Derechos de los niños y la vulnerabilidad escolar
Promotion and protection of children human rights has become in a fundamental mainstay inside the educative context, in order to guarantee the integral development of students, which is responsibility of schools; regarding the construction of learning spaces directed towards the recognition of the o...
- Autores:
-
Martelo Cordero, Keyla
Ramos Castilla, Luis
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2020
- Institución:
- Corporación Universidad de la Costa
- Repositorio:
- REDICUC - Repositorio CUC
- Idioma:
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- OAI Identifier:
- oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/7682
- Acceso en línea:
- https://hdl.handle.net/11323/7682
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- Palabra clave:
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Education
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Vulnerability
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Derechos
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Promotion and protection of children human rights has become in a fundamental mainstay inside the educative context, in order to guarantee the integral development of students, which is responsibility of schools; regarding the construction of learning spaces directed towards the recognition of the other as a full subject of rights since the conceptual appropriation and the children’s practice of their rights to mitigate school vulnerability, hence the purpose of analyzing from a functional theoretical dimension the innovation proposal for learning and social transformation of Fe y Alegría Colombia as a foundation for the right understanding of the relation between children’s rights and school vulnerability. This study encompasses a rationalistdeductive approach and in correspondence with the epistemological approach, the qualitative and quantitative components are integrated, covering a theoretical-documentary field design. The analysis units are represented by the Institución Educativa Distrital José Raimundo Sojo – Fe y Alegría’s elementary school teachers and teaching directors as well. For data collection, techniques such as structured questionnaires with a Likert scale, interview script and documentary review were used and the results obtained allow us to conclude that the innovation proposal for Fe y Alegría Colombia’s learning and social transformation promotes and protects the rights of children by mitigating school vulnerability. |
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This study encompasses a rationalistdeductive approach and in correspondence with the epistemological approach, the qualitative and quantitative components are integrated, covering a theoretical-documentary field design. The analysis units are represented by the Institución Educativa Distrital José Raimundo Sojo – Fe y Alegría’s elementary school teachers and teaching directors as well. For data collection, techniques such as structured questionnaires with a Likert scale, interview script and documentary review were used and the results obtained allow us to conclude that the innovation proposal for Fe y Alegría Colombia’s learning and social transformation promotes and protects the rights of children by mitigating school vulnerability.La promoción y protección de los derechos de los niños y niñas se ha convertido en un pilar fundamental dentro de los contextos educativos, con el fin de garantizar el desarrollo integral de los estudiantes, centrando la responsabilidad de las escuelas, en cuanto a la construcción de espacios de aprendizaje direccionados hacia el reconocimiento del otro como sujeto pleno de derecho, destacando el papel fundamental de los docentes en el ejercicio de la promoción y protección, desde la apropiación conceptual y práctica por parte de los niños de sus derechos para mitigar la vulnerabilidad escolar, de allí el propósito de analizar desde una dimensión teórica funcional la propuesta de innovación para el aprendizaje y transformación social de Fe y Alegría Colombia, como fundamento para la comprensión de la relación entre los derechos de los niños y la vulnerabilidad escolar. El estudio se aborda desde un enfoque racionalistadeductivo y en correspondencia con el enfoque epistemológico se integran los componentes Cuali – Cuantitativo, que desde una visión mixta permite la integración y complementariedad e integración de datos e información cualitativa y cuantitativa, con un diseño de naturaleza teórico – documental de campo. Las unidades de análisis están representadas por docentes de la básica primaria y directivos docentes de la Institución Educativa Distrital José Raimundo Sojo – Fe y Alegría. Para la recolección de datos se emplearon técnicas como cuestionarios estructurado con escala tipo Likert, guion de entrevista y revisión documental. Los resultados obtenidos permiten concluir que la propuesta de innovación para el aprendizaje y transformación social de Fe y Alegría Colombia promociona y protege los derechos de los niños contribuyendo a mitigar la vulnerabilidad escolar.Martelo Cordero, KeylaRamos Castilla, Luisapplication/pdfspaCorporación Universidad de la CostaMaestría en EducaciónAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2(Human) rigthEducationInnovationVulnerabilitySchool contextDerechosEducaciónInnovaciónVulnerabilidadContexto escolarDerechos de los niños y la vulnerabilidad escolarTrabajo de grado - MaestríaTextinfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://purl.org/redcol/resource_type/TMinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionAnálisis estadístico con el SPSS (2018). https://blogs.ugto.mx/enfermeriaenlinea/unidaddidactica-4-analisis-estadistico-con-el-spss/.Areiza, E. (2018) Educación de calidad desde la perspectiva de los derechos humanos. Sophia, 14 (2), 15-23.Asamblea general de la ONU, Declaración de los Derechos de los Niños, 1989.Asamblea General de la ONU, Declaración Universal de Derechos Humanos 1948.Ascorra, P., Vásquez, P., Passalacqua, N., Carrasco, C., López, V., Núñez, C., & Álvarez Figueroa, M. (2017). Discursos en torno a la administración del conflicto y su relación con la convivencia escolar. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 8(2), 21-42. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.8.2.2017.02Behar Rivero, Daniel Salomón. 2008. Introducción a la Metodología de la Investigación. Editorial Shalom. ISBN 978-959-212-773-9.Belth, M. (1971). La educación como disciplina científica. Buenos Aires, El Ateneo.Beltrán-Villamizar, Y. I., Martínez-Fuentes, Y. L. y Vargas-Beltrán, A. S. (2015). El sistema educativo colombiano en el camino hacia la inclusión. Avances y retos. Educ. Educ. Vol. 18, No. 1, 62-75. DOI: 10.5294/edu.2015.18.1.4Bocanegra, H. 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