Documentación del sistema de gestión de calidad en la Empresa HS Mecanizados para el proceso de bujes según ISO 9001: 008
Our country is currently undergoing a transition process, due to the free trade agreement (FTA) that was signed with the United States and that came into force in May 2012. The arrival of new products in the country makes companies start to Fix in quality management systems because it is a way to be...
- Autores:
-
González Carvajal, Yuly Viviana
- Tipo de recurso:
- Trabajo de grado de pregrado
- Fecha de publicación:
- 2013
- Institución:
- Escuela Colombiana de Ingeniería Julio Garavito
- Repositorio:
- Repositorio Institucional ECI
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.escuelaing.edu.co:001/50
- Acceso en línea:
- http://catalogo.escuelaing.edu.co/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=16625
https://repositorio.escuelaing.edu.co/handle/001/50
- Palabra clave:
- Bujías (motores)
Electricidad (Aparatos e Instrumentos)
NTC/ISO 9001:2008
Spark plugs (engines)
Electricity (Apparatus and Instruments)
- Rights
- closedAccess
- License
- Derechos Reservados - Escuela Colombiana de Ingeniería Julio Garavito
id |
ESCUELAIG2_3be4bb5ee946541a55991335b5c6d98f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.escuelaing.edu.co:001/50 |
network_acronym_str |
ESCUELAIG2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional ECI |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Documentación del sistema de gestión de calidad en la Empresa HS Mecanizados para el proceso de bujes según ISO 9001: 008 |
title |
Documentación del sistema de gestión de calidad en la Empresa HS Mecanizados para el proceso de bujes según ISO 9001: 008 |
spellingShingle |
Documentación del sistema de gestión de calidad en la Empresa HS Mecanizados para el proceso de bujes según ISO 9001: 008 Bujías (motores) Electricidad (Aparatos e Instrumentos) NTC/ISO 9001:2008 Spark plugs (engines) Electricity (Apparatus and Instruments) |
title_short |
Documentación del sistema de gestión de calidad en la Empresa HS Mecanizados para el proceso de bujes según ISO 9001: 008 |
title_full |
Documentación del sistema de gestión de calidad en la Empresa HS Mecanizados para el proceso de bujes según ISO 9001: 008 |
title_fullStr |
Documentación del sistema de gestión de calidad en la Empresa HS Mecanizados para el proceso de bujes según ISO 9001: 008 |
title_full_unstemmed |
Documentación del sistema de gestión de calidad en la Empresa HS Mecanizados para el proceso de bujes según ISO 9001: 008 |
title_sort |
Documentación del sistema de gestión de calidad en la Empresa HS Mecanizados para el proceso de bujes según ISO 9001: 008 |
dc.creator.fl_str_mv |
González Carvajal, Yuly Viviana |
dc.contributor.advisor.spa.fl_str_mv |
Gutiérrez Cabrera, Rodrigo (dir) |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
González Carvajal, Yuly Viviana |
dc.subject.spa.fl_str_mv |
Bujías (motores) Electricidad (Aparatos e Instrumentos) NTC/ISO 9001:2008 |
topic |
Bujías (motores) Electricidad (Aparatos e Instrumentos) NTC/ISO 9001:2008 Spark plugs (engines) Electricity (Apparatus and Instruments) |
dc.subject.keywords.spa.fl_str_mv |
Spark plugs (engines) Electricity (Apparatus and Instruments) |
description |
Our country is currently undergoing a transition process, due to the free trade agreement (FTA) that was signed with the United States and that came into force in May 2012. The arrival of new products in the country makes companies start to Fix in quality management systems because it is a way to be competitive and not to leave the market. HS MECANIZADOS is a company that is dedicated to machining parts, started as a machining workshop, but over 12 years became an SME, has customers who are certified as SIEMENS MANUFACTURING, use CNC technology and machine tools, currently have a tendency to grow. To improve their competitiveness and therefore improve their profits, some deficiencies must be addressed, such as the lack of leadership in decision-making, there are no quality indicators, continuous improvement is not applied, there is no defined process, lack of belonging by employees, there are no objectives of any kind, there is no customer search plan. All this brings as a consequence a deficit of business organization, which generates a bad business image, continuous failures in the system, bad use of resources, personnel without criteria, loss of material, increase of inventories, expensive products and do not think about meet the customer's need. Keeping in mind that the client is the basis of every company, since with the beginning of the process and it is he who ends up with the result in his hands, it can be said that the company lost its focus and that is where the need for apply a quality management system such as ISO 9001: 2008, where the customer is the basis of everything. In addition, its implementation eliminates some of the causes and consequences generated by the lack of business organization in HS MECANIZADOS.To standardize these processes must document the correct way to do them, keep records of compliance and non-conformities of the system, have the appropriate profile of workers, among others. This is how the quality management system stops being isolated for the company and starts to be a philosophy. |
publishDate |
2013 |
dc.date.issued.spa.fl_str_mv |
2013-05 |
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv |
2014-12-05T15:35:54Z |
dc.date.available.spa.fl_str_mv |
2014-12-05T15:35:54Z |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2021-10-01T16:12:40Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2021-10-01T16:12:40Z |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Trabajo de grado - Pregrado |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f |
dc.type.content.spa.fl_str_mv |
Text |
dc.type.driver.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/redcol/resource_type/TP |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.spa.fl_str_mv |
http://catalogo.escuelaing.edu.co/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=16625 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://repositorio.escuelaing.edu.co/handle/001/50 |
url |
http://catalogo.escuelaing.edu.co/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=16625 https://repositorio.escuelaing.edu.co/handle/001/50 |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos Reservados - Escuela Colombiana de Ingeniería Julio Garavito |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_14cb |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/closedAccess |
dc.rights.creativecommons.spa.fl_str_mv |
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) |
rights_invalid_str_mv |
Derechos Reservados - Escuela Colombiana de Ingeniería Julio Garavito https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ Atribución-NoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) http://purl.org/coar/access_right/c_14cb |
eu_rights_str_mv |
closedAccess |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Escuela Colombiana de Ingeniería Julio Garavito |
dc.publisher.program.spa.fl_str_mv |
Ingeniería Industrial |
institution |
Escuela Colombiana de Ingeniería Julio Garavito |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.escuelaing.edu.co/bitstream/001/50/1/Gonz%c3%a1lez%20Carvajal%2c%20Yuly%20Viviana%20-%202013.pdf https://repositorio.escuelaing.edu.co/bitstream/001/50/2/Anexos.rar https://repositorio.escuelaing.edu.co/bitstream/001/50/3/license.txt https://repositorio.escuelaing.edu.co/bitstream/001/50/4/Tesis.pdf.txt https://repositorio.escuelaing.edu.co/bitstream/001/50/8/Gonz%c3%a1lez%20Carvajal%2c%20Yuly%20Viviana%20-%202013.pdf.txt https://repositorio.escuelaing.edu.co/bitstream/001/50/6/Tesis.pdf.jpg https://repositorio.escuelaing.edu.co/bitstream/001/50/9/Gonz%c3%a1lez%20Carvajal%2c%20Yuly%20Viviana%20-%202013.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
e106adb232346ab7a4c27a56fb28ac44 fad79f011878e52b43ac531b65cf8185 9480849945fd70c1da11fa639db5a11c 23e14a9323361443ad19412f20aa1aca 58b33cb5060fb3ce7d82668d086d1554 0ab793140596cd93c8947d9efa44e123 9367796dc12142c78cdf004a2970afdc |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Escuela Colombiana de Ingeniería Julio Garavito |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio.eci@escuelaing.edu.co |
_version_ |
1814355639380475904 |
spelling |
Gutiérrez Cabrera, Rodrigo (dir)02cebfdeabaa24d5a7b1b9ea9a1487dd300González Carvajal, Yuly Vivianad3c56a508148e7a763f4802e1b482e986002014-12-05T15:35:54Z2021-10-01T16:12:40Z2014-12-05T15:35:54Z2021-10-01T16:12:40Z2013-05http://catalogo.escuelaing.edu.co/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=16625https://repositorio.escuelaing.edu.co/handle/001/50Our country is currently undergoing a transition process, due to the free trade agreement (FTA) that was signed with the United States and that came into force in May 2012. The arrival of new products in the country makes companies start to Fix in quality management systems because it is a way to be competitive and not to leave the market. HS MECANIZADOS is a company that is dedicated to machining parts, started as a machining workshop, but over 12 years became an SME, has customers who are certified as SIEMENS MANUFACTURING, use CNC technology and machine tools, currently have a tendency to grow. To improve their competitiveness and therefore improve their profits, some deficiencies must be addressed, such as the lack of leadership in decision-making, there are no quality indicators, continuous improvement is not applied, there is no defined process, lack of belonging by employees, there are no objectives of any kind, there is no customer search plan. All this brings as a consequence a deficit of business organization, which generates a bad business image, continuous failures in the system, bad use of resources, personnel without criteria, loss of material, increase of inventories, expensive products and do not think about meet the customer's need. Keeping in mind that the client is the basis of every company, since with the beginning of the process and it is he who ends up with the result in his hands, it can be said that the company lost its focus and that is where the need for apply a quality management system such as ISO 9001: 2008, where the customer is the basis of everything. In addition, its implementation eliminates some of the causes and consequences generated by the lack of business organization in HS MECANIZADOS.To standardize these processes must document the correct way to do them, keep records of compliance and non-conformities of the system, have the appropriate profile of workers, among others. This is how the quality management system stops being isolated for the company and starts to be a philosophy.Actualmente nuestro país está pasando por un proceso de transición, debido al tratado de libre comercio (TLC) que se firmó con Estados Unidos y que entró en vigencia en mayo de 2012. La llegada de nuevos productos al país hace que las empresas se empiecen a fijar en los sistemas de gestión de calidad debido a que es una manera de ser competitivos y de no salir del mercado. HS MECANIZADOS es una empresa que se dedica al mecanizado de piezas, empezó como un taller de mecanizado, pero a lo largo de 12 años se convirtió en una PYME, tiene clientes que se encuentran certificados como SIEMENS MANUFACTURING, utilizan tecnología CNC y máquinas herramientas, actualmente tienen tendencia a crecer. Para aumentar su competitividad y por ende mejorar sus utilidades se deben tratar algunas deficiencias que se tienen cómo la falta de liderazgo en la toma de decisiones, no existen indicadores de calidad, no se aplica la mejora continua, no se tiene ningún proceso definido, falta de pertenencia por parte de los empleados, no existen unos objetivos de ningún tipo, no existe un plan de búsqueda del cliente. Todo esto trae como consecuencia un déficit de organización empresarial, lo cual genera una mala imagen empresarial, fallas continuas en el sistema, mala utilización de los recursos, personal sin criterio, perdidas de material, aumento de inventarios, productos costosos y no se piensa en satisfacer la necesidad del cliente. Teniendo en cuenta que el cliente es la base de toda empresa, ya que con el empieza el proceso y es él quien termina con el resultado en sus manos, se puede decir que la empresa perdió su enfoque y es ahí donde se ve la necesidad de aplicar un sistema de gestión de calidad como lo es la ISO 9001:2008, en donde el cliente es la base de todo. Además con su implementación se elimina algunas de las causas y consecuencias que genera el déficit de organización empresarial en HS MECANIZADOS.Para estandarizar dichos procesos se debe documentar la manera correcta de hacerlos, llevar registros de conformidades y no conformidades del sistema, tener el perfil adecuado de los trabajadores, entre otros. Es así como el sistema de gestión de calidad deja de ser algo aislado para la empresa y empieza a ser una filosofía.PregradoIngeniero(a) Industrialapplication/pdfspaEscuela Colombiana de Ingeniería Julio GaravitoIngeniería IndustrialDerechos Reservados - Escuela Colombiana de Ingeniería Julio Garavitohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/closedAccessAtribución-NoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0)http://purl.org/coar/access_right/c_14cbBujías (motores)Electricidad (Aparatos e Instrumentos)NTC/ISO 9001:2008Spark plugs (engines)Electricity (Apparatus and Instruments)Documentación del sistema de gestión de calidad en la Empresa HS Mecanizados para el proceso de bujes según ISO 9001: 008Trabajo de grado - Pregradoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fTextinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://purl.org/redcol/resource_type/TPhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85ORIGINALGonzález Carvajal, Yuly Viviana - 2013.pdfPDFapplication/pdf2708309https://repositorio.escuelaing.edu.co/bitstream/001/50/1/Gonz%c3%a1lez%20Carvajal%2c%20Yuly%20Viviana%20-%202013.pdfe106adb232346ab7a4c27a56fb28ac44MD51open accessAnexos.rarAnexosapplication/octet-stream2341334https://repositorio.escuelaing.edu.co/bitstream/001/50/2/Anexos.rarfad79f011878e52b43ac531b65cf8185MD52open accessLICENSElicense.txttext/plain1762https://repositorio.escuelaing.edu.co/bitstream/001/50/3/license.txt9480849945fd70c1da11fa639db5a11cMD53open accessTEXTTesis.pdf.txtExtracted texttext/plain58070https://repositorio.escuelaing.edu.co/bitstream/001/50/4/Tesis.pdf.txt23e14a9323361443ad19412f20aa1acaMD54open accessGonzález Carvajal, Yuly Viviana - 2013.pdf.txtGonzález Carvajal, Yuly Viviana - 2013.pdf.txtExtracted texttext/plain57979https://repositorio.escuelaing.edu.co/bitstream/001/50/8/Gonz%c3%a1lez%20Carvajal%2c%20Yuly%20Viviana%20-%202013.pdf.txt58b33cb5060fb3ce7d82668d086d1554MD58open accessTHUMBNAILTesis.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg3382https://repositorio.escuelaing.edu.co/bitstream/001/50/6/Tesis.pdf.jpg0ab793140596cd93c8947d9efa44e123MD56open accessGonzález Carvajal, Yuly Viviana - 2013.pdf.jpgGonzález Carvajal, Yuly Viviana - 2013.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg6215https://repositorio.escuelaing.edu.co/bitstream/001/50/9/Gonz%c3%a1lez%20Carvajal%2c%20Yuly%20Viviana%20-%202013.pdf.jpg9367796dc12142c78cdf004a2970afdcMD59open access001/50oai:repositorio.escuelaing.edu.co:001/502021-10-01 17:56:55.044open accessRepositorio Escuela Colombiana de Ingeniería Julio Garavitorepositorio.eci@escuelaing.edu.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 |