Multimodalidad y sostenibilidad en el transporte urbano metropolitano

Thisresearch is based on the development of a proposal for an inte-grated sustainable urban transport system on a metropolitan scale in Barranquilla and a metropolitan node model for the Municipality of Malambo (Colombia). The Metropolitan Area of Barraquilla (AMBQ) in terms of mobility and transpor...

Full description

Autores:
Gómez Narvaez, Adriana
Zarate Barraza, Valeria
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2019
Institución:
Corporación Universidad de la Costa
Repositorio:
REDICUC - Repositorio CUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/5624
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/11323/5624
https://doi.org/10.17981/mod.arq.cuc.22.1.2019.06
https://repositorio.cuc.edu.co/
Palabra clave:
Multimodalidad
Sostenibilidad
Transporte
Movilidad urbana
Red de nodos
Multimodality
Sustainability
Transport
Urban mobility
Network of nodes
Rights
openAccess
License
CC0 1.0 Universal
id RCUC2_0ae8d2bc93ee0fd1b0184c88510c7c0e
oai_identifier_str oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/5624
network_acronym_str RCUC2
network_name_str REDICUC - Repositorio CUC
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Multimodalidad y sostenibilidad en el transporte urbano metropolitano
dc.title.translated.spa.fl_str_mv Multimodality and sustainability in metropolitan urban transport
title Multimodalidad y sostenibilidad en el transporte urbano metropolitano
spellingShingle Multimodalidad y sostenibilidad en el transporte urbano metropolitano
Multimodalidad
Sostenibilidad
Transporte
Movilidad urbana
Red de nodos
Multimodality
Sustainability
Transport
Urban mobility
Network of nodes
title_short Multimodalidad y sostenibilidad en el transporte urbano metropolitano
title_full Multimodalidad y sostenibilidad en el transporte urbano metropolitano
title_fullStr Multimodalidad y sostenibilidad en el transporte urbano metropolitano
title_full_unstemmed Multimodalidad y sostenibilidad en el transporte urbano metropolitano
title_sort Multimodalidad y sostenibilidad en el transporte urbano metropolitano
dc.creator.fl_str_mv Gómez Narvaez, Adriana
Zarate Barraza, Valeria
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Gómez Narvaez, Adriana
Zarate Barraza, Valeria
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv Multimodalidad
Sostenibilidad
Transporte
Movilidad urbana
Red de nodos
topic Multimodalidad
Sostenibilidad
Transporte
Movilidad urbana
Red de nodos
Multimodality
Sustainability
Transport
Urban mobility
Network of nodes
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv Multimodality
Sustainability
Transport
Urban mobility
Network of nodes
description Thisresearch is based on the development of a proposal for an inte-grated sustainable urban transport system on a metropolitan scale in Barranquilla and a metropolitan node model for the Municipality of Malambo (Colombia). The Metropolitan Area of Barraquilla (AMBQ) in terms of mobility and transport cannot absorb the population that en-ters it every day from the dormitory municipalities, the inefficiency of real public transport leads to a progressive increase in the vehicle fleet, increase in informal transport, increase in travel times, etc.. In order to improve the problem situation the territory is diagnosed applying the Bruce Archer methodology known as Systemic Method and ba-sed on the bibliographic and field information collected an integrated mobility system is designed composed of intermodal and multimodal transport nodes strategically in the study area. The applied design is based on the experiences of metropolitan systems of international transport as in the case of the Metropolitan Region of Santiago de Chile and the Metropolitan Area of Barcelona and national references as the Metropolitan Area of the Aburrá Valley.
publishDate 2019
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2019-11-13T14:25:57Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2019-11-13T14:25:57Z
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2019-07-04
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.content.spa.fl_str_mv Text
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/ART
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/acceptedVersion
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str acceptedVersion
dc.identifier.citation.spa.fl_str_mv Gómez. A. y Zarate, V. (2019). Multimodalidad y sostenibilidad en el transporte urbano metropolitano, MODULO ARQUITECTURA CUC, vol. 22, no. 1, pp. 133-158, 2019. DOI: http://doi.org/10.17981/mod.arq.cuc.22.1.2019.06
dc.identifier.uri.spa.fl_str_mv https://hdl.handle.net/11323/5624
dc.identifier.url.spa.fl_str_mv https://doi.org/10.17981/mod.arq.cuc.22.1.2019.06
dc.identifier.doi.spa.fl_str_mv 10.17981/mod.arq.cuc.22.1.2019.06
dc.identifier.eissn.spa.fl_str_mv 2389-7732
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv Corporación Universidad de la Costa
dc.identifier.pissn.spa.fl_str_mv 0124-6542
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv REDICUC - Repositorio CUC
dc.identifier.repourl.spa.fl_str_mv https://repositorio.cuc.edu.co/
identifier_str_mv Gómez. A. y Zarate, V. (2019). Multimodalidad y sostenibilidad en el transporte urbano metropolitano, MODULO ARQUITECTURA CUC, vol. 22, no. 1, pp. 133-158, 2019. DOI: http://doi.org/10.17981/mod.arq.cuc.22.1.2019.06
10.17981/mod.arq.cuc.22.1.2019.06
2389-7732
Corporación Universidad de la Costa
0124-6542
REDICUC - Repositorio CUC
url https://hdl.handle.net/11323/5624
https://doi.org/10.17981/mod.arq.cuc.22.1.2019.06
https://repositorio.cuc.edu.co/
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.ispartofseries.spa.fl_str_mv MÓDULO ARQUITECTURA CUC; Vol. 22 (2019)
dc.relation.ispartofjournal.spa.fl_str_mv MÓDULO ARQUITECTURA CUC
MÓDULO ARQUITECTURA CUC
dc.relation.references.spa.fl_str_mv Gómez (2018). Zarate (2018).
dc.relation.citationendpage.spa.fl_str_mv 158
dc.relation.citationstartpage.spa.fl_str_mv 133
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv 1
dc.relation.citationvolume.spa.fl_str_mv 22
dc.relation.ispartofjournalabbrev.spa.fl_str_mv Módulo Arquitectura CUC
dc.rights.spa.fl_str_mv CC0 1.0 Universal
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv CC0 1.0 Universal
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.extent.spa.fl_str_mv 16 páginas
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Corporación Universidad de la Costa
dc.publisher.place.spa.fl_str_mv Barranquilla
dc.source.spa.fl_str_mv MÓDULO ARQUITECTURA CUC
institution Corporación Universidad de la Costa
dc.source.url.spa.fl_str_mv https://revistascientificas.cuc.edu.co/moduloarquitecturacuc/article/view/2110
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/2a6444c9-33d2-41b0-8f5f-a8d143d6031d/download
https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/70ee0033-e1d8-4985-ae3c-9d8f32cdff51/download
https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/b08ecfde-afed-4fe2-bca4-92510880e4cf/download
https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/e0f6de9e-9e20-478b-a963-5abf5ba76ddd/download
https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/f9e97379-7d7b-485c-8d60-a48b7c64fb66/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 42fd4ad1e89814f5e4a476b409eb708c
8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33
a159f302bab2e547d5df669e59b1be81
a24f092306ea3e77ad8d978401d1be74
0f535fb55253929704824e2acf87c454
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio de la Universidad de la Costa CUC
repository.mail.fl_str_mv repdigital@cuc.edu.co
_version_ 1831932237367476224
spelling Gómez Narvaez, AdrianaZarate Barraza, Valeria2019-11-13T14:25:57Z2019-11-13T14:25:57Z2019-07-04Gómez. A. y Zarate, V. (2019). Multimodalidad y sostenibilidad en el transporte urbano metropolitano, MODULO ARQUITECTURA CUC, vol. 22, no. 1, pp. 133-158, 2019. DOI: http://doi.org/10.17981/mod.arq.cuc.22.1.2019.06https://hdl.handle.net/11323/5624https://doi.org/10.17981/mod.arq.cuc.22.1.2019.0610.17981/mod.arq.cuc.22.1.2019.062389-7732Corporación Universidad de la Costa0124-6542REDICUC - Repositorio CUChttps://repositorio.cuc.edu.co/Thisresearch is based on the development of a proposal for an inte-grated sustainable urban transport system on a metropolitan scale in Barranquilla and a metropolitan node model for the Municipality of Malambo (Colombia). The Metropolitan Area of Barraquilla (AMBQ) in terms of mobility and transport cannot absorb the population that en-ters it every day from the dormitory municipalities, the inefficiency of real public transport leads to a progressive increase in the vehicle fleet, increase in informal transport, increase in travel times, etc.. In order to improve the problem situation the territory is diagnosed applying the Bruce Archer methodology known as Systemic Method and ba-sed on the bibliographic and field information collected an integrated mobility system is designed composed of intermodal and multimodal transport nodes strategically in the study area. The applied design is based on the experiences of metropolitan systems of international transport as in the case of the Metropolitan Region of Santiago de Chile and the Metropolitan Area of Barcelona and national references as the Metropolitan Area of the Aburrá Valley.La presente investigación esta basada en el desarrollo de una propuesta para un sistema integrado de transporte urbano sostenible de escala metropolitana en Barranquilla y un modelo de nodo metropolitano para el Municipio de Malambo (Colombia). El Área Metropolitana de Barra-quilla (AMBQ) en temas de movilidad y transporte no puede absorber la población que día a día ingresa a ella de los municipios dormitorios, la ineficiencia de transporte público real conlleva al aumento progresivo en el parque automotor, aumento del transporte informal, aumento de los tiempos de recorrido, etc. Con el fin de mejorar la situación pro-blema se diagnostica el territorio aplicando la metodología del Bruce Archer conocida como Método Sistémico y con base en la información bibliográfica y de campo recolectada se diseña un sistema integrado de movilidad compuesto por nodos intermodales y multimodales de trans-porte estratégicamente en la zona de estudio. El diseño aplicado esta basado en las experiencias de sistemas metropolitanos de transporte internacional como en el caso de la Región Metropolitana de Santiago de Chile y el Área Metropolitana de Barcelona y referentes nacionales como el Área Metropolitana del Valle de Aburrá.Gómez Narvaez, AdrianaZarate Barraza, Valeria16 páginasapplication/pdfspaCorporación Universidad de la CostaBarranquillaMÓDULO ARQUITECTURA CUC; Vol. 22 (2019)MÓDULO ARQUITECTURA CUCMÓDULO ARQUITECTURA CUCGómez (2018). Zarate (2018).158133122Módulo Arquitectura CUCCC0 1.0 UniversalCreative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2MÓDULO ARQUITECTURA CUChttps://revistascientificas.cuc.edu.co/moduloarquitecturacuc/article/view/2110Multimodalidad y sostenibilidad en el transporte urbano metropolitanoMultimodality and sustainability in metropolitan urban transportArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Textinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionMultimodalidadSostenibilidadTransporteMovilidad urbanaRed de nodosMultimodalitySustainabilityTransportUrban mobilityNetwork of nodesPublicationCC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8701https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/2a6444c9-33d2-41b0-8f5f-a8d143d6031d/download42fd4ad1e89814f5e4a476b409eb708cMD52LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81748https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/70ee0033-e1d8-4985-ae3c-9d8f32cdff51/download8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33MD53ORIGINAL2110-Texto del artículo-11918-3-10-20190705.pdf2110-Texto del artículo-11918-3-10-20190705.pdfapplication/pdf4539789https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/b08ecfde-afed-4fe2-bca4-92510880e4cf/downloada159f302bab2e547d5df669e59b1be81MD51THUMBNAIL2110-Texto del artículo-11918-3-10-20190705.pdf.jpg2110-Texto del artículo-11918-3-10-20190705.pdf.jpgimage/jpeg43309https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/e0f6de9e-9e20-478b-a963-5abf5ba76ddd/downloada24f092306ea3e77ad8d978401d1be74MD55TEXT2110-Texto del artículo-11918-3-10-20190705.pdf.txt2110-Texto del artículo-11918-3-10-20190705.pdf.txttext/plain22758https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/f9e97379-7d7b-485c-8d60-a48b7c64fb66/download0f535fb55253929704824e2acf87c454MD5611323/5624oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/56242024-09-17 14:21:29.984http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/CC0 1.0 Universalopen.accesshttps://repositorio.cuc.edu.coRepositorio de la Universidad de la Costa CUCrepdigital@cuc.edu.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