Diseño de portales para evitar o reducir el corte en rocas

Restrictions on topography lead to designs of portals that do not necessarily intersect with the axis of the track at a right angle. The lack of appropriate guidelines in the design for portals and a vague understanding of the behavior of the rock mass bring as a consequence the design of very conse...

Full description

Autores:
Arias, Mario
Salazar Ferro, Ricardo
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2017
Institución:
Escuela Colombiana de Ingeniería Julio Garavito
Repositorio:
Repositorio Institucional ECI
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.escuelaing.edu.co:001/890
Acceso en línea:
http://revistas.escuelaing.edu.co/index.php/reci/article/view/20/16
https://repositorio.escuelaing.edu.co/handle/001/890
Palabra clave:
Tueneles
Emboquilles
Portales sesgados
Portales oblicuos
Tueneles
Emboquilles
Skewed portals
Oblique portals
Rights
openAccess
License
Derechos Reservados - Escuela Colombiana de Ingeniería Julio Garavito
id ESCUELAIG2_79cea97c03078cf5eaad57a02f81428b
oai_identifier_str oai:repositorio.escuelaing.edu.co:001/890
network_acronym_str ESCUELAIG2
network_name_str Repositorio Institucional ECI
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Diseño de portales para evitar o reducir el corte en rocas
title Diseño de portales para evitar o reducir el corte en rocas
spellingShingle Diseño de portales para evitar o reducir el corte en rocas
Tueneles
Emboquilles
Portales sesgados
Portales oblicuos
Tueneles
Emboquilles
Skewed portals
Oblique portals
title_short Diseño de portales para evitar o reducir el corte en rocas
title_full Diseño de portales para evitar o reducir el corte en rocas
title_fullStr Diseño de portales para evitar o reducir el corte en rocas
title_full_unstemmed Diseño de portales para evitar o reducir el corte en rocas
title_sort Diseño de portales para evitar o reducir el corte en rocas
dc.creator.fl_str_mv Arias, Mario
Salazar Ferro, Ricardo
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Arias, Mario
Salazar Ferro, Ricardo
dc.subject.spa.fl_str_mv Tueneles
Emboquilles
Portales sesgados
Portales oblicuos
topic Tueneles
Emboquilles
Portales sesgados
Portales oblicuos
Tueneles
Emboquilles
Skewed portals
Oblique portals
dc.subject.keywords.spa.fl_str_mv Tueneles
Emboquilles
Skewed portals
Oblique portals
description Restrictions on topography lead to designs of portals that do not necessarily intersect with the axis of the track at a right angle. The lack of appropriate guidelines in the design for portals and a vague understanding of the behavior of the rock mass bring as a consequence the design of very conservative portals (heavy or rigid support), generating in addition complex construction procedures, longer construction times and a greater environmental impact. This article points to a new approach to the design of portals in a biased way, based on a complete understanding of the behavior of the rock mass and its failure mechanisms. The approach is based on 2D numerical models, complemented with 3D models, for the comparison and optimization of portal design methodology.
publishDate 2017
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2017
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv 2018-12-03T21:32:44Z
dc.date.available.spa.fl_str_mv 2018-12-03T21:32:44Z
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2021-10-01T19:00:00Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2021-10-01T19:00:00Z
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.content.spa.fl_str_mv Text
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/ART
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.spa.fl_str_mv http://revistas.escuelaing.edu.co/index.php/reci/article/view/20/16
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.escuelaing.edu.co/handle/001/890
url http://revistas.escuelaing.edu.co/index.php/reci/article/view/20/16
https://repositorio.escuelaing.edu.co/handle/001/890
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.references.spa.fl_str_mv Bieniawski, Z.T. (1989). Engineering Rock Mass Classification. En A complete manual for engineers and geologists in mining, civil, and petroleum engineering. s.l.: Wiley-Interscience, pp. 40-47.Departament of the Army, U.S. (mayo de 2007). Army Corp of Engineers. Engineering and Design Tunnels and Shafts in Rocks. En Washinton DC: s.n., pp. 9-3 y 9-4.
Peck, R. B. (1969). Advantages and limitations of the obser-vational method in applied soil mechanics. En Géotechnique. Londres: s.n., pp. 171-187.
Pilgerstorfer, T. (2010). Prediction of displacement development using closed-form solutions. s.l.: Institut für Felsmechanik und Tunnelbau,Technische Universität Graz ed. Saarbrücken: VDM Verlag Dr. Müller.
Plaxis (2015). Plaxis 3-s Anniversary Edition. Delft, Países Bajos: www.plaxis.nl.
Ramírez, P. & Alejano, L. (2004). Mecánica de rocas: fundamen-tos e ingeniería de taludes. Madrid: Universidad Politécnica de Madrid.
Rocscience (2008). Pseudo-3D in Tunnelling Tuturial. En Manual de uso Rocscience Phase2 V.8. Toronto: s.n., p. 14.
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos Reservados - Escuela Colombiana de Ingeniería Julio Garavito
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.creativecommons.spa.fl_str_mv Atribución-NoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0)
rights_invalid_str_mv Derechos Reservados - Escuela Colombiana de Ingeniería Julio Garavito
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0)
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Escuela Colombiana de Ingeniería Julio Garavito
dc.source.spa.fl_str_mv Revista de la Escuela Colombiana de Ingeniería; Núm. 108 (2017): Revista Nº 108 Octubre - Diciembre; p. 61-67
0121-5132
institution Escuela Colombiana de Ingeniería Julio Garavito
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.escuelaing.edu.co/bitstream/001/890/1/Dise%c3%b1o%20de%20portales%20para%20evitar%20o%20reducir%20el%20corte%20en%20rocas.pdf
https://repositorio.escuelaing.edu.co/bitstream/001/890/2/license.txt
https://repositorio.escuelaing.edu.co/bitstream/001/890/4/Dise%c3%b1o%20de%20portales%20para%20evitar%20o%20reducir%20el%20corte%20en%20rocas.pdf.txt
https://repositorio.escuelaing.edu.co/bitstream/001/890/5/Dise%c3%b1o%20de%20portales%20para%20evitar%20o%20reducir%20el%20corte%20en%20rocas.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 2aee55e9ad565af591f34b5c8b186131
5a7ca94c2e5326ee169f979d71d0f06e
a6463faa0e748ec967ca791fa606ba57
df2ae144a60a3c0329eed0fdeb131d8c
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Escuela Colombiana de Ingeniería Julio Garavito
repository.mail.fl_str_mv repositorio.eci@escuelaing.edu.co
_version_ 1814355617140178944
spelling Arias, Marioaa4c7214a51435dc19b0d328041cc068600Salazar Ferro, Ricardo0b372d660ffd4846b25d982e2cca72da6002018-12-03T21:32:44Z2021-10-01T19:00:00Z2018-12-03T21:32:44Z2021-10-01T19:00:00Z2017http://revistas.escuelaing.edu.co/index.php/reci/article/view/20/16https://repositorio.escuelaing.edu.co/handle/001/890Restrictions on topography lead to designs of portals that do not necessarily intersect with the axis of the track at a right angle. The lack of appropriate guidelines in the design for portals and a vague understanding of the behavior of the rock mass bring as a consequence the design of very conservative portals (heavy or rigid support), generating in addition complex construction procedures, longer construction times and a greater environmental impact. This article points to a new approach to the design of portals in a biased way, based on a complete understanding of the behavior of the rock mass and its failure mechanisms. The approach is based on 2D numerical models, complemented with 3D models, for the comparison and optimization of portal design methodology.Las restricciones en materia de topografía conducen a diseños de portales que no se intersectan necesariamente con el eje de la vía en un ángulo recto. La falta de guías apropiadas en el diseño para portales y un vago entendimiento sobre el comportamiento del macizo rocoso traen como consecuencia el diseño de portales muy conservadores (soporte pesado o rígido), generando adicionalmente procedimientos de construcción complejos, tiempos de construcción más largos y un mayor impacto ambiental. Este artículo apunta hacia un nuevo enfoque para el diseño de portales de forma sesgada, fundados en una comprensión completa del comportamiento del macizo rocoso y sus mecanismos de falla. El enfoque se basa en modelos numéricos 2D, complementados con modelos 3D, para la comparación y la optimización de la metodología del diseño de portales.application/pdfspaEscuela Colombiana de Ingeniería Julio GaravitoDerechos Reservados - Escuela Colombiana de Ingeniería Julio Garavitohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-NoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0)http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Revista de la Escuela Colombiana de Ingeniería; Núm. 108 (2017): Revista Nº 108 Octubre - Diciembre; p. 61-670121-5132TuenelesEmboquillesPortales sesgadosPortales oblicuosTuenelesEmboquillesSkewed portalsOblique portalsDiseño de portales para evitar o reducir el corte en rocasArtículo de revistainfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Textinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARThttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Bieniawski, Z.T. (1989). Engineering Rock Mass Classification. En A complete manual for engineers and geologists in mining, civil, and petroleum engineering. s.l.: Wiley-Interscience, pp. 40-47.Departament of the Army, U.S. (mayo de 2007). Army Corp of Engineers. Engineering and Design Tunnels and Shafts in Rocks. En Washinton DC: s.n., pp. 9-3 y 9-4.Peck, R. B. (1969). Advantages and limitations of the obser-vational method in applied soil mechanics. En Géotechnique. Londres: s.n., pp. 171-187.Pilgerstorfer, T. (2010). Prediction of displacement development using closed-form solutions. s.l.: Institut für Felsmechanik und Tunnelbau,Technische Universität Graz ed. Saarbrücken: VDM Verlag Dr. Müller.Plaxis (2015). Plaxis 3-s Anniversary Edition. Delft, Países Bajos: www.plaxis.nl.Ramírez, P. & Alejano, L. (2004). Mecánica de rocas: fundamen-tos e ingeniería de taludes. Madrid: Universidad Politécnica de Madrid.Rocscience (2008). Pseudo-3D in Tunnelling Tuturial. En Manual de uso Rocscience Phase2 V.8. Toronto: s.n., p. 14.ORIGINALDiseño de portales para evitar o reducir el corte en rocas.pdfapplication/pdf1607001https://repositorio.escuelaing.edu.co/bitstream/001/890/1/Dise%c3%b1o%20de%20portales%20para%20evitar%20o%20reducir%20el%20corte%20en%20rocas.pdf2aee55e9ad565af591f34b5c8b186131MD51open accessLICENSElicense.txttext/plain1881https://repositorio.escuelaing.edu.co/bitstream/001/890/2/license.txt5a7ca94c2e5326ee169f979d71d0f06eMD52open accessTEXTDiseño de portales para evitar o reducir el corte en rocas.pdf.txtDiseño de portales para evitar o reducir el corte en rocas.pdf.txtExtracted texttext/plain54096https://repositorio.escuelaing.edu.co/bitstream/001/890/4/Dise%c3%b1o%20de%20portales%20para%20evitar%20o%20reducir%20el%20corte%20en%20rocas.pdf.txta6463faa0e748ec967ca791fa606ba57MD54open accessTHUMBNAILDiseño de portales para evitar o reducir el corte en rocas.pdf.jpgDiseño de portales para evitar o reducir el corte en rocas.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg11365https://repositorio.escuelaing.edu.co/bitstream/001/890/5/Dise%c3%b1o%20de%20portales%20para%20evitar%20o%20reducir%20el%20corte%20en%20rocas.pdf.jpgdf2ae144a60a3c0329eed0fdeb131d8cMD55open access001/890oai:repositorio.escuelaing.edu.co:001/8902021-10-01 17:01:13.808open accessRepositorio Escuela Colombiana de Ingeniería Julio Garavitorepositorio.eci@escuelaing.edu.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