Monitoring of Official Degree Qualifications: The Key Role of Academic Quality Assurance Systems (AQAS)

The purpose of this article is focused on the development of a protocol designed to facilitate the monitoring process of the official degrees of a Spanish university. In response to the criteria and guidelines established in the Royal Decree 1393/2007, this proposal seeks to make available to the fo...

Full description

Autores:
Pozo Muñoz, Carmen; Universidad de Almería
Bretones Nieto, Blanca; Universidad de Almería
Martos Méndez, María José; Universidad de Almería
Alonso Morillejo, Enrique; Universidad de Almería
García Rodríguez, María Pilar; Universidad de Huelva
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2012
Institución:
Pontificia Universidad Javeriana
Repositorio:
Repositorio Universidad Javeriana
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.javeriana.edu.co:10554/33011
Acceso en línea:
http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/1283
http://hdl.handle.net/10554/33011
Palabra clave:
Espacio Europeo de Educación Superior, Seguimiento de Títulos, Sistemas de Aseguramiento de la Calidad.
European Space for Higher Education; Monitoring of Degrees; Quality Assurance Systems; Academic Quality
Rights
openAccess
License
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional
id JAVERIANA2_2b9c8d79ccc48c004e8aa666907ea9c9
oai_identifier_str oai:repository.javeriana.edu.co:10554/33011
network_acronym_str JAVERIANA2
network_name_str Repositorio Universidad Javeriana
repository_id_str
spelling Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2nullnullPozo Muñoz, Carmen; Universidad de AlmeríaBretones Nieto, Blanca; Universidad de AlmeríaMartos Méndez, María José; Universidad de AlmeríaAlonso Morillejo, Enrique; Universidad de AlmeríaGarcía Rodríguez, María Pilar; Universidad de Huelva2018-02-24T16:04:21Z2020-04-15T18:27:30Z2018-02-24T16:04:21Z2020-04-15T18:27:30Z2012-06-20http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/12832011-27771657-9267http://hdl.handle.net/10554/33011The purpose of this article is focused on the development of a protocol designed to facilitate the monitoring process of the official degrees of a Spanish university. In response to the criteria and guidelines established in the Royal Decree 1393/2007, this proposal seeks to make available to the focus groups a useful and flexible tool, tailored to the different existing regulations, which assesses progress in the development of the curriculum, ensures the effective implementation of the degrees, and publishes the information available, relevant and appropriate. It also helps to identify weaknesses, potential improvements and best practices for dissemination. All this, with the ultimate aim of assuring the accreditation of Official Degrees. The monitoring protocol articulates the assessment, as a Check-List, in fulfillment of an annual series of indicators set out in the Academic Quality Assurance Systems (AQAS) included in the Proceedings of Degrees. Finally, the monitoring of new degrees comes up as a result of adaptation to the requirements of the European Higher Education Area.El propósito de este artículo se centra en el desarrollo de un protocolo diseñado para facilitar el proceso de seguimiento de las titulaciones oficiales en las Universidades Españolas. En respuesta a los criterios y directrices establecidos en el Real Decreto 1393/2007, la presente propuesta tiene por objeto poner a disposición de los grupos de interés una herramienta útil y flexible, adaptada a las diferentes regulaciones existentes, que evalúa el progreso en el desarrollo del plan de estudios, asegura la aplicación efectiva de los grados, y publica la información disponible, relevante y apropiada. También ayuda a identificar los puntos débiles, las posibles mejoras y las prácticas más adecuadas para su difusión. Todo esto, con el fin último de garantizar la acreditación de los Títulos Oficiales. El protocolo de seguimiento articula la evaluación, así como una lista de control, en cumplimiento de una serie de indicadores establecidos en los Sistemas de Garantía de Calidad (SGC) incluidos en los Procedimientos de Grado. Por último, el seguimiento de los nuevos Títulos de Grado surge como resultado de la adaptación a los requerimientos del Espacio Europeo de Educación Superior.PDFapplication/pdfspaPontificia Universidad Javerianahttp://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/1283/3975Universitas Psychologica; Vol. 12, Núm. 1 (2013); 209-220Espacio Europeo de Educación Superior, Seguimiento de Títulos, Sistemas de Aseguramiento de la Calidad.European Space for Higher Education; Monitoring of Degrees; Quality Assurance Systems; Academic QualityMonitoring of Official Degree Qualifications: The Key Role of Academic Quality Assurance Systems (AQAS)El proceso de seguimiento de los títulos oficiales: El papel “clave” de los Sistemas de Garantía de Calidadhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/article10554/33011oai:repository.javeriana.edu.co:10554/330112023-03-29 14:25:10.104Repositorio Institucional - Pontificia Universidad Javerianarepositorio@javeriana.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Monitoring of Official Degree Qualifications: The Key Role of Academic Quality Assurance Systems (AQAS)
dc.title.english.eng.fl_str_mv El proceso de seguimiento de los títulos oficiales: El papel “clave” de los Sistemas de Garantía de Calidad
title Monitoring of Official Degree Qualifications: The Key Role of Academic Quality Assurance Systems (AQAS)
spellingShingle Monitoring of Official Degree Qualifications: The Key Role of Academic Quality Assurance Systems (AQAS)
Espacio Europeo de Educación Superior, Seguimiento de Títulos, Sistemas de Aseguramiento de la Calidad.
European Space for Higher Education; Monitoring of Degrees; Quality Assurance Systems; Academic Quality
title_short Monitoring of Official Degree Qualifications: The Key Role of Academic Quality Assurance Systems (AQAS)
title_full Monitoring of Official Degree Qualifications: The Key Role of Academic Quality Assurance Systems (AQAS)
title_fullStr Monitoring of Official Degree Qualifications: The Key Role of Academic Quality Assurance Systems (AQAS)
title_full_unstemmed Monitoring of Official Degree Qualifications: The Key Role of Academic Quality Assurance Systems (AQAS)
title_sort Monitoring of Official Degree Qualifications: The Key Role of Academic Quality Assurance Systems (AQAS)
dc.creator.fl_str_mv Pozo Muñoz, Carmen; Universidad de Almería
Bretones Nieto, Blanca; Universidad de Almería
Martos Méndez, María José; Universidad de Almería
Alonso Morillejo, Enrique; Universidad de Almería
García Rodríguez, María Pilar; Universidad de Huelva
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Pozo Muñoz, Carmen; Universidad de Almería
Bretones Nieto, Blanca; Universidad de Almería
Martos Méndez, María José; Universidad de Almería
Alonso Morillejo, Enrique; Universidad de Almería
García Rodríguez, María Pilar; Universidad de Huelva
dc.contributor.none.fl_str_mv null
null
dc.subject.eng.fl_str_mv Espacio Europeo de Educación Superior, Seguimiento de Títulos, Sistemas de Aseguramiento de la Calidad.
topic Espacio Europeo de Educación Superior, Seguimiento de Títulos, Sistemas de Aseguramiento de la Calidad.
European Space for Higher Education; Monitoring of Degrees; Quality Assurance Systems; Academic Quality
dc.subject.spa.fl_str_mv European Space for Higher Education; Monitoring of Degrees; Quality Assurance Systems; Academic Quality
description The purpose of this article is focused on the development of a protocol designed to facilitate the monitoring process of the official degrees of a Spanish university. In response to the criteria and guidelines established in the Royal Decree 1393/2007, this proposal seeks to make available to the focus groups a useful and flexible tool, tailored to the different existing regulations, which assesses progress in the development of the curriculum, ensures the effective implementation of the degrees, and publishes the information available, relevant and appropriate. It also helps to identify weaknesses, potential improvements and best practices for dissemination. All this, with the ultimate aim of assuring the accreditation of Official Degrees. The monitoring protocol articulates the assessment, as a Check-List, in fulfillment of an annual series of indicators set out in the Academic Quality Assurance Systems (AQAS) included in the Proceedings of Degrees. Finally, the monitoring of new degrees comes up as a result of adaptation to the requirements of the European Higher Education Area.
publishDate 2012
dc.date.created.none.fl_str_mv 2012-06-20
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2018-02-24T16:04:21Z
2020-04-15T18:27:30Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2018-02-24T16:04:21Z
2020-04-15T18:27:30Z
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.hasversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.local.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.driver.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/1283
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv 2011-2777
1657-9267
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10554/33011
url http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/1283
http://hdl.handle.net/10554/33011
identifier_str_mv 2011-2777
1657-9267
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.uri.none.fl_str_mv http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/1283/3975
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Universitas Psychologica; Vol. 12, Núm. 1 (2013); 209-220
dc.rights.licence.*.fl_str_mv Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional
dc.rights.accessrights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.spa.fl_str_mv PDF
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Pontificia Universidad Javeriana
institution Pontificia Universidad Javeriana
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional - Pontificia Universidad Javeriana
repository.mail.fl_str_mv repositorio@javeriana.edu.co
_version_ 1808388049801838592