Fuentes de financiamiento de las micro y pequeñas empresas familiares del sector confección de Barranquilla

Companies continue to search for economic resources to maintain their operations or to increase production levels and grow, however, this has become a challenge that often ends in the decline of business activities, especially in the smaller ones. Under these considerations, this study analyzes the...

Full description

Autores:
Barrios Barrios, Jaime Rafael
Núñez Sarmiento, Oscar Alberto
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Corporación Universidad de la Costa
Repositorio:
REDICUC - Repositorio CUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
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Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/11323/9019
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Palabra clave:
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description Companies continue to search for economic resources to maintain their operations or to increase production levels and grow, however, this has become a challenge that often ends in the decline of business activities, especially in the smaller ones. Under these considerations, this study analyzes the sources of financing used by micro and small family businesses in the clothing sector of Barranquilla - Colombia. For this, a descriptive cross-sectional methodology was used, with a field design, applying a questionnaire of 27 items to owners or administrators of 93 economic entities. The results reveal that: a) 86.7% of the entities have been operating for less than 10 years. b) 68.9% of the businesses are in the hands of the first generation of the family. c) In the short term, 71.1% of the sector uses its own resources to finance itself (savings or reinvestment of profits), as well as external loans (family, friends and informal loans). d) In the long term, 22.2% is financed again with own resources, external and bank loans, ruling out the issuance of shares, bonds and leases. It is concluded that these micro and small companies are new to the market, with survival problems, without greater support from public or private institutions that promise funds for small enterprises, so strategies must be considered to finance the normal development of operations and motorize their growth, taking advantage of the family bond that characterizes them to ensure their continuity in the sector.
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The results reveal that: a) 86.7% of the entities have been operating for less than 10 years. b) 68.9% of the businesses are in the hands of the first generation of the family. c) In the short term, 71.1% of the sector uses its own resources to finance itself (savings or reinvestment of profits), as well as external loans (family, friends and informal loans). d) In the long term, 22.2% is financed again with own resources, external and bank loans, ruling out the issuance of shares, bonds and leases. It is concluded that these micro and small companies are new to the market, with survival problems, without greater support from public or private institutions that promise funds for small enterprises, so strategies must be considered to finance the normal development of operations and motorize their growth, taking advantage of the family bond that characterizes them to ensure their continuity in the sector.Las empresas mantienen en la búsqueda de recursos económicos para conservar sus operaciones o para incrementar los niveles de producción y crecer, no obstante, esto se ha convertido en un desafío que muchas veces termina en el declive de las actividades de los negocios, sobre todo en los de menor tamaño. Bajo estas consideraciones, este estudio analiza las fuentes de financiamiento utilizadas por las micro y pequeñas empresas familiares del sector confección de Barranquilla – Colombia. Para ello, se empleó una metodología descriptiva de corte transversal, con un diseño de campo, aplicando un cuestionario de 27 ítems a propietarios o administradores de 93 entidades económicas. Los resultados develan que: a) 86,7% de las entidades tiene menos de 10 años operando. b) 68,9% de los negocios se encuentra en manos de la primera generación familiar. c) A corto plazo el 71,1% del sector utiliza recursos propios para financiarse (ahorros o reinversión de utilidades), así como préstamos externos (familiares, amigos y de tipo informal). d) A largo plazo el 22,2% se financia nuevamente con recursos propios, préstamos externos y bancarios, descartando la emisión de acciones, bonos y arrendamiento. Se concluye, que estas micro y pequeñas empresas son nuevas en el mercado, con problemas de supervivencia, sin mayor apoyo de instituciones públicas o privadas que prometen fondos para pequeños emprendimientos, por lo que deben plantearse estrategias para financiar el normal desarrollo de las operaciones y motorizar su crecimiento, aprovechando el vínculo familiar que las caracteriza para asegurar su continuidad en el sector.Barrios Barrios, Jaime RafaelNúñez Sarmiento, Oscar Albertoapplication/pdfspaCorporación Universidad de la CostaMaestría en AdministraciónAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Funding sourcesFamily businessesClothing sectorShort termLong termFuentes de financiamientoEmpresas familiaresSector confecciónCorto plazoLargo plazoFuentes de financiamiento de las micro y pequeñas empresas familiares del sector confección de BarranquillaTrabajo de grado - MaestríaTextinfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://purl.org/redcol/resource_type/TMinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionAcosta de Mavárez, A., Molina Quiroz, C. A., Andino Chancay, T. S., y Rodríguez López, V. E. (2019). Sistema familiar y continuidad de las empresas familiares. Revista de Ciencias Sociales, 25(4), 265-275.Alcalá, J. (2011). Las empresas de familia en la ciudad de Barranquilla y sus problemas de sucesión. Un enfoque desde la teoría de la Agencia. Económicas CUC, 32(1), 185–198.Arias, F. (2012). El Proyecto de Investigación. Introducción a la Metodología Científica. Sexta Edición. Caracas, Venezuela: Editorial Episteme.Banco Interamericano de Desarrollo, BID (2012). Encuesta: 77% de los bancos en América Latina y Caribe planean aumentar créditos a las pymes. Recuperado de http://www.iadb.org/es/noticias/comunicados-de-prensa/2012-11-19/encuesta-credito para-las-pymes-2012-en-america-latina,10222.htmlBarona Zuluaga, B., y Gómez Mejía, A. (2010). Aspectos conceptuales y empíricos de la financiación de nuevas empresas en Colombia. Cuadernos de Administración, 43, 81-97.Boscán, M., y Molina, B. (2020). 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