Estrategias empresariales y cadena de valor en mercados sostenibles: una revisión teórica
The new era of knowledge, globality and innovation have led organizations to seek competitiveness to increase profitability and stay in the market, devising ways of doing things to adapt to dynamic changes in the environment. This research aims to describe business strategies in the value chain with...
- Autores:
-
Ramírez Molina, Reynier Israel
Ríos-Pérez, Juan David
Lay Raby, Nelson David
Ramírez Molina, Ramineth Joselin
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2021
- Institución:
- Corporación Universidad de la Costa
- Repositorio:
- REDICUC - Repositorio CUC
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/8929
- Acceso en línea:
- https://hdl.handle.net/11323/8929
https://repositorio.cuc.edu.co/
- Palabra clave:
- Business strategies
Value chain
Sustainable markets
Sustainability
Sustainable business strategies
Estrategias empresariales
Cadena de valor
Mercados sostenibles
Sostenibilidad
Estrategias empresariales sostenibles
- Rights
- openAccess
- License
- CC0 1.0 Universal
id |
RCUC2_4d52e0ed0d67f5e5ca10655a293b3d3b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/8929 |
network_acronym_str |
RCUC2 |
network_name_str |
REDICUC - Repositorio CUC |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Estrategias empresariales y cadena de valor en mercados sostenibles: una revisión teórica |
dc.title.translated.spa.fl_str_mv |
Business strategies and value chain in sustainable markets: a theoretical review |
title |
Estrategias empresariales y cadena de valor en mercados sostenibles: una revisión teórica |
spellingShingle |
Estrategias empresariales y cadena de valor en mercados sostenibles: una revisión teórica Business strategies Value chain Sustainable markets Sustainability Sustainable business strategies Estrategias empresariales Cadena de valor Mercados sostenibles Sostenibilidad Estrategias empresariales sostenibles |
title_short |
Estrategias empresariales y cadena de valor en mercados sostenibles: una revisión teórica |
title_full |
Estrategias empresariales y cadena de valor en mercados sostenibles: una revisión teórica |
title_fullStr |
Estrategias empresariales y cadena de valor en mercados sostenibles: una revisión teórica |
title_full_unstemmed |
Estrategias empresariales y cadena de valor en mercados sostenibles: una revisión teórica |
title_sort |
Estrategias empresariales y cadena de valor en mercados sostenibles: una revisión teórica |
dc.creator.fl_str_mv |
Ramírez Molina, Reynier Israel Ríos-Pérez, Juan David Lay Raby, Nelson David Ramírez Molina, Ramineth Joselin |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Ramírez Molina, Reynier Israel Ríos-Pérez, Juan David Lay Raby, Nelson David Ramírez Molina, Ramineth Joselin |
dc.subject.spa.fl_str_mv |
Business strategies Value chain Sustainable markets Sustainability Sustainable business strategies Estrategias empresariales Cadena de valor Mercados sostenibles Sostenibilidad Estrategias empresariales sostenibles |
topic |
Business strategies Value chain Sustainable markets Sustainability Sustainable business strategies Estrategias empresariales Cadena de valor Mercados sostenibles Sostenibilidad Estrategias empresariales sostenibles |
description |
The new era of knowledge, globality and innovation have led organizations to seek competitiveness to increase profitability and stay in the market, devising ways of doing things to adapt to dynamic changes in the environment. This research aims to describe business strategies in the value chain within sustainable markets, using hermeneutics, a constructionist perspective as a method; and as a technique of data collection and procedure analysis, interpretation, based on the postpositivist approach, to understand the knowledge and the systemic-holistic reality of the study variable, from the analytical-reflective-descriptive approach of classic and current disciplinary theories. The results show that business strategies in the value chain are described by the identification of opportunities and threats, knowledge of the elements and resources, as well as by the reinforcement of capacities, the characterization of the interest groups and the establishment of strategic alliances. It is concluded, that it is coherent to contemplate the interaction of strategies in the value chains, even when they can be worked isolated or articulated as processes, their correspondence will vary depending on the execution time, identification of the actors with the strategy, the commitment of the organization in its application and the evaluation-control parameters implemented, where resources and capacities are optimized. |
publishDate |
2021 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2021-11-26T14:11:36Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2021-11-26T14:11:36Z |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2021 |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.content.spa.fl_str_mv |
Text |
dc.type.driver.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/redcol/resource_type/ART |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/acceptedVersion |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
status_str |
acceptedVersion |
dc.identifier.issn.spa.fl_str_mv |
1315-9518 |
dc.identifier.uri.spa.fl_str_mv |
https://hdl.handle.net/11323/8929 |
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv |
Corporación Universidad de la Costa |
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv |
REDICUC - Repositorio CUC |
dc.identifier.repourl.spa.fl_str_mv |
https://repositorio.cuc.edu.co/ |
identifier_str_mv |
1315-9518 Corporación Universidad de la Costa REDICUC - Repositorio CUC |
url |
https://hdl.handle.net/11323/8929 https://repositorio.cuc.edu.co/ |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.references.spa.fl_str_mv |
Aguirre, M. C., Romero, O. M., Jaramillo, M. F., y Ruiz, J. A. (2021). Situación de la mediana empresa ecuatoriana: Rasgos distintivos de sus prácticas gerenciales. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVII(2), 352-366. https://doi. org/10.31876/rcs.v27i2.35929 Altman, P. S. (2019). Co-creating value with suppliers: A conceptualframework. International Journal of Pharmaceutical and Healthcare Marketing, 13(2), 213-227. https://doi. org/10.1108/IJPHM-09-2017-0055 Banco de la República (2020). Boletín Económico Regional. Costa Caribe. I trimestre 2020. Banco de la República. https://repositorio.banrep.gov.co/bitstream/handle/20.500.12134/9857/BER%20Costa%20Caribe_I%20Trim_2020.pdf?sequence=1&isAllowed=y Cervilla, M. A. (2007). Estrategias para el desarrollo empresarial: Asociatividad en el sector plástico venezolano. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XIII(2), 230-248. David, F. R. (2008). Conceptos de administración estratégica. Pearson Educación. Dess, G. G., Lumpkin, T. G., y Eisner, A. B. (2011). Administración estratégica: Textos y casos. McGraw-Hill/Interamericana Editores. Hill, C. W. L., y Jones, G. R. (2011). Administración estratégica: Un enfoque integral. Cengage Learning Editores. Indacochea, A. (2016). Estrategia para el éxito en los negocios. La prospectiva empresarial: Más allá del planeamiento estratégico. Cengage Learning. Khademi, B. (2020). Ecosystem value creation and capture: A systematic review of literature and potential research opportunities. Technology Innovation Management Review, 10(1), 16-34. https://doi.org/10.22215/timreview/1311 Márquez, L. E., Viteri, M. J., Useche, L. M., y Cuétara, L. M. (2021). Proceso administrativo y sostenibilidad empresarial del sector hotelero de la parroquia Crucita, Manabí-Ecuador. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVII(2), 367-385. https://doi. org/10.31876/rcs.v27i2.35931 Martínez, M. (2015). Epistemología y metodología cualitativa en las ciencias sociales. Trillas, S.A de C. V. Melamed-Varela, E., Navarro-Vargas, L., Blanco, A. B., y Olivero, E. (2019). Vínculo Universidad-Empresa-Estado para el fomento de la innovación en sistemas regionales: Estudio documental. Revista de Estudios Regionales, (114), 147-169. Narváez, M., y Villalobos, K. (2020). Perfil social business para el marketing de empresas turísticas de Paraguaná, Venezuela. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVI(1), 287-299. https://doi.org/10.31876/rcs.v26i1.31325 Porter, M. E. (1985). Competitive advantage: Creating and sustaining superior performance. Free Press. Ramírez, R. I., Lay, N. D., y Sukier, H. B. (2020). Gerencia estratégica para la gestión de personas del sector minero de Venezuela, Colombia y Chile. Información Tecnológica, 31(1), 133- 140. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642020000100133 Ramírez, R. I., y Ríos, J. D. (2020). Estrategia empresarial en la cadena de valor desde las unidades de producción agrícola: Reflexiones teóricas. En Corporación Centro Internacional de Marketing Territorial para la Educación y el Desarrollo (Ed.), Investigación, docencia y bienestar (pp. 290-303). Editorial CIMTED. Ríos, J. D., Crissien, T. J., Ramírez, R. I., Villalobos, J. V., Lay, N. D., y Ramos, Y. M. (2020). Current state of agricultural units: As a phenomenon and complexity. Utopía y Praxis Latinoamericana, 25(E-2), 452-468. Ríos, J. D., Ramírez, R. I., Villalobos, J. V., Ruíz, G. I., y Ramos, Y. R. (2019). Elements, resources and capacities of agricultural production units: From a thoughtful analytical approach. Utopía y Praxis Latinoamericana, 24(E-6), 407-419. Rondinelli, D. A., y London, T. (2003). How corporations and environmental groups cooperate: Assesing crosssector alliances and collaborations. Academy of Management Executive, 17(1), 61-76. https://doi.org/10.5465/ame.2003.9474812 Sandín, M. P. (2003). Investigación cualitativa en educación: Fundamentos y tradiciones. McGraw-Hill/ Interamericana de España, S.A.U. Senge, P. M. (1996). Leading learning organizations: The bold, the powerful, and the insivible. In F. Hesselbein, M. Goldsmith y R. Beckhard (Eds.), The leader of the future: New visions, strategies and practices for the next era (pp. 41-58). Jossey-Bass. Sukier, H. B., Ramírez, R. J., Ramírez, R. I., y Lay, N. D. (2020). Administración estratégica en el sector salud desde el enfoque organizacional. Revista Venezolana de Gerencia (RVG), 25(4), 206-221. Thompson, A. A., Strickland, A. J., Janes, A., Sutton, C., Peteraf, M. A., y Gamble, J. E. (2018). Administración estratégica: Teoría y casos. McGraw-Hill. Van Beuren, M. E., y Safferstone, T. (2009). The quick win’s paradox. Harvard Business Review, 67(1), 54-61. Wahren, P. (10 de octubre de 2018). Las cadenas regionales de valor en América Latina. Celag.org. https://www.celag.org/lascadenas-regionales-de-valor-americalatina/ Wheelen, T. L., y Hunger, J. D. (2013). Administración estratégica y política de negocios: Conceptos y casos. Pearson Educación. |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
CC0 1.0 Universal |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/ |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
CC0 1.0 Universal http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Corporación Universidad de la Costa |
dc.source.spa.fl_str_mv |
Revista de Ciencias Sociales |
institution |
Corporación Universidad de la Costa |
dc.source.url.spa.fl_str_mv |
https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8145514 |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/60df95af-d56a-4fc1-8f08-0f2a65351d31/download https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/724cb0c4-4452-4bba-96cf-24881f8991a0/download https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/7ca2540a-7004-4823-900b-d6f58bc2dd6d/download https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/d078d604-1225-44a0-ad40-66abf8dae30b/download https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/7e53806c-6981-4e42-af15-69532e7d759a/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
a6f47518109e5f94224f4f22a2960dbc 42fd4ad1e89814f5e4a476b409eb708c e30e9215131d99561d40d6b0abbe9bad f5a83ba34034bfbe80d6bb1006b23366 14c8cfe793b4396bce36dbbec98bfd2c |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio de la Universidad de la Costa CUC |
repository.mail.fl_str_mv |
repdigital@cuc.edu.co |
_version_ |
1811760773057216512 |
spelling |
Ramírez Molina, Reynier IsraelRíos-Pérez, Juan DavidLay Raby, Nelson DavidRamírez Molina, Ramineth Joselin2021-11-26T14:11:36Z2021-11-26T14:11:36Z20211315-9518https://hdl.handle.net/11323/8929Corporación Universidad de la CostaREDICUC - Repositorio CUChttps://repositorio.cuc.edu.co/The new era of knowledge, globality and innovation have led organizations to seek competitiveness to increase profitability and stay in the market, devising ways of doing things to adapt to dynamic changes in the environment. This research aims to describe business strategies in the value chain within sustainable markets, using hermeneutics, a constructionist perspective as a method; and as a technique of data collection and procedure analysis, interpretation, based on the postpositivist approach, to understand the knowledge and the systemic-holistic reality of the study variable, from the analytical-reflective-descriptive approach of classic and current disciplinary theories. The results show that business strategies in the value chain are described by the identification of opportunities and threats, knowledge of the elements and resources, as well as by the reinforcement of capacities, the characterization of the interest groups and the establishment of strategic alliances. It is concluded, that it is coherent to contemplate the interaction of strategies in the value chains, even when they can be worked isolated or articulated as processes, their correspondence will vary depending on the execution time, identification of the actors with the strategy, the commitment of the organization in its application and the evaluation-control parameters implemented, where resources and capacities are optimized.La nueva era del conocimiento, la globalidad y la innovación, han estimulado la búsqueda de competitividad y sostenibilidad de las organizaciones. Por tanto, este artículo busca describir estrategias empresariales en la cadena de valor, para adquirir capacidades conjuntas que permitan la sostenibilidad a lo largo del tiempo. Se utilizó como método la hermenéutica de perspectiva construccionista y, como técnica para recoger y analizar datos, la interpretación con base en el enfoque post positivista que permite comprender el conocimiento y la realidad sistémica-holística de la variable de estudio, a partir del enfoque analíticoreflexivo-descriptivo de teorías disciplinares clásicas y actuales. Los resultados evidencian que las estrategias empresariales en la cadena de valor buscan la identificación de oportunidades y amenazas, el conocimiento de los elementos y recursos, así como el fortalecimiento de las capacidades, la caracterización de los grupos de interés y el establecimiento de alianzas estratégicas. Se concluye, que es coherente contemplar la interacción de estrategias en las cadenas de valor, aun cuando puedan trabajarse aisladas o articuladas como procesos y, su correspondencia, variará dependiendo del tiempo de ejecución, la identificación de los actores con la estrategia, el compromiso de la organización en su aplicación y los parámetros de evaluación-control implementados.Ramírez Molina, Reynier Israel-will be generated-orcid-0000-0002-5073-5158-600Ríos-Pérez, Juan DavidLay Raby, Nelson DavidRamírez Molina, Ramineth Joselin-will be generated-orcid-0000-0003-4531-0873-600application/pdfspaCorporación Universidad de la CostaCC0 1.0 Universalhttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Revista de Ciencias Socialeshttps://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8145514Business strategiesValue chainSustainable marketsSustainabilitySustainable business strategiesEstrategias empresarialesCadena de valorMercados sosteniblesSostenibilidadEstrategias empresariales sosteniblesEstrategias empresariales y cadena de valor en mercados sostenibles: una revisión teóricaBusiness strategies and value chain in sustainable markets: a theoretical reviewArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Textinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionAguirre, M. C., Romero, O. M., Jaramillo, M. F., y Ruiz, J. A. (2021). Situación de la mediana empresa ecuatoriana: Rasgos distintivos de sus prácticas gerenciales. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVII(2), 352-366. https://doi. org/10.31876/rcs.v27i2.35929Altman, P. S. (2019). Co-creating value with suppliers: A conceptualframework. International Journal of Pharmaceutical and Healthcare Marketing, 13(2), 213-227. https://doi. org/10.1108/IJPHM-09-2017-0055Banco de la República (2020). Boletín Económico Regional. Costa Caribe. I trimestre 2020. Banco de la República. https://repositorio.banrep.gov.co/bitstream/handle/20.500.12134/9857/BER%20Costa%20Caribe_I%20Trim_2020.pdf?sequence=1&isAllowed=yCervilla, M. A. (2007). Estrategias para el desarrollo empresarial: Asociatividad en el sector plástico venezolano. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XIII(2), 230-248.David, F. R. (2008). Conceptos de administración estratégica. Pearson Educación.Dess, G. G., Lumpkin, T. G., y Eisner, A. B. (2011). Administración estratégica: Textos y casos. McGraw-Hill/Interamericana Editores.Hill, C. W. L., y Jones, G. R. (2011). Administración estratégica: Un enfoque integral. Cengage Learning Editores.Indacochea, A. (2016). Estrategia para el éxito en los negocios. La prospectiva empresarial: Más allá del planeamiento estratégico. Cengage Learning.Khademi, B. (2020). Ecosystem value creation and capture: A systematic review of literature and potential research opportunities. Technology Innovation Management Review, 10(1), 16-34. https://doi.org/10.22215/timreview/1311Márquez, L. E., Viteri, M. J., Useche, L. M., y Cuétara, L. M. (2021). Proceso administrativo y sostenibilidad empresarial del sector hotelero de la parroquia Crucita, Manabí-Ecuador. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVII(2), 367-385. https://doi. org/10.31876/rcs.v27i2.35931Martínez, M. (2015). Epistemología y metodología cualitativa en las ciencias sociales. Trillas, S.A de C. V.Melamed-Varela, E., Navarro-Vargas, L., Blanco, A. B., y Olivero, E. (2019). Vínculo Universidad-Empresa-Estado para el fomento de la innovación en sistemas regionales: Estudio documental. Revista de Estudios Regionales, (114), 147-169.Narváez, M., y Villalobos, K. (2020). Perfil social business para el marketing de empresas turísticas de Paraguaná, Venezuela. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVI(1), 287-299. https://doi.org/10.31876/rcs.v26i1.31325Porter, M. E. (1985). Competitive advantage: Creating and sustaining superior performance. Free Press.Ramírez, R. I., Lay, N. D., y Sukier, H. B. (2020). Gerencia estratégica para la gestión de personas del sector minero de Venezuela, Colombia y Chile. Información Tecnológica, 31(1), 133- 140. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642020000100133Ramírez, R. I., y Ríos, J. D. (2020). Estrategia empresarial en la cadena de valor desde las unidades de producción agrícola: Reflexiones teóricas. En Corporación Centro Internacional de Marketing Territorial para la Educación y el Desarrollo (Ed.), Investigación, docencia y bienestar (pp. 290-303). Editorial CIMTED.Ríos, J. D., Crissien, T. J., Ramírez, R. I., Villalobos, J. V., Lay, N. D., y Ramos, Y. M. (2020). Current state of agricultural units: As a phenomenon and complexity. Utopía y Praxis Latinoamericana, 25(E-2), 452-468.Ríos, J. D., Ramírez, R. I., Villalobos, J. V., Ruíz, G. I., y Ramos, Y. R. (2019). Elements, resources and capacities of agricultural production units: From a thoughtful analytical approach. Utopía y Praxis Latinoamericana, 24(E-6), 407-419.Rondinelli, D. A., y London, T. (2003). How corporations and environmental groups cooperate: Assesing crosssector alliances and collaborations. Academy of Management Executive, 17(1), 61-76. https://doi.org/10.5465/ame.2003.9474812Sandín, M. P. (2003). Investigación cualitativa en educación: Fundamentos y tradiciones. McGraw-Hill/ Interamericana de España, S.A.U.Senge, P. M. (1996). Leading learning organizations: The bold, the powerful, and the insivible. In F. Hesselbein, M. Goldsmith y R. Beckhard (Eds.), The leader of the future: New visions, strategies and practices for the next era (pp. 41-58). Jossey-Bass.Sukier, H. B., Ramírez, R. J., Ramírez, R. I., y Lay, N. D. (2020). Administración estratégica en el sector salud desde el enfoque organizacional. Revista Venezolana de Gerencia (RVG), 25(4), 206-221.Thompson, A. A., Strickland, A. J., Janes, A., Sutton, C., Peteraf, M. A., y Gamble, J. E. (2018). Administración estratégica: Teoría y casos. McGraw-Hill.Van Beuren, M. E., y Safferstone, T. (2009). The quick win’s paradox. Harvard Business Review, 67(1), 54-61.Wahren, P. (10 de octubre de 2018). Las cadenas regionales de valor en América Latina. Celag.org. https://www.celag.org/lascadenas-regionales-de-valor-americalatina/Wheelen, T. L., y Hunger, J. D. (2013). Administración estratégica y política de negocios: Conceptos y casos. Pearson Educación.PublicationORIGINALEstrategias empresariales y cadena de valor en mercados sostenibles_Una revisión teórica.pdfEstrategias empresariales y cadena de valor en mercados sostenibles_Una revisión teórica.pdfapplication/pdf543170https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/60df95af-d56a-4fc1-8f08-0f2a65351d31/downloada6f47518109e5f94224f4f22a2960dbcMD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8701https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/724cb0c4-4452-4bba-96cf-24881f8991a0/download42fd4ad1e89814f5e4a476b409eb708cMD52LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-83196https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/7ca2540a-7004-4823-900b-d6f58bc2dd6d/downloade30e9215131d99561d40d6b0abbe9badMD53THUMBNAILEstrategias empresariales y cadena de valor en mercados sostenibles_Una revisión teórica.pdf.jpgEstrategias empresariales y cadena de valor en mercados sostenibles_Una revisión teórica.pdf.jpgimage/jpeg27045https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/d078d604-1225-44a0-ad40-66abf8dae30b/downloadf5a83ba34034bfbe80d6bb1006b23366MD54TEXTEstrategias empresariales y cadena de valor en mercados sostenibles_Una revisión teórica.pdf.txtEstrategias empresariales y cadena de valor en mercados sostenibles_Una revisión teórica.pdf.txttext/plain55815https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/7e53806c-6981-4e42-af15-69532e7d759a/download14c8cfe793b4396bce36dbbec98bfd2cMD5511323/8929oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/89292024-09-17 11:05:11.732http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/CC0 1.0 Universalopen.accesshttps://repositorio.cuc.edu.coRepositorio de la Universidad de la Costa CUCrepdigital@cuc.edu.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 |