Educación y desarrollo humano en América Latina: reflexiones desde la Psicología Cultural
Resumen en ingles y en espanol
- Autores:
-
Perinat Maceres, Adolfo; Universidad Autónoma de Barcelona
Tarabay Yunes, Fany; Universidad Centro Occidental Lisandro Alvarado
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2007
- Institución:
- Pontificia Universidad Javeriana
- Repositorio:
- Repositorio Universidad Javeriana
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.javeriana.edu.co:10554/32305
- Acceso en línea:
- http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/387
http://hdl.handle.net/10554/32305
- Palabra clave:
- Education and development; Development programmes; Dropouts-Latin America
Educación y Desarrollo; Programas de desarrollo; deserción escolar-América Latina
- Rights
- openAccess
- License
- Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional
id |
JAVERIANA2_db7d3cd082e0d3cce402c465bfd0e565 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.javeriana.edu.co:10554/32305 |
network_acronym_str |
JAVERIANA2 |
network_name_str |
Repositorio Universidad Javeriana |
repository_id_str |
|
spelling |
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2nullnullPerinat Maceres, Adolfo; Universidad Autónoma de BarcelonaTarabay Yunes, Fany; Universidad Centro Occidental Lisandro Alvarado2018-02-24T16:02:35Z2020-04-15T18:28:09Z2018-02-24T16:02:35Z2020-04-15T18:28:09Z2007-01-01http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/3872011-27771657-9267http://hdl.handle.net/10554/32305Resumen en ingles y en espanolEconomic programs aimed at improving education in Latin America have failed to deliver the promised results. The assumption that improving pri- mary and secondary education will contribute to the eradication of poverty has discarded that the culture of marginalized social groups reduces the effectiveness of such endeavor. We explore the psychological aspects of culture –the beliefs, values, and meaning systems of any cultural group. We highlight how families living in poverty perceive schooling and its supposed benefits. These attitudes are transmitted to children in the socialization process. Another prevalent problem is the high proportion of adolescents who drop out of school. We look for an explanation in their internal repre- sentations of schoolwork and their motivation for doing it. We conclude that cultural beliefs should be taken into account in the planning of educational programs to aid children and adolescents from poor neighborhoods. They must be adapted to the cultural world of recipient groups.PDFapplication/pdfspaPontificia Universidad Javerianahttp://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/387/267Universitas Psychologica; Vol. 7, Núm. 3 (2008); 701-710Education and development; Development programmes; Dropouts-Latin AmericaEducación y Desarrollo; Programas de desarrollo; deserción escolar-América LatinaEducación y desarrollo humano en América Latina: reflexiones desde la Psicología CulturalEducation and Human Development in Latin America: Some Reflections from the Standpoint of Cultural Psychologyhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/article10554/32305oai:repository.javeriana.edu.co:10554/323052023-03-29 14:25:47.352Repositorio Institucional - Pontificia Universidad Javerianarepositorio@javeriana.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
Educación y desarrollo humano en América Latina: reflexiones desde la Psicología Cultural |
dc.title.english.eng.fl_str_mv |
Education and Human Development in Latin America: Some Reflections from the Standpoint of Cultural Psychology |
title |
Educación y desarrollo humano en América Latina: reflexiones desde la Psicología Cultural |
spellingShingle |
Educación y desarrollo humano en América Latina: reflexiones desde la Psicología Cultural Education and development; Development programmes; Dropouts-Latin America Educación y Desarrollo; Programas de desarrollo; deserción escolar-América Latina |
title_short |
Educación y desarrollo humano en América Latina: reflexiones desde la Psicología Cultural |
title_full |
Educación y desarrollo humano en América Latina: reflexiones desde la Psicología Cultural |
title_fullStr |
Educación y desarrollo humano en América Latina: reflexiones desde la Psicología Cultural |
title_full_unstemmed |
Educación y desarrollo humano en América Latina: reflexiones desde la Psicología Cultural |
title_sort |
Educación y desarrollo humano en América Latina: reflexiones desde la Psicología Cultural |
dc.creator.fl_str_mv |
Perinat Maceres, Adolfo; Universidad Autónoma de Barcelona Tarabay Yunes, Fany; Universidad Centro Occidental Lisandro Alvarado |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Perinat Maceres, Adolfo; Universidad Autónoma de Barcelona Tarabay Yunes, Fany; Universidad Centro Occidental Lisandro Alvarado |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
null null |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Education and development; Development programmes; Dropouts-Latin America |
topic |
Education and development; Development programmes; Dropouts-Latin America Educación y Desarrollo; Programas de desarrollo; deserción escolar-América Latina |
dc.subject.spa.fl_str_mv |
Educación y Desarrollo; Programas de desarrollo; deserción escolar-América Latina |
description |
Resumen en ingles y en espanol |
publishDate |
2007 |
dc.date.created.none.fl_str_mv |
2007-01-01 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2018-02-24T16:02:35Z 2020-04-15T18:28:09Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2018-02-24T16:02:35Z 2020-04-15T18:28:09Z |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.hasversion.none.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.local.spa.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.none.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.driver.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/387 |
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv |
2011-2777 1657-9267 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10554/32305 |
url |
http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/387 http://hdl.handle.net/10554/32305 |
identifier_str_mv |
2011-2777 1657-9267 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.uri.none.fl_str_mv |
http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/387/267 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Universitas Psychologica; Vol. 7, Núm. 3 (2008); 701-710 |
dc.rights.licence.*.fl_str_mv |
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional |
dc.rights.accessrights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.spa.fl_str_mv |
PDF |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Javeriana |
institution |
Pontificia Universidad Javeriana |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional - Pontificia Universidad Javeriana |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@javeriana.edu.co |
_version_ |
1814338075196653568 |