Estrategias didácticas y competencias específicas del programa MVZ UNIPAZ, respecto a resultados de las pruebas Saber Pro

In 2016, 2017 and 2018, the results of the Saber Pro State Tests yielded data located below the national average, in response to this situation, the Veterinary Medicine and Zootechnics (MVZ) program of the University Institute of La Paz ( UNIPAZ) has been developing improvements in the didactic stra...

Full description

Autores:
Romero Cárdenas, Elkin Orlando
Rodríguez Moreno, Juan Diego
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2020
Institución:
Corporación Universidad de la Costa
Repositorio:
REDICUC - Repositorio CUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/7053
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/11323/7053
https://repositorio.cuc.edu.co/
Palabra clave:
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Generic competences
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Estrategias didácticas
Competencias genéricas
Pruebas saber pro
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description In 2016, 2017 and 2018, the results of the Saber Pro State Tests yielded data located below the national average, in response to this situation, the Veterinary Medicine and Zootechnics (MVZ) program of the University Institute of La Paz ( UNIPAZ) has been developing improvements in the didactic strategies that favor overcoming this situation, this motivated this study, which set as a general objective to analyze the didactic strategies applied in the Program of Veterinary Medicine and Animal Husbandry of UNIPAZ, facing the demands of competences specific to the professional training of the career. A qualitative and quantitative mixed or complementary study was carried out, which led to the following conclusions: the actors consider that the didactic strategies used in the UNIPAZ MVZ program to achieve the competences are not adequate, the students do not They are prepared to carry out academic work under these strategies and these are not consistent with generic reading and critical thinking skills, written communication, and teamwork, which does not generate a good basis for specific skills; On the part of the teachers, it was evident that they concentrate on their area of knowledge, however, there is not a good development of the specific competences. It is necessary to work on the training of teachers and the monitoring of their pedagogical action.
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A qualitative and quantitative mixed or complementary study was carried out, which led to the following conclusions: the actors consider that the didactic strategies used in the UNIPAZ MVZ program to achieve the competences are not adequate, the students do not They are prepared to carry out academic work under these strategies and these are not consistent with generic reading and critical thinking skills, written communication, and teamwork, which does not generate a good basis for specific skills; On the part of the teachers, it was evident that they concentrate on their area of knowledge, however, there is not a good development of the specific competences. It is necessary to work on the training of teachers and the monitoring of their pedagogical action.En los años 2016, 2017 y 2018, los resultados de las Pruebas de Estado Saber Pro arrojaron datos ubicados por debajo de la media nacional, como respuesta a esta situación el programa de Medicina Veterinaria y Zootecnia (MVZ) del Instituto Universitario de la Paz (UNIPAZ) ha venido desarrollando mejoras en las estrategias didácticas que favorezcan el superar esta situación, esto motivó este estudio, que se fijó como objetivo general analizar las estrategias didácticas aplicadas en el Programa de Medicina Veterinaria y Zootecnia de UNIPAZ, frente a las exigencias de competencias específicas de la formación profesional de la carrera. Se realizó un estudio mixto o complementario de naturaleza cuali-cuantitativa, que permitió llegar a las siguientes conclusiones: los actores consideran que las estrategias didácticas empleadas en el programa de MVZ de UNIPAZ para el logro de las competencias no son las adecuadas. Los estudiantes no logran preparación para desarrollar el trabajo académico bajo dichas estrategias y éstas no son coherentes con las competencias genéricas de lectura y pensamiento crítico, la comunicación escrita y el trabajo en equipo, lo que no genera una buena base para las competencias específicas; por parte de los docentes se evidenció que se concentran en su área de conocimiento, sin embargo, no hay un buen desarrollo de las competencias específicas. Es necesario trabajar en la capacitación de los docentes y en el seguimiento de su acción pedagógica.Romero Cárdenas, Elkin OrlandoRodríguez Moreno, Juan DiegospaCorporación Universidad de la CostaMaestría en EducaciónAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Didactic strategiesGeneric competencesPro-knowledge testsEstrategias didácticasCompetencias genéricasPruebas saber proEstrategias didácticas y competencias específicas del programa MVZ UNIPAZ, respecto a resultados de las pruebas Saber ProTrabajo de grado - MaestríaTextinfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://purl.org/redcol/resource_type/TMinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionAltamar, L., & Martínez, J. (2016). Repositorio Universidad de la Costa. Obtenido de http://repositorio.cuc.edu.co/bitstream/handle/11323/570/32%20836%20286%20- 1%20140%20829%20513.pdf?sequence=1&isAllowed=yArea, M. 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