Desarrollo de un videojuego para fortalecer el aprendizaje de un hecho histórico de Colombia

La idea de proyecto fue concebida gracias a experiencias personales en donde no se tenía conocimiento de hechos históricos en Colombia siendo este el país de origen y crianza, situación que se dio gracias a un proceso incompleto de aprendizaje durante el periodo estudiantil, por ello decidimos plant...

Full description

Autores:
Arcila Ibague, Daniel Leonardo
Pineda Vásquez, Zairi Marion
Tipo de recurso:
Trabajo de grado de pregrado
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Fundación Universitaria Konrand Lorenz
Repositorio:
Fundación Universitaria Konrand Lorenz
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.konradlorenz.edu.co:001/5695
Acceso en línea:
https://repositorio.konradlorenz.edu.co/handle/001/5695
Palabra clave:
Aprendizaje interactivo
Contenido educativo
Interactividad
Videojuegos
Game engine
Enseñanza usando videojuegos
Historia de Colombia
Arquitectura gráfica
Rights
License
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0)
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Donde se evidencia aprobación del publico hacia el videojuego en general.The project idea was conceived thanks to personal experiences where there was no knowledge of historical events in Colombia, this being the country of origin and upbringing, a situation that occurred thanks to an incomplete learning process during the student period, therefore we decided to propose the development of a desktop video game that serves as a tool to learn or remember historical events of our country such as the battle of the Boyacá bridge and its antecedents, for which different sources were investigated about learning using video games, these references support the idea of that it is possible to use video games to teach a topic, for this reason, we started the development of the video game through Unity, since it was difficult to get the different assets, we decided to make them ourselves with a template, different programs and a lot of creativity where they are raised and develop characters, animations, mechanics, maps and scenes taking as pr Final product a Build in Unity passed through a test plan and subsequently tested on users, allowing to conclude about its development and semi-structured interviews of the perception of the players, obtaining positive answers to the question: With the video game, were you able to know or remember characteristics of the historical facts showing? Where public approval of the video game in general is evidenced.Ingeniero(a) de SistemasPregradoDesarrollo y arquitectura de software155 páginas: tablas ; ilustracionesapplication/pdfspaBogotá D.C. : Fundación Universitaria Konrad Lorenz, 2021Facultad de Matemáticas e IngenieríasIngeniería de SistemasColombiaAprendizaje interactivoContenido educativoInteractividadVideojuegosGame engineEnseñanza usando videojuegosHistoria de ColombiaArquitectura gráficaDesarrollo de un videojuego para fortalecer el aprendizaje de un hecho histórico de ColombiaTrabajo de grado - Pregradohttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1finfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisTextIcfes, “Balance. así les fue a los estudiantes del país en la prueba Saber 11°: Icfes,” Icfes, 2017. https://www2.icfes.gov.co/inicio/-/asset_publisher/KIDrCFycXolG/blog/balance-asi-les-fue-a-los-estudiantes-del-pais-en-la-prueba-saber-11-icf-3.Gemserk, “SUM para Desarrollo de Videojuegos,” Gemserk. http://www.gemserk.com/sum/.F. H. Sánchez, “Researching, disseminating, teaching: Obstacles and resources for the study of recent history [Investigar, divulgar, ensenãr: Obstáculos y recursos para el estudio de la Historia reciente],” Hist. y Mem., no. 21, pp. 199–232, 2020, doi: 10.19053/20275137.N21.2020.9842.“Colombia | Wiki Uncharted | Fandom,” uncharted.fandom. .B. B. Marklund, R. Rouse, and L. Holloway-Attaway, “Contextualizing Game Literacy: A transhistorical approach to understanding Game-Based Learning environments,” in ACM International Conference Proceeding Series, 2020, doi: 10.1145/3402942.3409610.G. A. González-Valencia, A. Santisteban-Fernández, and J. Pagès-Blanch, “Purposes of the teaching of history in future teachers [Finalidades de la enseñanza de la historia en futuros profesores],” Magis, vol. 13, 2020, doi: 10.11144/Javeriana.m13.fehf.V. Guillén-Nieto and M. Aleson-Carbonell, “Serious games and learning effectiveness: The case of It’s a Deal!,” Comput. 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