Competencias digitales: una necesidad en el docente de hoy

Information and Communication Technologies (ICT - TIC) become the starting point of teaching digital skills. Being these skills, an essential requirement to carry out the teaching-learning process of teachers today. However, the basic teachers of the educational institution Rosa Cortina Hernández of...

Full description

Autores:
Anaya Orozco, Elvira Zoraida
Mulford Ortega, Arnaldo De Jesús
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Corporación Universidad de la Costa
Repositorio:
REDICUC - Repositorio CUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/8164
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/11323/8164
https://repositorio.cuc.edu.co/
Palabra clave:
Teaching digital skills
Action research
Spiral model “TICTACTEP”
Teaching practice
Competencias digitales docentes
Investigación acción
Modelo espiral TICTACTEP
Práctica docente
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openAccess
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Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
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description Information and Communication Technologies (ICT - TIC) become the starting point of teaching digital skills. Being these skills, an essential requirement to carry out the teaching-learning process of teachers today. However, the basic teachers of the educational institution Rosa Cortina Hernández of Plato (Magdalena), despite having the technological resources, they do not have the necessary training in the use and management of digital skills. In this sense, the present research aims to develop their teaching digital skills. For this purpose, the methodological design of action research was chosen where the basic phases are diagnosis, planning, execution, and evaluation. A Route of Teaching Digital Skills was implemented, made up of nine (9) workshops based on the spiral model “TICTACTEP” (Santos, Carreño y Camargo, 2016). The results show teachers with a positive attitude towards change, able to use their knowledge to solve practical problems, restless in the search for useful and relevant information, having critical and analytical thinking, working in a collaborative team and, knowing how to express themselves and communicate in different situations, while improving their teaching practice.
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spelling Conde Hernández, MarcialAnaya Orozco, Elvira ZoraidaMulford Ortega, Arnaldo De Jesús2021-04-19T20:12:14Z2021-04-19T20:12:14Z2021https://hdl.handle.net/11323/8164Corporación Universidad de la CostaREDICUC - Repositorio CUChttps://repositorio.cuc.edu.co/Information and Communication Technologies (ICT - TIC) become the starting point of teaching digital skills. Being these skills, an essential requirement to carry out the teaching-learning process of teachers today. However, the basic teachers of the educational institution Rosa Cortina Hernández of Plato (Magdalena), despite having the technological resources, they do not have the necessary training in the use and management of digital skills. In this sense, the present research aims to develop their teaching digital skills. For this purpose, the methodological design of action research was chosen where the basic phases are diagnosis, planning, execution, and evaluation. A Route of Teaching Digital Skills was implemented, made up of nine (9) workshops based on the spiral model “TICTACTEP” (Santos, Carreño y Camargo, 2016). The results show teachers with a positive attitude towards change, able to use their knowledge to solve practical problems, restless in the search for useful and relevant information, having critical and analytical thinking, working in a collaborative team and, knowing how to express themselves and communicate in different situations, while improving their teaching practice.Las Tecnologías para la Información y Comunicación -TIC se convierten en el punto de partida de las competencias digitales docentes. Siendo estas competencias, requisito indispensable para llevar a cabo el proceso de enseñanza aprendizaje de los docentes actualmente. Sin embargo, los docentes de básica de la institución educativa Rosa Cortina Hernández de Plato (Magdalena), a pesar de tener los recursos tecnológicos, no tienen la capacitación necesaria en el uso y manejo de las competencias digitales. En ese sentido, la presente investigación tiene como propósito desarrollar sus competencias digitales docentes. Para tal fin, se escogió el diseño metodológico de investigación acción donde las fases básicas son el diagnóstico, la planificación, la ejecución y la evaluación. Se implementó una Ruta de Competencias Digitales Docentes conformada por nueve (9) talleres basados en el modelo espiral TICTACTEP (Santos, Carreño y Camargo, 2016). Los resultados muestran docentes con una actitud positiva hacia el cambio, capaz de utilizar el conocimiento que tiene para resolver problemas prácticos, inquietos en la búsqueda de información útil y relevante, teniendo un pensamiento crítico y analítico, trabajando en equipo colaborativamente y, sabiendo expresarse y comunicarse en distintas situaciones, al mismo tiempo que mejoran su práctica docente.Anaya Orozco, Elvira ZoraidaMulford Ortega, Arnaldo De Jesúsapplication/pdfspaCorporación Universidad de la CostaMaestría en EducaciónAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Teaching digital skillsAction researchSpiral model “TICTACTEP”Teaching practiceCompetencias digitales docentesInvestigación acciónModelo espiral TICTACTEPPráctica docenteCompetencias digitales: una necesidad en el docente de hoyTrabajo de grado - MaestríaTextinfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://purl.org/redcol/resource_type/TMinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionAgencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación (España). 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