Innovación y Transformación Digital en la Educación en Salud: Oportunidades para Impulsar el Desarrollo Tecnológico en la Formación de los Futuros Profesionales

Introducción: La transformación digital se ha convertido en un factor clave para la modernización de los sistemas de salud y la educación a nivel global. A pesar de su potencial transformador, persisten desigualdades en el acceso a tecnología y educación digital, especialmente en países de ingresos...

Full description

Autores:
Picón-Jaimes, Yelson Alejandro
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2024
Institución:
Corporación Universidad de la Costa
Repositorio:
REDICUC - Repositorio CUC
Idioma:
eng
OAI Identifier:
oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/13907
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/11323/13907
https://doi.org/10.17981/ingecuc.20.2.2024.10
Palabra clave:
Digital Health
Health Sciences
Health Education
Interprofessional Education
Technology and Innovation Management
Salud Digital
Gestión de Ciencia
Tecnología e Innovación en Salud
Educación en Salud
Educación Interprofesional
Rights
openAccess
License
Inge CuC - 2024
id RCUC2_392925d3fb474cbe8ac5d0165751a7d7
oai_identifier_str oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/13907
network_acronym_str RCUC2
network_name_str REDICUC - Repositorio CUC
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Innovación y Transformación Digital en la Educación en Salud: Oportunidades para Impulsar el Desarrollo Tecnológico en la Formación de los Futuros Profesionales
dc.title.translated.eng.fl_str_mv Innovation and Digital Transformation in Health Education: Opportunities to Drive Technological Development in the Training of Future Professionals
title Innovación y Transformación Digital en la Educación en Salud: Oportunidades para Impulsar el Desarrollo Tecnológico en la Formación de los Futuros Profesionales
spellingShingle Innovación y Transformación Digital en la Educación en Salud: Oportunidades para Impulsar el Desarrollo Tecnológico en la Formación de los Futuros Profesionales
Digital Health
Health Sciences
Health Education
Interprofessional Education
Technology and Innovation Management
Salud Digital
Gestión de Ciencia
Tecnología e Innovación en Salud
Educación en Salud
Educación Interprofesional
title_short Innovación y Transformación Digital en la Educación en Salud: Oportunidades para Impulsar el Desarrollo Tecnológico en la Formación de los Futuros Profesionales
title_full Innovación y Transformación Digital en la Educación en Salud: Oportunidades para Impulsar el Desarrollo Tecnológico en la Formación de los Futuros Profesionales
title_fullStr Innovación y Transformación Digital en la Educación en Salud: Oportunidades para Impulsar el Desarrollo Tecnológico en la Formación de los Futuros Profesionales
title_full_unstemmed Innovación y Transformación Digital en la Educación en Salud: Oportunidades para Impulsar el Desarrollo Tecnológico en la Formación de los Futuros Profesionales
title_sort Innovación y Transformación Digital en la Educación en Salud: Oportunidades para Impulsar el Desarrollo Tecnológico en la Formación de los Futuros Profesionales
dc.creator.fl_str_mv Picón-Jaimes, Yelson Alejandro
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Picón-Jaimes, Yelson Alejandro
dc.subject.eng.fl_str_mv Digital Health
Health Sciences
Health Education
Interprofessional Education
Technology and Innovation Management
topic Digital Health
Health Sciences
Health Education
Interprofessional Education
Technology and Innovation Management
Salud Digital
Gestión de Ciencia
Tecnología e Innovación en Salud
Educación en Salud
Educación Interprofesional
dc.subject.spa.fl_str_mv Salud Digital
Gestión de Ciencia
Tecnología e Innovación en Salud
Educación en Salud
Educación Interprofesional
description Introducción: La transformación digital se ha convertido en un factor clave para la modernización de los sistemas de salud y la educación a nivel global. A pesar de su potencial transformador, persisten desigualdades en el acceso a tecnología y educación digital, especialmente en países de ingresos bajos y medianos, lo que impacta la preparación de los futuros profesionales de la salud. Objetivo: Explorar las brechas, desafíos y oportunidades actuales en la integración de tecnologías digitales en la educación en salud para impulsar la innovación y preparar a los futuros profesionales para un entorno sanitario avanzado. Métodos: Se realizó un análisis bibliométrico en Scopus para evaluar las tendencias globales y latinoamericanas en investigación sobre salud digital y educación profesional en salud.  Resultados: La investigación global en salud digital ha mostrado un crecimiento exponencial desde 2016, liderada por Estados Unidos y Reino Unido. En América Latina, la producción es limitada, representando solo el 3,13% del total global. Brasil lidera los esfuerzos regionales, aunque persisten disparidades en las contribuciones institucionales y el acceso tecnológico. La educación en salud digital es aún un nicho, con menos de 300 publicaciones globales y solo 16 provenientes de América Latina. Conclusiones: La innovación y transformación digital en la educación en salud representan oportunidades únicas para abordar desigualdades globales y preparar a los profesionales de la salud ante desafíos emergentes. Fortalecer la infraestructura tecnológica, integrar competencias digitales en los currículos y fomentar colaboraciones internacionales son acciones clave para avanzar de manera equitativa en la educación en salud.
publishDate 2024
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-10-21 19:36:40
2024-12-19T08:30:14Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-10-21 19:36:40
2024-12-19T08:30:14Z
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2024-10-21
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.eng.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.content.eng.fl_str_mv Text
dc.type.driver.eng.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.local.eng.fl_str_mv Journal article
dc.type.redcol.eng.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/ART
dc.type.version.eng.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coarversion.eng.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv 0122-6517
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/11323/13907
dc.identifier.url.none.fl_str_mv https://doi.org/10.17981/ingecuc.20.2.2024.10
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.17981/ingecuc.20.2.2024.10
dc.identifier.eissn.none.fl_str_mv 2382-4700
identifier_str_mv 0122-6517
10.17981/ingecuc.20.2.2024.10
2382-4700
url https://hdl.handle.net/11323/13907
https://doi.org/10.17981/ingecuc.20.2.2024.10
dc.language.iso.eng.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.ispartofjournal.spa.fl_str_mv Inge CuC
dc.relation.references.eng.fl_str_mv Stoumpos AI, Kitsios F, Talias MA. Digital Transformation in Healthcare: Technology Acceptance and Its Applications. Int J Environ Res Public Health. 2023; 20(4):3407. doi: 10.3390/ijerph20043407 2. Castiglia P, Dettori M, Arghittu A, Campus G, De Vito D. Use of digital technologies in public health: a narrative review. Acta Biomed. 2023; 94(S3):e2023164. doi: 10.23750/abm.v94iS3.14589. 3. World Health Organization. Global strategy on digital health 2020-2025 [Internet]. [Consulted 5 Dec 2024]. Available in: https://www.who.int/docs/default-source/documents/gs4dhdaa2a9f352b0445bafbc79ca799dce4d.pdf 4. Aulenkamp J, Mikuteit M, Löffler T, Schmidt J. Overview of digital health teaching courses in medical education in Germany in 2020. GMS J Med Educ. 2021; 38(4):Doc80. doi: 10.3205/zma001476 5. Tudor Car L, Poon S, Kyaw BM, Cook DA, Ward V, Atun R, et al. Digital Education for Health Professionals: An Evidence Map, Conceptual Framework, and Research Agenda. J Med Internet Res. 2022; 24(3):e31977. doi: 10.2196/31977 6. Krahe MA, Larkins SL, Adams N. Digital health implementation in Australia: A scientometric review of the research. Digit Health. 2024; 10:20552076241297729. doi: 10.1177/20552076241297729 7. International Labour Organization. Digital Transformation in European Healthcare [Internet]. [Consulted 5 Dec 2024]. Available in: https://www.ilabour.eu/blog/digital-transformation-in-european-healthcare/ 8. Our World in Data. Causes of death, World, 2021 [Internet]. [Consulted 5 Dec 2024]. Available in: https://ourworldindata.org/causes-of-death#all-charts 9. Our World in Data. Deaths by risk factor, World, 2021 [Internet]. [Consulted 5 Dec 2024]. Available in: https://ourworldindata.org/grapher/number-of-deaths-by-risk-factor 10. Chidambaram S, Goh EL. The Effect of Digital Health Intervention on Reducing Cardiovascular Risk. JAMA Cardiol. 2017; 2(3):345-346. doi: 10.1001/jamacardio.2016.4243 11. Our World in Data. Internet [Internet]. [Consulted 5 Dec 2024]. Available in: https://ourworldindata.org/internet#all-charts 12. Stark AL, Geukes C, Dockweiler C. Digital Health Promotion and Prevention in Settings: Scoping Review. J Med Internet Res. 2022; 24(1):e21063. doi: 10.2196/21063 13. De Santis KK, Mergenthal L, Christianson L, Busskamp A, Vonstein C, Zeeb H. Digital Technologies for Health Promotion and Disease Prevention in Older People: Scoping Review. J Med Internet Res. 2023; 25:e43542. doi: 10.2196/43542 14. World Economic Forum. The digital divide between rich and poor countries is growing larger [Internet]. [Consulted 5 Dec 2024]. Available in: https://www.weforum.org/videos/digital-divide-growing/ 15. Lenz S. “More like a support tool”: Ambivalences around digital health from medical developers’ perspective. Big Data & Society. 2021; 8(1). doi: 10.1177/2053951721996733 16. Borges do Nascimento IJ, Abdulazeem H, Vasanthan LT, Martinez EZ, Zucoloto ML, Østengaard L, et al. Barriers and facilitators to utilizing digital health technologies by healthcare professionals. NPJ Digit Med. 2023; 6(1):161. doi: 10.1038/s41746-023-00899-4 17. European Union. COVID-19 and digitalisation [Internet]. [Consulted 5 Dec 2024]. Available in: https://www.eurofound.europa.eu/en/covid-19-and-digitalisation 18. Lozada-Martinez ID, Ealo-Cardona CI, Marrugo-Ortiz AC, Picón-Jaimes YA, Cabrera-Vargas LF, Narvaez-Rojas AR. Meta-research studies in surgery: a field that should be encouraged to assess and improve the quality of surgical evidence. Int J Surg. 2023; 109(6):1823-1824. doi: 10.1097/JS9.0000000000000422 19. Lozada-Martinez ID, Fernández-Gómez MP, Acevedo-Lopez D, Bolaño-Romero MP, Picón-Jaimes YA, Moscote-Salazar LR. What has been researched on monkeypox in Latin America? A brief bibliometric analysis. Travel Med Infect Dis. 2022; 49:102399. doi: 10.1016/j.tmaid.2022.102399 20. Lozada-Martinez ID, Diazgranados-Garcia MC, Castelblanco-Toro S, Anaya JM. Global Research on Centenarians: A Historical and Comprehensive Bibliometric Analysis from 1887 to 2023. Ann Geriatr Med Res. 2024; 28(2):144-155. doi: 10.4235/agmr.24.0043 21. Mayol J. Transformación digital de la educación médica. Innova Medica. 2023; 1:12-14. 22. Competencias digitales clave de los profesionales sanitarios. Educ Med. 2020; 21(5):338-344. 23. Livesay K, Walter R, Petersen S, Abdolkhani R, Zhao L, Butler-Henderson K. Challenges and Needs in Digital Health Practice and Nursing Education Curricula: Gap Analysis Study. JMIR Med Educ. 2024; 10:e54105. doi: 10.2196/54105 24. Ravik M, Aase I, Akerjordet K, Laugaland K, Gonzalez MT. Nurse educators' suggestions for a digital educational resource suitable for undergraduate student nurses' placement studies: Qualitative empirical research. Nurs Open. 2023; 10(8):5433-5445. doi: 10.1002/nop2.1782 25. World Health Organization. Strategic Partners’ Initiative for Data and Digital Health [Internet]. [Consulted 5 Dec 2024]. Available in: https://www.who.int/europe/initiatives/strategic-partners-initiative-for-data-and-digital-health 26. Lozada-Martinez ID, Lozada-Martinez LM, Fiorillo-Moreno O. Leiden manifesto and evidence-based research: Are the appropriate standards being used for the correct evaluation of pluralism, gaps and relevance in medical research? J R Coll Physicians Edinb. 2024; 54(1):4-6.
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv 2
dc.relation.citationvolume.spa.fl_str_mv 20
dc.relation.bitstream.none.fl_str_mv https://revistascientificas.cuc.edu.co/ingecuc/article/download/6193/5482
dc.relation.citationedition.spa.fl_str_mv Núm. 2 , Año 2024 : (Julio-Diciembre)
dc.rights.eng.fl_str_mv Inge CuC - 2024
dc.rights.uri.eng.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.rights.accessrights.eng.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coar.eng.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Inge CuC - 2024
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.eng.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad de la Costa
dc.source.eng.fl_str_mv https://revistascientificas.cuc.edu.co/ingecuc/article/view/6193
institution Corporación Universidad de la Costa
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/47a1bb64-ff15-4a97-8547-7a86a7be7fe0/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 43e0289e930a51bf81e78dfce21bac00
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio de la Universidad de la Costa CUC
repository.mail.fl_str_mv repdigital@cuc.edu.co
_version_ 1828166607888711680
spelling Picón-Jaimes, Yelson Alejandro2024-10-21 19:36:402024-12-19T08:30:14Z2024-10-21 19:36:402024-12-19T08:30:14Z2024-10-210122-6517https://hdl.handle.net/11323/13907https://doi.org/10.17981/ingecuc.20.2.2024.1010.17981/ingecuc.20.2.2024.102382-4700Introducción: La transformación digital se ha convertido en un factor clave para la modernización de los sistemas de salud y la educación a nivel global. A pesar de su potencial transformador, persisten desigualdades en el acceso a tecnología y educación digital, especialmente en países de ingresos bajos y medianos, lo que impacta la preparación de los futuros profesionales de la salud. Objetivo: Explorar las brechas, desafíos y oportunidades actuales en la integración de tecnologías digitales en la educación en salud para impulsar la innovación y preparar a los futuros profesionales para un entorno sanitario avanzado. Métodos: Se realizó un análisis bibliométrico en Scopus para evaluar las tendencias globales y latinoamericanas en investigación sobre salud digital y educación profesional en salud.  Resultados: La investigación global en salud digital ha mostrado un crecimiento exponencial desde 2016, liderada por Estados Unidos y Reino Unido. En América Latina, la producción es limitada, representando solo el 3,13% del total global. Brasil lidera los esfuerzos regionales, aunque persisten disparidades en las contribuciones institucionales y el acceso tecnológico. La educación en salud digital es aún un nicho, con menos de 300 publicaciones globales y solo 16 provenientes de América Latina. Conclusiones: La innovación y transformación digital en la educación en salud representan oportunidades únicas para abordar desigualdades globales y preparar a los profesionales de la salud ante desafíos emergentes. Fortalecer la infraestructura tecnológica, integrar competencias digitales en los currículos y fomentar colaboraciones internacionales son acciones clave para avanzar de manera equitativa en la educación en salud.Introduction: Digital transformation has emerged as a pivotal factor in modernizing health systems and education worldwide. Despite its transformative potential, disparities in access to technology and digital education persist, particularly in low- and middle-income countries, impacting the preparation of future healthcare professionals. Aim: To explore the current gaps, challenges, and opportunities in the integration of digital technologies within health education to drive innovation and prepare future professionals for a digitally advanced healthcare landscape. Methods: A brief bibliometric analysis was conducted using Scopus to assess global and Latin American research trends in digital health and professional health education. Results: Global research on digital health has shown exponential growth since 2016, with the United States and United Kingdom leading production. In Latin America, research remains limited, accounting for only 3.13% of global output. Brazil leads regional efforts, though disparities in institutional contributions and technological access are evident. Digital health education is still a niche, with less than 300 global publications and only 16 originating from Latin America. Conclusions: Innovation and digital transformation in health education present unique opportunities to address global disparities and prepare healthcare professionals for emerging challenges. Strengthening technological infrastructure, integrating digital competencies into curricula, and fostering international collaborations are critical to achieving equitable advancements in health education.application/pdfengUniversidad de la CostaInge CuC - 2024http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessEsta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0.http://purl.org/coar/access_right/c_abf2https://revistascientificas.cuc.edu.co/ingecuc/article/view/6193Digital HealthHealth SciencesHealth EducationInterprofessional EducationTechnology and Innovation ManagementSalud DigitalGestión de CienciaTecnología e Innovación en SaludEducación en SaludEducación InterprofesionalInnovación y Transformación Digital en la Educación en Salud: Oportunidades para Impulsar el Desarrollo Tecnológico en la Formación de los Futuros ProfesionalesInnovation and Digital Transformation in Health Education: Opportunities to Drive Technological Development in the Training of Future ProfessionalsArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Textinfo:eu-repo/semantics/articleJournal articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Inge CuCStoumpos AI, Kitsios F, Talias MA. Digital Transformation in Healthcare: Technology Acceptance and Its Applications. Int J Environ Res Public Health. 2023; 20(4):3407. doi: 10.3390/ijerph20043407 2. Castiglia P, Dettori M, Arghittu A, Campus G, De Vito D. Use of digital technologies in public health: a narrative review. Acta Biomed. 2023; 94(S3):e2023164. doi: 10.23750/abm.v94iS3.14589. 3. World Health Organization. Global strategy on digital health 2020-2025 [Internet]. [Consulted 5 Dec 2024]. Available in: https://www.who.int/docs/default-source/documents/gs4dhdaa2a9f352b0445bafbc79ca799dce4d.pdf 4. Aulenkamp J, Mikuteit M, Löffler T, Schmidt J. Overview of digital health teaching courses in medical education in Germany in 2020. GMS J Med Educ. 2021; 38(4):Doc80. doi: 10.3205/zma001476 5. Tudor Car L, Poon S, Kyaw BM, Cook DA, Ward V, Atun R, et al. Digital Education for Health Professionals: An Evidence Map, Conceptual Framework, and Research Agenda. J Med Internet Res. 2022; 24(3):e31977. doi: 10.2196/31977 6. Krahe MA, Larkins SL, Adams N. Digital health implementation in Australia: A scientometric review of the research. Digit Health. 2024; 10:20552076241297729. doi: 10.1177/20552076241297729 7. International Labour Organization. Digital Transformation in European Healthcare [Internet]. [Consulted 5 Dec 2024]. Available in: https://www.ilabour.eu/blog/digital-transformation-in-european-healthcare/ 8. Our World in Data. Causes of death, World, 2021 [Internet]. [Consulted 5 Dec 2024]. Available in: https://ourworldindata.org/causes-of-death#all-charts 9. Our World in Data. Deaths by risk factor, World, 2021 [Internet]. [Consulted 5 Dec 2024]. Available in: https://ourworldindata.org/grapher/number-of-deaths-by-risk-factor 10. Chidambaram S, Goh EL. The Effect of Digital Health Intervention on Reducing Cardiovascular Risk. JAMA Cardiol. 2017; 2(3):345-346. doi: 10.1001/jamacardio.2016.4243 11. Our World in Data. Internet [Internet]. [Consulted 5 Dec 2024]. Available in: https://ourworldindata.org/internet#all-charts 12. Stark AL, Geukes C, Dockweiler C. Digital Health Promotion and Prevention in Settings: Scoping Review. J Med Internet Res. 2022; 24(1):e21063. doi: 10.2196/21063 13. De Santis KK, Mergenthal L, Christianson L, Busskamp A, Vonstein C, Zeeb H. Digital Technologies for Health Promotion and Disease Prevention in Older People: Scoping Review. J Med Internet Res. 2023; 25:e43542. doi: 10.2196/43542 14. World Economic Forum. The digital divide between rich and poor countries is growing larger [Internet]. [Consulted 5 Dec 2024]. Available in: https://www.weforum.org/videos/digital-divide-growing/ 15. Lenz S. “More like a support tool”: Ambivalences around digital health from medical developers’ perspective. Big Data & Society. 2021; 8(1). doi: 10.1177/2053951721996733 16. Borges do Nascimento IJ, Abdulazeem H, Vasanthan LT, Martinez EZ, Zucoloto ML, Østengaard L, et al. Barriers and facilitators to utilizing digital health technologies by healthcare professionals. NPJ Digit Med. 2023; 6(1):161. doi: 10.1038/s41746-023-00899-4 17. European Union. COVID-19 and digitalisation [Internet]. [Consulted 5 Dec 2024]. Available in: https://www.eurofound.europa.eu/en/covid-19-and-digitalisation 18. Lozada-Martinez ID, Ealo-Cardona CI, Marrugo-Ortiz AC, Picón-Jaimes YA, Cabrera-Vargas LF, Narvaez-Rojas AR. Meta-research studies in surgery: a field that should be encouraged to assess and improve the quality of surgical evidence. Int J Surg. 2023; 109(6):1823-1824. doi: 10.1097/JS9.0000000000000422 19. Lozada-Martinez ID, Fernández-Gómez MP, Acevedo-Lopez D, Bolaño-Romero MP, Picón-Jaimes YA, Moscote-Salazar LR. What has been researched on monkeypox in Latin America? A brief bibliometric analysis. Travel Med Infect Dis. 2022; 49:102399. doi: 10.1016/j.tmaid.2022.102399 20. Lozada-Martinez ID, Diazgranados-Garcia MC, Castelblanco-Toro S, Anaya JM. Global Research on Centenarians: A Historical and Comprehensive Bibliometric Analysis from 1887 to 2023. Ann Geriatr Med Res. 2024; 28(2):144-155. doi: 10.4235/agmr.24.0043 21. Mayol J. Transformación digital de la educación médica. Innova Medica. 2023; 1:12-14. 22. Competencias digitales clave de los profesionales sanitarios. Educ Med. 2020; 21(5):338-344. 23. Livesay K, Walter R, Petersen S, Abdolkhani R, Zhao L, Butler-Henderson K. Challenges and Needs in Digital Health Practice and Nursing Education Curricula: Gap Analysis Study. JMIR Med Educ. 2024; 10:e54105. doi: 10.2196/54105 24. Ravik M, Aase I, Akerjordet K, Laugaland K, Gonzalez MT. Nurse educators' suggestions for a digital educational resource suitable for undergraduate student nurses' placement studies: Qualitative empirical research. Nurs Open. 2023; 10(8):5433-5445. doi: 10.1002/nop2.1782 25. World Health Organization. Strategic Partners’ Initiative for Data and Digital Health [Internet]. [Consulted 5 Dec 2024]. Available in: https://www.who.int/europe/initiatives/strategic-partners-initiative-for-data-and-digital-health 26. Lozada-Martinez ID, Lozada-Martinez LM, Fiorillo-Moreno O. Leiden manifesto and evidence-based research: Are the appropriate standards being used for the correct evaluation of pluralism, gaps and relevance in medical research? J R Coll Physicians Edinb. 2024; 54(1):4-6.220https://revistascientificas.cuc.edu.co/ingecuc/article/download/6193/5482Núm. 2 , Año 2024 : (Julio-Diciembre)OREORE.xmltext/xml2691https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/47a1bb64-ff15-4a97-8547-7a86a7be7fe0/download43e0289e930a51bf81e78dfce21bac00MD5111323/13907oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/139072024-12-19 03:30:15.142http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0Inge CuC - 2024metadata.onlyhttps://repositorio.cuc.edu.coRepositorio de la Universidad de la Costa CUCrepdigital@cuc.edu.co