Factores de riesgo psicosocial y niveles de estrés en los docentes de la Corporación Universidad de la Costa “CUC”

This research aimed to identify and classify psychosocial risk factors in their internalto-job, external-to-job and individual dimensions and job distress levels among teachers in a higher education institution. This institution is the Corporación Universidad de la Costa, in Barranquilla, Colombia....

Full description

Autores:
Crissien Borrero, Jessica Lynn
Silvera Hernández, Lesly
Tipo de recurso:
Trabajo de grado de pregrado
Fecha de publicación:
2014
Institución:
Corporación Universidad de la Costa
Repositorio:
REDICUC - Repositorio CUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/4170
Acceso en línea:
http://hdl.handle.net/11323/4170
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Palabra clave:
Educación superior
Factores de riesgo psicosocial
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description This research aimed to identify and classify psychosocial risk factors in their internalto-job, external-to-job and individual dimensions and job distress levels among teachers in a higher education institution. This institution is the Corporación Universidad de la Costa, in Barranquilla, Colombia. This study is a quantitative research, with descriptive purposes. The simple was conformed by 195 teachers of all careers. As instruments, a Battery to measure Psychosocial Risk Exposure was used, allowing to identify results for every psychosocial risk factor and classifying results between low to very high exposures to these factores. Within the results, can be pointed that most relevant exposures correspond to medium, high and very high exposure in the internal-to-job factors, regarding aspects like control and autonomy, job activities demands, cuantitative demands, mental load demands, environment demands and, in a lesser proportion physical demands, and the job influence on the external-to-job psychosocial environment. Regarding distress levels, we can appoint that about 27,6% of the individuals with part time contracts show risky distress levels, but 49,7% of the full-time contract individuals present these levels. Results also show that immediate interventions from Organizational and Higher Education Welfare are required to act over the phenomena.
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spelling Castro Barros, Ligiaf6d83aa3d47e35347dced9393f1a5b88-1Crissien Borrero, Jessica Lynn7dce24a5a74d9ca98da997a0f688bf4dSilvera Hernández, Lesly3cf88183d4cc2ab50936676277eceaf12019-05-16T13:13:41Z2019-05-16T13:13:41Z2014http://hdl.handle.net/11323/4170Corporación Universidad de la CostaREDICUC - Repositorio CUChttps://repositorio.cuc.edu.co/This research aimed to identify and classify psychosocial risk factors in their internalto-job, external-to-job and individual dimensions and job distress levels among teachers in a higher education institution. This institution is the Corporación Universidad de la Costa, in Barranquilla, Colombia. This study is a quantitative research, with descriptive purposes. The simple was conformed by 195 teachers of all careers. As instruments, a Battery to measure Psychosocial Risk Exposure was used, allowing to identify results for every psychosocial risk factor and classifying results between low to very high exposures to these factores. Within the results, can be pointed that most relevant exposures correspond to medium, high and very high exposure in the internal-to-job factors, regarding aspects like control and autonomy, job activities demands, cuantitative demands, mental load demands, environment demands and, in a lesser proportion physical demands, and the job influence on the external-to-job psychosocial environment. Regarding distress levels, we can appoint that about 27,6% of the individuals with part time contracts show risky distress levels, but 49,7% of the full-time contract individuals present these levels. Results also show that immediate interventions from Organizational and Higher Education Welfare are required to act over the phenomena.La presente investigación tuvo como objetivo caracterizar los factores de riesgo psicosociales intralaborales, extralaborales, individuales y niveles de estrés de los docentes de la Corporación Universidad de la Costa – C.U.C, fundamentado en la investigación de corte cuantitativa de tipo descriptiva. La muestra estuvo conformada por 195 docentes de la institución universitaria. Se utilizó como instrumentos la batería de evaluación de factores Psicosociales diseñada por el Ministerio de protección Social, contextualizando los resultados a nivel de cada factor de riesgo, identificando niveles medios, altos y muy altos en cada uno de los factores psicosociales. Dentro de los resultados se destaca que los principales riesgos en niveles medios, altos y muy altos se encuentran en el constructo intralaboral y las demandas del trabajo en sus dimensiones control y autonomía sobre el trabajo, demandas de la jornada de trabajo, demandas cuantitativas, demandas de la carga mental, demandas ambientales y de esfuerzo físico y la influencia del trabajo sobre el entorno extralaboral respectivamente y en la dimensión extralaboral la dimensión Tiempo fuera del Trabajo. Se puede concluir que a causa de los dominios y dimensiones en riego mencionadas con antelación los docentes en la categoría contractual de medio tiempo de la Corporación Universidad de la Costa presentan sintomatología relacionada con el Estrés en un nivel de riesgo del 27.6% y los docentes en la categoría contractual de tiempo completo sintomatología relacionada con el Estrés en un nivel de riesgo del 49.7%, por lo cual se hace pertinente realizar intervenciones inmediatas que permitan favorecer el bienestar de los empleados.spaUniversidad de la CostaMaestría en EducaciónAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Educación superiorFactores de riesgo psicosocialEstrésDocentesHigher educationPsychosocial risk factorsJob distressTeachersFactores de riesgo psicosocial y niveles de estrés en los docentes de la Corporación Universidad de la Costa “CUC”Trabajo de grado - Pregradohttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fTextinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://purl.org/redcol/resource_type/TPinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionAcosta, C. 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