“Esta no es una receta de tarta”: la historicidad como elemento para la comprensión y la transformación de una actividad de gestión de residuos en un hospital universitario de Brasil

This work analyzes how the expansive learning cycle is covered by a work group, from the intervention of a Change Laboratory, held in a waste management activity at a university hospital. The theoretical basis is derived from the Cultural-Historical Activity Theory and documentary research was used...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
article
Fecha de publicación:
2019
Institución:
Pontificia Universidad Javeriana
Repositorio:
Repositorio Universidad Javeriana
Idioma:
eng
OAI Identifier:
oai:repository.javeriana.edu.co:10554/41975
Acceso en línea:
http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/cuadernos_admon/article/view/22392
http://hdl.handle.net/10554/41975
Palabra clave:
Rights
openAccess
License
Derechos de autor 2018 Maurício Donavan Rodrigues Paniza, Marcio Pascoal Cassandre
id JAVERIANA_5e878eb712d8b55208638754c82ad6e0
oai_identifier_str oai:repository.javeriana.edu.co:10554/41975
network_acronym_str JAVERIANA
network_name_str Repositorio Universidad Javeriana
repository_id_str
spelling “Esta no es una receta de tarta”: la historicidad como elemento para la comprensión y la transformación de una actividad de gestión de residuos en un hospital universitario de Brasil“Esta não é uma receita de bolo”: a historicidade como elemento para a compreensão e a transformação de uma atividade de gestão de lixo em um hospital universitário do Brasil“This is not a cake recipe”: Historicity as an element for the understanding and transformation of a waste management activity at a university hospital in BrazilRodrigues Paniza, Maurício DonavanCassandre, Marcio PascoalThis work analyzes how the expansive learning cycle is covered by a work group, from the intervention of a Change Laboratory, held in a waste management activity at a university hospital. The theoretical basis is derived from the Cultural-Historical Activity Theory and documentary research was used as methodology. In the learning movement, the workers realized that the organization of activity was and still is insufficient to meet the demands of the hospital and society. The intervention did not provoke structural transformation in the activity. But the historicity present in the learning experience allowed the apprentices to be aware of themselves and the importance of waste management, either from a functional or a social viewpoint.Pontificia Universidad Javeriana2019-03-26T20:55:14Z2020-04-15T18:02:57Z2019-03-26T20:55:14Z2020-04-15T18:02:57Z2019-01-10http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:eu-repo/semantics/articleArtículo revisado por paresinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPDFapplication/pdfhttp://revistas.javeriana.edu.co/index.php/cuadernos_admon/article/view/2239210.11144/Javeriana.cao31-57.tcrhe1900-72050120-3592http://hdl.handle.net/10554/41975enghttp://revistas.javeriana.edu.co/index.php/cuadernos_admon/article/view/22392/21449Cuadernos de Administración; Vol 31 No 57 (2018); 45 - 77Cuadernos de Administración; Vol. 31 Núm. 57 (2018); 45 - 77Cuadernos de Administración; v. 31 n. 57 (2018); 45 - 77Derechos de autor 2018 Maurício Donavan Rodrigues Paniza, Marcio Pascoal CassandreAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2reponame:Repositorio Universidad Javerianainstname:Pontificia Universidad Javerianainstacron:Pontificia Universidad Javeriana2023-03-29T17:48:36Z
dc.title.none.fl_str_mv “Esta no es una receta de tarta”: la historicidad como elemento para la comprensión y la transformación de una actividad de gestión de residuos en un hospital universitario de Brasil
“Esta não é uma receita de bolo”: a historicidade como elemento para a compreensão e a transformação de uma atividade de gestão de lixo em um hospital universitário do Brasil
“This is not a cake recipe”: Historicity as an element for the understanding and transformation of a waste management activity at a university hospital in Brazil
title “Esta no es una receta de tarta”: la historicidad como elemento para la comprensión y la transformación de una actividad de gestión de residuos en un hospital universitario de Brasil
spellingShingle “Esta no es una receta de tarta”: la historicidad como elemento para la comprensión y la transformación de una actividad de gestión de residuos en un hospital universitario de Brasil
Rodrigues Paniza, Maurício Donavan
title_short “Esta no es una receta de tarta”: la historicidad como elemento para la comprensión y la transformación de una actividad de gestión de residuos en un hospital universitario de Brasil
title_full “Esta no es una receta de tarta”: la historicidad como elemento para la comprensión y la transformación de una actividad de gestión de residuos en un hospital universitario de Brasil
title_fullStr “Esta no es una receta de tarta”: la historicidad como elemento para la comprensión y la transformación de una actividad de gestión de residuos en un hospital universitario de Brasil
title_full_unstemmed “Esta no es una receta de tarta”: la historicidad como elemento para la comprensión y la transformación de una actividad de gestión de residuos en un hospital universitario de Brasil
title_sort “Esta no es una receta de tarta”: la historicidad como elemento para la comprensión y la transformación de una actividad de gestión de residuos en un hospital universitario de Brasil
dc.creator.none.fl_str_mv Rodrigues Paniza, Maurício Donavan
Cassandre, Marcio Pascoal
author Rodrigues Paniza, Maurício Donavan
author_facet Rodrigues Paniza, Maurício Donavan
Cassandre, Marcio Pascoal
author_role author
author2 Cassandre, Marcio Pascoal
author2_role author
description This work analyzes how the expansive learning cycle is covered by a work group, from the intervention of a Change Laboratory, held in a waste management activity at a university hospital. The theoretical basis is derived from the Cultural-Historical Activity Theory and documentary research was used as methodology. In the learning movement, the workers realized that the organization of activity was and still is insufficient to meet the demands of the hospital and society. The intervention did not provoke structural transformation in the activity. But the historicity present in the learning experience allowed the apprentices to be aware of themselves and the importance of waste management, either from a functional or a social viewpoint.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-03-26T20:55:14Z
2019-03-26T20:55:14Z
2019-01-10
2020-04-15T18:02:57Z
2020-04-15T18:02:57Z
dc.type.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
Artículo de revista
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:eu-repo/semantics/article
Artículo revisado por pares
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/cuadernos_admon/article/view/22392
10.11144/Javeriana.cao31-57.tcrhe
1900-7205
0120-3592
http://hdl.handle.net/10554/41975
url http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/cuadernos_admon/article/view/22392
http://hdl.handle.net/10554/41975
identifier_str_mv 10.11144/Javeriana.cao31-57.tcrhe
1900-7205
0120-3592
dc.language.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/cuadernos_admon/article/view/22392/21449
Cuadernos de Administración; Vol 31 No 57 (2018); 45 - 77
Cuadernos de Administración; Vol. 31 Núm. 57 (2018); 45 - 77
Cuadernos de Administración; v. 31 n. 57 (2018); 45 - 77
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2018 Maurício Donavan Rodrigues Paniza, Marcio Pascoal Cassandre
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2018 Maurício Donavan Rodrigues Paniza, Marcio Pascoal Cassandre
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv PDF
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Javeriana
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Javeriana
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositorio Universidad Javeriana
instname:Pontificia Universidad Javeriana
instacron:Pontificia Universidad Javeriana
instname_str Pontificia Universidad Javeriana
instacron_str Pontificia Universidad Javeriana
institution Pontificia Universidad Javeriana
reponame_str Repositorio Universidad Javeriana
collection Repositorio Universidad Javeriana
_version_ 1803712840239939584