Ruta de aprendizaje de gestión del conocimiento en fundaciones empresariales
This article presents the design of a learning route for knowledge management in business foundations with intervention in the department of Valle del Cauca (Colombia). This route implies previously a conceptual clarity and an investigation to 11 foundations in front of the topic, to be able to esta...
- Autores:
-
Sinisterra-Núñez, Amin
Osorio-Bayter, Lourdes Eugenia
Gabalán-Coello, Jesús
Vásquez-Rizo, Fredy Eduardo
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2019
- Institución:
- Corporación Universidad de la Costa
- Repositorio:
- REDICUC - Repositorio CUC
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/5716
- Acceso en línea:
- https://hdl.handle.net/11323/5716
https://doi.org/10.17981/econcuc.40.2.2019.05
https://repositorio.cuc.edu.co/
- Palabra clave:
- Gestión del conocimiento
Fundación
Conocimiento
Información
Aprendizaje
Knowledge management
Foundation
Knowledge
Information
Learning
- Rights
- openAccess
- License
- http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/
id |
RCUC2_8e95d54d7debd28311de31af227a250e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/5716 |
network_acronym_str |
RCUC2 |
network_name_str |
REDICUC - Repositorio CUC |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Ruta de aprendizaje de gestión del conocimiento en fundaciones empresariales |
dc.title.translated.spa.fl_str_mv |
Learning path of knowledge management in business foundations |
title |
Ruta de aprendizaje de gestión del conocimiento en fundaciones empresariales |
spellingShingle |
Ruta de aprendizaje de gestión del conocimiento en fundaciones empresariales Gestión del conocimiento Fundación Conocimiento Información Aprendizaje Knowledge management Foundation Knowledge Information Learning |
title_short |
Ruta de aprendizaje de gestión del conocimiento en fundaciones empresariales |
title_full |
Ruta de aprendizaje de gestión del conocimiento en fundaciones empresariales |
title_fullStr |
Ruta de aprendizaje de gestión del conocimiento en fundaciones empresariales |
title_full_unstemmed |
Ruta de aprendizaje de gestión del conocimiento en fundaciones empresariales |
title_sort |
Ruta de aprendizaje de gestión del conocimiento en fundaciones empresariales |
dc.creator.fl_str_mv |
Sinisterra-Núñez, Amin Osorio-Bayter, Lourdes Eugenia Gabalán-Coello, Jesús Vásquez-Rizo, Fredy Eduardo |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Sinisterra-Núñez, Amin Osorio-Bayter, Lourdes Eugenia Gabalán-Coello, Jesús Vásquez-Rizo, Fredy Eduardo |
dc.subject.spa.fl_str_mv |
Gestión del conocimiento Fundación Conocimiento Información Aprendizaje Knowledge management Foundation Knowledge Information Learning |
topic |
Gestión del conocimiento Fundación Conocimiento Información Aprendizaje Knowledge management Foundation Knowledge Information Learning |
description |
This article presents the design of a learning route for knowledge management in business foundations with intervention in the department of Valle del Cauca (Colombia). This route implies previously a conceptual clarity and an investigation to 11 foundations in front of the topic, to be able to establish its different phases of conformation, which involve the initial diagnosis of the knowledge (characterization of the current state), a mapping of this knowledge (identification of flow paths), the typification of the available human talent (human capital responsible for the management) and the mechanisms for the transfer of knowledge (involv-ing activities of identification, systematization, pro-cessing, storage and communication). The above with the intention of democratizing the existing knowledge in the relationship company-foundation-community and generate added value through the implementation of this type of methodologies, framed in the present k nowledge so ciety. |
publishDate |
2019 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2019-12-02T18:18:59Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2019-12-02T18:18:59Z |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2019-07-29 |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.content.spa.fl_str_mv |
Text |
dc.type.driver.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/redcol/resource_type/ART |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/acceptedVersion |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
status_str |
acceptedVersion |
dc.identifier.citation.spa.fl_str_mv |
Sinisterra-Núñez., A., Osorio-Bayter, L., Gabalán-Coello, J., & Vásquez-Rizo, F. (2019). Ruta de aprendizaje de gestión del conocimiento en fundaciones empresariales. ECONÓMICAS CUC, 40(2), 70-86. https://doi.org/10.17981/econcuc.40.2.2019.05 |
dc.identifier.issn.spa.fl_str_mv |
0120-3932, 2382-3860 electrónico |
dc.identifier.uri.spa.fl_str_mv |
https://hdl.handle.net/11323/5716 |
dc.identifier.url.spa.fl_str_mv |
https://doi.org/10.17981/econcuc.40.2.2019.05 |
dc.identifier.doi.spa.fl_str_mv |
10.17981/econcuc.40.2.2019.05 |
dc.identifier.eissn.spa.fl_str_mv |
2382-3860 |
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv |
Corporación Universidad de la Costa |
dc.identifier.pissn.spa.fl_str_mv |
0120-3932 |
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv |
REDICUC - Repositorio CUC |
dc.identifier.repourl.spa.fl_str_mv |
https://repositorio.cuc.edu.co/ |
identifier_str_mv |
Sinisterra-Núñez., A., Osorio-Bayter, L., Gabalán-Coello, J., & Vásquez-Rizo, F. (2019). Ruta de aprendizaje de gestión del conocimiento en fundaciones empresariales. ECONÓMICAS CUC, 40(2), 70-86. https://doi.org/10.17981/econcuc.40.2.2019.05 0120-3932, 2382-3860 electrónico 10.17981/econcuc.40.2.2019.05 2382-3860 Corporación Universidad de la Costa 0120-3932 REDICUC - Repositorio CUC |
url |
https://hdl.handle.net/11323/5716 https://doi.org/10.17981/econcuc.40.2.2019.05 https://repositorio.cuc.edu.co/ |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.ispartofseries.spa.fl_str_mv |
ECONÓMICAS CUC; Vol. 40, Núm. 2 (2019) |
dc.relation.ispartofjournal.spa.fl_str_mv |
ECONÓMICAS CUC ECONÓMICAS CUC |
dc.relation.references.spa.fl_str_mv |
Argyris, C. (1999). On organizational lear¬ning. Hoboken: Wiley-Blackwell. AFE. (2012). Fundaciones empresariales en Colombia: un mundo diverso y di¬námico. Bogotá, D.C.: AFE. Awad, E. M. (2007). Knowledge management. Delhi: Pearson Education India. Barker, M., Thorne, J. & Dutnell, M. (1997). Leveraging human capital. Journal of Knowledge Management, 1(1), 63–74. https://doi.org/10.1108/EUM0000000004581 Barragán, A. (2009). Aproximación a una taxonomía de gestión del conocimiento. Intangible Capital, 5(1), 65–101. https://doi.org/10.3926/ic.2009.v5n1.p65-101 Briceño, M. A. y Bernal, C. A. (2010). Estudios de caso sobre la gestión del conocimiento en cuatro organizaciones colombianas líderes en penetración de mercado. Estudios Gerenciales, 26 (117), 173–193. https://doi.org/10.1016/S0123-5923(10)70140-6 Canals, A. (2002). Quo Vadis, KM? La complejidad como nuevo paradigma para la gestión del conocimiento. [Working Paper Series WP02-005]. España: IN3. Recuperado de http://www.uoc.edu/in3/dt/20006/index.html Carcel, F. J. (2014). Planteamiento de un modelo de mantenimiento industrial basado en técnicas de gestión del conocimiento. Valencia: OmniaScienc. Castells, M. (2009). The rise of the network society: The information age: Economy, society, and culture. Hoboken: Wiley-Blackwell. Choo, C. W. (1999). La organización inte¬ligente. El empleo de la información para dar significado, crear conoci-miento y tomar decisiones (Rey, D., Trad.). México D.F.: Oxford University Press. Chumaceiro, A., Hernández, J., Meléndez, Y. y Acurero, M. (2017). Responsabilidad universitaria y sociedad del conocimiento para la generación de com¬petencias TIC. En, A. Chumaceiro, F. Ramos y J. Hernández (ed.), Procesos formativos para el siglo XXI. Cabimas: Fondo editorial UNERMB. Davenport, T. H. & Prusak, L. (2001). Working knowledge: how organizations manage what they know. Boston: Harvard Business School Press. Drucker, P. (1996). Dirección en instituciones sin fines de lucro. Barcelona: El Ateneo. Fundación Carvajal. (2016). Informe de gestión Fundación Carvajal (2014–2015). [Online]. Recuperado de http://www.fundacioncarvajal.org.co/wp-content/uploads/2016/10/informe-de-gestion.pdf Fundación Promigas. (2015). Informe de gestión 2015: aprendizajes y transformaciones. [Online]. Recuperado de http://www.fundacionpromigas.org.co/informegestion2015/ Fundación Saldarriaga Concha. (2017). Gestión del conocimiento. [Online]. Recuperado de http://www.saldarriagaconcha.org/es/gestion-del-conocimiento Goh, S. C. (2002). Managing effective knowledge transfer: an integrative framework and some practice implications. Journal of Knowledge Management, 6(1), 23–30. http://dx.doi.org/10.1108/13673270210417664 Gorelick, C., Milton, N. & April, K. (2004). Performance through learning. Knowledge management in practice. New York: Elsevier Butterwork Heinemann. Hausmann, R. (noviembre 4, 2013). La economía del conocimiento tácito. El Tiempo. [Online]. Recuperado de http://www.eltiempo.com/archivo/documento/CMS-13159984 Hernández, J. y Chumaceiro, A. (2008). Sociedad del conocimiento y pertinencia social universitaria. CEISEP una propuesta para la UNERMB. Revista Venezolana de Ciencias Sociales, UNERMB, 12(1), 77–92. Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M. P. (2014). Metodología de la investigación (6 ed.). México D.F.: McGraw-Hill. Kakabadse, N., Kakadse, A. & Kouzmin, A. (2003). Reviewing the knowledge management literature: Towards a taxonomy. Journal of Knowledge Management, 7(4), 75–91. https://doi.org/10.1108/13673270310492967 King, W. R. (2009). Knowledge management and organizational learning. Annals of Information Systems, 4(1), 3–13. Lesser, E. L. & Storck, J. (2001). Communities of practice and organizational performance. IBM Journal Research and Development, 40(4), 831–841. Londoño, F. W. y Castillo, F. (2013). Un modelo curricular flexible desde el enfoque sistémico para la formación en Ingeniería de Sistemas en Colombia. En, Innovation in Engineering, Technology and Education for Competitiveness and Prosperity, (LACCEI’2013) 17 LACCEI Latin American and Caribbean Conference for Engineering and Technology. Universidad de Quintana Roo. Cancún, México. Marín, A. C. y Velasco, M. I. (2001). Historias del aprendizaje: una herramienta para el desarrollo organizacional. Estudios Gerenciales, 17(81), 13–20. Máynez, A. I. y Cavazos, J. (2011). Conocimiento tácito: su transferencia dentro de la organización, como fuente de ventaja competitiva sostenible. Ad¬ministración y Organizaciones, 14(26), 9–26. McAdam, R. & Reid, R. (2001). SME and large organization perception of knowledge management: Comparisons and contrast. Journal of Knowledge Management, 5(3), 231–241. Mori, M. P. (2008). Una propuesta metodológica para la intervención comunitaria. Lima: LIBERABIT. Nonaka, I. & Takeuchi, H. (1999). La organización creadora de conocimiento. Cómo las compañías japonesas crean la dinámica de la innovación. México D.F.: Oxford University Press. Olmos, J., Castro, E. & D´este, P. (2014). Knowledge transfer activities in social sciences and humanities: Explaining the interactions of research groups with nonacademic agents. Research Policy, 43(4), 696–706. http://dx.doi.org/10.1016/j.respol.2013.12.004 Piorun, D. (2018). Introducción a la gestión del conocimiento. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires. Portillo, A. M. (2015). La construcción del conocimiento en la mente humana: del conocimiento implícito al conocimiento explícito. Revista de Ciencias Sociales, Humanas y Artes, 3(1), 31–36. Quadrado, L. y Simone, C. (2011). O uso da história de vida para compreender processos de aprendizagem gerencial. Revista de Administração Mackenzie, 12(4), 44–74. http://dx.doi.org/10.1590/S1678-69712011000400003 Quiñones, R. y Senior, A. (2014). Inserción laboral de personas con discapacidad en el sector universitario: Una visión gerencial. Económicas CUC, 35(1), 11-26. Recuperado a partir de https://revistascientificas.cuc.edu.co/economi-cascuc/article/view/229 Schoemaker, P. J. H. & Tetlock, P. E. (2017). Building a more intelligent enterprise. MIT Sloan Management Review, 58(3), 28–38. Silva, J. et al. (2019). Sistema de alerta temprana basado en la minería de datos para identificar patrones de delincuencia. En, Universidad del Pacífico, Sinbig19 (pp. 259–268). Singapur: Springer. Soret, I. (2007). Modelo de medición de conocimiento y generación de ventajas competitivas sostenibles en el ámbito de la iniciativa “respuesta eficiente al consumidor”, (Efficient Consumer Response) ERC. Madrid: Universidad Rey Juan Carlos. Sukier, H., Hernandez-Fernandez, L., Por¬tillo-Medina, R., Valle-Ospino, A., Garcia, M. y Garcia-Guiliany, J. (2018). Marketing estratégico: una mirada desde el contexto de la empresa familiar. Revista Espacios, 39(44), 1–9. Stary, C. (2016). Open organizational learning: Stakeholder knowledge for process development. Knowledge Management & E-Learning, 8(1), 86–108. Toffler, A. (1990). El cambio del poder. Conocimientos, bienestar y violencia en el umbral del siglo XXI. Barcelona: Plaza&Janés. Valencia, M. (2013). Generación y transferencia de conocimiento. Revista Ingeniería Industrial, 34(2), 13–23. Vásquez, F. E. y Gabalán, J. (2015). Información y ventaja competitiva. Coexistencia exitosa en las organizaciones de vanguardia. El Profesional de la Información, 24(2), 149–156. Villar, R., Butcher, J. y Gandini, L. (2014). Fundaciones empresariales en México. Monterrey: Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey – ITESM. Villasmil, M. y Crissien, T. (2015). Cambio de paradigma en la gestión universitaria basado en la teoría y praxis de la reingeniería, Económicas CUC, 36(1), 245–274. http://dx.doi.org/10.17981/econcuc.36.1.2015.29 Wenger, E. (2001). Comunidades de práctica: aprendizaje, significado e identidad. Barcelona: Paidos Iberoamerica. Wenger, E., McDermott, R. & Snyder, W. M. (2002). Cultivating communities of practice. Boston: Harvard Business School Press. |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
2 |
dc.relation.citationvolume.spa.fl_str_mv |
40 |
dc.relation.ispartofjournalabbrev.spa.fl_str_mv |
Revista Económicas CUC |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/ |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Corporación Universidad de la Costa |
dc.source.spa.fl_str_mv |
ECONÓMICAS CUC |
institution |
Corporación Universidad de la Costa |
dc.source.url.spa.fl_str_mv |
https://revistascientificas.cuc.edu.co/economicascuc/article/view/2281 |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/6a6e3440-bab1-4c9c-9f39-5187d50ab996/download https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/5d6a5c5f-e886-41cc-97bc-731e2ea2215a/download https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/732c2c56-be9f-4e8d-9d48-95abeba46cde/download https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/b1fdcd71-536b-4140-83c6-e8bed2113c2f/download https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/1c40e37d-5b65-4fce-8024-00c0362a9ea1/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
07c12aded60e0568f0e688c7d6e52910 42fd4ad1e89814f5e4a476b409eb708c 8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33 012aa2d01f8702138531466d67c7118c 75fd046c2992d265f364d4215b05ec57 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio de la Universidad de la Costa CUC |
repository.mail.fl_str_mv |
repdigital@cuc.edu.co |
_version_ |
1828166597565480960 |
spelling |
Sinisterra-Núñez, AminOsorio-Bayter, Lourdes EugeniaGabalán-Coello, JesúsVásquez-Rizo, Fredy Eduardo2019-12-02T18:18:59Z2019-12-02T18:18:59Z2019-07-29Sinisterra-Núñez., A., Osorio-Bayter, L., Gabalán-Coello, J., & Vásquez-Rizo, F. (2019). Ruta de aprendizaje de gestión del conocimiento en fundaciones empresariales. ECONÓMICAS CUC, 40(2), 70-86. https://doi.org/10.17981/econcuc.40.2.2019.050120-3932, 2382-3860 electrónicohttps://hdl.handle.net/11323/5716https://doi.org/10.17981/econcuc.40.2.2019.0510.17981/econcuc.40.2.2019.052382-3860Corporación Universidad de la Costa0120-3932REDICUC - Repositorio CUChttps://repositorio.cuc.edu.co/This article presents the design of a learning route for knowledge management in business foundations with intervention in the department of Valle del Cauca (Colombia). This route implies previously a conceptual clarity and an investigation to 11 foundations in front of the topic, to be able to establish its different phases of conformation, which involve the initial diagnosis of the knowledge (characterization of the current state), a mapping of this knowledge (identification of flow paths), the typification of the available human talent (human capital responsible for the management) and the mechanisms for the transfer of knowledge (involv-ing activities of identification, systematization, pro-cessing, storage and communication). The above with the intention of democratizing the existing knowledge in the relationship company-foundation-community and generate added value through the implementation of this type of methodologies, framed in the present k nowledge so ciety.Este artículo presenta el diseño de una ruta de aprendizaje para la gestión del conocimiento en fundaciones empresariales con intervención en el departamento del Valle del Cauca (Colombia). Dicha ruta implica previamente una claridad conceptual y una indagación a 11 fundaciones frente al tema, para poder establecer sus diferentes fases de conformación, las cuales involucran el diagnóstico inicial del conocimiento (caracterización del estado actual), un mapeo de dicho conocimiento (identificación de caminos de flujo), la tipificación del talento humano disponible (capital humano responsable de la gestión) y los mecanismos para la transferencia de conocimiento (involucrando actividades de identificación, sistematización, procesamiento, almacenamiento y comunicación). Lo anterior con la intención de democratizar el conocimiento existente en la relación empresa-fundación-comunidad y generar valor agregado a través de la implementación de este tipo de metodologías, enmarcadas en la presente sociedad del conocimiento.Sinisterra-Núñez, AminOsorio-Bayter, Lourdes EugeniaGabalán-Coello, JesúsVásquez-Rizo, Fredy Eduardoapplication/pdfspaCorporación Universidad de la CostaECONÓMICAS CUC; Vol. 40, Núm. 2 (2019)ECONÓMICAS CUCECONÓMICAS CUCArgyris, C. (1999). On organizational lear¬ning. Hoboken: Wiley-Blackwell.AFE. (2012). Fundaciones empresariales en Colombia: un mundo diverso y di¬námico. Bogotá, D.C.: AFE.Awad, E. M. (2007). Knowledge management. Delhi: Pearson Education India.Barker, M., Thorne, J. & Dutnell, M. (1997). Leveraging human capital. Journal of Knowledge Management, 1(1), 63–74. https://doi.org/10.1108/EUM0000000004581Barragán, A. (2009). Aproximación a una taxonomía de gestión del conocimiento. Intangible Capital, 5(1), 65–101. https://doi.org/10.3926/ic.2009.v5n1.p65-101Briceño, M. A. y Bernal, C. A. (2010). Estudios de caso sobre la gestión del conocimiento en cuatro organizaciones colombianas líderes en penetración de mercado. Estudios Gerenciales, 26 (117), 173–193. https://doi.org/10.1016/S0123-5923(10)70140-6Canals, A. (2002). Quo Vadis, KM? La complejidad como nuevo paradigma para la gestión del conocimiento. [Working Paper Series WP02-005]. España: IN3. Recuperado de http://www.uoc.edu/in3/dt/20006/index.htmlCarcel, F. J. (2014). Planteamiento de un modelo de mantenimiento industrial basado en técnicas de gestión del conocimiento. Valencia: OmniaScienc.Castells, M. (2009). The rise of the network society: The information age: Economy, society, and culture. Hoboken: Wiley-Blackwell.Choo, C. W. (1999). La organización inte¬ligente. El empleo de la información para dar significado, crear conoci-miento y tomar decisiones (Rey, D., Trad.). México D.F.: Oxford University Press.Chumaceiro, A., Hernández, J., Meléndez, Y. y Acurero, M. (2017). Responsabilidad universitaria y sociedad del conocimiento para la generación de com¬petencias TIC. En, A. Chumaceiro, F. Ramos y J. Hernández (ed.), Procesos formativos para el siglo XXI. Cabimas: Fondo editorial UNERMB.Davenport, T. H. & Prusak, L. (2001). Working knowledge: how organizations manage what they know. Boston: Harvard Business School Press.Drucker, P. (1996). Dirección en instituciones sin fines de lucro. Barcelona: El Ateneo.Fundación Carvajal. (2016). Informe de gestión Fundación Carvajal (2014–2015). [Online]. Recuperado de http://www.fundacioncarvajal.org.co/wp-content/uploads/2016/10/informe-de-gestion.pdfFundación Promigas. (2015). Informe de gestión 2015: aprendizajes y transformaciones. [Online]. Recuperado de http://www.fundacionpromigas.org.co/informegestion2015/Fundación Saldarriaga Concha. (2017). Gestión del conocimiento. [Online]. Recuperado de http://www.saldarriagaconcha.org/es/gestion-del-conocimientoGoh, S. C. (2002). Managing effective knowledge transfer: an integrative framework and some practice implications. Journal of Knowledge Management, 6(1), 23–30. http://dx.doi.org/10.1108/13673270210417664Gorelick, C., Milton, N. & April, K. (2004). Performance through learning. Knowledge management in practice. New York: Elsevier Butterwork Heinemann.Hausmann, R. (noviembre 4, 2013). La economía del conocimiento tácito. El Tiempo. [Online]. Recuperado de http://www.eltiempo.com/archivo/documento/CMS-13159984Hernández, J. y Chumaceiro, A. (2008). Sociedad del conocimiento y pertinencia social universitaria. CEISEP una propuesta para la UNERMB. Revista Venezolana de Ciencias Sociales, UNERMB, 12(1), 77–92.Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M. P. (2014). Metodología de la investigación (6 ed.). México D.F.: McGraw-Hill.Kakabadse, N., Kakadse, A. & Kouzmin, A. (2003). Reviewing the knowledge management literature: Towards a taxonomy. Journal of Knowledge Management, 7(4), 75–91. https://doi.org/10.1108/13673270310492967King, W. R. (2009). Knowledge management and organizational learning. Annals of Information Systems, 4(1), 3–13.Lesser, E. L. & Storck, J. (2001). Communities of practice and organizational performance. IBM Journal Research and Development, 40(4), 831–841.Londoño, F. W. y Castillo, F. (2013). Un modelo curricular flexible desde el enfoque sistémico para la formación en Ingeniería de Sistemas en Colombia. En, Innovation in Engineering, Technology and Education for Competitiveness and Prosperity, (LACCEI’2013) 17 LACCEI Latin American and Caribbean Conference for Engineering and Technology. Universidad de Quintana Roo. Cancún, México.Marín, A. C. y Velasco, M. I. (2001). Historias del aprendizaje: una herramienta para el desarrollo organizacional. Estudios Gerenciales, 17(81), 13–20.Máynez, A. I. y Cavazos, J. (2011). Conocimiento tácito: su transferencia dentro de la organización, como fuente de ventaja competitiva sostenible. Ad¬ministración y Organizaciones, 14(26), 9–26.McAdam, R. & Reid, R. (2001). SME and large organization perception of knowledge management: Comparisons and contrast. Journal of Knowledge Management, 5(3), 231–241.Mori, M. P. (2008). Una propuesta metodológica para la intervención comunitaria. Lima: LIBERABIT.Nonaka, I. & Takeuchi, H. (1999). La organización creadora de conocimiento. Cómo las compañías japonesas crean la dinámica de la innovación. México D.F.: Oxford University Press.Olmos, J., Castro, E. & D´este, P. (2014). Knowledge transfer activities in social sciences and humanities: Explaining the interactions of research groups with nonacademic agents. Research Policy, 43(4), 696–706. http://dx.doi.org/10.1016/j.respol.2013.12.004Piorun, D. (2018). Introducción a la gestión del conocimiento. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires.Portillo, A. M. (2015). La construcción del conocimiento en la mente humana: del conocimiento implícito al conocimiento explícito. Revista de Ciencias Sociales, Humanas y Artes, 3(1), 31–36.Quadrado, L. y Simone, C. (2011). O uso da história de vida para compreender processos de aprendizagem gerencial. Revista de Administração Mackenzie, 12(4), 44–74. http://dx.doi.org/10.1590/S1678-69712011000400003Quiñones, R. y Senior, A. (2014). Inserción laboral de personas con discapacidad en el sector universitario: Una visión gerencial. Económicas CUC, 35(1), 11-26. Recuperado a partir de https://revistascientificas.cuc.edu.co/economi-cascuc/article/view/229Schoemaker, P. J. H. & Tetlock, P. E. (2017). Building a more intelligent enterprise. MIT Sloan Management Review, 58(3), 28–38.Silva, J. et al. (2019). Sistema de alerta temprana basado en la minería de datos para identificar patrones de delincuencia. En, Universidad del Pacífico, Sinbig19 (pp. 259–268). Singapur: Springer.Soret, I. (2007). Modelo de medición de conocimiento y generación de ventajas competitivas sostenibles en el ámbito de la iniciativa “respuesta eficiente al consumidor”, (Efficient Consumer Response) ERC. Madrid: Universidad Rey Juan Carlos.Sukier, H., Hernandez-Fernandez, L., Por¬tillo-Medina, R., Valle-Ospino, A., Garcia, M. y Garcia-Guiliany, J. (2018). Marketing estratégico: una mirada desde el contexto de la empresa familiar. Revista Espacios, 39(44), 1–9.Stary, C. (2016). Open organizational learning: Stakeholder knowledge for process development. Knowledge Management & E-Learning, 8(1), 86–108.Toffler, A. (1990). El cambio del poder. Conocimientos, bienestar y violencia en el umbral del siglo XXI. Barcelona: Plaza&Janés.Valencia, M. (2013). Generación y transferencia de conocimiento. Revista Ingeniería Industrial, 34(2), 13–23.Vásquez, F. E. y Gabalán, J. (2015). Información y ventaja competitiva. Coexistencia exitosa en las organizaciones de vanguardia. El Profesional de la Información, 24(2), 149–156.Villar, R., Butcher, J. y Gandini, L. (2014). Fundaciones empresariales en México. Monterrey: Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey – ITESM.Villasmil, M. y Crissien, T. (2015). Cambio de paradigma en la gestión universitaria basado en la teoría y praxis de la reingeniería, Económicas CUC, 36(1), 245–274. http://dx.doi.org/10.17981/econcuc.36.1.2015.29Wenger, E. (2001). Comunidades de práctica: aprendizaje, significado e identidad. Barcelona: Paidos Iberoamerica.Wenger, E., McDermott, R. & Snyder, W. M. (2002). Cultivating communities of practice. Boston: Harvard Business School Press.240Revista Económicas CUChttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2ECONÓMICAS CUChttps://revistascientificas.cuc.edu.co/economicascuc/article/view/2281Gestión del conocimientoFundaciónConocimientoInformaciónAprendizajeKnowledge managementFoundationKnowledgeInformationLearningRuta de aprendizaje de gestión del conocimiento en fundaciones empresarialesLearning path of knowledge management in business foundationsArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Textinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionPublicationORIGINALRuta de aprendizaje de gestión del conocimiento en fundaciones empresariales.pdfRuta de aprendizaje de gestión del conocimiento en fundaciones empresariales.pdfapplication/pdf866238https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/6a6e3440-bab1-4c9c-9f39-5187d50ab996/download07c12aded60e0568f0e688c7d6e52910MD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8701https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/5d6a5c5f-e886-41cc-97bc-731e2ea2215a/download42fd4ad1e89814f5e4a476b409eb708cMD56LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81748https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/732c2c56-be9f-4e8d-9d48-95abeba46cde/download8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33MD57THUMBNAILRuta de aprendizaje de gestión del conocimiento en fundaciones empresariales.pdf.jpgRuta de aprendizaje de gestión del conocimiento en fundaciones empresariales.pdf.jpgimage/jpeg59371https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/b1fdcd71-536b-4140-83c6-e8bed2113c2f/download012aa2d01f8702138531466d67c7118cMD59TEXTRuta de aprendizaje de gestión del conocimiento en fundaciones empresariales.pdf.txtRuta de aprendizaje de gestión del conocimiento en fundaciones empresariales.pdf.txttext/plain50915https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/1c40e37d-5b65-4fce-8024-00c0362a9ea1/download75fd046c2992d265f364d4215b05ec57MD51011323/5716oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/57162024-09-17 10:45:13.524http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/open.accesshttps://repositorio.cuc.edu.coRepositorio de la Universidad de la Costa CUCrepdigital@cuc.edu.coTk9URTogUExBQ0UgWU9VUiBPV04gTElDRU5TRSBIRVJFClRoaXMgc2FtcGxlIGxpY2Vuc2UgaXMgcHJvdmlkZWQgZm9yIGluZm9ybWF0aW9uYWwgcHVycG9zZXMgb25seS4KCk5PTi1FWENMVVNJVkUgRElTVFJJQlVUSU9OIExJQ0VOU0UKCkJ5IHNpZ25pbmcgYW5kIHN1Ym1pdHRpbmcgdGhpcyBsaWNlbnNlLCB5b3UgKHRoZSBhdXRob3Iocykgb3IgY29weXJpZ2h0Cm93bmVyKSBncmFudHMgdG8gRFNwYWNlIFVuaXZlcnNpdHkgKERTVSkgdGhlIG5vbi1leGNsdXNpdmUgcmlnaHQgdG8gcmVwcm9kdWNlLAp0cmFuc2xhdGUgKGFzIGRlZmluZWQgYmVsb3cpLCBhbmQvb3IgZGlzdHJpYnV0ZSB5b3VyIHN1Ym1pc3Npb24gKGluY2x1ZGluZwp0aGUgYWJzdHJhY3QpIHdvcmxkd2lkZSBpbiBwcmludCBhbmQgZWxlY3Ryb25pYyBmb3JtYXQgYW5kIGluIGFueSBtZWRpdW0sCmluY2x1ZGluZyBidXQgbm90IGxpbWl0ZWQgdG8gYXVkaW8gb3IgdmlkZW8uCgpZb3UgYWdyZWUgdGhhdCBEU1UgbWF5LCB3aXRob3V0IGNoYW5naW5nIHRoZSBjb250ZW50LCB0cmFuc2xhdGUgdGhlCnN1Ym1pc3Npb24gdG8gYW55IG1lZGl1bSBvciBmb3JtYXQgZm9yIHRoZSBwdXJwb3NlIG9mIHByZXNlcnZhdGlvbi4KCllvdSBhbHNvIGFncmVlIHRoYXQgRFNVIG1heSBrZWVwIG1vcmUgdGhhbiBvbmUgY29weSBvZiB0aGlzIHN1Ym1pc3Npb24gZm9yCnB1cnBvc2VzIG9mIHNlY3VyaXR5LCBiYWNrLXVwIGFuZCBwcmVzZXJ2YXRpb24uCgpZb3UgcmVwcmVzZW50IHRoYXQgdGhlIHN1Ym1pc3Npb24gaXMgeW91ciBvcmlnaW5hbCB3b3JrLCBhbmQgdGhhdCB5b3UgaGF2ZQp0aGUgcmlnaHQgdG8gZ3JhbnQgdGhlIHJpZ2h0cyBjb250YWluZWQgaW4gdGhpcyBsaWNlbnNlLiBZb3UgYWxzbyByZXByZXNlbnQKdGhhdCB5b3VyIHN1Ym1pc3Npb24gZG9lcyBub3QsIHRvIHRoZSBiZXN0IG9mIHlvdXIga25vd2xlZGdlLCBpbmZyaW5nZSB1cG9uCmFueW9uZSdzIGNvcHlyaWdodC4KCklmIHRoZSBzdWJtaXNzaW9uIGNvbnRhaW5zIG1hdGVyaWFsIGZvciB3aGljaCB5b3UgZG8gbm90IGhvbGQgY29weXJpZ2h0LAp5b3UgcmVwcmVzZW50IHRoYXQgeW91IGhhdmUgb2J0YWluZWQgdGhlIHVucmVzdHJpY3RlZCBwZXJtaXNzaW9uIG9mIHRoZQpjb3B5cmlnaHQgb3duZXIgdG8gZ3JhbnQgRFNVIHRoZSByaWdodHMgcmVxdWlyZWQgYnkgdGhpcyBsaWNlbnNlLCBhbmQgdGhhdApzdWNoIHRoaXJkLXBhcnR5IG93bmVkIG1hdGVyaWFsIGlzIGNsZWFybHkgaWRlbnRpZmllZCBhbmQgYWNrbm93bGVkZ2VkCndpdGhpbiB0aGUgdGV4dCBvciBjb250ZW50IG9mIHRoZSBzdWJtaXNzaW9uLgoKSUYgVEhFIFNVQk1JU1NJT04gSVMgQkFTRUQgVVBPTiBXT1JLIFRIQVQgSEFTIEJFRU4gU1BPTlNPUkVEIE9SIFNVUFBPUlRFRApCWSBBTiBBR0VOQ1kgT1IgT1JHQU5JWkFUSU9OIE9USEVSIFRIQU4gRFNVLCBZT1UgUkVQUkVTRU5UIFRIQVQgWU9VIEhBVkUKRlVMRklMTEVEIEFOWSBSSUdIVCBPRiBSRVZJRVcgT1IgT1RIRVIgT0JMSUdBVElPTlMgUkVRVUlSRUQgQlkgU1VDSApDT05UUkFDVCBPUiBBR1JFRU1FTlQuCgpEU1Ugd2lsbCBjbGVhcmx5IGlkZW50aWZ5IHlvdXIgbmFtZShzKSBhcyB0aGUgYXV0aG9yKHMpIG9yIG93bmVyKHMpIG9mIHRoZQpzdWJtaXNzaW9uLCBhbmQgd2lsbCBub3QgbWFrZSBhbnkgYWx0ZXJhdGlvbiwgb3RoZXIgdGhhbiBhcyBhbGxvd2VkIGJ5IHRoaXMKbGljZW5zZSwgdG8geW91ciBzdWJtaXNzaW9uLgo= |