Uso de las TIC como herramienta de aprendizaje en tiempos de aislamiento social

The general objective of this research was to describe the use of ICT as a learning tool in times of social isolation, from the perspective of the Academic Media students of the I.E.D. John F. Kennedy of Aracataca (Magdalena). This study was developed under a descriptive approach, with a non-experim...

Full description

Autores:
Cuello Noriega, Nilson Albeiro
Solano Mindiola, Iromaldi
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Corporación Universidad de la Costa
Repositorio:
REDICUC - Repositorio CUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
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Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/11323/8246
https://repositorio.cuc.edu.co/
Palabra clave:
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Social isolation
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Aprendizaje
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Aislamiento social
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description The general objective of this research was to describe the use of ICT as a learning tool in times of social isolation, from the perspective of the Academic Media students of the I.E.D. John F. Kennedy of Aracataca (Magdalena). This study was developed under a descriptive approach, with a non-experimental transectional field design. The sampled population consisted of 60 undergraduate 11 students distributed in morning and night shifts, who answered a questionnaire of 24 easy-to-understand closed questions, the instrument was developed and applied through the Google Forms tool. To evaluate the results of the survey, the data processed by the platform were analyzed, which showed that more than 60% of the sample expressed agreement that its teachers efficiently use ICT as learning tools in times of social isolation, in the same way, there is also 45.5% who say they are moderately agreed that it has been easy to adapt to the learning modality and that they are satisfied with the methodology used by teachers, where the use of WhatsApp, has become an application that has generated a positive impact throughout the educational community.
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To evaluate the results of the survey, the data processed by the platform were analyzed, which showed that more than 60% of the sample expressed agreement that its teachers efficiently use ICT as learning tools in times of social isolation, in the same way, there is also 45.5% who say they are moderately agreed that it has been easy to adapt to the learning modality and that they are satisfied with the methodology used by teachers, where the use of WhatsApp, has become an application that has generated a positive impact throughout the educational community.Esta investigación tuvo como objetivo general describir al uso de las TIC como herramienta de aprendizaje en tiempos de aislamiento social, desde la perspectiva de los estudiantes de Media Académica de la I.E.D. John F. Kennedy de Aracataca (Magdalena). Este estudio se desarrolló bajo un enfoque descriptivo, con un diseño de campo no experimental transeccional. La población muestreada estuvo constituida por 60 estudiantes de grado 11 distribuidos en los turnos matutino y nocturno, quienes respondieron un cuestionario de 24 preguntas cerradas de fácil comprensión, el instrumento se desarrolló y aplicó a través de la herramienta Google Forms. Para evaluar los resultados de la encuesta se analizaron los datos procesados por la plataforma, los cuales arrojaron que más del 60% de la muestra expresó estar de acuerdo con que sus docentes utilizan eficientemente las TIC como herramientas de aprendizaje en tiempos de aislamiento social, de igual manera, también existe un 45,5% que manifiesta estar medianamente de acuerdo en que ha sido fácil la adaptación a la modalidad de aprendizaje y que se encuentran satisfechos con la metodología empleada por los docentes, en donde la utilización del WhatsApp, se ha convertido en una aplicación que ha generado un impacto positivo en toda la comunidad educativa.Cuello Noriega, Nilson AlbeiroSolano Mindiola, Iromaldiapplication/pdfspaCorporación Universidad de la CostaMaestría en EducaciónAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2LearningICTSocial isolationStudent perspectiveAprendizajeTICAislamiento socialPerspectiva estudiantilUso de las TIC como herramienta de aprendizaje en tiempos de aislamiento socialTrabajo de grado - MaestríaTextinfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://purl.org/redcol/resource_type/TMinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionAguaded, I, Marín, I, Díaz, E (2015). La alfabetización mediática entre estudiantes de primaria y secundaria en Andalucía (España). RIED, Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 18 (2), 275-298Aguirre, J (2011). Introducción al Análisis de Redes Sociales. Documentos de Trabajo. Centro Interdisciplinario para el Estudio de Políticas Públicas. Buenos Aires.Alvarado, M. (2014). Retroalimentación En Educación En Línea: Una Estrategia Para La Construcción Del Conocimiento. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 17(2), 59–73.Aristizábal, Pablo (2020). La educación pospandemia: un aula sin paredes vehiculizada por la tecnología. La Vanguardia. Argentina. Disponible en: https://www.lavanguardia.com/vida/20200626/481956610536/la-educacionpospandemia-un-aula-sin-paredes-vehiculizada-por-la-tecnologia.htmlArrieta, R, Flórez, M y Martínez, O (2010). Articulación Pedagogía-Tecnología un medio para mejorar las competencias del lenguaje y la comunicación. Corporación Universitaria de la Costa (CUC). 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