Monitoring of Official Degree Qualifications: The Key Role of Academic Quality Assurance Systems (AQAS)
The purpose of this article is focused on the development of a protocol designed to facilitate the monitoring process of the official degrees of a Spanish university. In response to the criteria and guidelines established in the Royal Decree 1393/2007, this proposal seeks to make available to the fo...
- Autores:
-
Pozo Muñoz, Carmen; Universidad de Almería
Bretones Nieto, Blanca; Universidad de Almería
Martos Méndez, María José; Universidad de Almería
Alonso Morillejo, Enrique; Universidad de Almería
García Rodríguez, María Pilar; Universidad de Huelva
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2012
- Institución:
- Pontificia Universidad Javeriana
- Repositorio:
- Repositorio Universidad Javeriana
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.javeriana.edu.co:10554/33011
- Acceso en línea:
- http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/1283
http://hdl.handle.net/10554/33011
- Palabra clave:
- Espacio Europeo de Educación Superior, Seguimiento de Títulos, Sistemas de Aseguramiento de la Calidad.
European Space for Higher Education; Monitoring of Degrees; Quality Assurance Systems; Academic Quality
- Rights
- openAccess
- License
- Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional
id |
JAVERIANA2_2b9c8d79ccc48c004e8aa666907ea9c9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.javeriana.edu.co:10554/33011 |
network_acronym_str |
JAVERIANA2 |
network_name_str |
Repositorio Universidad Javeriana |
repository_id_str |
|
spelling |
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2nullnullPozo Muñoz, Carmen; Universidad de AlmeríaBretones Nieto, Blanca; Universidad de AlmeríaMartos Méndez, María José; Universidad de AlmeríaAlonso Morillejo, Enrique; Universidad de AlmeríaGarcía Rodríguez, María Pilar; Universidad de Huelva2018-02-24T16:04:21Z2020-04-15T18:27:30Z2018-02-24T16:04:21Z2020-04-15T18:27:30Z2012-06-20http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/12832011-27771657-9267http://hdl.handle.net/10554/33011The purpose of this article is focused on the development of a protocol designed to facilitate the monitoring process of the official degrees of a Spanish university. In response to the criteria and guidelines established in the Royal Decree 1393/2007, this proposal seeks to make available to the focus groups a useful and flexible tool, tailored to the different existing regulations, which assesses progress in the development of the curriculum, ensures the effective implementation of the degrees, and publishes the information available, relevant and appropriate. It also helps to identify weaknesses, potential improvements and best practices for dissemination. All this, with the ultimate aim of assuring the accreditation of Official Degrees. The monitoring protocol articulates the assessment, as a Check-List, in fulfillment of an annual series of indicators set out in the Academic Quality Assurance Systems (AQAS) included in the Proceedings of Degrees. Finally, the monitoring of new degrees comes up as a result of adaptation to the requirements of the European Higher Education Area.El propósito de este artículo se centra en el desarrollo de un protocolo diseñado para facilitar el proceso de seguimiento de las titulaciones oficiales en las Universidades Españolas. En respuesta a los criterios y directrices establecidos en el Real Decreto 1393/2007, la presente propuesta tiene por objeto poner a disposición de los grupos de interés una herramienta útil y flexible, adaptada a las diferentes regulaciones existentes, que evalúa el progreso en el desarrollo del plan de estudios, asegura la aplicación efectiva de los grados, y publica la información disponible, relevante y apropiada. También ayuda a identificar los puntos débiles, las posibles mejoras y las prácticas más adecuadas para su difusión. Todo esto, con el fin último de garantizar la acreditación de los Títulos Oficiales. El protocolo de seguimiento articula la evaluación, así como una lista de control, en cumplimiento de una serie de indicadores establecidos en los Sistemas de Garantía de Calidad (SGC) incluidos en los Procedimientos de Grado. Por último, el seguimiento de los nuevos Títulos de Grado surge como resultado de la adaptación a los requerimientos del Espacio Europeo de Educación Superior.PDFapplication/pdfspaPontificia Universidad Javerianahttp://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/1283/3975Universitas Psychologica; Vol. 12, Núm. 1 (2013); 209-220Espacio Europeo de Educación Superior, Seguimiento de Títulos, Sistemas de Aseguramiento de la Calidad.European Space for Higher Education; Monitoring of Degrees; Quality Assurance Systems; Academic QualityMonitoring of Official Degree Qualifications: The Key Role of Academic Quality Assurance Systems (AQAS)El proceso de seguimiento de los títulos oficiales: El papel “clave” de los Sistemas de Garantía de Calidadhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/article10554/33011oai:repository.javeriana.edu.co:10554/330112023-03-29 14:25:10.104Repositorio Institucional - Pontificia Universidad Javerianarepositorio@javeriana.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
Monitoring of Official Degree Qualifications: The Key Role of Academic Quality Assurance Systems (AQAS) |
dc.title.english.eng.fl_str_mv |
El proceso de seguimiento de los títulos oficiales: El papel “clave” de los Sistemas de Garantía de Calidad |
title |
Monitoring of Official Degree Qualifications: The Key Role of Academic Quality Assurance Systems (AQAS) |
spellingShingle |
Monitoring of Official Degree Qualifications: The Key Role of Academic Quality Assurance Systems (AQAS) Espacio Europeo de Educación Superior, Seguimiento de Títulos, Sistemas de Aseguramiento de la Calidad. European Space for Higher Education; Monitoring of Degrees; Quality Assurance Systems; Academic Quality |
title_short |
Monitoring of Official Degree Qualifications: The Key Role of Academic Quality Assurance Systems (AQAS) |
title_full |
Monitoring of Official Degree Qualifications: The Key Role of Academic Quality Assurance Systems (AQAS) |
title_fullStr |
Monitoring of Official Degree Qualifications: The Key Role of Academic Quality Assurance Systems (AQAS) |
title_full_unstemmed |
Monitoring of Official Degree Qualifications: The Key Role of Academic Quality Assurance Systems (AQAS) |
title_sort |
Monitoring of Official Degree Qualifications: The Key Role of Academic Quality Assurance Systems (AQAS) |
dc.creator.fl_str_mv |
Pozo Muñoz, Carmen; Universidad de Almería Bretones Nieto, Blanca; Universidad de Almería Martos Méndez, María José; Universidad de Almería Alonso Morillejo, Enrique; Universidad de Almería García Rodríguez, María Pilar; Universidad de Huelva |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Pozo Muñoz, Carmen; Universidad de Almería Bretones Nieto, Blanca; Universidad de Almería Martos Méndez, María José; Universidad de Almería Alonso Morillejo, Enrique; Universidad de Almería García Rodríguez, María Pilar; Universidad de Huelva |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
null null |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Espacio Europeo de Educación Superior, Seguimiento de Títulos, Sistemas de Aseguramiento de la Calidad. |
topic |
Espacio Europeo de Educación Superior, Seguimiento de Títulos, Sistemas de Aseguramiento de la Calidad. European Space for Higher Education; Monitoring of Degrees; Quality Assurance Systems; Academic Quality |
dc.subject.spa.fl_str_mv |
European Space for Higher Education; Monitoring of Degrees; Quality Assurance Systems; Academic Quality |
description |
The purpose of this article is focused on the development of a protocol designed to facilitate the monitoring process of the official degrees of a Spanish university. In response to the criteria and guidelines established in the Royal Decree 1393/2007, this proposal seeks to make available to the focus groups a useful and flexible tool, tailored to the different existing regulations, which assesses progress in the development of the curriculum, ensures the effective implementation of the degrees, and publishes the information available, relevant and appropriate. It also helps to identify weaknesses, potential improvements and best practices for dissemination. All this, with the ultimate aim of assuring the accreditation of Official Degrees. The monitoring protocol articulates the assessment, as a Check-List, in fulfillment of an annual series of indicators set out in the Academic Quality Assurance Systems (AQAS) included in the Proceedings of Degrees. Finally, the monitoring of new degrees comes up as a result of adaptation to the requirements of the European Higher Education Area. |
publishDate |
2012 |
dc.date.created.none.fl_str_mv |
2012-06-20 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2018-02-24T16:04:21Z 2020-04-15T18:27:30Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2018-02-24T16:04:21Z 2020-04-15T18:27:30Z |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.hasversion.none.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.local.spa.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.none.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.driver.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/1283 |
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv |
2011-2777 1657-9267 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10554/33011 |
url |
http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/1283 http://hdl.handle.net/10554/33011 |
identifier_str_mv |
2011-2777 1657-9267 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.uri.none.fl_str_mv |
http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/1283/3975 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Universitas Psychologica; Vol. 12, Núm. 1 (2013); 209-220 |
dc.rights.licence.*.fl_str_mv |
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional |
dc.rights.accessrights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.spa.fl_str_mv |
PDF |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Javeriana |
institution |
Pontificia Universidad Javeriana |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional - Pontificia Universidad Javeriana |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@javeriana.edu.co |
_version_ |
1814337891063562240 |