Simulación de juegos y tic para aprender teoría de conjunto
The theme studied in this research was the simulation of games with the use of ICT for the learning of set theory, because it is very relevant in the academic field and in which many students have learning difficulties. The objective that guided this research was to verify the contributions of the g...
- Autores:
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García García, Jorge Luis
Villa Solano, Oscar David
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2021
- Institución:
- Corporación Universidad de la Costa
- Repositorio:
- REDICUC - Repositorio CUC
- Idioma:
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- OAI Identifier:
- oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/8413
- Acceso en línea:
- https://hdl.handle.net/11323/8413
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- Palabra clave:
- Learning mathematics
Set theory
TIC
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Game simulation
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The theme studied in this research was the simulation of games with the use of ICT for the learning of set theory, because it is very relevant in the academic field and in which many students have learning difficulties. The objective that guided this research was to verify the contributions of the game simulation method, supported by information and communication technologies, as a pedagogical strategy to improve the learning of set theory in 5th grade students of the District Educational Institution. Luís Carlos Galán Sarmiento from Barranquilla. The positivist empirical method approach was worked on, from the quantitative paradigm and quasiexperimental design. We worked with a population of 25 students and four instruments were used to collect the information: Instrument 1: student-questionnaire, Instrument 2: teacher-questionnaire, Instrument 3: class observer, Instrument 4: outcome indicators; The simulation of games was applied and the information was processed. At the end of the research process, it was found that there was an improvement in the students' learning of set theory and therefore in their academic performance, after applying the game simulation strategy through TIC. |
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Inciarte González, AliciaGarcía García, Jorge LuisVilla Solano, Oscar David2021-06-26T14:01:51Z2021-06-26T14:01:51Z2021https://hdl.handle.net/11323/8413Corporación Universidad de la CostaREDICUC - Repositorio CUChttps://repositorio.cuc.edu.co/The theme studied in this research was the simulation of games with the use of ICT for the learning of set theory, because it is very relevant in the academic field and in which many students have learning difficulties. The objective that guided this research was to verify the contributions of the game simulation method, supported by information and communication technologies, as a pedagogical strategy to improve the learning of set theory in 5th grade students of the District Educational Institution. Luís Carlos Galán Sarmiento from Barranquilla. The positivist empirical method approach was worked on, from the quantitative paradigm and quasiexperimental design. We worked with a population of 25 students and four instruments were used to collect the information: Instrument 1: student-questionnaire, Instrument 2: teacher-questionnaire, Instrument 3: class observer, Instrument 4: outcome indicators; The simulation of games was applied and the information was processed. At the end of the research process, it was found that there was an improvement in the students' learning of set theory and therefore in their academic performance, after applying the game simulation strategy through TIC.La temática estudiada en esta investigación fue la simulación de juegos con el uso de la TIC para el aprendizaje de la teoría de conjunto, porque es muy relevante en el ámbito académico y en la que muchos estudiantes presentan dificultades en el aprendizaje. El objetivo que orientó esta investigación fue comprobar los aportes del método simulación de juegos, soportado en las tecnologías de la información y la comunicación, como estrategia pedagógica para mejorar el aprendizaje de la teoría de conjuntos en los estudiantes del grado 5o de la Institución Educativa Distrital Luís Carlos Galán Sarmiento de Barranquilla. Se trabajó el enfoque método empírico positivista, desde el paradigma cuantitativo y diseño cuasi experimental. Se trabajó con una población de 25 estudiantes y se utilizaron cuatro instrumentos para recolectar la información: Instrumento 1: cuestionario-estudiante, Instrumento 2: cuestionariodocente, Instrumento 3: observador de clase, Instrumento 4: indicadores de resultados; se aplicó la simulación de juegos y se procesó la información. Al finalizar el proceso de investigación se comprobó que hubo una mejoría en el aprendizaje de la teoría de conjuntos de los alumnos y por ende en su rendimiento académico, después de aplicada la estrategia de simulación de juegos a través de las TIC.García García, Jorge LuisVilla Solano, Oscar Davidapplication/pdfspaCorporación Universidad de la CostaMaestría en EducaciónAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Learning mathematicsSet theoryTICStrategyGame simulationAprendizaje de las matemáticasTeoría de conjuntosEstrategiaSimulación de JuegosSimulación de juegos y tic para aprender teoría de conjuntoTrabajo de grado - MaestríaTextinfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://purl.org/redcol/resource_type/TMinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionAcosta, M. (2020). Fortalecimiento del pensamiento aleatorio desde la resolución de herramienta informática (BLOG) en estudiantes de quinto grado de la Institución Educativa Técnica Turística Simón Bolívar de Puerto Colombia, Atlántico. Recuperado de:https://repository.unad.edu.co/bitstream/handle/10596/34965/miacostad.pdf?sequence =1&isAllowed=yAlbarracín, L., Hernández, A., & Gorgorió, N. (2017). Los videojuegos como objeto de investigación incipiente en Educación Matemática. Modelling in Science Education and Learning, 10(1), 53-72. Recuperado de: file:///C:/Users/Usuario/Downloads/document.pdf.Albarracín, D. Romero. & Díaz. (2019). Desarrollo de una estrategia pedagógica para la enseñanza y aprendizaje de matemáticas dirigida a estudiantes de básica primaria del instituto educativo tomas Vásquez rodríguez de paipa-boyacá. In V Congreso Internacional de Investigación y Pedagogía. Recuperado de: file:///C:/Users/User/Downloads/nacional%3B,%20paipa%20boyac%C3%A0.pdfAlvites, G. (2017). 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