Diseño de portales para evitar o reducir el corte en rocas
Restrictions on topography lead to designs of portals that do not necessarily intersect with the axis of the track at a right angle. The lack of appropriate guidelines in the design for portals and a vague understanding of the behavior of the rock mass bring as a consequence the design of very conse...
- Autores:
-
Arias, Mario
Salazar Ferro, Ricardo
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2017
- Institución:
- Escuela Colombiana de Ingeniería Julio Garavito
- Repositorio:
- Repositorio Institucional ECI
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.escuelaing.edu.co:001/890
- Acceso en línea:
- http://revistas.escuelaing.edu.co/index.php/reci/article/view/20/16
https://repositorio.escuelaing.edu.co/handle/001/890
- Palabra clave:
- Tueneles
Emboquilles
Portales sesgados
Portales oblicuos
Tueneles
Emboquilles
Skewed portals
Oblique portals
- Rights
- openAccess
- License
- Derechos Reservados - Escuela Colombiana de Ingeniería Julio Garavito
id |
ESCUELAIG2_79cea97c03078cf5eaad57a02f81428b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.escuelaing.edu.co:001/890 |
network_acronym_str |
ESCUELAIG2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional ECI |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Diseño de portales para evitar o reducir el corte en rocas |
title |
Diseño de portales para evitar o reducir el corte en rocas |
spellingShingle |
Diseño de portales para evitar o reducir el corte en rocas Tueneles Emboquilles Portales sesgados Portales oblicuos Tueneles Emboquilles Skewed portals Oblique portals |
title_short |
Diseño de portales para evitar o reducir el corte en rocas |
title_full |
Diseño de portales para evitar o reducir el corte en rocas |
title_fullStr |
Diseño de portales para evitar o reducir el corte en rocas |
title_full_unstemmed |
Diseño de portales para evitar o reducir el corte en rocas |
title_sort |
Diseño de portales para evitar o reducir el corte en rocas |
dc.creator.fl_str_mv |
Arias, Mario Salazar Ferro, Ricardo |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Arias, Mario Salazar Ferro, Ricardo |
dc.subject.spa.fl_str_mv |
Tueneles Emboquilles Portales sesgados Portales oblicuos |
topic |
Tueneles Emboquilles Portales sesgados Portales oblicuos Tueneles Emboquilles Skewed portals Oblique portals |
dc.subject.keywords.spa.fl_str_mv |
Tueneles Emboquilles Skewed portals Oblique portals |
description |
Restrictions on topography lead to designs of portals that do not necessarily intersect with the axis of the track at a right angle. The lack of appropriate guidelines in the design for portals and a vague understanding of the behavior of the rock mass bring as a consequence the design of very conservative portals (heavy or rigid support), generating in addition complex construction procedures, longer construction times and a greater environmental impact. This article points to a new approach to the design of portals in a biased way, based on a complete understanding of the behavior of the rock mass and its failure mechanisms. The approach is based on 2D numerical models, complemented with 3D models, for the comparison and optimization of portal design methodology. |
publishDate |
2017 |
dc.date.issued.spa.fl_str_mv |
2017 |
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv |
2018-12-03T21:32:44Z |
dc.date.available.spa.fl_str_mv |
2018-12-03T21:32:44Z |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2021-10-01T19:00:00Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2021-10-01T19:00:00Z |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.content.spa.fl_str_mv |
Text |
dc.type.driver.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/redcol/resource_type/ART |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.spa.fl_str_mv |
http://revistas.escuelaing.edu.co/index.php/reci/article/view/20/16 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://repositorio.escuelaing.edu.co/handle/001/890 |
url |
http://revistas.escuelaing.edu.co/index.php/reci/article/view/20/16 https://repositorio.escuelaing.edu.co/handle/001/890 |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.references.spa.fl_str_mv |
Bieniawski, Z.T. (1989). Engineering Rock Mass Classification. En A complete manual for engineers and geologists in mining, civil, and petroleum engineering. s.l.: Wiley-Interscience, pp. 40-47.Departament of the Army, U.S. (mayo de 2007). Army Corp of Engineers. Engineering and Design Tunnels and Shafts in Rocks. En Washinton DC: s.n., pp. 9-3 y 9-4. Peck, R. B. (1969). Advantages and limitations of the obser-vational method in applied soil mechanics. En Géotechnique. Londres: s.n., pp. 171-187. Pilgerstorfer, T. (2010). Prediction of displacement development using closed-form solutions. s.l.: Institut für Felsmechanik und Tunnelbau,Technische Universität Graz ed. Saarbrücken: VDM Verlag Dr. Müller. Plaxis (2015). Plaxis 3-s Anniversary Edition. Delft, Países Bajos: www.plaxis.nl. Ramírez, P. & Alejano, L. (2004). Mecánica de rocas: fundamen-tos e ingeniería de taludes. Madrid: Universidad Politécnica de Madrid. Rocscience (2008). Pseudo-3D in Tunnelling Tuturial. En Manual de uso Rocscience Phase2 V.8. Toronto: s.n., p. 14. |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos Reservados - Escuela Colombiana de Ingeniería Julio Garavito |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.creativecommons.spa.fl_str_mv |
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) |
rights_invalid_str_mv |
Derechos Reservados - Escuela Colombiana de Ingeniería Julio Garavito https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ Atribución-NoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Escuela Colombiana de Ingeniería Julio Garavito |
dc.source.spa.fl_str_mv |
Revista de la Escuela Colombiana de Ingeniería; Núm. 108 (2017): Revista Nº 108 Octubre - Diciembre; p. 61-67 0121-5132 |
institution |
Escuela Colombiana de Ingeniería Julio Garavito |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.escuelaing.edu.co/bitstream/001/890/1/Dise%c3%b1o%20de%20portales%20para%20evitar%20o%20reducir%20el%20corte%20en%20rocas.pdf https://repositorio.escuelaing.edu.co/bitstream/001/890/2/license.txt https://repositorio.escuelaing.edu.co/bitstream/001/890/4/Dise%c3%b1o%20de%20portales%20para%20evitar%20o%20reducir%20el%20corte%20en%20rocas.pdf.txt https://repositorio.escuelaing.edu.co/bitstream/001/890/5/Dise%c3%b1o%20de%20portales%20para%20evitar%20o%20reducir%20el%20corte%20en%20rocas.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
2aee55e9ad565af591f34b5c8b186131 5a7ca94c2e5326ee169f979d71d0f06e a6463faa0e748ec967ca791fa606ba57 df2ae144a60a3c0329eed0fdeb131d8c |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Escuela Colombiana de Ingeniería Julio Garavito |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio.eci@escuelaing.edu.co |
_version_ |
1814355617140178944 |
spelling |
Arias, Marioaa4c7214a51435dc19b0d328041cc068600Salazar Ferro, Ricardo0b372d660ffd4846b25d982e2cca72da6002018-12-03T21:32:44Z2021-10-01T19:00:00Z2018-12-03T21:32:44Z2021-10-01T19:00:00Z2017http://revistas.escuelaing.edu.co/index.php/reci/article/view/20/16https://repositorio.escuelaing.edu.co/handle/001/890Restrictions on topography lead to designs of portals that do not necessarily intersect with the axis of the track at a right angle. The lack of appropriate guidelines in the design for portals and a vague understanding of the behavior of the rock mass bring as a consequence the design of very conservative portals (heavy or rigid support), generating in addition complex construction procedures, longer construction times and a greater environmental impact. This article points to a new approach to the design of portals in a biased way, based on a complete understanding of the behavior of the rock mass and its failure mechanisms. The approach is based on 2D numerical models, complemented with 3D models, for the comparison and optimization of portal design methodology.Las restricciones en materia de topografía conducen a diseños de portales que no se intersectan necesariamente con el eje de la vía en un ángulo recto. La falta de guías apropiadas en el diseño para portales y un vago entendimiento sobre el comportamiento del macizo rocoso traen como consecuencia el diseño de portales muy conservadores (soporte pesado o rígido), generando adicionalmente procedimientos de construcción complejos, tiempos de construcción más largos y un mayor impacto ambiental. Este artículo apunta hacia un nuevo enfoque para el diseño de portales de forma sesgada, fundados en una comprensión completa del comportamiento del macizo rocoso y sus mecanismos de falla. El enfoque se basa en modelos numéricos 2D, complementados con modelos 3D, para la comparación y la optimización de la metodología del diseño de portales.application/pdfspaEscuela Colombiana de Ingeniería Julio GaravitoDerechos Reservados - Escuela Colombiana de Ingeniería Julio Garavitohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-NoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0)http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Revista de la Escuela Colombiana de Ingeniería; Núm. 108 (2017): Revista Nº 108 Octubre - Diciembre; p. 61-670121-5132TuenelesEmboquillesPortales sesgadosPortales oblicuosTuenelesEmboquillesSkewed portalsOblique portalsDiseño de portales para evitar o reducir el corte en rocasArtículo de revistainfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Textinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARThttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Bieniawski, Z.T. (1989). Engineering Rock Mass Classification. En A complete manual for engineers and geologists in mining, civil, and petroleum engineering. s.l.: Wiley-Interscience, pp. 40-47.Departament of the Army, U.S. (mayo de 2007). Army Corp of Engineers. Engineering and Design Tunnels and Shafts in Rocks. En Washinton DC: s.n., pp. 9-3 y 9-4.Peck, R. B. (1969). Advantages and limitations of the obser-vational method in applied soil mechanics. En Géotechnique. Londres: s.n., pp. 171-187.Pilgerstorfer, T. (2010). Prediction of displacement development using closed-form solutions. s.l.: Institut für Felsmechanik und Tunnelbau,Technische Universität Graz ed. Saarbrücken: VDM Verlag Dr. Müller.Plaxis (2015). Plaxis 3-s Anniversary Edition. Delft, Países Bajos: www.plaxis.nl.Ramírez, P. & Alejano, L. (2004). Mecánica de rocas: fundamen-tos e ingeniería de taludes. Madrid: Universidad Politécnica de Madrid.Rocscience (2008). Pseudo-3D in Tunnelling Tuturial. En Manual de uso Rocscience Phase2 V.8. Toronto: s.n., p. 14.ORIGINALDiseño de portales para evitar o reducir el corte en rocas.pdfapplication/pdf1607001https://repositorio.escuelaing.edu.co/bitstream/001/890/1/Dise%c3%b1o%20de%20portales%20para%20evitar%20o%20reducir%20el%20corte%20en%20rocas.pdf2aee55e9ad565af591f34b5c8b186131MD51open accessLICENSElicense.txttext/plain1881https://repositorio.escuelaing.edu.co/bitstream/001/890/2/license.txt5a7ca94c2e5326ee169f979d71d0f06eMD52open accessTEXTDiseño de portales para evitar o reducir el corte en rocas.pdf.txtDiseño de portales para evitar o reducir el corte en rocas.pdf.txtExtracted texttext/plain54096https://repositorio.escuelaing.edu.co/bitstream/001/890/4/Dise%c3%b1o%20de%20portales%20para%20evitar%20o%20reducir%20el%20corte%20en%20rocas.pdf.txta6463faa0e748ec967ca791fa606ba57MD54open accessTHUMBNAILDiseño de portales para evitar o reducir el corte en rocas.pdf.jpgDiseño de portales para evitar o reducir el corte en rocas.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg11365https://repositorio.escuelaing.edu.co/bitstream/001/890/5/Dise%c3%b1o%20de%20portales%20para%20evitar%20o%20reducir%20el%20corte%20en%20rocas.pdf.jpgdf2ae144a60a3c0329eed0fdeb131d8cMD55open access001/890oai:repositorio.escuelaing.edu.co:001/8902021-10-01 17:01:13.808open accessRepositorio Escuela Colombiana de Ingeniería Julio Garavitorepositorio.eci@escuelaing.edu.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 |