Articulación del direccionamiento estratégico con la planificación curricular del nivel de formación media

The curriculum plans the knowledge to train students that contribute to the needs of the context, and requires a strategic direction that develops a profile according to the institutional proposal. Currently there are schools that lack that coherence, such is the case of the I.E. María Auxiliadora,...

Full description

Autores:
Cubillos Fernández, Geminiano
Martínez Cera, Martha Liliana
Tipo de recurso:
Trabajo de grado de pregrado
Fecha de publicación:
2019
Institución:
Corporación Universidad de la Costa
Repositorio:
REDICUC - Repositorio CUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/6003
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/11323/6003
https://repositorio.cuc.edu.co/
Palabra clave:
Curriculum
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Articulation
Currículo
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description The curriculum plans the knowledge to train students that contribute to the needs of the context, and requires a strategic direction that develops a profile according to the institutional proposal. Currently there are schools that lack that coherence, such is the case of the I.E. María Auxiliadora, where an update of the H.I. but they have not yet been included in the curriculum adjustments. Therefore, it is necessary to ensure that these two pillars agree and comply with what is planned in the PEI and the strategic direction. This paper proposes to articulate the curricular planning of the level of medium education and the recent Horizon. This research is descriptive, with a qualitative approach, and a population focused on students of the vocational media of the I.E. María Auxiliadora de Soledad (Atlantic). The techniques and instruments used are: documentary review, non-participant observation, and structured interviews with teachers and teachers. It is expected that through the articulation between curriculum planning and the H.I. the purposes proposed in this research work are reached, which has total viability for its execution in the school, since it has the necessary human and physical resources to carry out said research. Regarding the findings of the state of the joint between the current H.I. and the curricular planning, it is concluded that the school must adjust the curriculum to include integrally, to the institutional horizon who marks the actions of the school and directs its members.
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This research is descriptive, with a qualitative approach, and a population focused on students of the vocational media of the I.E. María Auxiliadora de Soledad (Atlantic). The techniques and instruments used are: documentary review, non-participant observation, and structured interviews with teachers and teachers. It is expected that through the articulation between curriculum planning and the H.I. the purposes proposed in this research work are reached, which has total viability for its execution in the school, since it has the necessary human and physical resources to carry out said research. Regarding the findings of the state of the joint between the current H.I. and the curricular planning, it is concluded that the school must adjust the curriculum to include integrally, to the institutional horizon who marks the actions of the school and directs its members.El currículo planifica los saberes para formar estudiantes que aportaren a las necesidades del contexto, y requiere un direccionamiento estratégico que desarrolle un perfil según la propuesta institucional. Actualmente existen escuelas que carecen de esa coherencia, tal es el caso de la I.E. María Auxiliadora, donde recientemente se realizó una actualización del H.I. pero aún no se han incluido en los ajustes al currículo. Por eso, es necesario lograr que estos dos pilares concuerden y cumplan lo planificado en el PEI y el direccionamiento estratégico. Este trabajo propone articular la planificación curricular del nivel de formación media y el reciente Horizonte. Esta investigación es descriptiva, con enfoque cualitativo, y una población focalizada a los estudiantes de la media vocacional de la I.E. María Auxiliadora de Soledad (Atlántico). Las técnicas e instrumentos utilizados son: revisión documental, observación no participante, y entrevistas estructuradas a docentes y directivos docentes. Se espera que a través de la articulación entre planificación curricular y el H.I. se alcancen los fines propuestos en el presente trabajo investigativo, el cual cuenta con total viabilidad para su ejecución en la escuela, ya que tiene los recursos humanos y físicos necesarios para realizar dicha investigación. En cuanto a los hallazgos del estado de la articulación entre el actual H.I. y la planificación curricular, se concluye que la escuela debe ajustar el currículo para incluir integralmente, al horizonte institucional quien marca el accionar de la escuela y direcciona a sus integrantes.Cubillos Fernández, GeminianoMartínez Cera, Martha LilianaspaUniversidad de la CostaMaestría en Educación - Modalidad VirtualAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2CurriculumPlanningInstitutional horizonStrategic directionArticulationCurrículoPlanificaciónHorizonte institucionalDireccionamiento estratégicoArticulaciónArticulación del direccionamiento estratégico con la planificación curricular del nivel de formación mediaTrabajo de grado - Pregradohttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fTextinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://purl.org/redcol/resource_type/TPinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionAcuña, C. 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