Educación y desarrollo humano en América Latina: reflexiones desde la Psicología Cultural
Resumen en ingles y en espanol
- Autores:
- Tipo de recurso:
- article
- Fecha de publicación:
- 2007
- Institución:
- Pontificia Universidad Javeriana
- Repositorio:
- Repositorio Universidad Javeriana
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.javeriana.edu.co:10554/32305
- Acceso en línea:
- http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/387
http://hdl.handle.net/10554/32305
- Palabra clave:
- Education and development; Development programmes; Dropouts-Latin America
Educación y Desarrollo; Programas de desarrollo; deserción escolar-América Latina
- Rights
- openAccess
- License
- Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional
id |
JAVERIANA_db7d3cd082e0d3cce402c465bfd0e565 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.javeriana.edu.co:10554/32305 |
network_acronym_str |
JAVERIANA |
network_name_str |
Repositorio Universidad Javeriana |
repository_id_str |
|
spelling |
Educación y desarrollo humano en América Latina: reflexiones desde la Psicología CulturalEducation and Human Development in Latin America: Some Reflections from the Standpoint of Cultural PsychologyPerinat Maceres, Adolfo; Universidad Autónoma de BarcelonaTarabay Yunes, Fany; Universidad Centro Occidental Lisandro AlvaradoEducation and development; Development programmes; Dropouts-Latin AmericaEducación y Desarrollo; Programas de desarrollo; deserción escolar-América LatinaResumen en ingles y en espanolEconomic programs aimed at improving education in Latin America have failed to deliver the promised results. The assumption that improving pri- mary and secondary education will contribute to the eradication of poverty has discarded that the culture of marginalized social groups reduces the effectiveness of such endeavor. We explore the psychological aspects of culture –the beliefs, values, and meaning systems of any cultural group. We highlight how families living in poverty perceive schooling and its supposed benefits. These attitudes are transmitted to children in the socialization process. Another prevalent problem is the high proportion of adolescents who drop out of school. We look for an explanation in their internal repre- sentations of schoolwork and their motivation for doing it. We conclude that cultural beliefs should be taken into account in the planning of educational programs to aid children and adolescents from poor neighborhoods. They must be adapted to the cultural world of recipient groups.Pontificia Universidad Javeriananullnull2018-02-24T16:02:35Z2020-04-15T18:28:09Z2018-02-24T16:02:35Z2020-04-15T18:28:09Z2007-01-01http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPDFapplication/pdfhttp://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/3872011-27771657-9267http://hdl.handle.net/10554/32305spahttp://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/387/267Universitas Psychologica; Vol. 7, Núm. 3 (2008); 701-710Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2reponame:Repositorio Universidad Javerianainstname:Pontificia Universidad Javerianainstacron:Pontificia Universidad Javeriana2023-03-29T19:25:47Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educación y desarrollo humano en América Latina: reflexiones desde la Psicología Cultural Education and Human Development in Latin America: Some Reflections from the Standpoint of Cultural Psychology |
title |
Educación y desarrollo humano en América Latina: reflexiones desde la Psicología Cultural |
spellingShingle |
Educación y desarrollo humano en América Latina: reflexiones desde la Psicología Cultural Perinat Maceres, Adolfo; Universidad Autónoma de Barcelona Education and development; Development programmes; Dropouts-Latin America Educación y Desarrollo; Programas de desarrollo; deserción escolar-América Latina |
title_short |
Educación y desarrollo humano en América Latina: reflexiones desde la Psicología Cultural |
title_full |
Educación y desarrollo humano en América Latina: reflexiones desde la Psicología Cultural |
title_fullStr |
Educación y desarrollo humano en América Latina: reflexiones desde la Psicología Cultural |
title_full_unstemmed |
Educación y desarrollo humano en América Latina: reflexiones desde la Psicología Cultural |
title_sort |
Educación y desarrollo humano en América Latina: reflexiones desde la Psicología Cultural |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Perinat Maceres, Adolfo; Universidad Autónoma de Barcelona Tarabay Yunes, Fany; Universidad Centro Occidental Lisandro Alvarado |
author |
Perinat Maceres, Adolfo; Universidad Autónoma de Barcelona |
author_facet |
Perinat Maceres, Adolfo; Universidad Autónoma de Barcelona Tarabay Yunes, Fany; Universidad Centro Occidental Lisandro Alvarado |
author_role |
author |
author2 |
Tarabay Yunes, Fany; Universidad Centro Occidental Lisandro Alvarado |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
null null |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Education and development; Development programmes; Dropouts-Latin America Educación y Desarrollo; Programas de desarrollo; deserción escolar-América Latina |
topic |
Education and development; Development programmes; Dropouts-Latin America Educación y Desarrollo; Programas de desarrollo; deserción escolar-América Latina |
description |
Resumen en ingles y en espanol |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-01-01 2018-02-24T16:02:35Z 2018-02-24T16:02:35Z 2020-04-15T18:28:09Z 2020-04-15T18:28:09Z |
dc.type.none.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 Artículo de revista http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/387 2011-2777 1657-9267 http://hdl.handle.net/10554/32305 |
url |
http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/387 http://hdl.handle.net/10554/32305 |
identifier_str_mv |
2011-2777 1657-9267 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/387/267 Universitas Psychologica; Vol. 7, Núm. 3 (2008); 701-710 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
PDF application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Javeriana |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Javeriana |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositorio Universidad Javeriana instname:Pontificia Universidad Javeriana instacron:Pontificia Universidad Javeriana |
instname_str |
Pontificia Universidad Javeriana |
instacron_str |
Pontificia Universidad Javeriana |
institution |
Pontificia Universidad Javeriana |
reponame_str |
Repositorio Universidad Javeriana |
collection |
Repositorio Universidad Javeriana |
_version_ |
1803712819430948864 |