Análisis de variables causantes de retrasos de obras viales en la Región Caribe

Delays and cost overruns in construction projects are a constant in the development of these, making the viability of such projects is compromised. For this reason, it is necessary to identify the causes that affect the development of construction applied in Colombia. This research focused on the id...

Full description

Autores:
Moreno Natera, Aníbal Andrés
Villa Sanmiguel, Luis Alberto
Tipo de recurso:
Trabajo de grado de pregrado
Fecha de publicación:
2020
Institución:
Corporación Universidad de la Costa
Repositorio:
REDICUC - Repositorio CUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/6917
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/11323/6917
https://repositorio.cuc.edu.co/
Palabra clave:
Delays
Cost overruns
Causes
Caribbean Region
Retrasos
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License
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description Delays and cost overruns in construction projects are a constant in the development of these, making the viability of such projects is compromised. For this reason, it is necessary to identify the causes that affect the development of construction applied in Colombia. This research focused on the identification of variables causing delays for road construction projects in the Colombian Caribbean Region, therefore, a literary review was started where the most common variables causing delays and on costs worldwide were identified, national and regional. With the variables already identified, a survey was conducted for professionals in the area of construction of road works, where they expressed their point of view regarding these variables in terms of delay and cost overruns that these entail for the different works and the occurrence and relevance of the themselves. In the end, statistical analyzes were applied to the results of the surveys to establish which variables are the ones that generate the most impacts when building a road work in the Colombian Caribbean Region.
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This research focused on the identification of variables causing delays for road construction projects in the Colombian Caribbean Region, therefore, a literary review was started where the most common variables causing delays and on costs worldwide were identified, national and regional. With the variables already identified, a survey was conducted for professionals in the area of construction of road works, where they expressed their point of view regarding these variables in terms of delay and cost overruns that these entail for the different works and the occurrence and relevance of the themselves. In the end, statistical analyzes were applied to the results of the surveys to establish which variables are the ones that generate the most impacts when building a road work in the Colombian Caribbean Region.Los retrasos y sobrecostos en los proyectos de construcciones son una constante en el desarrollo de estos, haciendo que la viabilidad de dichos proyectos se vea comprometida. Por esta razón es necesario identificar que causantes son las que afectan al desarrollo de la construcción aplicada en Colombia. Esta investigación se enfocó en la identificación de variables causantes de retrasos para los proyectos de construcciones de obras viales de la Región Caribe Colombiana, por ende, se inició una revisión literaria donde se identificaron las variables más comunes causantes de retrasos y sobre costos a nivel mundial, nacional y regional. Con las variables ya identificadas se realizó una encuesta dirigidas a los profesionales en el área de construcción de obras viales donde plasmaron su punto de vista ante dichas variables en términos de retraso y sobrecostos que estas conllevan a las diferentes obras y la ocurrencia y relevancia de las mismas. Al final se le aplicaron análisis estadísticos a los resultados de las encuestas para establecer que variables son las que más impactos generan a la hora de construir una obra vial en la Región Caribe Colombiana.spaCorporación Universidad de la CostaIngeniería CivilAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2DelaysCost overrunsCausesCaribbean RegionRetrasosSobrecostosCausasRegión Caribe ColombianaAnálisis de variables causantes de retrasos de obras viales en la Región CaribeTrabajo de grado - Pregradohttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fTextinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://purl.org/redcol/resource_type/TPinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionAgencia Nacional de Infraestructura - ANI. (2016). Quiénes Somos | Portal ANI. https://www.ani.gov.co/informacion-de-la-ani/quienes-somosAgencia Nacional de Infraestructura - ANI. (2018). 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