Aula invertida como estrategia para promover aprendizajes significativos en matemáticas en estudiantes de básica secundaria
The general objective of this research was to “Design pedagogical strategies based on the flipped classroom model in order to promote meaningful learning in mathematics in eighth grade students of the I.E.D. David Sánchez Juliao”. The methodology was framed in the emerging paradigm from the compleme...
- Autores:
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Bohorquez Lambraño, Yuly Angelica
Perez Casiani, Juana
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2021
- Institución:
- Corporación Universidad de la Costa
- Repositorio:
- REDICUC - Repositorio CUC
- Idioma:
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- OAI Identifier:
- oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/8020
- Acceso en línea:
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- Palabra clave:
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The general objective of this research was to “Design pedagogical strategies based on the flipped classroom model in order to promote meaningful learning in mathematics in eighth grade students of the I.E.D. David Sánchez Juliao”. The methodology was framed in the emerging paradigm from the complementary mixed approach; the method used is deductive rationalist. The instruments used to address the research problem were the survey applied to 30 8th grade students and the interview to 5 teachers of the David Sánchez Juliao I.E.D. The findings obtained led to the construction of a proposal of strategies based on the flipped classroom methodology, aimed at promoting meaningful learning in mathematics and motivating teachers and students to take advantage of the opportunities and strengths offered by collaborative work, and the incorporation of ICT, in the teaching of this curricular area in the Colombian educational system. |
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Canquiz, LilianaBohorquez Lambraño, Yuly AngelicaPerez Casiani, Juana2021-03-16T20:40:44Z2021-03-16T20:40:44Z2021https://hdl.handle.net/11323/8020Corporación Universidad de la CostaREDICUC - Repositorio CUChttps://repositorio.cuc.edu.co/The general objective of this research was to “Design pedagogical strategies based on the flipped classroom model in order to promote meaningful learning in mathematics in eighth grade students of the I.E.D. David Sánchez Juliao”. The methodology was framed in the emerging paradigm from the complementary mixed approach; the method used is deductive rationalist. The instruments used to address the research problem were the survey applied to 30 8th grade students and the interview to 5 teachers of the David Sánchez Juliao I.E.D. The findings obtained led to the construction of a proposal of strategies based on the flipped classroom methodology, aimed at promoting meaningful learning in mathematics and motivating teachers and students to take advantage of the opportunities and strengths offered by collaborative work, and the incorporation of ICT, in the teaching of this curricular area in the Colombian educational system.La presente investigación tuvo como objetivo general “Diseñar estrategias pedagógicas basadas en el modelo de aula invertida con el fin de promover aprendizajes significativos en matemáticas en los estudiantes de octavo grado de la I.E.D. David Sánchez Juliao”. La metodología estuvo enmarcada en el paradigma emergente desde el enfoque mixto complementario; el método empleado es el racionalista deductivo. Los instrumentos utilizados para abordar el problema de investigación fueron la encuesta aplicada a 30 estudiantes de 8° y la entrevista a 5 docentes de la I.E.D David Sánchez Juliao. Los hallazgos obtenidos dieron lugar a la construcción de una propuesta de estrategias basadas en la metodología de aula invertida, dirigidas a promover aprendizajes significativos de las matemáticas y motivar a docentes y estudiantes a aprovechar las oportunidades y fortalezas que ofrece el trabajo colaborativo, y la incorporación de la TIC, en la enseñanza de esta área curricular en el sistema educativo colombiano.Bohorquez Lambraño, Yuly Angelica-will be generated-orcid-0000-0002-0696-7971-600Perez Casiani, Juana-will be generated-orcid-0000-0002-2509-765X-600application/pdfspaCorporación Universidad de la CostaMaestría en EducaciónAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Flipped classroomMeaningful learningPedagogical strategiesAula invertidaAprendizaje significativoEstrategias pedagógicasAula invertida como estrategia para promover aprendizajes significativos en matemáticas en estudiantes de básica secundariaTrabajo de grado - MaestríaTextinfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://purl.org/redcol/resource_type/TMinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionAdell, J. (1997). Tendencias en educación en la sociedad de las tecnologías de la información. EDUTEC: Revista electrónica de Tecnología Educativa, 7.Alonso, J. (2005). Motivación para el aprendizaje: La perspectiva de los alumnos. Madrid: Mec. Editores.Álvarez, A. J. (2009). La motivación en el aula. Revista digital para profesionales de la enseñanza, (4). recuperado de https://www.feandalucia.ccoo.es/andalucia/docu/p5sd5341.pdfAlvarado, M. (2012). Fomento del pensamiento creativo en niños y niñas entre los 6 y 7 años a partir de la propuesta de Edward De Bono. Lumen, 13, Recuperado de https://guayacan.uninorte.edu.co/divisiones/iese/lumen/ediciones/13/articulos/fomentodel-pensamiento-creativo-en-ninos-y-ninas-entre-los-6-y-7-anos-a-partir-de-la-propuestade-edwardde-bono.pdfAusubel, D.P. (2000). The Acquisition and Retention of Knowledge: A Cognitive View. USA: Springer Science + Bussiness Media, B. V. Editores.Ausubel, D.P., Novak, J.D, y Hanesian, H. (1983). 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