Estimación de factores que influyen en la elección modal de transmetro, taxi-colectivo o bus en la Avda. Murillo en Barranquilla

The present investigation focused on evaluating the factors that influence on the choice of public transport mode at the “Calle 45” or Murillo Avenue, considering the “Taxi-colectivo” (is like a pool taxi type) as a non-formal transport way in Barranquilla District. To estimate these factors, the ec...

Full description

Autores:
Arregocés Lara, Emanuel
Ramírez Mora, Álvaro
Tipo de recurso:
Trabajo de grado de pregrado
Fecha de publicación:
2018
Institución:
Corporación Universidad de la Costa
Repositorio:
REDICUC - Repositorio CUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/241
Acceso en línea:
http://hdl.handle.net/11323/241
https://repositorio.cuc.edu.co/
Palabra clave:
Taxi-colectivo
CAE: Corredor de Actividad Económica
Centralidad
P.E.C.
BRT
PR
PD
Logit multinomial
Rights
openAccess
License
Atribución – No comercial – Compartir igual
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description The present investigation focused on evaluating the factors that influence on the choice of public transport mode at the “Calle 45” or Murillo Avenue, considering the “Taxi-colectivo” (is like a pool taxi type) as a non-formal transport way in Barranquilla District. To estimate these factors, the econometric models of the multinomial logit type were used, based on the information collected through face-to-face surveys of revealed and declared preferences, seeking to know a user’s behavior in hypothetical situations, placing as a reference the modes attributes of: travel time, waiting time, cost and citizen-social security; Based on these estimates, a few policies are recommended for the improvement of the transport situation in this important place of the city, primarily because of the high presence of non-formal alternatives transport way.
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To estimate these factors, the econometric models of the multinomial logit type were used, based on the information collected through face-to-face surveys of revealed and declared preferences, seeking to know a user’s behavior in hypothetical situations, placing as a reference the modes attributes of: travel time, waiting time, cost and citizen-social security; Based on these estimates, a few policies are recommended for the improvement of the transport situation in this important place of the city, primarily because of the high presence of non-formal alternatives transport way.La presente investigación tiene como objetivo evaluar los factores que influyen en la elección de modo de transporte público en la troncal de la Avenida Murillo, considerando el taxi-colectivo como modo de transporte informal en el Distrito de Barranquilla. Para estimar estos factores se utilizaron modelos econométricos del tipo logit multinomial, a partir de la información recopilada a través de encuestas presenciales de tipo de preferencias reveladas y preferencias declaradas, buscando conocer así el comportamiento de los usuarios ante situaciones hipotéticas, colocando como referencia los atributos de los modos de: tiempo de viaje, tiempo de espera, costo y seguridad ciudadana; así como las características socioeconómicas del individuo, tales como nivel de ingreso, ocupación y nivel de estudio. Con los resultados obtenidos se recomiendan ciertas políticas a tener en cuenta para el mejoramiento de la situación del transporte público en este importante corredor de la ciudad, principalmente por la alta presencia de alternativas informales de transporteArregocés Lara, Emanuel-284af845-5e9d-4dcc-bac1-1097af42616e-0Ramírez Mora, Álvaro-f69e23608ee37c7755e79648854b183a-300spaAtribución – No comercial – Compartir igualinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Taxi-colectivoCAE: Corredor de Actividad EconómicaCentralidadP.E.C.BRTPRPDLogit multinomialEstimación de factores que influyen en la elección modal de transmetro, taxi-colectivo o bus en la Avda. Murillo en BarranquillaTrabajo de grado - Pregradohttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fTextinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://purl.org/redcol/resource_type/TPinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionIngeniería CivilAlcaldia de Barranquilla. (2014). Plan de Ordenamiento Territorial del Distrito de Barranquilla 2012-2032. Barranquilla.Alcaldia de Barranquilla. (2017). Barranquilla como Vamos 2016. Barranquilla.Andrejszki, T., Torok, A., & Csete, M. (2015). Identifying the utility function of transport sevices from stated preferences. Transport and Telecommunication, 138-144.Azevedo, M. A. (2012). ANÁLISE DO PROCESSO DE PLANEJAMENTO DOS TRANSPORTES COMO CONTRIBUIÇÃO PARA A MOBILIDADE URBANA SUSTENTÁVEL. São Carlos.Daziano, R., & Rizzi, L. (2015). Analyzing the impact of a fatality index on a discrete, interurban mode choice model with latent safety; security, and comfort. Safety Science, 11-19.Departamento Nacional de Estadisticas. (15 de Noviembre de 2017). DANE. Recuperado el 10 de febrero de 2018, de http://www.dane.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/mercadolaboral/empleo-y-desempleoDepartamento Nacional de Planeacion. (2003). Conpes 3260. Bogota.Ebolli, L., & Mazzulla, G. (2008). A Stated Preference Experiment for Measuring ServiceQuality in Public Transport. Transportation Planning and Technology, 509-523.Lara, A., & Arrieta, R. (2015). Efectos del mototaxismo en el transporte publico colectivo urbano y la movilidad en la ciudad de Cartagena de Indias. Cartagena.Mallqui, Y. Y., & Pojani, D. (2017). Barriers to successful Bus Rapid Transit expansion: Developed cities versus developing megacities. Case Studies on Transport Policy, 254- 266.Marquez, L., Pico, R., & Cantillo, V. (2018). Understanding captive user behavior in the competition between BRT and motorcycle taxis. Transport Policy, 1-9.Nutsugbodo, R. Y., Amenumey, E. K., & Mensah, C. A. (2018). Public Transport mode preferences of internacional tourist in Ghana: Implications for Transport planning. Trave Behaviour and Society, 1-8Nuzzolo, A., & Comi, A. (2016). Individual utility-based path suggestions in transit trip planners. 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