Optimización de recorridos y frecuencias en un sistema BRT
Currently, the transport of passengers within large cities has become a priority problem for their development and operation, for this reason, different approaches have been implemented to solve this problem known as TNDP (Transit Network Design Problem). The city of Bogotá has the Transmilenio BRT...
- Autores:
-
Rodriguez Galianoa, Álvaro Andrés
Ibarra Cifuentes, Juan Camilo
- Tipo de recurso:
- Trabajo de grado de pregrado
- Fecha de publicación:
- 2020
- Institución:
- Pontificia Universidad Javeriana
- Repositorio:
- Repositorio Universidad Javeriana
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.javeriana.edu.co:10554/53212
- Acceso en línea:
- http://hdl.handle.net/10554/53212
- Palabra clave:
- BRT
Transmilenio
Optimización multiobjetivo
TNDP (Transit Network Design Problem)
Satisfacción usuarios
BRT
Transmilenio
Multi-objective optimization
TNDP (Transit Network Design Problem)
User satisfaction
Ingeniería industrial - Tesis y disertaciones académicas
Transmilenio (Bogotá, Colombia)
Transporte público - Bogotá (Colombia)
Planificación
Movilidad urbana - Bogotá (Colombia)
- Rights
- openAccess
- License
- Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional
id |
JAVERIANA2_f168c80352552cc8288ae670c3484bc2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.javeriana.edu.co:10554/53212 |
network_acronym_str |
JAVERIANA2 |
network_name_str |
Repositorio Universidad Javeriana |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Optimización de recorridos y frecuencias en un sistema BRT |
title |
Optimización de recorridos y frecuencias en un sistema BRT |
spellingShingle |
Optimización de recorridos y frecuencias en un sistema BRT BRT Transmilenio Optimización multiobjetivo TNDP (Transit Network Design Problem) Satisfacción usuarios BRT Transmilenio Multi-objective optimization TNDP (Transit Network Design Problem) User satisfaction Ingeniería industrial - Tesis y disertaciones académicas Transmilenio (Bogotá, Colombia) Transporte público - Bogotá (Colombia) Planificación Movilidad urbana - Bogotá (Colombia) |
title_short |
Optimización de recorridos y frecuencias en un sistema BRT |
title_full |
Optimización de recorridos y frecuencias en un sistema BRT |
title_fullStr |
Optimización de recorridos y frecuencias en un sistema BRT |
title_full_unstemmed |
Optimización de recorridos y frecuencias en un sistema BRT |
title_sort |
Optimización de recorridos y frecuencias en un sistema BRT |
dc.creator.fl_str_mv |
Rodriguez Galianoa, Álvaro Andrés Ibarra Cifuentes, Juan Camilo |
dc.contributor.advisor.none.fl_str_mv |
Rincón García, Nicolás |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Rodriguez Galianoa, Álvaro Andrés Ibarra Cifuentes, Juan Camilo |
dc.subject.spa.fl_str_mv |
BRT Transmilenio Optimización multiobjetivo TNDP (Transit Network Design Problem) Satisfacción usuarios |
topic |
BRT Transmilenio Optimización multiobjetivo TNDP (Transit Network Design Problem) Satisfacción usuarios BRT Transmilenio Multi-objective optimization TNDP (Transit Network Design Problem) User satisfaction Ingeniería industrial - Tesis y disertaciones académicas Transmilenio (Bogotá, Colombia) Transporte público - Bogotá (Colombia) Planificación Movilidad urbana - Bogotá (Colombia) |
dc.subject.keyword.spa.fl_str_mv |
BRT Transmilenio Multi-objective optimization TNDP (Transit Network Design Problem) User satisfaction |
dc.subject.armarc.spa.fl_str_mv |
Ingeniería industrial - Tesis y disertaciones académicas Transmilenio (Bogotá, Colombia) Transporte público - Bogotá (Colombia) Planificación Movilidad urbana - Bogotá (Colombia) |
description |
Currently, the transport of passengers within large cities has become a priority problem for their development and operation, for this reason, different approaches have been implemented to solve this problem known as TNDP (Transit Network Design Problem). The city of Bogotá has the Transmilenio BRT system, which is considered one of the great feats of mobility in Latin America, however, the level of user satisfaction with the system does not exceed 20%, mainly due to overcrowding of users in the trunk system, the number of users has exceeded the capacity of both stations and buses during peak hours. For this reason, this undergraduate project seeks to take advantage of the incorporation of the new bus fleet, which has bi- articulated vehicles, and to propose, through the implementation of a multi-objective optimization method, a new set of routes and frequencies that focus on regulating occupancy average within the buses. On the other hand, a proposal is presented for the size of the stations according to the new distribution of the routes in order to improve the experience of the users of the trunk service by reducing both the average occupancy of the buses and the waiting times inside the stations without losing sight of the needs of the service provider, trying to minimize the necessary number of buses. |
publishDate |
2020 |
dc.date.created.none.fl_str_mv |
2020-06 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2021-03-09T02:37:31Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2021-03-09T02:37:31Z |
dc.type.local.spa.fl_str_mv |
Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregrado |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f |
dc.type.driver.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10554/53212 |
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv |
instname:Pontificia Universidad Javeriana |
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv |
reponame:Repositorio Institucional - Pontificia Universidad Javeriana |
dc.identifier.repourl.spa.fl_str_mv |
repourl:https://repository.javeriana.edu.co |
url |
http://hdl.handle.net/10554/53212 |
identifier_str_mv |
instname:Pontificia Universidad Javeriana reponame:Repositorio Institucional - Pontificia Universidad Javeriana repourl:https://repository.javeriana.edu.co |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.rights.licence.*.fl_str_mv |
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional |
dc.rights.uri.*.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
dc.rights.accessrights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.spa.fl_str_mv |
PDF |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Javeriana |
dc.publisher.program.spa.fl_str_mv |
Ingeniería Industrial |
dc.publisher.faculty.spa.fl_str_mv |
Facultad de Ingeniería |
institution |
Pontificia Universidad Javeriana |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repository.javeriana.edu.co/bitstream/10554/53212/4/license.txt http://repository.javeriana.edu.co/bitstream/10554/53212/1/193045%20-%20Ibarra%2c%20Rodriguez%20-%20Camilo%20Ibarra.pdf http://repository.javeriana.edu.co/bitstream/10554/53212/2/193045%20Lista%20de%20Anexos.pdf http://repository.javeriana.edu.co/bitstream/10554/53212/3/Anexo%202%20-%20Alvaro%20Rodriguez.pdf http://repository.javeriana.edu.co/bitstream/10554/53212/5/193045%20-%20Ibarra%2c%20Rodriguez%20-%20Camilo%20Ibarra.pdf.jpg http://repository.javeriana.edu.co/bitstream/10554/53212/6/193045%20Lista%20de%20Anexos.pdf.jpg http://repository.javeriana.edu.co/bitstream/10554/53212/7/Anexo%202%20-%20Alvaro%20Rodriguez.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
2070d280cc89439d983d9eee1b17df53 982f6fb2162bc9370cc36adf94089a63 d7feec1f3f3e0728b13885354acae61f c024dc319b03149bb28b64018b67cb78 62e442c9ec8085756ff746affe7f6ab0 f38aa10fe7035b639b15d0de93633aab cc2d4402dfd8951422329d0fbbb24e3e |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional - Pontificia Universidad Javeriana |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@javeriana.edu.co |
_version_ |
1814337841815093248 |
spelling |
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessDe acuerdo con la naturaleza del uso concedido, la presente licencia parcial se otorga a título gratuito por el máximo tiempo legal colombiano, con el propósito de que en dicho lapso mi (nuestra) obra sea explotada en las condiciones aquí estipuladas y para los fines indicados, respetando siempre la titularidad de los derechos patrimoniales y morales correspondientes, de acuerdo con los usos honrados, de manera proporcional y justificada a la finalidad perseguida, sin ánimo de lucro ni de comercialización. De manera complementaria, garantizo (garantizamos) en mi (nuestra) calidad de estudiante (s) y por ende autor (es) exclusivo (s), que la Tesis o Trabajo de Grado en cuestión, es producto de mi (nuestra) plena autoría, de mi (nuestro) esfuerzo personal intelectual, como consecuencia de mi (nuestra) creación original particular y, por tanto, soy (somos) el (los) único (s) titular (es) de la misma. Además, aseguro (aseguramos) que no contiene citas, ni transcripciones de otras obras protegidas, por fuera de los límites autorizados por la ley, según los usos honrados, y en proporción a los fines previstos; ni tampoco contempla declaraciones difamatorias contra terceros; respetando el derecho a la imagen, intimidad, buen nombre y demás derechos constitucionales. Adicionalmente, manifiesto (manifestamos) que no se incluyeron expresiones contrarias al orden público ni a las buenas costumbres. En consecuencia, la responsabilidad directa en la elaboración, presentación, investigación y, en general, contenidos de la Tesis o Trabajo de Grado es de mí (nuestro) competencia exclusiva, eximiendo de toda responsabilidad a la Pontifica Universidad Javeriana por tales aspectos. Sin perjuicio de los usos y atribuciones otorgadas en virtud de este documento, continuaré (continuaremos) conservando los correspondientes derechos patrimoniales sin modificación o restricción alguna, puesto que, de acuerdo con la legislación colombiana aplicable, el presente es un acuerdo jurídico que en ningún caso conlleva la enajenación de los derechos patrimoniales derivados del régimen del Derecho de Autor. De conformidad con lo establecido en el artículo 30 de la Ley 23 de 1982 y el artículo 11 de la Decisión Andina 351 de 1993, "Los derechos morales sobre el trabajo son propiedad de los autores", los cuales son irrenunciables, imprescriptibles, inembargables e inalienables. En consecuencia, la Pontificia Universidad Javeriana está en la obligación de RESPETARLOS Y HACERLOS RESPETAR, para lo cual tomará las medidas correspondientes para garantizar su observancia.http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Rincón García, NicolásRodriguez Galianoa, Álvaro AndrésIbarra Cifuentes, Juan Camilo2021-03-09T02:37:31Z2021-03-09T02:37:31Z2020-06http://hdl.handle.net/10554/53212instname:Pontificia Universidad Javerianareponame:Repositorio Institucional - Pontificia Universidad Javerianarepourl:https://repository.javeriana.edu.coPDFapplication/pdfspaPontificia Universidad JaverianaIngeniería IndustrialFacultad de IngenieríaBRTTransmilenioOptimización multiobjetivoTNDP (Transit Network Design Problem)Satisfacción usuariosBRTTransmilenioMulti-objective optimizationTNDP (Transit Network Design Problem)User satisfactionIngeniería industrial - Tesis y disertaciones académicasTransmilenio (Bogotá, Colombia)Transporte público - Bogotá (Colombia)PlanificaciónMovilidad urbana - Bogotá (Colombia)Optimización de recorridos y frecuencias en un sistema BRTTesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregradohttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1finfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisCurrently, the transport of passengers within large cities has become a priority problem for their development and operation, for this reason, different approaches have been implemented to solve this problem known as TNDP (Transit Network Design Problem). The city of Bogotá has the Transmilenio BRT system, which is considered one of the great feats of mobility in Latin America, however, the level of user satisfaction with the system does not exceed 20%, mainly due to overcrowding of users in the trunk system, the number of users has exceeded the capacity of both stations and buses during peak hours. For this reason, this undergraduate project seeks to take advantage of the incorporation of the new bus fleet, which has bi- articulated vehicles, and to propose, through the implementation of a multi-objective optimization method, a new set of routes and frequencies that focus on regulating occupancy average within the buses. On the other hand, a proposal is presented for the size of the stations according to the new distribution of the routes in order to improve the experience of the users of the trunk service by reducing both the average occupancy of the buses and the waiting times inside the stations without losing sight of the needs of the service provider, trying to minimize the necessary number of buses.Ingeniero (a) IndustrialPregradoLICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-82603http://repository.javeriana.edu.co/bitstream/10554/53212/4/license.txt2070d280cc89439d983d9eee1b17df53MD54open accessORIGINAL193045 - Ibarra, Rodriguez - Camilo Ibarra.pdf193045 - Ibarra, Rodriguez - Camilo Ibarra.pdfDocumentoapplication/pdf1191051http://repository.javeriana.edu.co/bitstream/10554/53212/1/193045%20-%20Ibarra%2c%20Rodriguez%20-%20Camilo%20Ibarra.pdf982f6fb2162bc9370cc36adf94089a63MD51open access193045 Lista de Anexos.pdf193045 Lista de Anexos.pdfAnexoapplication/pdf104697http://repository.javeriana.edu.co/bitstream/10554/53212/2/193045%20Lista%20de%20Anexos.pdfd7feec1f3f3e0728b13885354acae61fMD52open accessAnexo 2 - Alvaro Rodriguez.pdfAnexo 2 - Alvaro Rodriguez.pdfLicencia de usoapplication/pdf1912267http://repository.javeriana.edu.co/bitstream/10554/53212/3/Anexo%202%20-%20Alvaro%20Rodriguez.pdfc024dc319b03149bb28b64018b67cb78MD53metadata only accessTHUMBNAIL193045 - Ibarra, Rodriguez - Camilo Ibarra.pdf.jpg193045 - Ibarra, Rodriguez - Camilo Ibarra.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg8216http://repository.javeriana.edu.co/bitstream/10554/53212/5/193045%20-%20Ibarra%2c%20Rodriguez%20-%20Camilo%20Ibarra.pdf.jpg62e442c9ec8085756ff746affe7f6ab0MD55open access193045 Lista de Anexos.pdf.jpg193045 Lista de Anexos.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg5699http://repository.javeriana.edu.co/bitstream/10554/53212/6/193045%20Lista%20de%20Anexos.pdf.jpgf38aa10fe7035b639b15d0de93633aabMD56open accessAnexo 2 - Alvaro Rodriguez.pdf.jpgAnexo 2 - Alvaro Rodriguez.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg6857http://repository.javeriana.edu.co/bitstream/10554/53212/7/Anexo%202%20-%20Alvaro%20Rodriguez.pdf.jpgcc2d4402dfd8951422329d0fbbb24e3eMD57open access10554/53212oai:repository.javeriana.edu.co:10554/532122022-05-03 12:05:43.708Repositorio Institucional - Pontificia Universidad Javerianarepositorio@javeriana.edu.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 |