Para mejorar el desempeño académico desde el área de ciencias sociales

Critical thought is one of the ways of thinking about any topic, content or issue. With critical thought, people improve the quality of their own thoughts by grabbing everything considered inherent in the act of thinking and, hence, strengthens their intellectual development. Therefore, we understan...

Full description

Autores:
Salas Contrera, Marinelda Rosa
Quiñonez Alvarez, Beatriz
Tipo de recurso:
Trabajo de grado de pregrado
Fecha de publicación:
2019
Institución:
Corporación Universidad de la Costa
Repositorio:
REDICUC - Repositorio CUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
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Acceso en línea:
http://hdl.handle.net/11323/5922
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Palabra clave:
Critical thought
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description Critical thought is one of the ways of thinking about any topic, content or issue. With critical thought, people improve the quality of their own thoughts by grabbing everything considered inherent in the act of thinking and, hence, strengthens their intellectual development. Therefore, we understand that critical thought allows us to analyse and evaluate the consistency of reasoning, developing certain skills considered as fundamental, such as the ability to interpret thoughts, situations, and information of multiple kinds, not only in the classroom, but also in daily life. This investigation was carried out with the objective of setting up a proposal in order to develop critical thought on students of 7th grade from the I.E. Jesus Maestro of Soledad from the social sciences area to improve their performance academically; in this way, they will be able to overcome the low grades they have been showing academically and scholar repetition detected in the late years. This investigation can be classified as positivist, attending to empiricism, from a quantitative approach, descriptive and transectional; with a finite population, represented by the students, teachers and parents from 7th grade. In order to obtain the information needed, we used a technique based in surveys with questionnaires as instrument. The results allowed us to design pedagogical guidelines for strategies to develop the critical thought from the social sciences area in the 7th-grade students of the institution.
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This investigation was carried out with the objective of setting up a proposal in order to develop critical thought on students of 7th grade from the I.E. Jesus Maestro of Soledad from the social sciences area to improve their performance academically; in this way, they will be able to overcome the low grades they have been showing academically and scholar repetition detected in the late years. This investigation can be classified as positivist, attending to empiricism, from a quantitative approach, descriptive and transectional; with a finite population, represented by the students, teachers and parents from 7th grade. In order to obtain the information needed, we used a technique based in surveys with questionnaires as instrument. The results allowed us to design pedagogical guidelines for strategies to develop the critical thought from the social sciences area in the 7th-grade students of the institution.El pensamiento crítico es el modo de pensar sobre cualquier tema, contenido o problema; con este, la persona mejora la calidad de su pensamiento al apropiarse de todo lo inherente al acto de pensar y de esta manera fortalece su desarrollo intelectual. Se entiende entonces, que el pensamiento crítico permite analizar y evaluar la consistencia de los razonamientos, que desarrolla una serie de habilidades fundamentales como la capacidad para interpretar tanto ideas como situaciones y/o datos de diversa índole, no sólo en el aula sino en el contexto de la vida cotidiana. La presente investigación se desarrolló con el objetivo de fundamentar una propuesta para el desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes de séptimo grado de la I.E. Jesús Maestro de Soledad desde el área de Ciencias Sociales para mejorar el desempeño académico, a fin de superar los bajos índices de rendimiento académico y la repitencia detectados en los últimos años. La investigación se inscribe en el paradigma positivista, es empírica, desde un enfoque cuantitativo, descriptiva y transeccional; con una población finita representada por los estudiantes, docentes y padres de familia de séptimo grado. Para obtener los datos necesarios, se utilizó la técnica de encuestas con aplicación de cuestionarios como instrumento. Los resultados permitieron diseñar lineamientos pedagógicos para las estrategias de desarrollo del pensamiento crítico desde el área de las Ciencias Sociales en estudiantes de séptimo grado de la instituciónspaUniversidad de la CostaMaestría en Educación - Modalidad VirtualAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Critical thoughtAcademic performanceSocial sciencesStudentsTeachersParentsPensamiento críticoDesempeño académicoCiencias socialesEstudiantesDocentesPadres de familiaPara mejorar el desempeño académico desde el área de ciencias socialesTrabajo de grado - Pregradohttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fTextinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://purl.org/redcol/resource_type/TPinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionAcosta González, M. (2015). Habilidades de pensamiento crítico para potenciación de aprendizajes escolares y para la vida. 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