The mutual agreement procedure and arbitration of double taxation disputes

It is in the interest of most states to eliminate double taxation (i.e. the payment of the same tax in two jurisdictions) of transnational commercial enterprises. Because such disputes involve, on the one hand, the state imposition of taxes, a right universally asserted by...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Universidad del Rosario
Repositorio:
Repositorio EdocUR - U. Rosario
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.urosario.edu.co:10336/15741
Acceso en línea:
https://repository.urosario.edu.co/handle/10336/15741
Palabra clave:
Double taxation
arbitration
OECD Model Tax Convention
dispute settlement
Mutual Agreement Procedure
creeping expropriation
bilateral tax treaties
GATS
Doble tributación
arbitraje
Convenio Modelo sobre impuestos de la OECD
solución de controversias
procedimientos de mutuo acuerdo
expropiación incrementada
tratados bilaterales de impuestos
GATS
Double imposition
arbitrage
Modèle de Convention fiscale OCDE
solution des controverses
procédures amiables
expropriation accrue
accords bilatéraux sur la fiscalité
GATS.
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description It is in the interest of most states to eliminate double taxation (i.e. the payment of the same tax in two jurisdictions) of transnational commercial enterprises. Because such disputes involve, on the one hand, the state imposition of taxes, a right universally asserted by all states, and private entities on the other, taxation disputes between such parties are not, on their face, easily susceptible to arbitration. This article analyzes two dispute settlement procedures-the OECD First Model Tax Convention and a similar EU Convention-with the exclusive focus on disputes relating to the imposition of double taxation. It will look at the ways in which state roles may vary under these procedures from assisting in the negotiation process to taking a part similar to, but with important differences from, diplomatic protection on behalf of an affected enterprise. The article will examine the situations under which the settlement procedure is required and/or available, how the procedures are triggered, the obligations and parts played by the parties, the means by which the disputes are resolved (from negotiations to tribunals) and the limitations of the procedures. Are they “taxpayer friendly”? As a result the reader may draw comparisons between the two procedures. Finally, the article will look at the proposed OECD Arbitration Clause which is intended to be incorporated into Article 25 of the OECD Model Tax Convention as well as how these mechanisms relate and/or conflict with bilateral tax treaties and the GATS.
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The article will examine the situations under which the settlement procedure is required and/or available, how the procedures are triggered, the obligations and parts played by the parties, the means by which the disputes are resolved (from negotiations to tribunals) and the limitations of the procedures. Are they “taxpayer friendly”? As a result the reader may draw comparisons between the two procedures. Finally, the article will look at the proposed OECD Arbitration Clause which is intended to be incorporated into Article 25 of the OECD Model Tax Convention as well as how these mechanisms relate and/or conflict with bilateral tax treaties and the GATS.Hay un claro deseo de los Estados de eliminar la doble tributación, el pago de un mismo impuesto en dos jurisdicciones diferentes, de las empresas multinacionales. Lo anterior en la medida que, por un lado, la imposición tributaria es un derecho universalmente aceptado del Estado, por el otro, los diferendos en materia tributaria no son fácilmente susceptibles de arbitraje. Este artículo analiza dos procedimientos de solución de controversias, el de la OECD, primer modelo de tratado sobre impuestos, y un convenio similar de la UE específico en solución de controversias relativas a la doble imposición. Analiza los diferentes mecanismos que el Estado puede asumir durante el procedimiento, marcando las diferencias con la protección diplomática en favor de la empresa afectada. El artículo examina las situaciones bajo las cuales se necesita y/o existe un proceso de solución de controversias; como se inician los procedimientos, cuales las obligaciones y las partes, los medios como se resuelven los conflictos, desde la negociación hasta acudir a un tribunal y las limitaciones de los procedimientos. En conclusión, el lector podrá analizar y comparar los dos procesos. Finalmente, el artículo nos muestra la cláusula de arbitraje que se pretende incluir en el artículo 25 del modelo de la Convención sobre impuestos así como si estos mecanismos son incompatibles con los tratados bilaterales en materia de impuestos y con los GATS.Il existe une claire intention des États d’éliminer la double imposition des entreprises multinationales, le paiement d’un même impôt dans deux juridictions différentes. Et cela dans la mesure où, d’un côté, l’imposition fiscale est un droit universellement admis de l’État, et de l’autre, les différends en matière fiscale ne sont pas aisément susceptibles d’arbitrage. Cet article analyse deux procédures de règlement des différends : celle de l’OCDE, premier modèle de traité sur les impôts, et une convention spécifique de l’UE sur la solution des différends relatifs à la double imposition. On analyse les différents mécanismes auxquels l’État peut recourir durant la procédure, en signalant les différences avec la protection diplomatique en faveur de l’entreprise affectée. On examine les situations dans lesquelles est nécessaire et/ou existe un processus de solution des différends, comment sont mises en œuvre les procédures, quelles sont les obligations et les parties, les manières dont se résolvent les différents, depuis la négociation jusqu’au recours à un tribunal, et les limites des procédures. De la sorte le lecteur est en mesure d’analyser et comparer les deux systèmes. Enfin, l’article présente la clause d’arbitrage que l’on veut inclure à l’article 25 du Modèle de convention fiscale de l’OCDE, et examine si ces mécanismes sont incompatibles avec les conventions bilatérales en matière fiscale et avec le GATS. application/pdf2145-44932027-1131https://repository.urosario.edu.co/handle/10336/15741spaUniversidad del Rosariohttps://revistas.urosario.edu.co/index.php/acdi/article/view/134/1708https://revistas.urosario.edu.co/index.php/acdi/article/view/134Derechos de autor 2014 Anuario Colombiano de Derecho Internacional - ACDIAbierto (Texto Completo)http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2ACDI - Anuario Colombiano de Derecho Internacional; Vol. 1 (2008): ACDI; 182-204ACDI - Anuario Colombiano de Derecho Internacional; Vol. 1 (2008): ACDI; 182-204Annuaire Colombien de Droit International - ACDI; Vol. 1 (2008): ACDI; 182-204instname:Universidad del Rosarioreponame:Repositorio Institucional EdocURDouble taxationarbitrationOECD Model Tax Conventiondispute settlementMutual Agreement Procedurecreeping expropriationbilateral tax treatiesGATSDoble tributaciónarbitrajeConvenio Modelo sobre impuestos de la OECDsolución de controversiasprocedimientos de mutuo acuerdoexpropiación incrementadatratados bilaterales de impuestosGATSDouble impositionarbitrageModèle de Convention fiscale OCDEsolution des controversesprocédures amiablesexpropriation accrueaccords bilatéraux sur la fiscalitéGATS.The mutual agreement procedure and arbitration of double taxation disputesThe mutual agreement procedure and arbitration of double taxation disputesThe mutual agreement procedure and arbitration of double taxation disputesarticleArtículohttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_6501Bantekas, Ilias10336/15741oai:repository.urosario.edu.co:10336/157412021-08-27 14:36:21.146357http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0Derechos de autor 2014 Anuario Colombiano de Derecho Internacional - ACDIhttps://repository.urosario.edu.coRepositorio institucional EdocURedocur@urosario.edu.co