Cultura de paz y resolución de los conflictos en la escuela: una mediación desde las artes plásticas

This research aimed at identifying practices from arts that strengthen a culture of peace and conflict resolution in four District Educational Institutions (EDI) under the leadership of the educative organization Fe y Alegría. The research was qualitative type, under principles of hermeneutical hist...

Full description

Autores:
Romero Figueroa, Luis Carlos
Rayo Arango, Juan Pablo
Tipo de recurso:
Trabajo de grado de pregrado
Fecha de publicación:
2016
Institución:
Corporación Universidad de la Costa
Repositorio:
REDICUC - Repositorio CUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/397
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/11323/397
https://repositorio.cuc.edu.co/
Palabra clave:
Culture of peace
Conflict resolution
Arts
Cultura de Paz
Resolucion de los conflictos
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Atribución – No comercial – Compartir igual
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description This research aimed at identifying practices from arts that strengthen a culture of peace and conflict resolution in four District Educational Institutions (EDI) under the leadership of the educative organization Fe y Alegría. The research was qualitative type, under principles of hermeneutical historical paradigm, were applied as focal group tools and a survey of quantitative court about coexistence in the school, which allowed to determine assestment and characterize the perceptions of teachers and students about the process of conflict resolution , strengthening peace culture and the arts, then these techniques were combined using triangulation to establish the articulation between these categories and interpreting them from the grounded theory thus managed to describe the integration process between the arts and the culture of peace at school, taking awareness as a key tool building culture of peace.
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spelling Rico Ballesteros, ReinaldoRomero Figueroa, Luis CarlosRayo Arango, Juan Pablo2018-11-03T20:31:12Z2018-11-03T20:31:12Z2016-10-25https://hdl.handle.net/11323/397Corporación Universidad de la CostaREDICUC - Repositorio CUChttps://repositorio.cuc.edu.co/This research aimed at identifying practices from arts that strengthen a culture of peace and conflict resolution in four District Educational Institutions (EDI) under the leadership of the educative organization Fe y Alegría. The research was qualitative type, under principles of hermeneutical historical paradigm, were applied as focal group tools and a survey of quantitative court about coexistence in the school, which allowed to determine assestment and characterize the perceptions of teachers and students about the process of conflict resolution , strengthening peace culture and the arts, then these techniques were combined using triangulation to establish the articulation between these categories and interpreting them from the grounded theory thus managed to describe the integration process between the arts and the culture of peace at school, taking awareness as a key tool building culture of peace.La presente investigación buscó identificar las prácticas que desde las artes plásticas fortalecen cultura de paz y la resolución del conflicto en cuatro Instituciones Educativas Distritales (IED), bajo la dirección de la organización de Educación Fe y Alegría, La investigación fue de tipo cualitativa, bajo los principios del paradigma Histórico hermenéutico, se aplicaron como instrumentos grupos focales y una encuesta de corte cuantitativo acerca de la convivencia en la escuela, que permitieron determinar las apreciaciones y caracterizar las percepciones que tienen los docentes y estudiantes en torno al proceso de resolución de conflicto, fortalecimiento de cultura de paz y las artes plásticas, y luego se combinaron estas técnicas mediante la triangulación para establecer la articulación existente entre estas categorías e interpretación de las mismas desde la teoría fundamentada, de esta manera se logró describir el proceso integrador entre las artes y la cultura de paz en la escuela, tomando la sensibilización como herramienta clave de la construcción de cultura de Paz.Romero Figueroa, Luis Carlos-05be5b93-0a84-4864-9a7e-04dc0f6b49cd-0spaAtribución – No comercial – Compartir igualinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Culture of peaceConflict resolutionArtsCultura de PazResolucion de los conflictosArtes plásticasCultura de paz y resolución de los conflictos en la escuela: una mediación desde las artes plásticasTrabajo de grado - Pregradohttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fTextinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://purl.org/redcol/resource_type/TPinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionMaestría en EducaciónAbrego Franco, M. 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