Motivation towards learning english fostered by the implementation of a didactic sequence mediated by the use of the Metroidvania Video Game Hollow Knight

The present research project aims to measure the motivation level of a group of students from an English course at Icesi University by using a didactic sequence mediated by the use of a Metroidvania Video Game as the main engagement element for learning the second language. In order to do so, this p...

Full description

Autores:
Roldán Caicedo, Juan Pablo
Tipo de recurso:
Trabajo de grado de pregrado
Fecha de publicación:
2022
Institución:
Universidad ICESI
Repositorio:
Repositorio ICESI
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.icesi.edu.co:10906/95590
Acceso en línea:
http://repository.icesi.edu.co/biblioteca_digital/handle/10906/95590
http://biblioteca2.icesi.edu.co/cgi-olib?oid=329528
Palabra clave:
Enseñanza del inglés
Aprendizaje del inglés
Experiencias educativas
Aprendizaje significativo
Práctica educativa
Motivación
Videojuegos
Lúdica
Aprendizaje de idiomas
Idiomas extranjeros
Trabajos de grado
Departamento de Pedagogía
Licenciatura en Lenguas Extranjeras con énfasis en inglés
Rights
License
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
id ICESI2_8601f5171cd259f1f29922251d2f4f2b
oai_identifier_str oai:repository.icesi.edu.co:10906/95590
network_acronym_str ICESI2
network_name_str Repositorio ICESI
repository_id_str
spelling Portilla Quintero, BrayanRoldán Caicedo, Juan PabloAsesor TesisCali de Lat: 03 24 00 N degrees minutes Lat: 3.4000 decimal degrees Long: 076 30 00 W degrees minutes Long: -76.5000 decimal degrees.2022-09-29T07:41:29Z2022-01-012022-09-29T07:41:29Z2022-01-01329528http://repository.icesi.edu.co/biblioteca_digital/handle/10906/95590http://biblioteca2.icesi.edu.co/cgi-olib?oid=329528The present research project aims to measure the motivation level of a group of students from an English course at Icesi University by using a didactic sequence mediated by the use of a Metroidvania Video Game as the main engagement element for learning the second language. In order to do so, this paper recovers the different perspectives of the students and the researcher while teaching and learning to use a video game, analyzing how the motivation is promoted and making the comparison among other papers with similar objectives but using different tools and games. Among the findings, a description of the way in which motivation was positively influenced using a didactic sequence mediated by the use of the Metroidvania videogame Hollow Knight through their respective testimonies and information gathered by the researcher while applying the activities proposed for every stage of the experience.75 páginasDigitalapplication/pdfspaUniversidad IcesiEscuela de Ciencias de la EducaciónDepartamento de PedagogíaSantiago de CaliEL AUTOR, expresa que la obra objeto de la presente autorización es original y la elaboró sin quebrantar ni suplantar los derechos de autor de terceros, y de tal forma, la obra es de su exclusiva autoría y tiene la titularidad sobre éste. PARÁGRAFO: en caso de queja o acción por parte de un tercero referente a los derechos de autor sobre el artículo, folleto o libro en cuestión, EL AUTOR, asumirá la responsabilidad total, y saldrá en defensa de los derechos aquí autorizados; para todos los efectos, la Universidad Icesi actúa como un tercero de buena fe. Esta autorización, permite a la Universidad Icesi, de forma indefinida, para que en los términos establecidos en la Ley 23 de 1982, la Ley 44 de 1993, leyes y jurisprudencia vigente al respecto, haga publicación de este con fines educativos Todo persona que consulte ya sea la biblioteca o en medio electrónico podrá copiar apartes del texto citando siempre la fuentes, es decir el título del trabajo y el autor.https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Enseñanza del inglésAprendizaje del inglésExperiencias educativasAprendizaje significativoPráctica educativaMotivaciónVideojuegosLúdicaAprendizaje de idiomasIdiomas extranjerosTrabajos de gradoDepartamento de PedagogíaLicenciatura en Lenguas Extranjeras con énfasis en inglésMotivation towards learning english fostered by the implementation of a didactic sequence mediated by the use of the Metroidvania Video Game Hollow Knightinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fTrabajo de gradohttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85ORIGINALTG03567.pdfapplication/pdf1912759http://repository.icesi.edu.co/biblioteca_digital/bitstream/10906/95590/1/TG03567.pdfea0a9e0fd4e527c3d6bdcaa4f2be358eMD5110906/95590oai:repository.icesi.edu.co:10906/955902022-09-29 02:41:30.361Biblioteca Digital - Universidad icesicdcriollo@icesi.edu.co
dc.title.none.fl_str_mv Motivation towards learning english fostered by the implementation of a didactic sequence mediated by the use of the Metroidvania Video Game Hollow Knight
title Motivation towards learning english fostered by the implementation of a didactic sequence mediated by the use of the Metroidvania Video Game Hollow Knight
spellingShingle Motivation towards learning english fostered by the implementation of a didactic sequence mediated by the use of the Metroidvania Video Game Hollow Knight
Enseñanza del inglés
Aprendizaje del inglés
Experiencias educativas
Aprendizaje significativo
Práctica educativa
Motivación
Videojuegos
Lúdica
Aprendizaje de idiomas
Idiomas extranjeros
Trabajos de grado
Departamento de Pedagogía
Licenciatura en Lenguas Extranjeras con énfasis en inglés
title_short Motivation towards learning english fostered by the implementation of a didactic sequence mediated by the use of the Metroidvania Video Game Hollow Knight
title_full Motivation towards learning english fostered by the implementation of a didactic sequence mediated by the use of the Metroidvania Video Game Hollow Knight
title_fullStr Motivation towards learning english fostered by the implementation of a didactic sequence mediated by the use of the Metroidvania Video Game Hollow Knight
title_full_unstemmed Motivation towards learning english fostered by the implementation of a didactic sequence mediated by the use of the Metroidvania Video Game Hollow Knight
title_sort Motivation towards learning english fostered by the implementation of a didactic sequence mediated by the use of the Metroidvania Video Game Hollow Knight
dc.creator.fl_str_mv Roldán Caicedo, Juan Pablo
dc.contributor.advisor.none.fl_str_mv Portilla Quintero, Brayan
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Roldán Caicedo, Juan Pablo
dc.contributor.role.none.fl_str_mv Asesor Tesis
dc.subject.none.fl_str_mv Enseñanza del inglés
Aprendizaje del inglés
Experiencias educativas
Aprendizaje significativo
Práctica educativa
Motivación
Videojuegos
Lúdica
Aprendizaje de idiomas
Idiomas extranjeros
Trabajos de grado
Departamento de Pedagogía
Licenciatura en Lenguas Extranjeras con énfasis en inglés
topic Enseñanza del inglés
Aprendizaje del inglés
Experiencias educativas
Aprendizaje significativo
Práctica educativa
Motivación
Videojuegos
Lúdica
Aprendizaje de idiomas
Idiomas extranjeros
Trabajos de grado
Departamento de Pedagogía
Licenciatura en Lenguas Extranjeras con énfasis en inglés
description The present research project aims to measure the motivation level of a group of students from an English course at Icesi University by using a didactic sequence mediated by the use of a Metroidvania Video Game as the main engagement element for learning the second language. In order to do so, this paper recovers the different perspectives of the students and the researcher while teaching and learning to use a video game, analyzing how the motivation is promoted and making the comparison among other papers with similar objectives but using different tools and games. Among the findings, a description of the way in which motivation was positively influenced using a didactic sequence mediated by the use of the Metroidvania videogame Hollow Knight through their respective testimonies and information gathered by the researcher while applying the activities proposed for every stage of the experience.
publishDate 2022
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2022-09-29T07:41:29Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2022-01-01
2022-09-29T07:41:29Z
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2022-01-01
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.type.local.none.fl_str_mv Trabajo de grado
format http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.identifier.other.none.fl_str_mv 329528
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://repository.icesi.edu.co/biblioteca_digital/handle/10906/95590
dc.identifier.OLIB.none.fl_str_mv http://biblioteca2.icesi.edu.co/cgi-olib?oid=329528
identifier_str_mv 329528
url http://repository.icesi.edu.co/biblioteca_digital/handle/10906/95590
http://biblioteca2.icesi.edu.co/cgi-olib?oid=329528
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.uri.none.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.rights.license.none.fl_str_mv Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.extent.none.fl_str_mv 75 páginas
dc.format.medium.none.fl_str_mv Digital
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.spatial.none.fl_str_mv Cali de Lat: 03 24 00 N degrees minutes Lat: 3.4000 decimal degrees Long: 076 30 00 W degrees minutes Long: -76.5000 decimal degrees.
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Icesi
dc.publisher.faculty.none.fl_str_mv Escuela de Ciencias de la Educación
dc.publisher.department.none.fl_str_mv Departamento de Pedagogía
dc.publisher.place.none.fl_str_mv Santiago de Cali
publisher.none.fl_str_mv Universidad Icesi
institution Universidad ICESI
bitstream.url.fl_str_mv http://repository.icesi.edu.co/biblioteca_digital/bitstream/10906/95590/1/TG03567.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv ea0a9e0fd4e527c3d6bdcaa4f2be358e
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital - Universidad icesi
repository.mail.fl_str_mv cdcriollo@icesi.edu.co
_version_ 1814094940724002816