“Esta no es una receta de tarta”: la historicidad como elemento para la comprensión y la transformación de una actividad de gestión de residuos en un hospital universitario de Brasil

This work analyzes how the expansive learning cycle is covered by a work group, from the intervention of a Change Laboratory, held in a waste management activity at a university hospital. The theoretical basis is derived from the Cultural-Historical Activity Theory and documentary research was used...

Full description

Autores:
Rodrigues Paniza, Maurício Donavan
Cassandre, Marcio Pascoal
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2019
Institución:
Pontificia Universidad Javeriana
Repositorio:
Repositorio Universidad Javeriana
Idioma:
eng
OAI Identifier:
oai:repository.javeriana.edu.co:10554/41975
Acceso en línea:
http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/cuadernos_admon/article/view/22392
http://hdl.handle.net/10554/41975
Palabra clave:
Rights
openAccess
License
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional
id JAVERIANA2_5e878eb712d8b55208638754c82ad6e0
oai_identifier_str oai:repository.javeriana.edu.co:10554/41975
network_acronym_str JAVERIANA2
network_name_str Repositorio Universidad Javeriana
repository_id_str
spelling Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 InternacionalDerechos de autor 2018 Maurício Donavan Rodrigues Paniza, Marcio Pascoal Cassandrehttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Rodrigues Paniza, Maurício DonavanCassandre, Marcio Pascoal2019-03-26T20:55:14Z2020-04-15T18:02:57Z2019-03-26T20:55:14Z2020-04-15T18:02:57Z2019-01-10http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/cuadernos_admon/article/view/2239210.11144/Javeriana.cao31-57.tcrhe1900-72050120-3592http://hdl.handle.net/10554/41975PDFapplication/pdfengPontificia Universidad Javerianahttp://revistas.javeriana.edu.co/index.php/cuadernos_admon/article/view/22392/21449Cuadernos de Administración; Vol 31 No 57 (2018); 45 - 77Cuadernos de Administración; Vol. 31 Núm. 57 (2018); 45 - 77Cuadernos de Administración; v. 31 n. 57 (2018); 45 - 77“Esta no es una receta de tarta”: la historicidad como elemento para la comprensión y la transformación de una actividad de gestión de residuos en un hospital universitario de Brasil“Esta não é uma receita de bolo”: a historicidade como elemento para a compreensão e a transformação de uma atividade de gestão de lixo em um hospital universitário do Brasil“This is not a cake recipe”: Historicity as an element for the understanding and transformation of a waste management activity at a university hospital in Brazilhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/articleArtículo revisado por paresThis work analyzes how the expansive learning cycle is covered by a work group, from the intervention of a Change Laboratory, held in a waste management activity at a university hospital. The theoretical basis is derived from the Cultural-Historical Activity Theory and documentary research was used as methodology. In the learning movement, the workers realized that the organization of activity was and still is insufficient to meet the demands of the hospital and society. The intervention did not provoke structural transformation in the activity. But the historicity present in the learning experience allowed the apprentices to be aware of themselves and the importance of waste management, either from a functional or a social viewpoint.10554/41975oai:repository.javeriana.edu.co:10554/419752023-03-29 12:48:36.476Repositorio Institucional - Pontificia Universidad Javerianarepositorio@javeriana.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv “Esta no es una receta de tarta”: la historicidad como elemento para la comprensión y la transformación de una actividad de gestión de residuos en un hospital universitario de Brasil
dc.title.por.fl_str_mv “Esta não é uma receita de bolo”: a historicidade como elemento para a compreensão e a transformação de uma atividade de gestão de lixo em um hospital universitário do Brasil
dc.title.english.eng.fl_str_mv “This is not a cake recipe”: Historicity as an element for the understanding and transformation of a waste management activity at a university hospital in Brazil
title “Esta no es una receta de tarta”: la historicidad como elemento para la comprensión y la transformación de una actividad de gestión de residuos en un hospital universitario de Brasil
spellingShingle “Esta no es una receta de tarta”: la historicidad como elemento para la comprensión y la transformación de una actividad de gestión de residuos en un hospital universitario de Brasil
title_short “Esta no es una receta de tarta”: la historicidad como elemento para la comprensión y la transformación de una actividad de gestión de residuos en un hospital universitario de Brasil
title_full “Esta no es una receta de tarta”: la historicidad como elemento para la comprensión y la transformación de una actividad de gestión de residuos en un hospital universitario de Brasil
title_fullStr “Esta no es una receta de tarta”: la historicidad como elemento para la comprensión y la transformación de una actividad de gestión de residuos en un hospital universitario de Brasil
title_full_unstemmed “Esta no es una receta de tarta”: la historicidad como elemento para la comprensión y la transformación de una actividad de gestión de residuos en un hospital universitario de Brasil
title_sort “Esta no es una receta de tarta”: la historicidad como elemento para la comprensión y la transformación de una actividad de gestión de residuos en un hospital universitario de Brasil
dc.creator.fl_str_mv Rodrigues Paniza, Maurício Donavan
Cassandre, Marcio Pascoal
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Rodrigues Paniza, Maurício Donavan
Cassandre, Marcio Pascoal
description This work analyzes how the expansive learning cycle is covered by a work group, from the intervention of a Change Laboratory, held in a waste management activity at a university hospital. The theoretical basis is derived from the Cultural-Historical Activity Theory and documentary research was used as methodology. In the learning movement, the workers realized that the organization of activity was and still is insufficient to meet the demands of the hospital and society. The intervention did not provoke structural transformation in the activity. But the historicity present in the learning experience allowed the apprentices to be aware of themselves and the importance of waste management, either from a functional or a social viewpoint.
publishDate 2019
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2019-03-26T20:55:14Z
2020-04-15T18:02:57Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2019-03-26T20:55:14Z
2020-04-15T18:02:57Z
dc.date.created.none.fl_str_mv 2019-01-10
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.hasversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.local.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.driver.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.other.none.fl_str_mv Artículo revisado por pares
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/cuadernos_admon/article/view/22392
10.11144/Javeriana.cao31-57.tcrhe
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv 1900-7205
0120-3592
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10554/41975
url http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/cuadernos_admon/article/view/22392
http://hdl.handle.net/10554/41975
identifier_str_mv 10.11144/Javeriana.cao31-57.tcrhe
1900-7205
0120-3592
dc.language.iso.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.uri.none.fl_str_mv http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/cuadernos_admon/article/view/22392/21449
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv Cuadernos de Administración; Vol 31 No 57 (2018); 45 - 77
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Cuadernos de Administración; Vol. 31 Núm. 57 (2018); 45 - 77
dc.relation.citationissue.por.fl_str_mv Cuadernos de Administración; v. 31 n. 57 (2018); 45 - 77
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2018 Maurício Donavan Rodrigues Paniza, Marcio Pascoal Cassandre
dc.rights.licence.*.fl_str_mv Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.rights.accessrights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional
Derechos de autor 2018 Maurício Donavan Rodrigues Paniza, Marcio Pascoal Cassandre
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.spa.fl_str_mv PDF
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Pontificia Universidad Javeriana
institution Pontificia Universidad Javeriana
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional - Pontificia Universidad Javeriana
repository.mail.fl_str_mv repositorio@javeriana.edu.co
_version_ 1811671028970029056