Irregularidad superficial del pavimento y su influencia en el consumo de combustible y emisiones en la ciudad de Barranquilla
In the present investigation, the influence that the surface irregularity of a pavement has in terms of the International Roughness Index - IRI on fuel consumption and gas emissions into the atmosphere generated by typical vehicles in the city of Barranquilla was analyzed. The research included a li...
- Autores:
-
Solano Gómez, Cristina Isabel
Ruiz Severiche, Yineth Paola
- Tipo de recurso:
- Trabajo de grado de pregrado
- Fecha de publicación:
- 2020
- Institución:
- Corporación Universidad de la Costa
- Repositorio:
- REDICUC - Repositorio CUC
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/7127
- Acceso en línea:
- https://hdl.handle.net/11323/7127
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- Palabra clave:
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In the present investigation, the influence that the surface irregularity of a pavement has in terms of the International Roughness Index - IRI on fuel consumption and gas emissions into the atmosphere generated by typical vehicles in the city of Barranquilla was analyzed. The research included a literary review on the models for calculating fuel consumption and on the characteristics of the pavement that influence fuel consumption, within these characteristics they determined the roughness, macro-texture and slip resistance of the pavement. The calculation of fuel consumption and emissions with respect to IRI was carried out for three different typical vehicles of the road network of the city of Barranquilla. The results show that a measure that increases the IRI value increases fuel consumption and gas emissions into the atmosphere. In addition, the heavier vehicles you have, the higher the fuel consumption and gas emissions. On the other hand, it was determined that the highest gas emissions (grams / km) from vehicles correspond to carbon dioxide CO2 and nitrous oxide NOx, which are gases that increase the phenomenon of global warming. The results of this article in terms of fuel consumption and emissions may be used in future research and projects that are developed in the urban environment of the city of Barranquilla AND for any main city in Colombia. |
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The research included a literary review on the models for calculating fuel consumption and on the characteristics of the pavement that influence fuel consumption, within these characteristics they determined the roughness, macro-texture and slip resistance of the pavement. The calculation of fuel consumption and emissions with respect to IRI was carried out for three different typical vehicles of the road network of the city of Barranquilla. The results show that a measure that increases the IRI value increases fuel consumption and gas emissions into the atmosphere. In addition, the heavier vehicles you have, the higher the fuel consumption and gas emissions. On the other hand, it was determined that the highest gas emissions (grams / km) from vehicles correspond to carbon dioxide CO2 and nitrous oxide NOx, which are gases that increase the phenomenon of global warming. The results of this article in terms of fuel consumption and emissions may be used in future research and projects that are developed in the urban environment of the city of Barranquilla AND for any main city in Colombia.En la presente investigación se analizó la influencia que tiene la irregularidad superficial de un pavimento en términos del Índice de Rugosidad Internacional – IRI en el consumo de combustible y emisiones de gases a la atmosfera generados por vehículos típicos en la ciudad de Barranquilla. La investigación comprendió una revisión literaria sobre los modelos para el cálculo de consumo de combustible y acerca de las características del pavimento que influyen en el consumo de combustibles, dentro de estas características se determinaron la rugosidad, macrotextura y resistencia al deslizamiento del pavimento. El cálculo del consumo de combustible y emisiones con respecto al IRI se realizó para diferentes vehículos típicos de la red vial de la ciudad de Barranquilla. Los resultados mostraron que a medida que se incrementa el valor del IRI, incrementa el consumo de combustible y emisiones de gases a la atmosfera. Adicionalmente, a medida que se tienen vehículos más pesados, mayor son los consumos de combustibles y emisiones de gases. Por otro lado, se determinó que las mayores emisiones de gases (gramos/km) de los vehículos corresponde a dióxido de carbono CO2 y óxido nitroso NOx, los cuales son gases que incrementa el fenómeno de calentamiento global. Los resultados de este artículo en términos de consumos de combustibles y emisiones podrán ser usados en futuras investigaciones y proyectos que sean desarrollados en el entorno urbano de la ciudad de Barranquilla y para cualquier ciudad principal de Colombia.spaCorporación Universidad de la CostaIngeniería CivilAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2RoughnessEmissionsPavementIriFuel consumptionRugosidadEmisionesPavimentoConsumo de combustibleIrregularidad superficial del pavimento y su influencia en el consumo de combustible y emisiones en la ciudad de BarranquillaTrabajo de grado - Pregradohttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fTextinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://purl.org/redcol/resource_type/TPinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionINV-790, I. E. (2013). Determinacion del indice internacional de rugosidd (IRI) para medir la rugosidad (Irregularidades de la superficie) de pavimentos.Annelie, C, Hammarstrom, U, & Olle, E. (s.f.). Models and methods for the estimation of fuel consumption due to infrastructure parameters.Caro, F., & Peña, G. (2012). Análisis y criterios para el cálculo del Índice de Rugosidad Internacional (IRI) en vías urbanas colombianas que orienten la elaboración de una especificación técnica. Intekhnia.Chatti, K. (2010). . Effect of Pavement Conditions on Rolling Resistance and Fuel Consumption. Pavement Life Cycle Assessment. Pavement Life Cycle Assessment. University of California, Davis.Chatti, K., & Zaabar, I. (2012). Estimating the Effects of Pavement Conditions on Vehicle Operation Costs. TRB's National Cooperative Highway Research Program (NCHRP) Report 720.EAPA/EuroBitume. (2004). Environmental Impacts and Fuel Efficiency of Road Pavements—Industry Report. Brussels, Belgium: .EPA. (2015). DRAFT Inventory of U.S. Greenhouse Gas 7 Emissions and Sinks: 1990 - 2014.EPA. (Abril de 2016). EPA. Obtenido de Sourses of Green house emisions : https://www3.epa.gov/climatechange/ghgemissions/sources/transportation.htmlghgprotocol. (2007). green houses protocol - Global Warming Potentials Values. Obtenido de http://www.ghgprotocol.org/HDM4. (2010). Road User Cost.IDU. (2009). EVALUACIÓN DE COSTOS DE USUARIO DE ACUERDO A LAS INTERVENCIONES QUE REALIZA EL INSTITUTO EN BOGOTÁ D.C. Bogotá: CONTRATO IDU-BM-112 DE 2009.IPCC. (2007). Climate Change 2007 Mitigation.IPCC (2014). Climate Change 2014: Mitigation of Climate Change .FAO (2014). Agriculture, Forestry and Other Land Use Emissions by Sources and Removals by Sinks.IPCC (2014): Climate Change 2014: Synthesis Report. Contribution of Working Groups I, II and III to the Fifth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate ChangeJiao, X. (2015). Effect of Pavement-Vehicle Interaction on Highway Fuel Consumption and Emission. Florida International University.Loijos, A. (2005). Life Cycle Assessment of Concrete Pavements: Impacts and Opportunities. MASSACHUSETTS INSTITUTE OF TECHNOLOGY.NCHRP. (2009). Guide for Pavement Friction.NTHSA. (2012). Factors and Considerations for Establishing a Fuel Efficiency Regulatory Program for Commercial Medium- and .Posada, H., & Gonzales, C. (2013). CONSUMO DE COMBUSTIBLE EN VEHÍCULOS PARA TRANSPORTE POR CARRETERA -MODELOS PREDICTIVOS. Revista Ingenierias Universidad de Medellin.Reyes, F. (2011). Estimacion del IRI a partir del analisis estocastico de la superficie del pavimento., (pág. 13).Zaabar, I., & Chatti, K. (2011). A Field Investigation of the Effect of Pavement Type on Fuel Comsuption. 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