“Esta no es una receta de tarta”: la historicidad como elemento para la comprensión y la transformación de una actividad de gestión de residuos en un hospital universitario de Brasil
This work analyzes how the expansive learning cycle is covered by a work group, from the intervention of a Change Laboratory, held in a waste management activity at a university hospital. The theoretical basis is derived from the Cultural-Historical Activity Theory and documentary research was used...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- article
- Fecha de publicación:
- 2019
- Institución:
- Pontificia Universidad Javeriana
- Repositorio:
- Repositorio Universidad Javeriana
- Idioma:
- eng
- OAI Identifier:
- oai:repository.javeriana.edu.co:10554/41975
- Acceso en línea:
- http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/cuadernos_admon/article/view/22392
http://hdl.handle.net/10554/41975
- Palabra clave:
- Rights
- openAccess
- License
- Derechos de autor 2018 Maurício Donavan Rodrigues Paniza, Marcio Pascoal Cassandre
id |
JAVERIANA_5e878eb712d8b55208638754c82ad6e0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.javeriana.edu.co:10554/41975 |
network_acronym_str |
JAVERIANA |
network_name_str |
Repositorio Universidad Javeriana |
repository_id_str |
|
spelling |
“Esta no es una receta de tarta”: la historicidad como elemento para la comprensión y la transformación de una actividad de gestión de residuos en un hospital universitario de Brasil“Esta não é uma receita de bolo”: a historicidade como elemento para a compreensão e a transformação de uma atividade de gestão de lixo em um hospital universitário do Brasil“This is not a cake recipe”: Historicity as an element for the understanding and transformation of a waste management activity at a university hospital in BrazilRodrigues Paniza, Maurício DonavanCassandre, Marcio PascoalThis work analyzes how the expansive learning cycle is covered by a work group, from the intervention of a Change Laboratory, held in a waste management activity at a university hospital. The theoretical basis is derived from the Cultural-Historical Activity Theory and documentary research was used as methodology. In the learning movement, the workers realized that the organization of activity was and still is insufficient to meet the demands of the hospital and society. The intervention did not provoke structural transformation in the activity. But the historicity present in the learning experience allowed the apprentices to be aware of themselves and the importance of waste management, either from a functional or a social viewpoint.Pontificia Universidad Javeriana2019-03-26T20:55:14Z2020-04-15T18:02:57Z2019-03-26T20:55:14Z2020-04-15T18:02:57Z2019-01-10http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:eu-repo/semantics/articleArtículo revisado por paresinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPDFapplication/pdfhttp://revistas.javeriana.edu.co/index.php/cuadernos_admon/article/view/2239210.11144/Javeriana.cao31-57.tcrhe1900-72050120-3592http://hdl.handle.net/10554/41975enghttp://revistas.javeriana.edu.co/index.php/cuadernos_admon/article/view/22392/21449Cuadernos de Administración; Vol 31 No 57 (2018); 45 - 77Cuadernos de Administración; Vol. 31 Núm. 57 (2018); 45 - 77Cuadernos de Administración; v. 31 n. 57 (2018); 45 - 77Derechos de autor 2018 Maurício Donavan Rodrigues Paniza, Marcio Pascoal CassandreAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2reponame:Repositorio Universidad Javerianainstname:Pontificia Universidad Javerianainstacron:Pontificia Universidad Javeriana2023-03-29T17:48:36Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
“Esta no es una receta de tarta”: la historicidad como elemento para la comprensión y la transformación de una actividad de gestión de residuos en un hospital universitario de Brasil “Esta não é uma receita de bolo”: a historicidade como elemento para a compreensão e a transformação de uma atividade de gestão de lixo em um hospital universitário do Brasil “This is not a cake recipe”: Historicity as an element for the understanding and transformation of a waste management activity at a university hospital in Brazil |
title |
“Esta no es una receta de tarta”: la historicidad como elemento para la comprensión y la transformación de una actividad de gestión de residuos en un hospital universitario de Brasil |
spellingShingle |
“Esta no es una receta de tarta”: la historicidad como elemento para la comprensión y la transformación de una actividad de gestión de residuos en un hospital universitario de Brasil Rodrigues Paniza, Maurício Donavan |
title_short |
“Esta no es una receta de tarta”: la historicidad como elemento para la comprensión y la transformación de una actividad de gestión de residuos en un hospital universitario de Brasil |
title_full |
“Esta no es una receta de tarta”: la historicidad como elemento para la comprensión y la transformación de una actividad de gestión de residuos en un hospital universitario de Brasil |
title_fullStr |
“Esta no es una receta de tarta”: la historicidad como elemento para la comprensión y la transformación de una actividad de gestión de residuos en un hospital universitario de Brasil |
title_full_unstemmed |
“Esta no es una receta de tarta”: la historicidad como elemento para la comprensión y la transformación de una actividad de gestión de residuos en un hospital universitario de Brasil |
title_sort |
“Esta no es una receta de tarta”: la historicidad como elemento para la comprensión y la transformación de una actividad de gestión de residuos en un hospital universitario de Brasil |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Rodrigues Paniza, Maurício Donavan Cassandre, Marcio Pascoal |
author |
Rodrigues Paniza, Maurício Donavan |
author_facet |
Rodrigues Paniza, Maurício Donavan Cassandre, Marcio Pascoal |
author_role |
author |
author2 |
Cassandre, Marcio Pascoal |
author2_role |
author |
description |
This work analyzes how the expansive learning cycle is covered by a work group, from the intervention of a Change Laboratory, held in a waste management activity at a university hospital. The theoretical basis is derived from the Cultural-Historical Activity Theory and documentary research was used as methodology. In the learning movement, the workers realized that the organization of activity was and still is insufficient to meet the demands of the hospital and society. The intervention did not provoke structural transformation in the activity. But the historicity present in the learning experience allowed the apprentices to be aware of themselves and the importance of waste management, either from a functional or a social viewpoint. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-03-26T20:55:14Z 2019-03-26T20:55:14Z 2019-01-10 2020-04-15T18:02:57Z 2020-04-15T18:02:57Z |
dc.type.none.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 Artículo de revista http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 info:eu-repo/semantics/article Artículo revisado por pares info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/cuadernos_admon/article/view/22392 10.11144/Javeriana.cao31-57.tcrhe 1900-7205 0120-3592 http://hdl.handle.net/10554/41975 |
url |
http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/cuadernos_admon/article/view/22392 http://hdl.handle.net/10554/41975 |
identifier_str_mv |
10.11144/Javeriana.cao31-57.tcrhe 1900-7205 0120-3592 |
dc.language.none.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/cuadernos_admon/article/view/22392/21449 Cuadernos de Administración; Vol 31 No 57 (2018); 45 - 77 Cuadernos de Administración; Vol. 31 Núm. 57 (2018); 45 - 77 Cuadernos de Administración; v. 31 n. 57 (2018); 45 - 77 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2018 Maurício Donavan Rodrigues Paniza, Marcio Pascoal Cassandre Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2018 Maurício Donavan Rodrigues Paniza, Marcio Pascoal Cassandre Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
PDF application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Javeriana |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Javeriana |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositorio Universidad Javeriana instname:Pontificia Universidad Javeriana instacron:Pontificia Universidad Javeriana |
instname_str |
Pontificia Universidad Javeriana |
instacron_str |
Pontificia Universidad Javeriana |
institution |
Pontificia Universidad Javeriana |
reponame_str |
Repositorio Universidad Javeriana |
collection |
Repositorio Universidad Javeriana |
_version_ |
1803712840239939584 |