Análisis de la demanda de transporte no motorizado en estudiantes universitarios: caso Universidad de la Costa

Studies of transport demand are tools currently used to identify and characterize the choice of a way of transporting a given population or sample. First the population identifies itself to study, then a field study is done, then we characterize the social sphere (sex, income, place of residence, pl...

Full description

Autores:
Guerrero Bohórquez, Kevin Daniel
Tipo de recurso:
Trabajo de grado de pregrado
Fecha de publicación:
2015
Institución:
Corporación Universidad de la Costa
Repositorio:
REDICUC - Repositorio CUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/1825
Acceso en línea:
http://hdl.handle.net/11323/1825
https://repositorio.cuc.edu.co/
Palabra clave:
Demanda
Transporte
Población
Estadística
Demand
Transport
Population
Statistics
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openAccess
License
Atribución – No comercial – Compartir igual
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description Studies of transport demand are tools currently used to identify and characterize the choice of a way of transporting a given population or sample. First the population identifies itself to study, then a field study is done, then we characterize the social sphere (sex, income, place of residence, place of employment, reason for travel, etc.). and finally statistical data with their preferred modes are determined. In this work we study degree modes of transport used by students and / or employees of the University of the Coast. On the regional and local context of the city, transport modes to study are: bus (includes Transmetro and traditional) car, motorcycle, taxi, walk and as an aggregate study analyzed bicycle. The study of transport demand was made 240 people, of which 60.34% are male and 39.66% female. People ages ranging from 16 to 40 years. The 93.22% live in the city and 7.78% moves from out of town. The mode of transport is the most widely used bus with 82.40% followed by taxi to 9.60%, the car has a share of 5.20%, 1.60% hike one and finally with 1. 20% the bike. After a stated preference survey, ie, simulation of situations of choice, we proceeded to make a prediction models mode of transport, with the existing theory and based on previous studies for the veracity of the study. These models are then compared to what the person chosen and the percentage of assertiveness model was quantified.
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On the regional and local context of the city, transport modes to study are: bus (includes Transmetro and traditional) car, motorcycle, taxi, walk and as an aggregate study analyzed bicycle. The study of transport demand was made 240 people, of which 60.34% are male and 39.66% female. People ages ranging from 16 to 40 years. The 93.22% live in the city and 7.78% moves from out of town. The mode of transport is the most widely used bus with 82.40% followed by taxi to 9.60%, the car has a share of 5.20%, 1.60% hike one and finally with 1. 20% the bike. After a stated preference survey, ie, simulation of situations of choice, we proceeded to make a prediction models mode of transport, with the existing theory and based on previous studies for the veracity of the study. These models are then compared to what the person chosen and the percentage of assertiveness model was quantified.Los estudios de demanda de transporte son una herramienta usada actualmente para identificar y caracterizar la elección de un modo de transporte de una población o muestra determinada. Primero se identifica la población a estudiar, luego se realiza un estudio de campo, después caracterizamos el ámbito social (sexo, ingreso, lugar de residencia, lugar de destino, motivo de viaje, etc.). y por ultimo con datos estadístico se determinan sus modos de transporte de preferencia. En este trabajo de grado estudiamos los modos de transporte usados por los estudiantes y/o trabajadores de la Universidad de la Costa. Por el contexto regional y local de la ciudad, los modos de transporte a estudiar son: bus (incluye Transmetro y tradicional) automóvil, moto, taxi, caminata y como un estudio agregado se analizó la bicicleta. El estudio de demanda de transporte se realizó a 240 personas, de las cuales el 60.34 % es hombre y 39.66 % mujer. Las edades de las personas oscilan desde los 16 hasta los 40 años. El 93.22 % viven dentro de la ciudad y el 7.78 % se traslada desde fuera de la ciudad. El modo de transporte de mayor uso es el bus con 82.40 % seguido del taxi con el 9.60%, el automóvil tiene un porcentaje de 5.20 %, la caminata un 1.60 % y por ultimo con 1. 20 % la moto. Después con una encuesta de preferencias declaradas, es decir, simulación de situaciones de elección, procedimos a realizar unos modelos de predicción de modo de transporte, con la teoría existente y con base en estudios anteriores para la veracidad de este estudio. Dichos modelos luego lo comparamos con lo que la persona escogió y se cuantifico el porcentaje de asertividad del modelo.spaAtribución – No comercial – Compartir igualinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2DemandaTransportePoblaciónEstadísticaDemandTransportPopulationStatisticsAnálisis de la demanda de transporte no motorizado en estudiantes universitarios: caso Universidad de la CostaTrabajo de grado - Pregradohttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fTextinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://purl.org/redcol/resource_type/TPinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionIngeniería CivilORIGINALPROYECTO DE GRADO Versión Final.pdfPROYECTO DE GRADO Versión Final.pdfapplication/pdf2904185https://repositorio.cuc.edu.co/bitstream/11323/1825/1/PROYECTO%20DE%20GRADO%20Versi%c3%b3n%20Final.pdf38f7d4591399ef75ddf2c555227b308cMD51open accessLICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81748https://repositorio.cuc.edu.co/bitstream/11323/1825/2/license.txt8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33MD52open accessTHUMBNAILPROYECTO DE GRADO Versión Final.pdf.jpgPROYECTO DE GRADO Versión Final.pdf.jpgimage/jpeg23311https://repositorio.cuc.edu.co/bitstream/11323/1825/4/PROYECTO%20DE%20GRADO%20Versi%c3%b3n%20Final.pdf.jpg13adf4ff9e912cf38896e23c7ff52d7cMD54open accessTEXTPROYECTO DE GRADO Versión Final.pdf.txtPROYECTO DE GRADO Versión Final.pdf.txttext/plain92762https://repositorio.cuc.edu.co/bitstream/11323/1825/5/PROYECTO%20DE%20GRADO%20Versi%c3%b3n%20Final.pdf.txt9ee211ba5b67e804b00358440118e7c6MD55open access11323/1825oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/18252023-12-14 11:32:58.852open accessRepositorio Universidad de La Costabdigital@metabiblioteca.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