3–74).INVIAS. (2014c). Art. 630 - 13 (pp. 95–141).INVIAS. (2014d). INV E 148 - 13. In Especificaciones generales de construcción de carreteras y normas de ensayo para materiales de carreteras. Consolidacion unidimensional de suelos (pp. 403–421). https://www.invias.gov.co/index.php/informacioninstitucional/139-documento-tecnicos/1988-especificaciones-generales-de-construccionde-carreteras-y-normas-de-ensayo-para-materiales-de-carreterasINVIAS. (2014e). INV E 230 - 13 (pp. 173–183).Jamieson, S. (2004). Likert scales: How to (ab)use them. In Medical Education (Vol. 38, Issue 12, pp. 1217–1218). Association for the Study of Medical Education - ASME. https://doi.org/10.1111/j.1365-2929.2004.02012.xKaliba, C., Muya, M., & Mumba, K. (2009). Cost escalation and schedule delays in road construction projects in Zambia. International Journal of Project Management, 27(5), 522–531. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.ijproman.2008.07.003Khair, K., Farouk, H., Mohamed, Z., & Mohammad, R. (2016). Causes and effects of delay factors in road construction projects in Sudan. International Journal of Applied Engineering Research, 11(18), 9526–9533.Khair, K., Mohamed, Z., Mohammad, R., Farouk, H., & Ahmed, M. E. (2018). A Management Framework to Reduce Delays in Road Construction Projects in Sudan. Arabian Journal for Science and Engineering, 43(4), 1925–1940. https://doi.org/https://doi.org/10.1007/s13369-017-2806-6Le-Hoai, L., Lee, Y. D., & Lee, J. Y. (2008). Delay and cost overruns in Vietnam large construction projects: A comparison with other selected countries. KSCE Journal of Civil Engineering, 12(6), 367–377. https://doi.org/10.1007/s12205-008-0367-7Likert, R. (1932). A technique for the measurement of attitudes. Archives of Psychology, 22(140), 5–55.Lozano Serna, S., Patiño Galindo, I., Gómez-Cabrera, A., & Torres, A. (2018). Identificación de factores que generan diferencias de tiempo y costos en proyectos de construcción en Colombia. Ingeniería y Ciencia, 14(27), 117–151. https://doi.org/10.17230/ingciencia.14.27.6Marín Burgos, M., & Ávila Vela, D. (2015). Análisis de las causas del incumplimiento de la programación en las obras civiles [Universidad Militar Nueva Granada]. https://repository.unimilitar.edu.co/handle/10654/7285Marzouk, M. M., & El-rasas, T. I. (2014). Analyzing delay causes in Egyptian construction projects. Journal of Advanced Research, 5(1), 49–55. https://doi.org/10.1016/j.jare.2012.11.005Merritt, D., Mccullough, B. F., & Burns, N. H. (2001). Feasibility of Using Precast Concrete Panels to Expedite Construction of Portland Cement Concrete Pavements. Transportation Research Record Journal of the Transportation Research Board, 1761(01), 3–9. https://doi.org/10.3141 / 1761-01Ministerio de Ambiente y Desarrollo Sostenible. (2019). Barranquilla se convertirá en la primera “Biodiverciudad” del Caribe Colombiano | Ministerio de Ambiente y Desarrollo Sostenible. https://www.minambiente.gov.co/index.php/noticias/4449-barranquilla-seconvertira-en-la-primera-biodiverciudad-del-caribe-colombianoMouthón, L. (2018). Los siete proyectos estratégicos para que la Costa crezca | El HEraldo. https://www.elheraldo.co/economia/los-siete-proyectos-estrategicos-para-que-la-costacrezca-518826Naing, L., Winn, T., & Rusli, B. N. (2006). Practical Issues in Calculating the Sample Size for Prevalence Studies. Archives of Orofacial Sciences, 1, 9–14.Observatorio del Caribe Colombiano. (2015). Región Caribe - Observatorio del Caribe. http://www.ocaribe.org/region-caribeOdeck, J. (2004). Cost overruns in road construction—what are their sizes and determinants? Transport Policy, 11(1), 43–53. https://doi.org/10.1016/S0967-070X(03)00017-9Organización de las Naciones Unidas para la Educación la Ciencia y la Cultura - UNESCO. (2019). Sobre la UNESCO. Organización de Las Naciones Unidas Para La Educación, La Ciencia y La Cultura - UNESCO. https://es.unesco.org/about-us/introducing-unescoOrtiz Mancera, A. L. (2017). Instructivo del proceso constructivo de una vía en pavimento flexible. http://repository.udistrital.edu.co/bitstream/11349/6833/2/OrtizManceraAngieLorenaAne xo-1.pdfPerera, B. A. K. ., Dhanasinghe, I., & Rameezdeen, R. (2009). Risk management in road construction: The case of Sri Lanka. International Journal of Strategic Property Management, 13(2), 87–102. https://doi.org/10.3846/1648-715X.2009.13.87-102Pérez Cervantes, J. C. (2004). Capítulo 1 Planeación y control de obra [Universidad de las Américas Puebla]. http://catarina.udlap.mx/u_dl_a/tales/documentos/mgc/perez_c_jc/Portafolio. (2017). Diez proyectos de 4G, frenado por retraso en inicio de obras | Infraestructura | Economia | Portafolio. https://www.portafolio.co/economia/infraestructura/diez-proyectos-de-4g-frenados-porretraso-en-inicio-de-obras-504988Portafolio. (2019a). Luego de dos añis, la APP Caribe 2 no ha arrancado | Infraestructura | Economía | Portafolio. https://www.portafolio.co/economia/infraestructura/luego-de-dosanos-la-app-caribe-2-no-ha-arrancado-528811Portafolio. (2019b). Puertos de Colombia, los cuartos más movidos de Latinoamérica | Economía | Portafolio. Portafolio. https://www.portafolio.co/economia/puertos-decolombia-los-cuartos-mas-movidos-de-latinoamerica-528183Project Management Institute. (2017). La guía de los fundamentos para la dirección de proyectos. Project Management Institute, Inc. https://books.google.com.co/books/about/A_Guide_to_the_Project_Management_Body_ o.html?id=t91dDwAAQBAJ&printsec=frontcover&source=kp_read_button&redir_esc=y #v=onepage&q&f=falseRajan, T. A., Gopinath, G., & Behera, M. (2014). PPPs and Project Overruns: Evidence from Road Projects in India. Journal of Construction Engineering and Management, 140(5), 04013070. https://doi.org/10.1061/(ASCE)CO.1943-7862.0000797Ramírez Alférez, A. (2009). Anuario de Administración y Tecnología para el Diseño. Departamento de Procesos y Técnicas de Realización.Rodriguez, M., & Pinto, A. M. (2016). Colombia sigue apostando por las asociaciones públicoprivadas - Moviliblog. https://blogs.iadb.org/transporte/es/colombia-sigue-apostando-porlas-asociaciones-publico-privadas/Rosenfeld, Y. (2014). Root-Cause Analysis of Construction-Cost Overruns. Journal of Construction Engineering and Management, 140(1), 10. https://doi.org/10.1061/(ASCE)CO.1943-7862.0000789Rudeli, N., Viles, E., González, J., & Santilli, A. (2018). Causas de Retrasos en Proyectos de Construcción: Un análisis cualitativo. Memoria Investigaciones En Ingeniería, 16, 71–84. http://www.um.edu.uy/docs/Causas_de_Retrasos_en_Proyectos_de_Construccion_Un_an alisis_cualitativo.pdfRwakarehe, E. E., & Mfinanga, D. A. (2014). Effect of Inadequate Design on Cost and Time Overrun of Road Construction Projects in Tanzania. Journal of Construction Engineering and Project Management, 4(1), 15–28. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.6106/JCEPM.2014.4.1.015Rybka, I., Bondar-nowakowska, E., & Pawluk, K. (2017). Risk of Contractors ’ Claims On the Example of Road Works Risk of Contractors ’ Claims On the Example of Road Works. Journal of Construction Engineering and Project Management. https://doi.org/10.1088/1757-899X/245/7/072009Sarmiento Sarmiento, D. A., Sosa Méndez, J. M., Sánchez Ruiz, G. A., & Angarita Navarro, G. (2018). Seguimiento y control para la obra de infraestructura vial bajo la metodología pmi en el municipio de Madrid Cundinamarca [Universidad Católica de Colombia]. https://repository.ucatolica.edu.co/bitstream/10983/16024/1/Seguimiento-control-obrainfraestructura vial-PMI-Madrid_Cundinamarca.pdfSemana Sostenible. (2017). Reserva Seaflower y su importancia para Colombia. https://sostenibilidad.semana.com/medio-ambiente/articulo/reserva-seaflower-y-suimportancia-para-colombia/38359Sevilla, A. (2012). Producto interno bruto (PIB) - Qué es, definición y significado | Economipedia. Economipedia. https://economipedia.com/definiciones/producto-interiorbruto-pib.htmlSika. (2017). Antisol Rojo (p. 2). https://col.sika.com/es/productos/doc2new/HT.htmlSiles, R., & Mondelo, E. (2018). Herramientas proyectos de la gestión de y técnicas para desarrollo PM4R. https://indesvirtual.iadb.org/file.php/1/PM4R/Guia de Aprendizaje PMA SPA.pdf?fbclid=IwAR0_17MRzWGUxgLTa1HregQQYcDu4V8vVnAga7GbhPdR2dJ0QbezaNZ-igSolis Carcaño, R. G. (2004). La supervisión de obra. Revista Ingeniería, 8(1), 55–60.Style, L. (2017). 2.1.3 Colombia Puerto de Cartagena - Logistics Capacity Assessment - Digital Logistics Capacity Assessment. https://dlca.logcluster.org/display/public/DLCA/2.1.3+Colombia+Puerto+de+CartagenaTayabji, S., Buch, N., & Ye, D. (2011). Performance of Precast Concrete Pavements. Transportation and Development Institute Congress 2011, 894–907. https://doi.org/10.1061/41167(398)86Thapanont, P., Santi, C., & Pruethipong, X. (2018). Causes of delay on highway construction projects in Thailand. MATEC Web of Conferences, 192, 1–4. https://doi.org/10.1051/matecconf/201819202014Tomek, R. (2019). Lower road user costs with precast concrete pavements. Engineering for Rural Development, 18, 1870–1875. https://doi.org/10.22616/ERDev2019.18.N441 Transparency International. (2020). Corruption perceptions index 2019. http://cpi.transparency.org/cpi2013/results/Triple A S.A. E.S.P. (2020). Quiénes somos - Triple A S.A. E.S.P. | Empresa de Servicios Públicos. https://www.aaa.com.co/quienes-somos/UNESCO. (2016). Reservas de biosfera | Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. http://www.unesco.org/new/es/naturalsciences/environment/ecological-sciences/biosphere-reserves/Universidad Mayor de San Símon. (2004). Pavimentos. https://civilgeeks.com/2012/06/28/descargar-libro-completo-de-pavimentos/Vallejo-Borda, J. A., Gutierrez-Bucheli, Laura Andrea, Pellicer, E., & Ponz-Tienda, J. L. (2015). Behavior in terms of delays and cost overrun of the construction of public infrastructure in Colombia. SIBRAGEC - ELAGEC, October, 66–73. https://doi.org/10.13140/RG.2.1.2496.5849Vásquez Quiroz, E. J., & Hoyos Escalante, M. Z. (2019). Contenedores y Carga: Puerto de Barranquilla, Santa marta y Cartagena. https://repository.urosario.edu.co/bitstream/handle/10336/19058/VasquezQuiroz- ErikaJudith- 2019.pdf;jsessionid=3A59ABEE80794F71AE06F734AE03A652?sequence=7Wihiler Bautista, A. S. (2002). Diagnostico del pavimento flexible de la troncal calle 80 de Transmilenio [Universidad de los Andes]. https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstream/handle/1992/15450/u234824.pdf?sequence= 1Zamora Fandiño, N., & Barrera Reyes, O. L. (2012). Diagnóstico de la infraestructura vial actual en Colombia. In Universidad EAN. http://hdl.handle.net/10882/3405PublicationORIGINALAnálisis de variables causantes de retrasos de obras viales en la Región Caribe.pdfAnálisis de variables causantes de retrasos de obras viales en la Región Caribe.pdfapplication/pdf2075265https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/f05fb45c-5eed-4379-b055-a72b11006202/downloadffa943aabc17845408612e977191d2c1MD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-81031https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/30056c6a-52f4-4dd9-bb83-f59d36b28338/download934f4ca17e109e0a05eaeaba504d7ce4MD52LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-83196https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/c41eea56-42be-493a-a999-f58d17455cf1/downloade30e9215131d99561d40d6b0abbe9badMD53THUMBNAILAnálisis de variables causantes de retrasos de obras viales en la Región Caribe.pdf.jpgAnálisis de variables causantes de retrasos de obras viales en la Región Caribe.pdf.jpgimage/jpeg29597https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/544dc4bb-711b-4c14-85d6-49ec5bf872ec/download88af10e6281d2e539556d8a690414c5dMD54TEXTAnálisis de variables causantes de retrasos de obras viales en la Región Caribe.pdf.txtAnálisis de variables causantes de retrasos de obras viales en la Región Caribe.pdf.txttext/plain141614https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/ccc2d7b1-a900-480d-9ebc-0d5a1d08e8e0/download98b3365d60d1df6d77af425eafa9d23aMD5511323/6917oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/69172024-09-17 10:50:17.354http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalopen.accesshttps://repositorio.cuc.edu.coRepositorio de la Universidad de la Costa CUCrepdigital@cuc.edu.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