Funcionamiento neuropsicológico en niños y niñas de 6-11 años expuestos a violencia de pareja: una revisión sistemática

Intimate partner violence has been widely studied for centuries, focusing especially on women, who have been the main victims of this phenomenon; however, not enough attention has been paid to minors who are constantly exposed to this type of violence, who can be affected in the same proportion. For...

Full description

Autores:
Medina Sarmiento, Wendy Isabel
Sarmiento Picón, Natalia Elizabeth
Tipo de recurso:
Trabajo de grado de pregrado
Fecha de publicación:
2020
Institución:
Corporación Universidad de la Costa
Repositorio:
REDICUC - Repositorio CUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/7851
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/11323/7851
https://repositorio.cuc.edu.co/
Palabra clave:
Children
Intimate partner violence
Neuropsychological profile
Child abuse
Menores
Violencia de pareja
Perfil neuropsicológico
Maltrato infantil
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openAccess
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description Intimate partner violence has been widely studied for centuries, focusing especially on women, who have been the main victims of this phenomenon; however, not enough attention has been paid to minors who are constantly exposed to this type of violence, who can be affected in the same proportion. For this reason, this research aims to synthesize the available evidence on neuropsychological functioning in children aged 6 to 11 years exposed to intimate partner violence, given that before previous situations they may present irreversible alterations in the brain. It is hoped to contribute to the understanding of the neuropsychological profile of children exposed to intimate partner violence, since not enough scientific evidence has been found to allow us to know if these children also present signs of neuropsychological alterations. To achieve this end, a literature review was carried out in which the articles and thesis that has been published between the years 2005-2020 were compiled, based on the keywords; minors, partner violence, neuropsychological profile and child abuse, present in the databases: Scielo, Redalyc, Scopus, Science Direct, Google scholar and PubMed. The results of 6 articles and 6 thesis were analyzed. It was concluded that the most frequent neuropsychological alterations in minors exposed to intimate partner violence are attention, memory, language and executive functions.
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It is hoped to contribute to the understanding of the neuropsychological profile of children exposed to intimate partner violence, since not enough scientific evidence has been found to allow us to know if these children also present signs of neuropsychological alterations. To achieve this end, a literature review was carried out in which the articles and thesis that has been published between the years 2005-2020 were compiled, based on the keywords; minors, partner violence, neuropsychological profile and child abuse, present in the databases: Scielo, Redalyc, Scopus, Science Direct, Google scholar and PubMed. The results of 6 articles and 6 thesis were analyzed. It was concluded that the most frequent neuropsychological alterations in minors exposed to intimate partner violence are attention, memory, language and executive functions.La violencia de pareja ha sido estudiada ampliamente desde siglos atrás, centrando su atención en las mujeres quienes han sido las principales víctimas de este fenómeno; sin embargo, no se ha prestado suficiente interés a los menores expuestos de manera constante a este tipo de violencia, los cuales pueden verse afectados en igual proporción. Es por esto, que con la presente investigación se pretende sintetizar la evidencia disponible sobre el funcionamiento neuropsicológico en niños y niñas de 6-11 años expuestos a violencia de pareja, dado que al enfrentarse a dichas situaciones pueden llegar a presentar alteraciones irreversibles en el cerebro. Se espera contribuir a la comprensión del perfil neuropsicológico de los niños y niña expuestos a violencia de pareja, puesto que no se ha encontrado suficiente evidencia científica que permita conocer si estos menores también presentan signos de alteraciones neuropsicológicas. Para alcanzar tal fin, se llevó a cabo una revisión de la literatura en donde se recopilaron los artículos y tesis que hayan sido publicados entre los años 2005-2020, con base a las palabras claves; menores, violencia de pareja, perfil neuropsicológico y maltrato infantil, presentes en las bases de datos: Scielo, Redalyc, Scopus, Science Direct, Google scholar y PubMed. Se analizaron los resultados de 6 artículos y 6 tesis y se llegó a la conclusión que las alteraciones neuropsicológicas más frecuentes en menores expuestos a violencia de pareja son a nivel de atención, memoria, lenguaje y funciones ejecutivas.application/pdfspaCorporación Universidad de la CostaPsicologíaAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2ChildrenIntimate partner violenceNeuropsychological profileChild abuseMenoresViolencia de parejaPerfil neuropsicológicoMaltrato infantilFuncionamiento neuropsicológico en niños y niñas de 6-11 años expuestos a violencia de pareja: una revisión sistemáticaTrabajo de grado - Pregradohttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fTextinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://purl.org/redcol/resource_type/TPinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionAlcántara López, M. V. (2010). Las víctimas Invisibles: Afectación psicológica en menores expuestos a violencia de género. Universidad de Murcia. Murcia, España.Amores-Villalba, A., & Mateos-Mateos, R. (2017). Review of neuropsychology of child abuse: Neurobiology and neuropsychological profile in maltreated children. Psychology educational, 23 (2), 81-88.Anda, R. F.; Felitti, V. J.; Bremner, J. D.; Walker, J. D.; Whitfield, C.; Perry, B. D.; Dube, S. R. y Giles, W. H. (2006): “The Enduring Effects of Abuse and Related Adverse Experiences in Childhood. A Convergence of Evidence from Neurobiology and Epidemiology”, Psychiatry Clinical Neuroscience, 256: 174-186Asamblea Nacional Constituyente. (1991). Constitución Política de Colombia, Colombia, 4 de julio de 1991Atenciano Jiménez, B. (2009). Menores expuestos a violencia contra la pareja: notas para una práctica clínica basada en la evidencia. Clínica y Salud, 20(3), 261-272.Ayoub, C., O’Connor, E., Rappolt, G., Fischer, K. W., Rogosch, F. A., Toth, S. L., & Cicchetti, D. (2006). Cognitive and emotional differences in young maltreated children: A translational application of dynamic skill theory. Development and Psychopathology, 18(3), 679-706.Cabrera, E. y Astaiza, G. (2016). Secuelas del maltrato infantil. Revista Psicología Cientifica.com, 10 (11).Calderón Delgado, L. A., & Barrera Valencia, M. A. (2012). Exploración neuropsicológica de la atención y la memoria en niños y adolescentes víctimas de la violencia en Colombia: estudio preliminar.Castañeda, A. (2018). Erradicar el maltrato infantil es responsabilidad de todos: Revista Enfoque.https://www.revistaenfoque.com.co/noticias/erradicar-el-maltrato-infantil-esresponsabilidad-de-todosCobos Cali, M. E. (2015). Estudio de las funciones cognitivas en niños víctimas de violencia intrafamiliar.D'Andrea, W., Ford, J., Stolbach, B., Spinazzola, J. & van der Kolk, BA (2012). Understanding Interpersonal Trauma in Children: Why We Need a Developmentally Appropriate Trauma Diagnosis. 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(2006): Neurobiological Consequences of Early Stress and Childhood Maltreatment: Are Results from Human and Animal Studies Comparable, Annals of the New York Academy of Sciences, 1071: 313-323.PublicationORIGINALFuncionamiento neuropsicológico en niños y niñas de 6-11 años expuestos a violencia de pareja.pdfFuncionamiento neuropsicológico en niños y niñas de 6-11 años expuestos a violencia de pareja.pdfapplication/pdf350741https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/87266abb-7185-4bbb-ba65-0b3c364a6c36/download8b7c892a8a3bf9b7c3105b0e5b6edeebMD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-81031https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/5d93a191-e271-4250-8d74-7106bb80ba60/download934f4ca17e109e0a05eaeaba504d7ce4MD52LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-83196https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/7cc843e3-b42c-48d7-b1bc-9a485137ae48/downloade30e9215131d99561d40d6b0abbe9badMD53THUMBNAILFuncionamiento neuropsicológico en niños y niñas de 6-11 años 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