Pedestrians’ Beliefs about Road Crossing in Bogotá: Questionnaire Development

Understanding the pedestrian choices is essential for the design of safe road systems. This study develops methods for self-reported assessment of pedestrian behavior. A self-report instrument was developed to investigate the Theory of Planned Behavior (TPB) constructs in relation to pedestrians’ ro...

Full description

Autores:
Barrero, Lope Hugo; Pontificia Universidad Javeriana
Sánchez, Alfonso; Pontificia Universidad Javeriana
Forero, Alejandro; Pontificia Universidad Javeriana
Quiroga, Julián; Pontificia Universidad Javeriana
Felknor, Sarah; University of Texas
Quintana, Leonardo Augusto; Pontificia Universidad Javeriana
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2012
Institución:
Pontificia Universidad Javeriana
Repositorio:
Repositorio Universidad Javeriana
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.javeriana.edu.co:10554/32391
Acceso en línea:
http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/1704
http://hdl.handle.net/10554/32391
Palabra clave:
Comportamiento, métodos de auto-reporte, naciones en desarrollo, peatón, Teoría del Comportamiento Planeado.
null
Rights
openAccess
License
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional
id JAVERIANA2_4e7c02c76c04c15b87917cb11bf950d1
oai_identifier_str oai:repository.javeriana.edu.co:10554/32391
network_acronym_str JAVERIANA2
network_name_str Repositorio Universidad Javeriana
repository_id_str
spelling Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2National Institute of Health Fogarty International CenternullBarrero, Lope Hugo; Pontificia Universidad JaverianaSánchez, Alfonso; Pontificia Universidad JaverianaForero, Alejandro; Pontificia Universidad JaverianaQuiroga, Julián; Pontificia Universidad JaverianaFelknor, Sarah; University of TexasQuintana, Leonardo Augusto; Pontificia Universidad Javeriana2018-02-24T16:02:41Z2020-04-15T18:23:48Z2018-02-24T16:02:41Z2020-04-15T18:23:48Z2012-10-02http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/17042011-27771657-9267http://hdl.handle.net/10554/32391Understanding the pedestrian choices is essential for the design of safe road systems. This study develops methods for self-reported assessment of pedestrian behavior. A self-report instrument was developed to investigate the Theory of Planned Behavior (TPB) constructs in relation to pedestrians’ road crossing using a convenient sample. Internal consistency and factor analysis were conducted to test the reliability and construct validity of the instrument. Self-reported intention to execute risky behavior was compared with observed behaviors. The developed questionnaire showed high internal consistency for most of the TPB constructs (Chronbach’s alpha>0.7). Factor analyses confirmed that questions grouped in constructs, as hypothesized. Pedestrians’ intention to execute risky behavior was related to pedestrians’ perceived physical capability and to the simultaneous crossing of other pedestrians. However, this intention correlated moderately with observed risky behavior (Rs=0.35). The potential to understand the mechanisms of pedestrian choices using the developed instrument are considered exploratory, yet promising.El poder entender las decisiones que toma un peatón es esencial para el diseño de sistemas viales seguros. Este estudio desarrolla métodos para la medición del comportamiento del peatón por medio de auto-reportes. Se desarrolló un instrumento de auto-reporte para investigar los constructos de la Teoría del Comportamiento Planeado (TPB, por sus siglas en inglés) en relación al cruce de las vías por parte de los peatones, usando una muestra conveniente. Se condujeron análisis de consistencia interna y de factores para probar la confiabilidad y validez de constructos del instrumento. La intención auto-reportada de ejecutar comportamientos riesgosos fue comparada con los comportamientos observados. El desarrollo del cuestionario mostró una alta consistencia interna para la mayoría de los constructos del TPB (alfa de Cronbach > 0.7). El análisis de factores confirmó que las preguntas se agrupaban en constructos, tal y como se hipotetizó; la intención de los peatones de ejecutar comportamientos riesgosos estuvo relacionada con la posibilidad física percibida por los peatones y con el cruce simultáneo de otros peatones. Sin embargo, esta intención se correlacionó solo moderadamente con el comportamiento riesgoso observado (Rs = 0.35). En conclusión, el potencial para entender los mecanismos de las elecciones de los peatones, usando el instrumento desarrollado, se considera aún exploratorio, pero sin embargo prometedor.PDFapplication/pdfspaPontificia Universidad Javerianahttp://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/1704/4873Universitas Psychologica; Vol. 12, Núm. 2 (2013); 433-444Comportamiento, métodos de auto-reporte, naciones en desarrollo, peatón, Teoría del Comportamiento Planeado.nullPedestrians’ Beliefs about Road Crossing in Bogotá: Questionnaire DevelopmentPuntos de Vista de peatones en un cruce de vías en Bogotá: desarrollo de cuestionariohttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/article10554/32391oai:repository.javeriana.edu.co:10554/323912023-03-29 14:28:02.824Repositorio Institucional - Pontificia Universidad Javerianarepositorio@javeriana.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Pedestrians’ Beliefs about Road Crossing in Bogotá: Questionnaire Development
dc.title.english.eng.fl_str_mv Puntos de Vista de peatones en un cruce de vías en Bogotá: desarrollo de cuestionario
title Pedestrians’ Beliefs about Road Crossing in Bogotá: Questionnaire Development
spellingShingle Pedestrians’ Beliefs about Road Crossing in Bogotá: Questionnaire Development
Comportamiento, métodos de auto-reporte, naciones en desarrollo, peatón, Teoría del Comportamiento Planeado.
null
title_short Pedestrians’ Beliefs about Road Crossing in Bogotá: Questionnaire Development
title_full Pedestrians’ Beliefs about Road Crossing in Bogotá: Questionnaire Development
title_fullStr Pedestrians’ Beliefs about Road Crossing in Bogotá: Questionnaire Development
title_full_unstemmed Pedestrians’ Beliefs about Road Crossing in Bogotá: Questionnaire Development
title_sort Pedestrians’ Beliefs about Road Crossing in Bogotá: Questionnaire Development
dc.creator.fl_str_mv Barrero, Lope Hugo; Pontificia Universidad Javeriana
Sánchez, Alfonso; Pontificia Universidad Javeriana
Forero, Alejandro; Pontificia Universidad Javeriana
Quiroga, Julián; Pontificia Universidad Javeriana
Felknor, Sarah; University of Texas
Quintana, Leonardo Augusto; Pontificia Universidad Javeriana
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Barrero, Lope Hugo; Pontificia Universidad Javeriana
Sánchez, Alfonso; Pontificia Universidad Javeriana
Forero, Alejandro; Pontificia Universidad Javeriana
Quiroga, Julián; Pontificia Universidad Javeriana
Felknor, Sarah; University of Texas
Quintana, Leonardo Augusto; Pontificia Universidad Javeriana
dc.contributor.eng.fl_str_mv National Institute of Health Fogarty International Center
dc.contributor.none.fl_str_mv null
dc.subject.eng.fl_str_mv Comportamiento, métodos de auto-reporte, naciones en desarrollo, peatón, Teoría del Comportamiento Planeado.
topic Comportamiento, métodos de auto-reporte, naciones en desarrollo, peatón, Teoría del Comportamiento Planeado.
null
dc.subject.spa.fl_str_mv null
description Understanding the pedestrian choices is essential for the design of safe road systems. This study develops methods for self-reported assessment of pedestrian behavior. A self-report instrument was developed to investigate the Theory of Planned Behavior (TPB) constructs in relation to pedestrians’ road crossing using a convenient sample. Internal consistency and factor analysis were conducted to test the reliability and construct validity of the instrument. Self-reported intention to execute risky behavior was compared with observed behaviors. The developed questionnaire showed high internal consistency for most of the TPB constructs (Chronbach’s alpha>0.7). Factor analyses confirmed that questions grouped in constructs, as hypothesized. Pedestrians’ intention to execute risky behavior was related to pedestrians’ perceived physical capability and to the simultaneous crossing of other pedestrians. However, this intention correlated moderately with observed risky behavior (Rs=0.35). The potential to understand the mechanisms of pedestrian choices using the developed instrument are considered exploratory, yet promising.
publishDate 2012
dc.date.created.none.fl_str_mv 2012-10-02
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2018-02-24T16:02:41Z
2020-04-15T18:23:48Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2018-02-24T16:02:41Z
2020-04-15T18:23:48Z
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.hasversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.local.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.driver.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/1704
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv 2011-2777
1657-9267
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10554/32391
url http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/1704
http://hdl.handle.net/10554/32391
identifier_str_mv 2011-2777
1657-9267
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.uri.none.fl_str_mv http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/1704/4873
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Universitas Psychologica; Vol. 12, Núm. 2 (2013); 433-444
dc.rights.licence.*.fl_str_mv Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional
dc.rights.accessrights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.spa.fl_str_mv PDF
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Pontificia Universidad Javeriana
institution Pontificia Universidad Javeriana
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional - Pontificia Universidad Javeriana
repository.mail.fl_str_mv repositorio@javeriana.edu.co
_version_ 1811671220495581184