Ciencia y política en tiempos de guerra fría: un examen psicológico de niños españoles en el exilio

During the Second World War, physicians, psychiatrists, social workers, and psychologists developed a growing interest in studying the effect war had on the bodies and minds of children. Many of the observations were carried out in the 1940s in France, Great Britain, and the United States. With resp...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
article
Fecha de publicación:
2014
Institución:
Pontificia Universidad Javeriana
Repositorio:
Repositorio Universidad Javeriana
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.javeriana.edu.co:10554/32620
Acceso en línea:
http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/7270
http://hdl.handle.net/10554/32620
Palabra clave:
España; exilio; trauma; psicología infantil; test
Spain, exile, trauma, child psychology, testing
Rights
openAccess
License
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional
id JAVERIANA_adb848e44f2b2a5ebbdaf1d480c5f868
oai_identifier_str oai:repository.javeriana.edu.co:10554/32620
network_acronym_str JAVERIANA
network_name_str Repositorio Universidad Javeriana
repository_id_str
spelling Ciencia y política en tiempos de guerra fría: un examen psicológico de niños españoles en el exilioScience and politics in times of the Cold War: A psychological examination of Spanish children in exileMülberger, Annette; Universitat Autònoma de BarcelonaEspaña; exilio; trauma; psicología infantil; testSpain, exile, trauma, child psychology, testingDuring the Second World War, physicians, psychiatrists, social workers, and psychologists developed a growing interest in studying the effect war had on the bodies and minds of children. Many of the observations were carried out in the 1940s in France, Great Britain, and the United States. With respect to the Spanish youth, no such interest related to the Civil War is known. The present article deals with a psychological study undertaken towards the end of the 1940s in France by a Spanish physician (named A. Piñar) with exiled children and teenagers, a study ignored up to now. The physician aimed at knowing what memories the children had from their experiences of the Civil War and the World War II, as well as evaluating the psychological consequences of these experiences. The study constitutes one of the few examples of a research exposing in a synthetic and clear way the emotional state of the Spanish youth at that time. It is important to situate the study in its scientific and historical context, with a particular focus on the political interests of the author. The physician called for medical and humanitarian attention to young immigrants. However, the historical moment was rather inconvenient for this, due to the new political situation marked by the Cold War.A lo largo de la Segunda Guerra Mundial hubo una preocupación creciente por parte de médicos, psiquiatras, trabajadores sociales y psicólogos por el efecto que podía llegar a tener la guerra en los niños, tanto a nivel orgánico como psíquico. Gran parte de los estudios fueron llevados a cabo en Francia, Gran Bretaña y Estados Unidos, en la década de 1940. Respecto a la población infantil española, no se conocen apenas estudios realizados durante o poco después de la Guerra Civil. El presente artículo trata de una investigación psicológica poco conocida, llevada a cabo a finales de los años de 1940. En ella, un médico examinó niños y jóvenes españoles que vivían en Francia. Quería comprobar los recuerdos que tenían acerca de la Guerra Civil, el exilio y la Segunda Guerra Mundial, así como evaluar hasta qué punto estas experiencias dejaron secuelas psicológicas en los jóvenes. Se trata de una de las pocas investigaciones que muestran, de una forma sintética y clara, cómo estaban anímicamente algunos niños españoles en aquellos años. En el presente artículo expongo, asimismo, el contexto científico e histórico en el que se sitúa dicha investigación. A través de ello quedan claras las intenciones políticas del autor, quién reclamaba una mayor atención médica y humanitaria para los jóvenes exiliados. Sin embargo, el momento histórico era poco propicio. La nueva situación política de la Guerra Fría afectaba el trato que recibían los exiliados en Francia.Pontificia Universidad Javeriananullnull2018-02-24T16:03:19Z2020-04-15T18:25:40Z2018-02-24T16:03:19Z2020-04-15T18:25:40Z2014-06-11http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPDFapplication/pdfhttp://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/727010.11144/Javeriana.upsy13-5.cptg2011-27771657-9267http://hdl.handle.net/10554/32620spahttp://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/7270/10204Universitas Psychologica; Vol. 13, Núm. 5 (2014): Special History of Psychology; 1941-1953Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2reponame:Repositorio Universidad Javerianainstname:Pontificia Universidad Javerianainstacron:Pontificia Universidad Javeriana2023-03-29T19:28:45Z
dc.title.none.fl_str_mv Ciencia y política en tiempos de guerra fría: un examen psicológico de niños españoles en el exilio
Science and politics in times of the Cold War: A psychological examination of Spanish children in exile
title Ciencia y política en tiempos de guerra fría: un examen psicológico de niños españoles en el exilio
spellingShingle Ciencia y política en tiempos de guerra fría: un examen psicológico de niños españoles en el exilio
Mülberger, Annette; Universitat Autònoma de Barcelona
España; exilio; trauma; psicología infantil; test
Spain, exile, trauma, child psychology, testing
title_short Ciencia y política en tiempos de guerra fría: un examen psicológico de niños españoles en el exilio
title_full Ciencia y política en tiempos de guerra fría: un examen psicológico de niños españoles en el exilio
title_fullStr Ciencia y política en tiempos de guerra fría: un examen psicológico de niños españoles en el exilio
title_full_unstemmed Ciencia y política en tiempos de guerra fría: un examen psicológico de niños españoles en el exilio
title_sort Ciencia y política en tiempos de guerra fría: un examen psicológico de niños españoles en el exilio
dc.creator.none.fl_str_mv Mülberger, Annette; Universitat Autònoma de Barcelona
author Mülberger, Annette; Universitat Autònoma de Barcelona
author_facet Mülberger, Annette; Universitat Autònoma de Barcelona
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv null
null
dc.subject.none.fl_str_mv España; exilio; trauma; psicología infantil; test
Spain, exile, trauma, child psychology, testing
topic España; exilio; trauma; psicología infantil; test
Spain, exile, trauma, child psychology, testing
description During the Second World War, physicians, psychiatrists, social workers, and psychologists developed a growing interest in studying the effect war had on the bodies and minds of children. Many of the observations were carried out in the 1940s in France, Great Britain, and the United States. With respect to the Spanish youth, no such interest related to the Civil War is known. The present article deals with a psychological study undertaken towards the end of the 1940s in France by a Spanish physician (named A. Piñar) with exiled children and teenagers, a study ignored up to now. The physician aimed at knowing what memories the children had from their experiences of the Civil War and the World War II, as well as evaluating the psychological consequences of these experiences. The study constitutes one of the few examples of a research exposing in a synthetic and clear way the emotional state of the Spanish youth at that time. It is important to situate the study in its scientific and historical context, with a particular focus on the political interests of the author. The physician called for medical and humanitarian attention to young immigrants. However, the historical moment was rather inconvenient for this, due to the new political situation marked by the Cold War.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-06-11
2018-02-24T16:03:19Z
2018-02-24T16:03:19Z
2020-04-15T18:25:40Z
2020-04-15T18:25:40Z
dc.type.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
Artículo de revista
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/7270
10.11144/Javeriana.upsy13-5.cptg
2011-2777
1657-9267
http://hdl.handle.net/10554/32620
url http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/7270
http://hdl.handle.net/10554/32620
identifier_str_mv 10.11144/Javeriana.upsy13-5.cptg
2011-2777
1657-9267
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/7270/10204
Universitas Psychologica; Vol. 13, Núm. 5 (2014): Special History of Psychology; 1941-1953
dc.rights.none.fl_str_mv Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv PDF
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Javeriana
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Javeriana
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositorio Universidad Javeriana
instname:Pontificia Universidad Javeriana
instacron:Pontificia Universidad Javeriana
instname_str Pontificia Universidad Javeriana
instacron_str Pontificia Universidad Javeriana
institution Pontificia Universidad Javeriana
reponame_str Repositorio Universidad Javeriana
collection Repositorio Universidad Javeriana
_version_ 1803712885542617088