Age Related Changes in the Executive Function of Colombian Children

Executive Function (EF) is a higher cognitive process responsible for control and self-regulation of behavior. The aim of this study is to describe the developmental trajectory of EF in four and six-year old Colombian children, and to highlight possible differences by socio-cultural variables such a...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
article
Fecha de publicación:
2017
Institución:
Pontificia Universidad Javeriana
Repositorio:
Repositorio Universidad Javeriana
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.javeriana.edu.co:10554/33374
Acceso en línea:
http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/17138
http://hdl.handle.net/10554/33374
Palabra clave:
Rights
openAccess
License
Derechos de autor 2017 Nathalia Cadavid Ruiz, Pablo del Río, Jaime Egido, Purificación Galindo
id JAVERIANA_2c8349ab35ceeb9c398471950cc88d6f
oai_identifier_str oai:repository.javeriana.edu.co:10554/33374
network_acronym_str JAVERIANA
network_name_str Repositorio Universidad Javeriana
repository_id_str
spelling Age Related Changes in the Executive Function of Colombian ChildrenCambios relacionados con la edad en las funciones ejecutivas en niños colombianosCadavid Ruiz, Nathaliadel Río, PabloEgido, JaimeGalindo, PurificaciónExecutive Function (EF) is a higher cognitive process responsible for control and self-regulation of behavior. The aim of this study is to describe the developmental trajectory of EF in four and six-year old Colombian children, and to highlight possible differences by socio-cultural variables such as age, sex, type of school or socio-economic status. One hundred and sixty-three normotypical children were tested using psychological tests validated for a Spanish population belonging to the Weschler and Luria Initial batteries. HJ-biplot analysis showed that EF developed commensurate with age and school grade, although differences by socio-economic status and type of school were evident.Las funciones ejecutivas (FE) son un proceso cognitivo superior para la autorregulación y control del comportamiento. El objetivo del estudio fue describir las trayectorias de desarrollo de 163 niños colombianos normotípicos de 4 y 6 años de edad y resaltar las diferencias observadas según variables sociodemográficas como edad, sexo, tipo de colegio y condición socioeconómica. Para ello, se aplicaron pruebas psicológicas validadas para población hispanohablante y que conforman las baterías de la Weschler y Luria inicial. Los análisis HJ-biplot realizados muestran que las FE se desarrollan en relación con la edad y el grado escolar de los niños, no obstante, también se observaron diferencias asociadas a las condiciones socioeconómicas y tipo de colegio al que asisten los niños.Pontificia Universidad Javeriana2020-04-15T18:30:32Z2020-04-15T18:30:32Z2017-05-18http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501info:eu-repo/semantics/articleArtículo revisado por paresinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPDFapplication/pdftext/htmlhttp://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/1713810.11144/Javeriana.upsy15-5.arce2011-27771657-9267http://hdl.handle.net/10554/33374spahttp://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/17138/15410http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/17138/14794Universitas Psychologica; Vol. 15 Núm. 5 (2016)Universitas Psychologica; Vol 15 No 5 (2016)Derechos de autor 2017 Nathalia Cadavid Ruiz, Pablo del Río, Jaime Egido, Purificación GalindoAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2reponame:Repositorio Universidad Javerianainstname:Pontificia Universidad Javerianainstacron:Pontificia Universidad Javeriana2023-03-29T19:28:14Z
dc.title.none.fl_str_mv Age Related Changes in the Executive Function of Colombian Children
Cambios relacionados con la edad en las funciones ejecutivas en niños colombianos
title Age Related Changes in the Executive Function of Colombian Children
spellingShingle Age Related Changes in the Executive Function of Colombian Children
Cadavid Ruiz, Nathalia
title_short Age Related Changes in the Executive Function of Colombian Children
title_full Age Related Changes in the Executive Function of Colombian Children
title_fullStr Age Related Changes in the Executive Function of Colombian Children
title_full_unstemmed Age Related Changes in the Executive Function of Colombian Children
title_sort Age Related Changes in the Executive Function of Colombian Children
dc.creator.none.fl_str_mv Cadavid Ruiz, Nathalia
del Río, Pablo
Egido, Jaime
Galindo, Purificación
author Cadavid Ruiz, Nathalia
author_facet Cadavid Ruiz, Nathalia
del Río, Pablo
Egido, Jaime
Galindo, Purificación
author_role author
author2 del Río, Pablo
Egido, Jaime
Galindo, Purificación
author2_role author
author
author
description Executive Function (EF) is a higher cognitive process responsible for control and self-regulation of behavior. The aim of this study is to describe the developmental trajectory of EF in four and six-year old Colombian children, and to highlight possible differences by socio-cultural variables such as age, sex, type of school or socio-economic status. One hundred and sixty-three normotypical children were tested using psychological tests validated for a Spanish population belonging to the Weschler and Luria Initial batteries. HJ-biplot analysis showed that EF developed commensurate with age and school grade, although differences by socio-economic status and type of school were evident.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-05-18
2020-04-15T18:30:32Z
2020-04-15T18:30:32Z
dc.type.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
Artículo de revista
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
info:eu-repo/semantics/article
Artículo revisado por pares
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/17138
10.11144/Javeriana.upsy15-5.arce
2011-2777
1657-9267
http://hdl.handle.net/10554/33374
url http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/17138
http://hdl.handle.net/10554/33374
identifier_str_mv 10.11144/Javeriana.upsy15-5.arce
2011-2777
1657-9267
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/17138/15410
http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/17138/14794
Universitas Psychologica; Vol. 15 Núm. 5 (2016)
Universitas Psychologica; Vol 15 No 5 (2016)
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2017 Nathalia Cadavid Ruiz, Pablo del Río, Jaime Egido, Purificación Galindo
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2017 Nathalia Cadavid Ruiz, Pablo del Río, Jaime Egido, Purificación Galindo
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv PDF
application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Javeriana
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Javeriana
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositorio Universidad Javeriana
instname:Pontificia Universidad Javeriana
instacron:Pontificia Universidad Javeriana
instname_str Pontificia Universidad Javeriana
instacron_str Pontificia Universidad Javeriana
institution Pontificia Universidad Javeriana
reponame_str Repositorio Universidad Javeriana
collection Repositorio Universidad Javeriana
_version_ 1803712863010816000