Child soldiers in Colombia: Five views

This paper offers explanations of the meanings that push children to illegally armed groups in Colombia from the testimony of 21 demobilized young girls from the region of Antioquia (Colombia). The girls’ answers are placed on a typology of explanations drawn from academic reports, and compared to t...

Full description

Autores:
Carmona Parra, Jaime Alberto; Decano de la Facultad de Psicología y Actividad Física de la Fundación Universitaria Luis Amigó
Moreno Martín, Florentino; Docente Titular del Departamento de Psicología Social de la Universidad Complutense de Madrid
Tobón Hoyos, John Felipe; Coordinador de la Fundación Amigó
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2012
Institución:
Pontificia Universidad Javeriana
Repositorio:
Repositorio Universidad Javeriana
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.javeriana.edu.co:10554/33075
Acceso en línea:
http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/755
http://hdl.handle.net/10554/33075
Palabra clave:
null
niñez; guerra; Colombia; Psicología Social; Interaccionismo Simbólico
Rights
openAccess
License
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional
id JAVERIANA2_6d82b46e4888d4d050809d9a7f8e9e6e
oai_identifier_str oai:repository.javeriana.edu.co:10554/33075
network_acronym_str JAVERIANA2
network_name_str Repositorio Universidad Javeriana
repository_id_str
spelling Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2nullnullCarmona Parra, Jaime Alberto; Decano de la Facultad de Psicología y Actividad Física de la Fundación Universitaria Luis AmigóMoreno Martín, Florentino; Docente Titular del Departamento de Psicología Social de la Universidad Complutense de MadridTobón Hoyos, John Felipe; Coordinador de la Fundación Amigó2018-02-24T16:04:41Z2020-04-15T18:27:58Z2018-02-24T16:04:41Z2020-04-15T18:27:58Z2012-04-25http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/7552011-27771657-9267http://hdl.handle.net/10554/33075This paper offers explanations of the meanings that push children to illegally armed groups in Colombia from the testimony of 21 demobilized young girls from the region of Antioquia (Colombia). The girls’ answers are placed on a typology of explanations drawn from academic reports, and compared to three samples of attributions of students, teachers and policemen of their same region. The visions “idealizing” and “criminalizing” mobilization are practically marginal in all samples. The dominant vision among the girls is called “self-assertive”. From the rest of the samples, as well as for the experts, the majority of the views are “victimizing”.Este trabajo enuncia algunos de los motivos que empujan a los menores a ingresar a los grupos armados ilegales en Colombia a partir de los testimonios de las 21 niñas desmovilizadas de la región de Antioquia (Colombia) en 2004. Se sitúan las respuestas de las niñas en una tipología de explicaciones extraída de informes académicos de expertos, y se compara con las atribuciones que hacen tres muestras de estudiantes, maestros y policías de la zona en estudio. Las visiones “idealizante” y “criminalizante” son prácticamente marginales en todas las muestras. La visión dominante entre las niñas es la denominada “autoafirmativa”; para el resto de las muestras, así como para los expertos, es mayoritaria la visión “victimizante”.PDFapplication/pdfspaPontificia Universidad Javerianahttp://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/755/2869Universitas Psychologica; Vol. 11, Núm. 3 (2012); 768nullniñez; guerra; Colombia; Psicología Social; Interaccionismo SimbólicoChild soldiers in Colombia: Five viewsNiños soldados en Colombia: cinco visioneshttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/article10554/33075oai:repository.javeriana.edu.co:10554/330752023-03-29 14:25:17.039Repositorio Institucional - Pontificia Universidad Javerianarepositorio@javeriana.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Child soldiers in Colombia: Five views
dc.title.english.eng.fl_str_mv Niños soldados en Colombia: cinco visiones
title Child soldiers in Colombia: Five views
spellingShingle Child soldiers in Colombia: Five views
null
niñez; guerra; Colombia; Psicología Social; Interaccionismo Simbólico
title_short Child soldiers in Colombia: Five views
title_full Child soldiers in Colombia: Five views
title_fullStr Child soldiers in Colombia: Five views
title_full_unstemmed Child soldiers in Colombia: Five views
title_sort Child soldiers in Colombia: Five views
dc.creator.fl_str_mv Carmona Parra, Jaime Alberto; Decano de la Facultad de Psicología y Actividad Física de la Fundación Universitaria Luis Amigó
Moreno Martín, Florentino; Docente Titular del Departamento de Psicología Social de la Universidad Complutense de Madrid
Tobón Hoyos, John Felipe; Coordinador de la Fundación Amigó
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Carmona Parra, Jaime Alberto; Decano de la Facultad de Psicología y Actividad Física de la Fundación Universitaria Luis Amigó
Moreno Martín, Florentino; Docente Titular del Departamento de Psicología Social de la Universidad Complutense de Madrid
Tobón Hoyos, John Felipe; Coordinador de la Fundación Amigó
dc.contributor.none.fl_str_mv null
null
dc.subject.eng.fl_str_mv null
topic null
niñez; guerra; Colombia; Psicología Social; Interaccionismo Simbólico
dc.subject.spa.fl_str_mv niñez; guerra; Colombia; Psicología Social; Interaccionismo Simbólico
description This paper offers explanations of the meanings that push children to illegally armed groups in Colombia from the testimony of 21 demobilized young girls from the region of Antioquia (Colombia). The girls’ answers are placed on a typology of explanations drawn from academic reports, and compared to three samples of attributions of students, teachers and policemen of their same region. The visions “idealizing” and “criminalizing” mobilization are practically marginal in all samples. The dominant vision among the girls is called “self-assertive”. From the rest of the samples, as well as for the experts, the majority of the views are “victimizing”.
publishDate 2012
dc.date.created.none.fl_str_mv 2012-04-25
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2018-02-24T16:04:41Z
2020-04-15T18:27:58Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2018-02-24T16:04:41Z
2020-04-15T18:27:58Z
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.hasversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.local.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.driver.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/755
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv 2011-2777
1657-9267
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10554/33075
url http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/755
http://hdl.handle.net/10554/33075
identifier_str_mv 2011-2777
1657-9267
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.uri.none.fl_str_mv http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/755/2869
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Universitas Psychologica; Vol. 11, Núm. 3 (2012); 768
dc.rights.licence.*.fl_str_mv Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional
dc.rights.accessrights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.spa.fl_str_mv PDF
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Pontificia Universidad Javeriana
institution Pontificia Universidad Javeriana
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional - Pontificia Universidad Javeriana
repository.mail.fl_str_mv repositorio@javeriana.edu.co
_version_ 1814337945972244480