Factores que afectan los resultados en las pruebas sobre competencias ciudadanas y su relación con el índice sintético de calidad educativa

Since 2015 in Colombia, the Synthetic Index of Education Quality (ISCE) has been implemented, in response to international agreements established by the Colombian government with multilateral cooperation organizations; The aforementioned index bases its measurement to a greater extent on the results...

Full description

Autores:
Martínez Pérez, Jonathan
Martínez Díaz, Iván
Tipo de recurso:
Trabajo de grado de pregrado
Fecha de publicación:
2019
Institución:
Corporación Universidad de la Costa
Repositorio:
REDICUC - Repositorio CUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/5781
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/11323/5781
https://repositorio.cuc.edu.co/
Palabra clave:
Synthetic index of educational quality
Citizen competencies
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Índice sintético de calidad educativa
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Estándares
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description Since 2015 in Colombia, the Synthetic Index of Education Quality (ISCE) has been implemented, in response to international agreements established by the Colombian government with multilateral cooperation organizations; The aforementioned index bases its measurement to a greater extent on the results of the knowledge tests of mathematics and language, assigning only 25% to citizen competencies. From this reference, the study analyzes the factors that impact the results of citizen competencies from the educational institutions, for this purpose an instrument was designed applied to the rectors of the educational establishments of the municipality of soledad, through which the level of inclusion is inquired and articulation of the categories of citizen and social competencies evaluated by ICFES. The theoretical support of the research, the results and recommendations are presented, among which the importance of making citizen competencies in all areas and projects visible in the curricula
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From this reference, the study analyzes the factors that impact the results of citizen competencies from the educational institutions, for this purpose an instrument was designed applied to the rectors of the educational establishments of the municipality of soledad, through which the level of inclusion is inquired and articulation of the categories of citizen and social competencies evaluated by ICFES. The theoretical support of the research, the results and recommendations are presented, among which the importance of making citizen competencies in all areas and projects visible in the curriculaDesde 2015 en Colombia, se ha implementado el Índice Sintético de Calidad de la Educación (ISCE), como respuesta a acuerdos internaciones establecidos por el gobierno colombiano con organismos de cooperación multilateral; el precitado índice fundamenta su medición en mayor proporción en los resultados de las pruebas saber de matemática y lenguaje, asignando solo un 25% a las competencias ciudadanas. Desde este referente el estudio analiza los factores que desde las instituciones educativas impactan los resultados de competencias ciudadanas, para ello se diseñó un instrumento aplicado a los rectores de los establecimientos educativos del municipio de soledad, a través del cuales se indaga sobre el nivel de inclusión y articulación de las categorías de competencias ciudadanas y sociales evaluadas por el ICFES. Se presenta el sustento teórico de la investigación, los resultados y recomendaciones, entre las que destaca la importancia de hacer visible en los planes de estudio las competencias ciudadanas en todas las áreas y proyectosMartínez Pérez, JonathanMartínez Díaz, IvánspaUniversidad de la CostaMaestría en Educación - Modalidad VirtualAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Synthetic index of educational qualityCitizen competenciesStandardsÍndice sintético de calidad educativaCompetencias ciudadanasEstándaresCalidad educativaEducational qualityFactores que afectan los resultados en las pruebas sobre competencias ciudadanas y su relación con el índice sintético de calidad educativaTrabajo de grado - Pregradohttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fTextinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://purl.org/redcol/resource_type/TPinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionChaux, E. 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