Integración de la familia a la formación integral del estudiante en educación básica primaria
Research underpins the thesis that the family is a multidimensional construct of multiple interrelationships with the other subsystems that energize the social sphere, including the educational field. The family is the starting point for the child to understand the foundation of human life, through...
- Autores:
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Montenegro Castro, Dubis
Candelario Martínez, Shirley
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2020
- Institución:
- Corporación Universidad de la Costa
- Repositorio:
- REDICUC - Repositorio CUC
- Idioma:
- OAI Identifier:
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Research underpins the thesis that the family is a multidimensional construct of multiple interrelationships with the other subsystems that energize the social sphere, including the educational field. The family is the starting point for the child to understand the foundation of human life, through a dynamic of reciprocal relationships that contribute to strengthening his personality. From this reference, the study aims to analyze the implications of family integration to the comprehensive training of students in primary basic education; specifically contextualized at the Cerro Blanco Technical Institution, Magdalena, Colombia. The research methodology is empirical-analytical in nature, typical of the quantitative approach, under a descriptive design, which is appropriate to describe phenomena, situations, contexts and events; Also, to obtain the data the survey technique is applied through the questionnaire to parents and students. The sample is made equal to the population in terms of quantity, i.e. the unit of analysis is represented by twenty-eight students with their corresponding parents or aquebs. Etre results highlight that the approximate half of the sample studied (50%), requires strengthening family-schoolcommunity engagement as a mediation strategy for the consolidation of a competency profile that demonstrates the comprehensive training of the Student. It is concluded that family integration into school improves students' self-esteem, strengthens interpersonal emotion management and decision-making. |
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The research methodology is empirical-analytical in nature, typical of the quantitative approach, under a descriptive design, which is appropriate to describe phenomena, situations, contexts and events; Also, to obtain the data the survey technique is applied through the questionnaire to parents and students. The sample is made equal to the population in terms of quantity, i.e. the unit of analysis is represented by twenty-eight students with their corresponding parents or aquebs. Etre results highlight that the approximate half of the sample studied (50%), requires strengthening family-schoolcommunity engagement as a mediation strategy for the consolidation of a competency profile that demonstrates the comprehensive training of the Student. It is concluded that family integration into school improves students' self-esteem, strengthens interpersonal emotion management and decision-making.La investigación sustenta la tesis que la familia es un constructo multidimensional de múltiples interrelaciones con los demás subsistemas que dinamizan el ámbito social, incluido el ámbito educativo. La familia es el punto de partida para que el niño entienda el fundamento de la vida humana, a través de una dinámica de relaciones reciprocas que contribuyen a fortalecer su personalidad. Desde este referente el estudio tiene como objetivo analizar las implicaciones de la integración familiar a la formación integral de los estudiantes en educación básica primaria; específicamente se contextualiza en la Institución Técnica Cerro Blanco, Magdalena, Colombia. La metodología de investigación es de carácter empírico-analítico, propio del enfoque cuantitativo, bajo un diseño descriptivo, el cual es apropiado para describir fenómenos, situaciones, contextos y eventos; asimismo, para obtener los datos se aplica la técnica de la encuesta a través del cuestionario a padres de familia y estudiantes. La muestra se hace igual a la población en términos de cantidad, es decir la unidad de análisis está representada por veintiocho estudiantes con sus correspondientes padres de familia o acudientes. Entre los resultados destaca que la mitad aproximada de la muestra estudiada (50%), requiere fortalecer la vinculación familiaescuela – comunidad como estrategia de mediación para la consolidación de un perfil de competencias que evidencien la formación integral del estudiante. Se concluye que la integración familiar a la escuela mejora la autoestima de los estudiantes, fortalece las relaciones interpersonales manejo de emociones y la toma de decisiones.Montenegro Castro, DubisCandelario Martínez, ShirleyUniversidad de la CostaMaestría en Educación - Modalidad VirtualAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2FamilyIntegrationComprehensive trainingEducationFamiliaIntegraciónFormación integralIntegración de la familia a la formación integral del estudiante en educación básica primariaTrabajo de grado - MaestríaTextinfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://purl.org/redcol/resource_type/TMinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionÁlvarez, C., & González, E. (1998). Lecciones de Didáctica General. Bogota, Colombia: Edinalco.Azpillaga, v. l., Intxausti, n. i., & Joaristi, l. o. (2014). Implicación de las familias en los centros escolares de alta eficacia en la Comunidad Autónoma Vasca. Revista de pedagogia borbon, 66(3), 27-37. doi:DOI: 10.13042/Bordon.2014.66302Campoalegre, R. S. (2016). Familia, escuela y desarrollo humano. Bogota: Kimpres S.A.S. Obtenido de http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/gt/20161116033448/FamiliaEscuelaYDesarroll oHumano.pdfCano, R. G., & Casado, M. G. (mayo-agosto de 2015). Escuela y familia. Dos pilares fundamentales para unas buenas prácticas de orientación educativa a través de las escuelas de padres. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(2), 15-28. Obtenido de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=217036214003Castro, A., & García, R. (2016). Vínculos entre familia y escuela: visión de los maestros en formación. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 193-208. Obtenido de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=281049122011Colás, P., & Contreras, J. A. (2013). La participación de las familias en los centros de Educación Primaria. Revista de Investigación Educativa, 31(2), 485-499. doi:http://dx.doi.org/10.6018/rie.31.2.171031Congreso de la Republica de Colombia. (1991). Constitución Política de Colombia. Bogota- Colombia: Magisterio. Obtenido de https://www.ramajudicial.gov.co/documents/10228/1547471/CONSTITUCION- Interiores.pdfDíaz, A. E., & Quiroz, R. E. (2013). La formación integral: Una aproximación desde la investigación. Íkala, revista de lenguaje y cultura, 18(3), 17–29. Obtenido de http://www.scielo.org.co/pdf/ikala/v18n3/v18n3a2.pdfDíaz, T. F. (2015). El desarrollo integral del alumno: algunas variables familiares y de contexto. IBEROAMERICANA DE EDUCACIÓN, 68(1), 125-140. Obtenido de https://rieoei.org/historico/deloslectores/6884.pdfEjdelman, E. K. (2001). La participacion de los padres de familia en la escuela. El guiniguada(10). Obtenido de https://accedacris.ulpgc.es/bitstream/10553/5422/1/0235347_02001_0004.pdfEpstein, J. L. 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