Factores que afectan los resultados en las pruebas sobre competencias ciudadanas y su relación con el índice sintético de calidad educativa
Since 2015 in Colombia, the Synthetic Index of Education Quality (ISCE) has been implemented, in response to international agreements established by the Colombian government with multilateral cooperation organizations; The aforementioned index bases its measurement to a greater extent on the results...
- Autores:
-
Martínez Pérez, Jonathan
Martínez Díaz, Iván
- Tipo de recurso:
- Trabajo de grado de pregrado
- Fecha de publicación:
- 2019
- Institución:
- Corporación Universidad de la Costa
- Repositorio:
- REDICUC - Repositorio CUC
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/5781
- Acceso en línea:
- https://hdl.handle.net/11323/5781
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- Palabra clave:
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Since 2015 in Colombia, the Synthetic Index of Education Quality (ISCE) has been implemented, in response to international agreements established by the Colombian government with multilateral cooperation organizations; The aforementioned index bases its measurement to a greater extent on the results of the knowledge tests of mathematics and language, assigning only 25% to citizen competencies. From this reference, the study analyzes the factors that impact the results of citizen competencies from the educational institutions, for this purpose an instrument was designed applied to the rectors of the educational establishments of the municipality of soledad, through which the level of inclusion is inquired and articulation of the categories of citizen and social competencies evaluated by ICFES. The theoretical support of the research, the results and recommendations are presented, among which the importance of making citizen competencies in all areas and projects visible in the curricula |
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Marín González, Freddy ValmoreMartínez Pérez, JonathanMartínez Díaz, Iván2019-12-13T21:28:30Z2019-12-13T21:28:30Z2019https://hdl.handle.net/11323/5781Corporación Universidad de la CostaREDICUC - Repositorio CUChttps://repositorio.cuc.edu.co/Since 2015 in Colombia, the Synthetic Index of Education Quality (ISCE) has been implemented, in response to international agreements established by the Colombian government with multilateral cooperation organizations; The aforementioned index bases its measurement to a greater extent on the results of the knowledge tests of mathematics and language, assigning only 25% to citizen competencies. From this reference, the study analyzes the factors that impact the results of citizen competencies from the educational institutions, for this purpose an instrument was designed applied to the rectors of the educational establishments of the municipality of soledad, through which the level of inclusion is inquired and articulation of the categories of citizen and social competencies evaluated by ICFES. The theoretical support of the research, the results and recommendations are presented, among which the importance of making citizen competencies in all areas and projects visible in the curriculaDesde 2015 en Colombia, se ha implementado el Índice Sintético de Calidad de la Educación (ISCE), como respuesta a acuerdos internaciones establecidos por el gobierno colombiano con organismos de cooperación multilateral; el precitado índice fundamenta su medición en mayor proporción en los resultados de las pruebas saber de matemática y lenguaje, asignando solo un 25% a las competencias ciudadanas. Desde este referente el estudio analiza los factores que desde las instituciones educativas impactan los resultados de competencias ciudadanas, para ello se diseñó un instrumento aplicado a los rectores de los establecimientos educativos del municipio de soledad, a través del cuales se indaga sobre el nivel de inclusión y articulación de las categorías de competencias ciudadanas y sociales evaluadas por el ICFES. Se presenta el sustento teórico de la investigación, los resultados y recomendaciones, entre las que destaca la importancia de hacer visible en los planes de estudio las competencias ciudadanas en todas las áreas y proyectosMartínez Pérez, JonathanMartínez Díaz, IvánspaUniversidad de la CostaMaestría en Educación - Modalidad VirtualAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Synthetic index of educational qualityCitizen competenciesStandardsÍndice sintético de calidad educativaCompetencias ciudadanasEstándaresCalidad educativaEducational qualityFactores que afectan los resultados en las pruebas sobre competencias ciudadanas y su relación con el índice sintético de calidad educativaTrabajo de grado - Pregradohttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fTextinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://purl.org/redcol/resource_type/TPinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionChaux, E. 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Martínez, O., García, J. y Hernández, H. (2017). Niveles de pensamiento crítico en estudiantes de Universidades en Barranquilla (Colombia). Espacios 38 (30), 5 – 17. Venezuela. Venezuela.Marín, F. y Talavera, R. (2015). Recursos tecnológicos e integración de las ciencias como herramienta didáctica. Revista Ciencias Sociales, 21(2), 337-346. Venezuela.Ministerio de Educación Nacional. (1994). Decreto 1860 1994. Bogotá. MEN.Ministerio de Educación Nacional. (1994). Ley 115 de 1994- Ley general de Educación. Bogotá Imprenta Nacional.Ministerio de educación Nacional. (2003). Cartilla 6: Formar para la Ciudadanía ¡Si es posible!. Bogotá.Ministerio de educación Nacional. (2011). Orientaciones para la institucionalización de las competencias ciudadanas, Cartilla 1, Brújula. Bogotá.Ministerio de educación Nacional. (2011). Orientaciones para la institucionalización de las competencias ciudadanas. Cartilla 2, Mapa. BogotáMinisterio de Educación Nacional. (2013). Decreto 1965 de 2013. Bogotá. 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