Educación y desarrollo humano en América Latina: reflexiones desde la Psicología Cultural

Resumen en ingles y en espanol

Autores:
Perinat Maceres, Adolfo; Universidad Autónoma de Barcelona
Tarabay Yunes, Fany; Universidad Centro Occidental Lisandro Alvarado
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2007
Institución:
Pontificia Universidad Javeriana
Repositorio:
Repositorio Universidad Javeriana
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.javeriana.edu.co:10554/32305
Acceso en línea:
http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/387
http://hdl.handle.net/10554/32305
Palabra clave:
Education and development; Development programmes; Dropouts-Latin America
Educación y Desarrollo; Programas de desarrollo; deserción escolar-América Latina
Rights
openAccess
License
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional
id JAVERIANA2_db7d3cd082e0d3cce402c465bfd0e565
oai_identifier_str oai:repository.javeriana.edu.co:10554/32305
network_acronym_str JAVERIANA2
network_name_str Repositorio Universidad Javeriana
repository_id_str
spelling Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2nullnullPerinat Maceres, Adolfo; Universidad Autónoma de BarcelonaTarabay Yunes, Fany; Universidad Centro Occidental Lisandro Alvarado2018-02-24T16:02:35Z2020-04-15T18:28:09Z2018-02-24T16:02:35Z2020-04-15T18:28:09Z2007-01-01http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/3872011-27771657-9267http://hdl.handle.net/10554/32305Resumen en ingles y en espanolEconomic programs aimed at improving education in Latin America have failed to deliver the promised results. The assumption that improving pri- mary and secondary education will contribute to the eradication of poverty has discarded that the culture of marginalized social groups reduces the effectiveness of such endeavor. We explore the psychological aspects of culture –the beliefs, values, and meaning systems of any cultural group. We highlight how families living in poverty perceive schooling and its supposed benefits. These attitudes are transmitted to children in the socialization process. Another prevalent problem is the high proportion of adolescents who drop out of school. We look for an explanation in their internal repre- sentations of schoolwork and their motivation for doing it. We conclude that cultural beliefs should be taken into account in the planning of educational programs to aid children and adolescents from poor neighborhoods. They must be adapted to the cultural world of recipient groups.PDFapplication/pdfspaPontificia Universidad Javerianahttp://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/387/267Universitas Psychologica; Vol. 7, Núm. 3 (2008); 701-710Education and development; Development programmes; Dropouts-Latin AmericaEducación y Desarrollo; Programas de desarrollo; deserción escolar-América LatinaEducación y desarrollo humano en América Latina: reflexiones desde la Psicología CulturalEducation and Human Development in Latin America: Some Reflections from the Standpoint of Cultural Psychologyhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/article10554/32305oai:repository.javeriana.edu.co:10554/323052023-03-29 14:25:47.352Repositorio Institucional - Pontificia Universidad Javerianarepositorio@javeriana.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Educación y desarrollo humano en América Latina: reflexiones desde la Psicología Cultural
dc.title.english.eng.fl_str_mv Education and Human Development in Latin America: Some Reflections from the Standpoint of Cultural Psychology
title Educación y desarrollo humano en América Latina: reflexiones desde la Psicología Cultural
spellingShingle Educación y desarrollo humano en América Latina: reflexiones desde la Psicología Cultural
Education and development; Development programmes; Dropouts-Latin America
Educación y Desarrollo; Programas de desarrollo; deserción escolar-América Latina
title_short Educación y desarrollo humano en América Latina: reflexiones desde la Psicología Cultural
title_full Educación y desarrollo humano en América Latina: reflexiones desde la Psicología Cultural
title_fullStr Educación y desarrollo humano en América Latina: reflexiones desde la Psicología Cultural
title_full_unstemmed Educación y desarrollo humano en América Latina: reflexiones desde la Psicología Cultural
title_sort Educación y desarrollo humano en América Latina: reflexiones desde la Psicología Cultural
dc.creator.fl_str_mv Perinat Maceres, Adolfo; Universidad Autónoma de Barcelona
Tarabay Yunes, Fany; Universidad Centro Occidental Lisandro Alvarado
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Perinat Maceres, Adolfo; Universidad Autónoma de Barcelona
Tarabay Yunes, Fany; Universidad Centro Occidental Lisandro Alvarado
dc.contributor.none.fl_str_mv null
null
dc.subject.eng.fl_str_mv Education and development; Development programmes; Dropouts-Latin America
topic Education and development; Development programmes; Dropouts-Latin America
Educación y Desarrollo; Programas de desarrollo; deserción escolar-América Latina
dc.subject.spa.fl_str_mv Educación y Desarrollo; Programas de desarrollo; deserción escolar-América Latina
description Resumen en ingles y en espanol
publishDate 2007
dc.date.created.none.fl_str_mv 2007-01-01
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2018-02-24T16:02:35Z
2020-04-15T18:28:09Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2018-02-24T16:02:35Z
2020-04-15T18:28:09Z
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.hasversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.local.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.driver.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/387
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv 2011-2777
1657-9267
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10554/32305
url http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/387
http://hdl.handle.net/10554/32305
identifier_str_mv 2011-2777
1657-9267
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.uri.none.fl_str_mv http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/387/267
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Universitas Psychologica; Vol. 7, Núm. 3 (2008); 701-710
dc.rights.licence.*.fl_str_mv Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional
dc.rights.accessrights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.spa.fl_str_mv PDF
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Pontificia Universidad Javeriana
institution Pontificia Universidad Javeriana
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional - Pontificia Universidad Javeriana
repository.mail.fl_str_mv repositorio@javeriana.edu.co
_version_ 1811670466916515840