Análisis de la demanda de transporte no motorizado en estudiantes universitarios: caso Universidad de la Costa

Studies of transport demand are tools currently used to identify and characterize the choice of a way of transporting a given population or sample. First the population identifies itself to study, then a field study is done, then we characterize the social sphere (sex, income, place of residence, pl...

Full description

Autores:
Guerrero Bohórquez, Kevin Daniel
Tipo de recurso:
Trabajo de grado de pregrado
Fecha de publicación:
2015
Institución:
Corporación Universidad de la Costa
Repositorio:
REDICUC - Repositorio CUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/1825
Acceso en línea:
http://hdl.handle.net/11323/1825
https://repositorio.cuc.edu.co/
Palabra clave:
Demanda
Transporte
Población
Estadística
Demand
Transport
Population
Statistics
Rights
openAccess
License
Atribución – No comercial – Compartir igual
id RCUC2_34abd475e05283cab2bbc58d3d820235
oai_identifier_str oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/1825
network_acronym_str RCUC2
network_name_str REDICUC - Repositorio CUC
repository_id_str
dc.title.eng.fl_str_mv Análisis de la demanda de transporte no motorizado en estudiantes universitarios: caso Universidad de la Costa
title Análisis de la demanda de transporte no motorizado en estudiantes universitarios: caso Universidad de la Costa
spellingShingle Análisis de la demanda de transporte no motorizado en estudiantes universitarios: caso Universidad de la Costa
Demanda
Transporte
Población
Estadística
Demand
Transport
Population
Statistics
title_short Análisis de la demanda de transporte no motorizado en estudiantes universitarios: caso Universidad de la Costa
title_full Análisis de la demanda de transporte no motorizado en estudiantes universitarios: caso Universidad de la Costa
title_fullStr Análisis de la demanda de transporte no motorizado en estudiantes universitarios: caso Universidad de la Costa
title_full_unstemmed Análisis de la demanda de transporte no motorizado en estudiantes universitarios: caso Universidad de la Costa
title_sort Análisis de la demanda de transporte no motorizado en estudiantes universitarios: caso Universidad de la Costa
dc.creator.fl_str_mv Guerrero Bohórquez, Kevin Daniel
dc.contributor.advisor.spa.fl_str_mv Gutiérrez, Margareth
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Guerrero Bohórquez, Kevin Daniel
dc.contributor.authorco.spa.fl_str_mv Ahumada Rodríguez, José David
dc.subject.eng.fl_str_mv Demanda
Transporte
Población
Estadística
Demand
Transport
Population
Statistics
topic Demanda
Transporte
Población
Estadística
Demand
Transport
Population
Statistics
description Studies of transport demand are tools currently used to identify and characterize the choice of a way of transporting a given population or sample. First the population identifies itself to study, then a field study is done, then we characterize the social sphere (sex, income, place of residence, place of employment, reason for travel, etc.). and finally statistical data with their preferred modes are determined. In this work we study degree modes of transport used by students and / or employees of the University of the Coast. On the regional and local context of the city, transport modes to study are: bus (includes Transmetro and traditional) car, motorcycle, taxi, walk and as an aggregate study analyzed bicycle. The study of transport demand was made 240 people, of which 60.34% are male and 39.66% female. People ages ranging from 16 to 40 years. The 93.22% live in the city and 7.78% moves from out of town. The mode of transport is the most widely used bus with 82.40% followed by taxi to 9.60%, the car has a share of 5.20%, 1.60% hike one and finally with 1. 20% the bike. After a stated preference survey, ie, simulation of situations of choice, we proceeded to make a prediction models mode of transport, with the existing theory and based on previous studies for the veracity of the study. These models are then compared to what the person chosen and the percentage of assertiveness model was quantified.
publishDate 2015
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2015
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2018-11-26T13:31:12Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2018-11-26T13:31:12Z
dc.type.spa.fl_str_mv Trabajo de grado - Pregrado
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.type.content.spa.fl_str_mv Text
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/TP
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/acceptedVersion
format http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
status_str acceptedVersion
dc.identifier.uri.spa.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11323/1825
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv Corporación Universidad de la Costa
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv REDICUC - Repositorio CUC
dc.identifier.repourl.spa.fl_str_mv https://repositorio.cuc.edu.co/
url http://hdl.handle.net/11323/1825
https://repositorio.cuc.edu.co/
identifier_str_mv Corporación Universidad de la Costa
REDICUC - Repositorio CUC
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.rights.spa.fl_str_mv Atribución – No comercial – Compartir igual
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Atribución – No comercial – Compartir igual
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.program.spa.fl_str_mv Ingeniería Civil
institution Corporación Universidad de la Costa
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/698aeb26-2819-4ca2-96eb-6232ef379ca0/download
https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/01c1f9f1-3f56-419a-81fe-8960cbdba1b7/download
https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/bedf8669-6c27-48a4-b51a-124951f3f788/download
https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/2e670d02-9c90-4eff-9fc7-5362ecdbac2c/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 38f7d4591399ef75ddf2c555227b308c
8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33
13adf4ff9e912cf38896e23c7ff52d7c
9ee211ba5b67e804b00358440118e7c6
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio de la Universidad de la Costa CUC
repository.mail.fl_str_mv repdigital@cuc.edu.co
_version_ 1811760666874216448
spelling Gutiérrez, MargarethGuerrero Bohórquez, Kevin DanielAhumada Rodríguez, José David2018-11-26T13:31:12Z2018-11-26T13:31:12Z2015http://hdl.handle.net/11323/1825Corporación Universidad de la CostaREDICUC - Repositorio CUChttps://repositorio.cuc.edu.co/Studies of transport demand are tools currently used to identify and characterize the choice of a way of transporting a given population or sample. First the population identifies itself to study, then a field study is done, then we characterize the social sphere (sex, income, place of residence, place of employment, reason for travel, etc.). and finally statistical data with their preferred modes are determined. In this work we study degree modes of transport used by students and / or employees of the University of the Coast. On the regional and local context of the city, transport modes to study are: bus (includes Transmetro and traditional) car, motorcycle, taxi, walk and as an aggregate study analyzed bicycle. The study of transport demand was made 240 people, of which 60.34% are male and 39.66% female. People ages ranging from 16 to 40 years. The 93.22% live in the city and 7.78% moves from out of town. The mode of transport is the most widely used bus with 82.40% followed by taxi to 9.60%, the car has a share of 5.20%, 1.60% hike one and finally with 1. 20% the bike. After a stated preference survey, ie, simulation of situations of choice, we proceeded to make a prediction models mode of transport, with the existing theory and based on previous studies for the veracity of the study. These models are then compared to what the person chosen and the percentage of assertiveness model was quantified.Los estudios de demanda de transporte son una herramienta usada actualmente para identificar y caracterizar la elección de un modo de transporte de una población o muestra determinada. Primero se identifica la población a estudiar, luego se realiza un estudio de campo, después caracterizamos el ámbito social (sexo, ingreso, lugar de residencia, lugar de destino, motivo de viaje, etc.). y por ultimo con datos estadístico se determinan sus modos de transporte de preferencia. En este trabajo de grado estudiamos los modos de transporte usados por los estudiantes y/o trabajadores de la Universidad de la Costa. Por el contexto regional y local de la ciudad, los modos de transporte a estudiar son: bus (incluye Transmetro y tradicional) automóvil, moto, taxi, caminata y como un estudio agregado se analizó la bicicleta. El estudio de demanda de transporte se realizó a 240 personas, de las cuales el 60.34 % es hombre y 39.66 % mujer. Las edades de las personas oscilan desde los 16 hasta los 40 años. El 93.22 % viven dentro de la ciudad y el 7.78 % se traslada desde fuera de la ciudad. El modo de transporte de mayor uso es el bus con 82.40 % seguido del taxi con el 9.60%, el automóvil tiene un porcentaje de 5.20 %, la caminata un 1.60 % y por ultimo con 1. 20 % la moto. Después con una encuesta de preferencias declaradas, es decir, simulación de situaciones de elección, procedimos a realizar unos modelos de predicción de modo de transporte, con la teoría existente y con base en estudios anteriores para la veracidad de este estudio. Dichos modelos luego lo comparamos con lo que la persona escogió y se cuantifico el porcentaje de asertividad del modelo.Guerrero Bohórquez, Kevin Daniel-9fbca1b1-c142-4325-a8c8-efad2875fc03-0spaAtribución – No comercial – Compartir igualinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2DemandaTransportePoblaciónEstadísticaDemandTransportPopulationStatisticsAnálisis de la demanda de transporte no motorizado en estudiantes universitarios: caso Universidad de la CostaTrabajo de grado - Pregradohttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fTextinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://purl.org/redcol/resource_type/TPinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionIngeniería CivilPublicationORIGINALPROYECTO DE GRADO Versión Final.pdfPROYECTO DE GRADO Versión Final.pdfapplication/pdf2904185https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/698aeb26-2819-4ca2-96eb-6232ef379ca0/download38f7d4591399ef75ddf2c555227b308cMD51LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81748https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/01c1f9f1-3f56-419a-81fe-8960cbdba1b7/download8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33MD52THUMBNAILPROYECTO DE GRADO Versión Final.pdf.jpgPROYECTO DE GRADO Versión Final.pdf.jpgimage/jpeg23311https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/bedf8669-6c27-48a4-b51a-124951f3f788/download13adf4ff9e912cf38896e23c7ff52d7cMD54TEXTPROYECTO DE GRADO Versión Final.pdf.txtPROYECTO DE GRADO Versión Final.pdf.txttext/plain92762https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/2e670d02-9c90-4eff-9fc7-5362ecdbac2c/download9ee211ba5b67e804b00358440118e7c6MD5511323/1825oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/18252024-09-16 16:39:09.622open.accesshttps://repositorio.cuc.edu.coRepositorio de la Universidad de la Costa CUCrepdigital@cuc.edu.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