Análisis relacional de competencias ciudadanas y el capital social en estudiantes de 9° a 11° de Soledad y Barranquilla

This research seeks to establish a relationship between citizen skills and social capital in students from 9th to 11th grades in the district and private educational institutions of the city of Barranquilla and its metropolitan area. The method of this research contemplates a retrospective ex post f...

Full description

Autores:
Morales Cuadro, Aldair Ricardo
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2019
Institución:
Corporación Universidad de la Costa
Repositorio:
REDICUC - Repositorio CUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/6128
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/11323/6128
https://repositorio.cuc.edu.co/
Palabra clave:
Citizen skills
Social capital
School context
Competencias ciudadanas
Capital social
Contexto escolar
Rights
openAccess
License
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description This research seeks to establish a relationship between citizen skills and social capital in students from 9th to 11th grades in the district and private educational institutions of the city of Barranquilla and its metropolitan area. The method of this research contemplates a retrospective ex post facto and correlational type design, which included the participation of 793 students distributed in 7 educational institutions in the city of Barranquilla and its metropolitan area. The analysis is performed using a Pearson correlation. The main findings show that there is a statistically significant relationship between most of the dimensions of the study variables except for two. It is concluded that citizen competences and social capital are related in a statistically meaningful way and that they can be implemented in future research as components to develop psychosocial intervention strategies in communities.
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spelling Cardozo Rusinque, Aura Alicia1e0e94c0ef3367ce4db893bff3b4d4b5-1Morales Cuadro, Aldair Ricardo0f2768b36c2fae63b83e766a599aa81d2020-03-19T21:25:28Z2020-03-19T21:25:28Z2019https://hdl.handle.net/11323/6128Corporación Universidad de la CostaREDICUC - Repositorio CUChttps://repositorio.cuc.edu.co/This research seeks to establish a relationship between citizen skills and social capital in students from 9th to 11th grades in the district and private educational institutions of the city of Barranquilla and its metropolitan area. The method of this research contemplates a retrospective ex post facto and correlational type design, which included the participation of 793 students distributed in 7 educational institutions in the city of Barranquilla and its metropolitan area. The analysis is performed using a Pearson correlation. The main findings show that there is a statistically significant relationship between most of the dimensions of the study variables except for two. It is concluded that citizen competences and social capital are related in a statistically meaningful way and that they can be implemented in future research as components to develop psychosocial intervention strategies in communities.La presente investigación busca establecer la relación que existe entre las competencias ciudadanas y el capital social en los estudiantes de 9° a 11° en las instituciones educativas distritales y privadas de la ciudad de Barranquilla y su área metropolitana. El método de esta investigación contempla un diseño de tipo ex post facto retrospectivo de corte correlacional, el cual contó con la participación de muestra de 793 estudiantes distribuidos en 7 instituciones educativas de la ciudad de barranquilla y su área metropolitana. El análisis se realiza mediante una correlación de Pearson. Los principales hallazgos permiten evidenciar que existe una relación estadísticamente significativa entre la mayoría de las dimensiones de las variables de estudio. Se concluye que las dimensiones competencias ciudadanas y el capital social se relacionan de una manera estadísticamente significativa y que podrían ser implementados en futuras investigaciones como componentes para desarrollar estrategias de intervención psicosocial en las comunidades.spaUniversidad de la CostaMaestría en Psicologíahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Citizen skillsSocial capitalSchool contextCompetencias ciudadanasCapital socialContexto escolarAnálisis relacional de competencias ciudadanas y el capital social en estudiantes de 9° a 11° de Soledad y BarranquillaTrabajo de grado - MaestríaTextinfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://purl.org/redcol/resource_type/TMinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionAbate, A., Marshall, K., Sharp, C., & Venta, A. (2017). Trauma and Aggression: Investigating the Mediating Role of Mentalizing in Female and Male Inpatient Adolescents. 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